Antibiotica innemen voor HSG?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door vlinderCN, 22 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hoi, ik krijg morgen een HSG onderzoek en ze hadden me 1000mg azitromycine (antibioticum) meegegeven. Nou ben ik daar nogal gevoelig voor en de lijst met bijwerkingen is niet mis. Ik heb al eens een currettage en waterecho gehad en toen ook geen AB gekregen?!. Zou dit echt nodig zijn, en hoor dat sommige zknhuizen het überhaupt niet eens voorschrijven bij hsg. Ho e was dat bij jullie?
     
  2. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Is inderdaad per ziekenhuis verschillend.
    Ik heb geen antibiotica gekregen. Anders contact met ze opnemen dat je het liever niet inneemt?
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja kan ze nu niet meer bellen :( en moest avond vantevoren innemen.
     
  4. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik heb ook geen AB gehad bij mijn HSG.
     
  5. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Ik heb het wel vaker gelezen en ligt aan het ziekenhuis. Mijn ziekenhuis wilde het niet geven van te voren. Kleine bacterie is achteraf goed te behandelen maar als je van te voren ab neemt is het lastiger een grotere bacterie achteraf te bestrijden was hun redenatie.
     
  6. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oké dat is ook nog een gedachtengang. Ik heb net ook gelezen dat je het ook nog kunt nemen als ze iets afwijkends zien dus denk dat ik het toch maar niet doe. Bel ze in de ochtend wel even om te checken.
    Dank jullie i.i.g.
     
  7. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Ik heb het wel gehad. Maar ook omdat ik ooit chlamydia heb gehad. Ze doen dit om te voorkomen dat eventuele bacteriën je buikholte ingespoten worden. Beter infectie voorkomen dan genezen. Ik zou het zeker innemen. Het kan echt geen kwaad anders schrijven ze het niet voor.
     
  8. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Heb je de hsg inmiddels al gehad? Ik heb geen ab hoeven slikken voorafgaand aan de hsg en er geen infectie aan over gehouden. Het scheelt dus erg per ziekenhuis. Persoonlijk vond ik het zonder ab wel prettig, omdat ze dan blijkbaar schoon genoeg werken en niet veel infecties zien (anders zouden ze het preventief wel geven denk ik) en je dus niet onnodig nog extra medicatie krijgt.
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Als je het zo stelt dan heb ik de angst dat ze in mijn zknhs niet zo nauwkeurig werken en dus maar uit voorzorg ab geven:rolleyes: ik bespreek het straks nog even met de arts, las dat je ook gewoon nog naderhand kunt nemen.
     
  10. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Klopt. Het kan ook erna.

    Het is overigens maar 1 tablet die ik in moest nemen... geen kuur of iets dergelijks.

    In ieder geval veel succes met de hsg. Het valt mee. Hopelijk heb je straks duidelijkheid en een goede uitslag.

    X
     
  11. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Nou het viel mee hoor en de AB is hier dus een geldkwestie. Het is goedkoper om iedereen AB te geven dan een chlamydia bloedtest te laten doen :rolleyes:.
    Ik ben op mijn strepen blijven staan want daarvoor ga ik die rotzooi niet innemen. Ben daar ook al op getest voor zwangerschappen.
     
    Fennec en MinnieM vinden dit leuk.
  12. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Heel goed. Als je er al ooit voor getest bent en was negatief dan is het niet nodig. Bij mij was het jaren geleden helaas wel ooit positief en vandaar de voorzorgsmaatregel bij de hsg.

    Maar hoe was het? Eileiders open?
     
  13. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh dat is niet fijn dan nee. Ze zei dat je het nooit 100% zeker weet (in geval je partner vreemdgaat doelde ze op denk ik..) dus heeft ze nog wel uitstrijkje genomen..nou ja als ze dat wil.
    Maar alles goed hoor, wel verwacht omdat ik meerdere keren zwanger ben geweest maar goed het hoort er toch bij (Omdat het nu wat langer duurt).

    Ik vind het zo gek om te beseffen dat als ze daar iets inspuiten het dan via je eileiders in je buikholte terecht komt! Maar jij hebt een bbz gehad :( dus je wist dat al. Op de plaatjes ziet het er altijd als een gesloten systeem uit (Zou ook handiger zijn geweest).
     
  14. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Ik vond het ook een gek idee. Maar heb achteraf 0 last gehad van de hsg. En het leidingwerk is nu eens goed doorgespoten. ;)

    Ondanks de bbz waren bij mij de 2 eileiders doorgankelijk. Dus ik had toen dikke pech. Hopelijk een volgende zwangerschap wel een plakbeeb in de bm.

    Weet je al wat de vervolgstappen zullen zijn?
     
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hoop het ook heel erg voor je! Helaas is je temp nu gekelderd :(. Heb jr veel pijn gehad van de bbz?
    Vervolgstap bij ons is ivf, we willen het nu nog wel zelf proberen (hopen dat HSG kans verhoogd maar waarschijnlijk niet omdat het probleem aan mijn leeftijd ligt Dan zijn de eitjes gewoon niet zo goed meer)
     
  16. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Ik heb geen pijn gehad van de bbz. Mijn lichaam heeft het ook zelf opgeruimd. Is heb dus nog 2 goede eileiders volgens de hsg.

    Ik zie dat je vorig jaar een dochter hebt gekregen. Ook via ivf of zonder hulp? Tussen vorig jaar en dit jaar zit maar ee jaar. Hopelijk zit er toch nof ergens een goed eitje tussen. Ik zal voor je duimen.
     
  17. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh wat fijn zeg, ik lees hier zoveel dat vrouwen door bbz een eileier kwijt zijn. Nou hopelijk blijft er snel ook 1 plakken bij jullie.
    Nou inmiddels alweer 2,5 jaar geleden dat ik van mijn dochter zwanger werd (toen nog net 36) en het schijnt vanaf 38 echt keihard naar beneden te kelderen je vruchtbaarheid zeggen de gynaecologen ook. Maar je kunt ook nog gewoon geluk hebben natuurlijk. Daar hopen we de komende maanden nog op..
     
    MinnieM vindt dit leuk.
  18. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Ik duim voor!
     

Deel Deze Pagina