Aparte naam - reacties omgeving

Discussie in 'Babynamen' gestart door RoseMurphy, 18 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pyaar

    Pyaar Actief lid

    14 jan 2019
    456
    629
    93
    Vrouw
    Ik merkte dat de naam van onze tweede dochter even wennen was bij mijn ouders, er werd steeds iets anders van gemaakt wat er sterk op leek,,, maar het niet was.... Inmiddels gaat het nu wel helemaal prima. :thumup: Dus het is een kwestie van wennen. Ik heb gelukkig nooit een vervelende reactie gehad oid. Maar weet je, smaken verschillen toch en onze kids hebben islamitische namen, daar kun je sowieso al iets van vinden natuurlijk. De namen qua uitspraak en schrijven zijn totaal niet moeilijk ofzo.. :o: Bij een negatieve reactie zou ik wel direct een woordje klaar hebben! :p
     
  2. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.139
    5.072
    113
    Ik PB je! :D
     
    Madeliefje06 vindt dit leuk.
  3. lovejay

    lovejay Bekend lid

    19 sep 2014
    728
    455
    63
    Mijn oudste dochter heeft ook een aparte naam en is ook zover bekend niet eerder gegeven.
    Mensen waren bij ons heel erg enthousiast en vonden het mooi.. wel wordt er soms gevraagd hoe het geschreven moet worden en de worden door mensen in onze omgeving op 2 verschillende manieren uitgesproken.

    Ik kan mij er niet echt aan storen en mijn dochter heeft er geen er in zover ik zie.

    En de jongste is nu een naam die vaker voorkomt, verschillende schrijfwijzen en zowel jongen als meisje.

    Onze oudste heet: J..ay.luna ( volledig aan elkaar maar zo getypt ivm eventuele herkenning)

    Uitspraak is djeeLoena maar wordt ook door sommige uitgesproken als djeeluuna

    Onze jongste heet K.e.n.z.y
     
  4. Sunna

    Sunna Fanatiek lid

    10 okt 2017
    1.103
    600
    113
    Hier vooral leuke reacties en 'Oh nog nooit gehoord'.
    Bij onze dochter wordt bijv. via de telefoon wel verkeerd verstaan en wordt er een veel voorkomende naam van gemaakt.
     
  5. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    De oudste heeft een naam die weinig voorkomt, en vaak verkeerd uitgesproken word.
    Niet echt rekening mee gehouden en de schrijfwijze hoort ook anders (wist ik toen niet)
    Ze is zelf blij met de naam gelukkig :)
    De andere 3 hebben ook geen top 100 naam, maar wel makkelijker uit te spreken.

    Ik heb nog nooit iets negatiefs over de namen gehoord.
    En het zou mij ook weinig interesseren.
     
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier ook geen top-100 naam, maar wel een 'gewone', alleen anders gespeld dan 'normaal'. Dafne. Zelfs al eens voorbij gekomen in het afgrijselijke namen topic. :roflmao: Nou ja, ik kan er niet mee zitten.
     
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.510
    10.344
    113
    Alleen maar positieve reacties, juist veel mensen die nog even benoemen hoe leuk ze de naam van de jongste vinden.
     
  8. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.659
    984
    113
    Ook hier leuke reacties. Naam van onze zoon is sinds 2012 maar 5x gegeven in Nederland. We krijgen/kregen inderdaad de opmerking dat mensen die naam nog nooit gehoord hadden, hoe we die naam gevonden hebben en dat ze het een mooie naam vinden. Maar nog nooit een negatieve reactie erop gehad, alleen maar positief en enthousiast.
     
  9. liefwolkje

    liefwolkje Actief lid

    1 nov 2016
    402
    359
    63
    Mijn dochters* hebben ook namen die niet vaak voorkomen. Allebei werden ze in 2016 maar 1 keer gegeven. De namen lijken allebei op populaire namen (1 letter verschil), dus reacties waren vooral dat ze het een leuke twist aan een standaard naam vonden.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.264
    4.134
    113
    Die van mij heeft dezelfde naam als jouw oudste en daar krijgen wij 9 van de 10 keer de reactie: “oh vernoemd naar de zanger?” op.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    De naam van onze oudste viel destijds buiten de top 300, inmiddels geloof ik wel in de top 200. De naam van de jongste valt buiten de top 1000, geloof ik. :roflmao:

    Geen rare reacties op gehad. Hoogstens een keer ‘wat zeg je?’ En anders jammer dan! ;) :)
     
  12. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Onze oudste heeft ook een naam die mensen niet kennen. Toen we na haar geboorte iedereen belden, wilde manlief op een gegeven moment bijna stoppen met bellen (grote familie). Iedereen vroeg: wat, hoe, hoe schrijf je dat? Etc. Ook mensen die op kraamvisite kwamen en haar naam gegoogled hadden of het wel een naam is. Dat laatste vond ik persoonlijk wel raar.
    Nog steeds moeten we vaak haar naam herhalen. Zodra we haar naam gespeld hebben, weten ze vaak wel hoe je het uitspreekt. Ze vindt het zelf niet erg, gelukkig.
    We krijgen trouwens ook vaak reacties dat ze het een prachtige naam vinden.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    We hebben al onze kinderen (levend en overleden) zeldzame namen gegeven. De meeste Hebreeuws en minder als 5x voorkomend volgens het meertens instituut.

    Bij allemaal vond iedereen ze prachtig en bijzonder.

    Bij onze levend kindje moest ik wel mensen verbeteren op de klemtoon. Omdat de schrijfwijze lijkt op een bekende bloem in Nederland gingen ze automatisch die klemtoon toepassen. Maar 99 van de 100 mensen spreekt het na verbetering goed uit. Vooral wat oudere mensen blijven hangen op de oude klemtoon.

    En er zit een H in haar naam, die wordt soms op de verkeerde plek gezet. Maar dat is niet te voorkomen want een H hoor je niet als je het uitspreekt.

    We zijn iig heel blij met de namen. En zouden het zo weer doen.
     
    einad en hummeltje5 vinden dit leuk.
  14. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh ja had het ook over de tweede.

    Die reactie krijgen wij ook bij de oudste!
     
  15. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Oo ik kan me er niet druk om maken. Ik snap niet waarom mensen überhaupt iets over een naam moet zeggen die jíj mooi vind.
    Onze dochters hebben, in veel ogen, een jongens naam. Dus met het aangeven was het: maar.... t is een meisje...? Waarop mijn man toen zei: het is 2016....
    Of dat mensen zeggen:... o.... apart....
    Zou nooit persoonlijk zo op iemand reageren...
     
  16. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Oeh nu ben ik heel benieuwd naar de namen!:D

    Wij krijgen, vooral bij de jongste, vaak "hoe spel je dat?" Terwijl het zo simpel is :rolleyes:
     
    iez vindt dit leuk.
  17. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Onze zoon zijn naam komt niet zo vaak voor een korte naam. Maar toen hij op de Nicu lag werd er door een zuid Afrikaanse verpleegster gevraagd of we conecties met zuid Afrika hebben omdat hij daar scheinbaar veel voor komt.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Ik denk dat de reactie op buikmeisje haar naam zou zijn: hoe ben je op de naam gekomen? Nog nooit van gehoord en dat ze er aan moeten wennen.

    Naam is tot 2014 slechts 25 keer gegeven volgens Meertens en daarna niet meer geregistreerd door SVB, omdat het zo weinig voorkomt.

    Ik heb zelfs een vermoeden dat mijn moeder haar naam niet mooi gaat vinden, maar eerlijk gezegd interesseert me dat geen reet. Zolang wij het maar mooi vinden :D
     
    dreumesje, Kaaat, Lies1611 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook een "aparte" naam aan onze dochter gegeven. Na de bevalling moesten we het wel even spellen aan m'n schoonmoeder (overigens spreekt ze het nog steeds verkeerd uit xD) maar los van haar, spreekt iedereen het goed uit. Kregen ook leuke reacties. Een enkele keer de reactie "poeh poeh, wat chique" of "nou, dat wordt nog wat als zij leert praten en het zelf moet gaan uitspreken.." :rolleyes: maar goed, voor de rest alleen maar positief. In de afbeelding staat de naam van m'n dochter haha. Je spreekt de laatste naam uit op z'n Frans. M'n schoonmoeder spreekt die naam in plaats van Zjuulie, uit als Djoelie :roflmao:
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  20. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.723
    4.689
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heeft een naam die ik nog nooit in Nederland gehoord heb. Dat krijgen we ook vaak als reactie:"O nog nooit gehoord!" Maar de meeste reacties zijn positief, negatieve durven ze denk ik niet te uiten haha. Ik geef er weinig om wat ze er van vinden.
    Mijn zoon heeft een wat minder onbekende naam, maar ook geen hele populaire. Krijgen vaak de vraag of hij naar de zanger is vernoemd. Wat niet zo is, maar snap de associatie.

    Wij vinden de namen prachtig. Het zijn misschien geen bekende namen maar ook zeker geen schaamnamen. Wij zijn er trots op en meningen van anderen kunnen ons dus ook weinig schelen :)

    Wat een toffe naam!
     
    MMVL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina