Apotheker/apothekersassistente in de zaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 2 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ik zit even ergens mee en ik vroeg me af of iemand mij kan helpen die ‘in het vak’ zit.

    Ruim 4 jaar gebruik ik nu voor mijn goede oog preventief druppels tegen glaucoom.
    Mijn andere oog doet het niet meer en zal het ook nooit meer gaan doen.
    Nu gebruikte ik altijd Monoprost naar tevredenheid. Voor het slapen gaan een druppeltje in m’n oog en klaar. Monoprost is ervoor om te zorgen dat mijn oogdruk niet oploopt naar nare hoogtes.

    Nu had ik het twee weken geleden besteld en toen ik het kwam ophalen bij de apotheek vertelden ze mij dat ze me een soortgelijk medicijn gaven want de Monoprost was niet op voorraad. Het moest geen probleem zijn want er zat dezelfde werkzame stof in.

    Goed; ik geprobeerd een paar dagen en toen merkte ik dat ik een ontstoken oog kreeg. Ik dacht opeens: dat zal wel van het nieuwe medicijn komen.
    Ik had nog 1 buisje (1 buisje is voor 2 dagen) Monoprost over dus dat heb ik gebruikt om te testen. Geen problemen uiteraard. Tot gisteren. Weer dat andere middel gedruppeld en vanmorgen, ja hoor, weer een ontstoken oog.

    Huisarts gebeld en de assistente raadde me aan de apotheek te bellen.
    Daar zeiden ze dat de Monoprost niet meer vergoed wordt door geen enkele verzekering.

    Wat moet ik nou? In principe wil ik het best zelf betalen, maar ik heb per jaar alleen al een kleine 200 van die buisjes nodig dus dat wordt een dure geschiedenis.
    Niet druppelen durf ik niet aan want ik ben al blind aan 1 oog, dus als dat andere oog ermee stopt ben ik echt klaar.

    Bij de apotheek zeggen ze dat het niet anders is maar is dat echt zo?
    Normaliter zou ik het tijdens mijn maandelijkse controle bij de oogarts vragen maar die gaan nu niet door door dat virus.

    Ik heb vanmiddag zo zitten huilen, want ondanks dat ik het echt heb geaccepteerd dat ik met 1 oog dat kan zien door het leven ga, blijf ik altijd bang en die angst gaat nooit meer weg vermoed ik zo maar.

    Is er nog een andere manier om Monoprost toch te krijgen maar dat het wel vergoed wordt, of zijn er nog andere middelen die ik kan proberen, of zal ik het toch echt zelf moeten betalen?

    Alvast bedankt!!
     
  2. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    De werkzame stof is dan wel hetzelfde. Maar hoe zit dat met de hulpstoffen? Die kunnen anders zijn, dus je lichaam kan daar dan anders op reageren :)

    het fijne weet ik er zelf niet van, maar dit is wat ik ervan weet. Man zit in de farmacie.

    heel vervelend dit.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ja dat zei ik ook al tegen de assistente; er zit iets meer in waar ik niet tegen kan :(
     
  4. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Dat is zeker mogelijk, en dat hoort een assistente in mijn ogen ook te weten. Dat lijkt mij te vallen onder “basis” kennis.

    Heb je zelf al contact gehad met je verzekering?
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  5. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Cindy1977 en Iertje81 vinden dit leuk.
  6. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Inderdaad even je verzekering bellen! Vaak hebben ze wel uitzonderingen wanneer iemand een middel echt niet kan verdragen. Dat moet dan soms wel bevestigd worden door een arts, maar dat lijkt me geen probleem.
     
    GossipGirlxoxo en Iertje81 vinden dit leuk.
  7. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Nee dat heb ik nog niet gedaan. Goed idee. Stom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht :$
     
  8. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Nee de huisarts had al gezegd dat als hij iets ervoor kon doen, ik het maar hoefde te zeggen. Ik ga bellen!
     
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik kan dan bv op het recept zetten graag echt Monoprost en vaak vraagt het systeem dan al of ik echt het merk wil voorschrijven. En dan moet ik op ja, er is medische noodzaak drukken en dan vergoed de verzekering het toch. Ik ben doktersassistente.
     
    Cin85, Anouk2005, Kolibrie2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.274
    845
    113
    Bepaalde duurdere medicatie wordt niet standaard meer vergoed tenzij de arts aangeeft dat het medische noodzaak is, dus dat valt echt wel te regelen. Komt goed, maar snap je paniek
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Als de arts aangeeft dat het medisch noodzakelijk is dat jij een bepaald merk krijgt (en dat is duidelijk zo), dan moet je dat krijgen.
     
    Iertje81 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  12. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Inderdaad een medische noodzaak aanvragen.
    Die heb ik ook voor de microginon 30, want met de goedkope versie krijg ik overal jeuk en bulten.
    Als je ooit omgaat van huisarts /apotheek moet je dit wel opnieuw aanvragen
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  13. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    In theorie....het is dezelfde werkzame stof. De vulstoffen zijn gemaakt van standaard dingen, dingen die je vaak tegenkom in het dagelijks leven. Het is bijna onmogelijk en zeer zeldzaam om daar op te reageren, dan reageer je in het dagelijks leven daar ook op.

    Het is Tony chocolade in een Tupperware bakje ipv de originele verpakking zeg ik altijd.

    In de praktijk.... pat krijgen al bijna een reactie alleen van de stress alleen al. Soms lukt het om de vergoeding via de ha te krijgen met een “medisch noodzakelijk”, maar dat gaat ook steeds minder makkelijk.

    Ik werk niet in een openbare apotheek, ik werk in een zkh, wij hebben alles bij de bedprijs inzitten.

    Ik snap je gevoel 110%, bel je huisarts en kijk wat er mogelijk is. Evt kun je nog kijken wat het kost hier en in bijv een land waar het vrij verkrijgbaar is. Veel dingen kun je “zo” kopen in Spanje.

    Elke apo ass krijgt hier vaak de grootste discussies over met de patiënt....je kunt er hard tegenin gaan, maar ik geef de patiënt altijd “gelijk” en probeer samen naar een oplossing te zoeken.

    Houd je taai, het is niet niets <3
     
    Louise11110 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Vaak ook als je wisselt van verzekeraar!
     
    Loesje1988 en Iertje81 vinden dit leuk.
  15. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Zou idd beginnen met je verzekering te bellen. Hier zeiden ze tegen m’n vader ook dat het zgn schuld van de verzekeraar was die zou het niet vergoeden. Hij ze opgebeld was onzin en later bleek dat de apotheek het medicijn waar het omging zelf maakte dus zij hadden er baat bij dat ze het andere merk niet gaven. Gelukkig doordat hij dus de verzekeraar heeft gebeld krijgt hij gewoon z’n medicatie weer.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  16. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.894
    3.375
    113
    Vrouw
    Dit is niet meer zo, de zorgverzekeraar bepaald en heeft alle macht.
    Zij vergoeden een bepaalde prijs aan de apotheek. Ook al zet de arts medische noodzaak op het recept, dan nog mag de apotheker dit weigeren.
    Want als zij van de zorgverzekeraar maar 5€ krijgen voor iets wat 20€ kost ivm preferentiebeleid dan betaald de apotheker dus 15€ voor die patient bij, en dat doen ze dus niet meer voor iedereen.
    Er zijn apothekers die uitzonderingen maken, maar ook zeker apothekers die dat niet doen, OOK niet als er medische noodzaak op staat. (En dat mogen ze dus doen!)

    Dan kunnen ze je laten betalen en zeggen, regel het ZELF maar met je verzekering.

    Het is heel hard, maar zo gaat het tegenwoordig wel.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.894
    3.375
    113
    Vrouw
    Als je de verzekering gaat bellen, zullen ze altijd zeggen, de apotheek moet je dat merk leveren wat je wil.

    Ze zeggen er niet bij dat de apotheek voor het voorkeursmerk van de verzekering de volledige prijs krijgen en voor het dure merk maar de “wat zij willen betalen als zorgverzekeraar” prijs, de apotheker legt dus op dure merken altijd zelf bij.

    Heb je een apotheker die dat doet, dan heb je mazzel in deze tijd.

    Het merendeel doet het niet en volgt precies het beleid van de zorgverzekeraar.

    Feit is dat je je goed moet verdiepen in je zorgverzekeraar, wat vergoeden ze qua medicatie en merken.
    Elk jaar gaat het aantal verzekeringen met gunstige vergoedingsvoorwaarden achteruit, ze vergoeden bijna geen merken meer.
     
  18. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Volgens TS heeft de apotheker gemeld dat monoprost niet leverbaar is.
    Dan kan de huisarts of de verzekering wel een aanvraag doen voor monoprost maar als het tijdelijk niet leverbaar is dan doe je daar weinig aan ....
    Hier in de wijkverpleging ook cliënten die tijdelijk andere druppels krijgen. Of tijdelijk een vervangend medicijn omdat hun huidige medicijn tijdelijk niet leverbaar is. Zodra die weer leverbaar is dan krijgen ze hun eigen merk weer.
     
  19. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Ik heb de reacties niet gelezen, maar als je huisarts of arts in het ziekenhuis in je dossier zet dat je alleen die specifieke oogdruppels mag gebruiken, moet de verzekering die gewoon vergoeden. ( geloof ik) althans dat is bij mijn medicijnen wel zo.

    Er is in Nederland een nood apotheek die vaak dingen nog wel op voorraad heeft, ik ga het even googelen.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  20. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Zo te zien dus echt niet leverbaar of helemaal uit de handel.
    Misschien dat de apotheek nog bij andere apotheek kan informeren. Of toch op zoek naar iets vergelijkends. Misschien zit het verschil bijvoorbeeld in wel of geen conserveringsmiddelen?

    En je zegt dat zo'n buisje voor 2 dagen is. Is het zo'n pipetje waar je het dopje vanaf moet draaien/breken? Zo ja, wij hebben altijd geleerd dat die maar voor 1 moment is. Druppelen en weg gooien. Dat die niet bewaard mogen worden voor een evt volgende keer. Dit ivm infectie gevaar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Iertje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina