Artikel AD: ‘Geknakt door het onderwijs’

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door puzzelstukje, 18 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Bekijk bijlage 639536 Bekijk bijlage 639537 Bekijk bijlage 639538 Mijn vader kwam vandaag de krant naar mij brengen met een artikel dat ik echt moest lezen. Hij zei: ‘Ik vond het heftig en er zitten erg veel overeenkomsten in vanuit jouw situatie.’

    Artikel heb ik gelezen en inderdaad. Wat een overeenkomsten, wat een verdriet en wat vind ik dit heftig om te lezen!
     
  2. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Ik heb het net ook gelezen in een Facebookgroep voor vmbo docenten. Ontzettend triest...:(
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Ik ben helaas bekend met de ‘werkwijze’ van dit bestuur en ben niet verbaasd door de dingen die ik in dit artikel heb gelezen. Veel herkenning...

    Intens verdrietig dat deze vrouw hier zodanig het slachtoffer van is geworden, dat ze de noodzaak zag om dit te doen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
  5. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
  6. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Poe deze komt binnen.... :cry:
    mijn situatie 2 jaar geleden was redelijk vergelijkbaar. Ook door directie met een arbeidsconflict volgens hun aan de kant gezet. Terwijl ik mij helemaal over de kop werkte. Ik heb toen lang thuis gezeten en enorm getwijfeld aan mezelf. Een bedrijfsarts die aan de kant van de werkgever stond.. Gestart met re-integratie uiteindelijk bij een andere school en directie, wissel van bedrijfsarts geeist, 2e opinie vanuit het UWV... en zit nu super op mijn plek. En kan het werk voldoende aan, ondanks werkdruk en eigen ziekte. Een betrokken begripvolle directie heeft heel veel voor mij betekend bij terugkeer. Mijn vertrouwen in de mens was ook weg. Dit heeft ook een enorme stempel voor mij achtergelaten.
    Vind dit heel heftig om te lezen...
     
  7. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Oei, jij hebt ook een zware tijd gehad! Een betrokken directie die naar je luistert en ziet hoe hard je werkt is heel belangrijk.

    Knap voor je hoe je er nu in staat en wat je allemaal bereikt hebt sindsdien! Daar mag je trots op zijn.

    En wat je zegt herken ik ook goed: het vertrouwen in mensen is gewoon weg of in ieder geval diep weggezakt. Dat speelt dan door in de andere gebieden van je leven en dat is heftig.
     
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    Wat een verschrikkelijk verhaal.. Zo hard voor de kinderen geknokt, jarenlang, en dan met zo'n einde.. Het is vreselijk als je directie je niet hoort en je niet steunt, weet ik uit ervaring.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  9. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    Ik herken ook veel uit het artikel. Ik vind het ook heel heftig!
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  10. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Ik vind het tegelijkertijd ook lastig dat haar werk haar leven was. Ik vind absoluut dat school en bedrijfsarts meer had moeten doen, maar afstand nemen van deze situatie zou voor haar ook belangrijk zijn geweest. Ik weet hoe moeilijk dat kan zijn, maar volgens mij is het wel essentieel om daar op te blijven letten en aan te werken. Het is heel erg dat zij daar niet meer uit heeft kunnen komen.
     
    MaMa, Vergeten, Whoopy en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja daar ben ik het ook helemaal mee eens! Ik ben uit de situatie gegaan na jaren onvrede en dit heeft mij heel goed gedaan. Helaas heeft dit ervoor gezorgd dat ik helemaal niet meer in het onderwijs wilde, maargoed buiten dat is het inderdaad wel zo dat er meer aspecten aan je leven zitten dan alleen werk.

    Maar aan de andere kant, en dat lees je ook, hebben de effecten van wat er in je werk speelt veel invloed op de rest van je leven.
     
    Syane, rijo en femkes vinden dit leuk.
  12. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Wil je hier misschien meer over kwijt? (Pb?). Ik werk op dit moment op een school onder dit bestuur en na het lezen van het artikel houdt het me nogal bezig merk ik.

    Heel triest :(
     
  13. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Oei, ja dat kan ik me voorstellen. Heb je dit ook van dichtbij meegemaakt of dat niet?

    Heb je zelf slechte of juist goede ervaringen?
     
  14. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Ik werk hier nog niet heel lang, dus ik kan er zelf weinig over zeggen. Daarom ben ik nu juist zo nieuwsgierig denk ik, omdat ik geen ervaring met het bestuur heb maar er nu dus wel onder werk. Alleen het stukje ‘Maar ook over het personeelsfeest met duurbetaalde artiesten dat de RVKO eens per jaar geeft, geld dat beter naar de kinderen kan gaan.’ kan ik beamen :o:

    Verder zijn delen van het artikel natuurlijk wel herkenbaar. Voor mezelf ook.

    Ik drukte te snel op verzenden. Vandaar wat toevoegingen
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  15. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Het is een schrijnend verhaal en er zullen ongetwijfeld steken zijn laten vallen door de school, de bedrijfsarts maar om hen nu aan te wijzen als de oorzaak van de zelfmoord is wel heel kort de door de bocht. Er was al sprake van een angststoornis, andere banen hadden ook niet gebracht wat ze zocht, eigenlijk geen leven buiten werk. Als het goed zit in je hoofd pleeg je geen zelfmoord.

    Maar goed, ik werk niet in het onderwijs. Dus wie weet sta ik er te ver van af.
     
    MaMa, Vergeten, Jackie87 en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Wat erg zeg!
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  17. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    729
    1.483
    93
    Sneu voor de vrouw dat ze hier zo in vast zat, sneu voor de vrouw dat ze geen andere uitweg zag. Sneu voor de mensen die haar lief hadden/hebben.
    Al vind ik het zelf echt heel erg als iemand zelf beslist een einde te maken aan zijn leven, daar een ander de schuld van geeft. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor hoe je omgaat met de gebeurtenissen in je leven. Je mag ergens van balen. Je mag ergens verdriet van hebben. Je kan dit aangeven. Je heb altijd het recht om je grenzen aan te geven. Desnoods met een hoop stampij als je het niet op een rustige manier kan doen. Maar op het moment dat je erachter komt dat een bepaald iets dusdanig invloed heeft op jouw levensplezier, dat je het leven niet meer ziet zitten, ben je er zelf verantwoordelijk voor hoe je daar mee omgaat. Ze had ook een brandbrief kunnen schrijven, tips en handvatten kunnen geven voor verbetering en bij geen verandering kunnen vertellen; hier nemen wij afscheid van elkaar, ik ga iets anders doen qua werk. Als haar visie een realistisch/haalbaar plan was die voor verandering zou zorgen, dan is er vast een instantie die haar daarin had willen steunen, mooie nieuwe baan/levensdoel.
    Of is het dan ook de schuld van andere bedrijven als ze daar bijvoorbeeld niet aangenomen wordt?
    Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het echt heel erg voor haar dat ze zo in de knoop zat met haar leven en haar idealen niet kon realiseren, maar dit is niet de schuld van het bestuur/school/overheid
     
    sidmick, Vergeten, Whoopy en 7 anderen vinden dit leuk.
  18. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.716
    800
    113
    Ik ben het met je eens.
     
    Anouk2005, puzzelstukje en Forumnaam vinden dit leuk.
  19. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik snap hoe je erin staat.

    Toch heb ik ook ervaren wat dit met je kan doen, dus ook die kant snap ik.
     
  20. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Ik denk dat ik dat het liefste zo vaag mogelijk houdt. Maar wat ik wel kan zeggen is dat ik weet hoe ze omgaan met mensen die kritisch en volhardend zijn tov hun directie en bestuur. Deze worden als probleem bestempeld en geïsoleerd, en op verschillende manieren eruit gewerkt. Ik ‘wist’ dit ooit al uit verhalen, maar heb het uiteindelijk helaas in de praktijk ook zien gebeuren.

    Ik denk dat als je met plezier bij de school werkt, waar je nu werkt, dat je dat plezier beter voor ogen kan houden. Zolang je niet te veel deining veroorzaakt, zal je nooit met het bestuur te maken krijgen op die manier en heb je ook niks te vrezen. Zo betrokken zijn ze nl helemaal niet bij de mensen op de werkvloer.
    Ik heb helaas iets te veel inside information (daar zou ik een boek over kunnen schrijven :|) en zou voor geen goud meer voor dit bestuur willen werken, maar dat ligt echt aan wat ik heb meegemaakt. Als ik er alleen over gehoord had, zou ik daar ook niks mee gedaan hebben (of het überhaupt geloofd hebben, denk ik).
     
    Elisje en puzzelstukje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina