Antrale follikel telling

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Lisa280887, 16 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal!

    Na mijn eerstvolgende menstruatie zal er een antrale follikel telling worden gedaan. Dit om te kijken hoe het met mijn ‘voorraad’ gesteld is. Als dit gedaald is tov de vorige keer dat deze
    tellling gedaan is, zullen we overgaan op IVF. Anders blijven we nog even bij IUI.

    Reden dat dit in de gaten gehouden wordt is omdat er vroege overgang in mijn familie speelt. Mijn AMH was in korte tijd een punt gedaald maar nog wel goed voor mijn leeftijd. De arts zei dat deze waarde ook kan schommelen en dan zo’n telling momenteel een betere indicatie geeft.

    Nu vraag ik mij af: bij hoeveel antrale follikels stapten jullie over op IVF? Of bij hoeveel bleven jullie op IUI? Ik weet dat het weinig zegt over onze situatie maar puur uit nieuwsgierigheid.
     
  2. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Hoe hoog is je amh? En je leeftijd?

    Het gaat vaak om een totaal plaatje van leeftijd, amh en AFC (antral follicel count) én fsh waarde op dag 3.

    Om de meeste kans te hebben is een opbrengst van 10/15 follikels ideaal. Gemiddeld heb je namelijk 5 dag 5 embryo’s (= blasto’s) nodig voor 1 zwangerschap.

    Als je AFC laag is en je maar 4 eicellen hebt bij punctie en dan nog eens uitval hebt aan niet rijp of niet bevrucht of voortijdig gestopt met delen snap je dat je dan vaak veel pogingen nodig hebt voor resultaat. En dat is best slopend op alle vlakken dus als je zkh dat kan voorkomen en een punctie met ten minste 10 eicellen kan waarmaken zou ik het meteen doen!
     
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik ben 30, mijn amh was in november 2,36. Een jaar geleden zat het amh op 3,63 (ofzoiets) dus flink gedaald! Nu zei de arts wel dat het kan schommelen maar daarom wel die telling. Om te kijken of dat ook gedaald is. Fsh zal ik navragen! Daar heeft ze het nu niet over gehad...

    Bij de vorige telling had ik aan de ene kant 3 en andere 6. Volgens de arts die dit toen deed was het aan de lage kant maar ons behandelend arts vond het goed genoeg om IUI een kans te geven.
     
  4. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wanneer hebben ze die 3 en 6 eitjes gezien? Net voor je menstruatie? Dat is nl de beste momentopname om echt te zien wat er zit. En dan nog, dan zie je alleen 2D, geen 3D want er zit wel eens iets achter elkaar.

    Als het momentum goed was en ze zagen die 9 kunnen het er ook best 12 zijn ofzo door het achter elkaar zitten. Dubbel zo veel zal helaas niet zijn.

    Je amh waarde zelf is wel netjes, ook al is dat dalen niet fijn. Maar zo 9 eitjes is niet echt veel. Wel weer genoeg om hele goede ivf resultaten te hebben dus ik zou die kans zeker pakken!

    Met die vervroegde overgang in je familie en het feit dat je ook donorzaad nodig hebt (kostbaar/ minder eenvoudig) heb je ook echt wel munitie voor IVF. Met IUI heb je maar 10% kans per poging terwijl een goed embryo tot 45% kans heeft per keer. En met het aantal eitjes wat je nu hebt en je leeftijd + zeker te weten top kwaliteit zaad zou je echt binnen 1 a 2 puncties zwanger kunnen zijn.

    IUI kost je dan echt langer met die lage slagingskans per keer.
     
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier had ik met een amh van 2.3 op 36 jarige leeftijd een AFC van 9

    Met amh van 1.8 op 38 jarige leeftijd had ik een AFC van 6

    Ik heb beide keren icsi gehad ivm al veel iui en geen doorgaande zwangerschap. Wij gebruikten ook donor zaad en vandaar icsi, dat kan met 1 rietje en ivf hadden ze 3 rietjes nodig.

    Edit, amh daalt ongeveer 0.5 punten per jaar is mij verteld. Dat is een natuurlijk proces.
     
  6. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Ik heb een laag amh, namelijk 0,4. Gelukkig is deze wel al 3 jaar stabiel. Met de telling gister (1 dag voor menstruatie) waren er 7 follikels zichtbaar.

    @Lisa280887 Ik heb 5x iui gehad en toen over gegaan op icsi. Vooral mede door het feit dat donorzaad zo ontzettend duur is en de kansen hoger liggen met icsi. De eerste icsi (verse terugplaatsing) was meteen raak.
     
  7. 86Hoop

    86Hoop Actief lid

    8 feb 2020
    167
    318
    63
    Vrouw
    Mag ik vragen hoe jouw fsh is en of je nog regelmatige ongesteld bent? Ik heb vorig jaar amh 0.46 te horen gekregen met 32, fsh 11.5, en afc wisselend, nu deze keer 7. Maar mijn menstruatie is nu aantal keer onregelmatiger geweest.
     
  8. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Ik meen te herinneren dat mijn fsh onder de 11 was toen. Ben wel heel regelmatig ongesteld.
     
  9. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie antwoorden meiden...

    ik verwacht aankomende week ongesteld te worden. Dan op dag 4/5 de telling.

    ik weet niet zo goed wat ik nu moet denken! Ik twijfel enorm aan alles. Voor mijn gevoel staat alles nu stil ofzo, ook als we nog 3x iui zouden doen met alleen de eisprong van links. Rechts is de eileider verwijderd en ondanks dat er ook van rechts wel kans is, pakken we vanaf nu alleen die op links. Maar ik heb sinds de bbz alleen maar eisprongen op rechts!
     
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Maar 1 telling zegt niet veel toch? Het kan elke maand best verschillen. Bij mij is er 2x 12, 2x 7 en 2x 10 geteld (6 verschillende cycli verspreid over 1,5jr) das een behoorlijk verschil. Overigens bij een amh van 0.64 en bijna 40jr.
    Maar goed met jouw hele verhaal zou ik eerlijk gezegd meteen overstappen op icsi/ivf. Het is best een risico iui met maar 1 eileider en dan dat dure zaad en mogelijk vervroegde overgang :(
    Succes en sterkte.
     

Deel Deze Pagina