Artikel "Zuigelingenzorg: baby hoeft niet aan de borst&

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door valhalla, 6 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Al sinds het begin van mijn zwangerschap wist ik zeker dat ik bv wilde gaan geven. Had er ook geen moment aan gedacht dat het niet zou gaan lukken. Helaas is het niet zo gegaan als ik gehoopt had en na weken lang kolven, aanleggen en een krijsend Leentje, heb ik gisteren het definitieve besluit genomen dat ik er mee stop.

    Maar goed, met dat besluit in het achterhoofd vond ik het wel leuk om vandaag onderstaand artikel te lezen. Over onderzoeken die wat vreemd worden geinterpreteerd en de rol van de WHO bij het geven van borstvoeding enzo... En dat kunstvoeding ook heus zo slecht niet is!

    Ik probeer geen discussie uit te lokken hoor, ik vond het gewoon een interessant artikel en op zich ook wel een verademing om eens een bericht van de andere kant te lezen :)

    http://www.elsevier.nl/lifestyle/gezond ... index.html
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Dr. Sauer staat op de loonlijst van een kvfabrikant (weer zo ff niet welke)
    En hoe ging dat spreekwoord ook alweer ? Wiens brood men eet wiens woord men spreekt ?
     
  3. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik vind er wel wat in zitten.
     
  4. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Tja, te pas en te onpas wordt dr Sauer erbij gehaald terwijl, hij aan alle kanten probeert het fenomeen bv onderuit te halen.
    Feit blijft dat deze dr. Sauer op de loonlijst staat bij Numico welke bijv. Nutricia als dochtermaatschappij heeft.
    Een kinderarts met een bijbaan.... sowieso al discutabel maar goed.

    Feitelijk dan maar even... bv valt niet na te maken, en al helemaal niet te evenaren. Zo ook de voordelen niet.Daar slaat de Dokter behoorlijk de plank mis, ook andere voordelen zoals die voor de mama noemt hij natuurlijk niet.

    Kv is een alternatief voor Bv, niets meer en niets minder.Je moet je als mama dan ook niet schuldig voelen als je overstapt op KV. Jij bent de mama, jij beslist.
    Een voeding op maat gemaakt uit bloed van de moeder voor haar eigen kind... daar valt niet aan te tippen, en dat weet deze Dokter heus wel.

    Een heel slecht artikel, in het bijzonder slechte reclame voor de kinderafdeling van het ziekenhuis in groningen waar hij afdelingshoofd is.
     
  5. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Al googlend kwam ik ook een hele discussie tegen van eerder datum op dit forum over een artikel in De Pers. Zo veel mensen, zo veel meningen en elkaar overtuigen lukt toch niet...

    Heb het artikel hier geplaatst omdat er misschien meer mensen als ik, die zich schuldig voelen, danwel goed balen omdat bv uiteindelijk niet lukt. Dan is het best fijn om eens zoiets te lezen.

    Als ik weer dezelfde discussie uit wilde lokken had ik het wel in het borstvoedingsforum geplaatst ofzo.
     
  6. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Blijkbaar is het heel erg moeilijk om begrijpend te lezen :rolleyes:

    Fijn om eens een artikel van de "andere" kant te lezen.
    Maar goed, hier is het onbegonnen werk om zoiets te plaatsen. Je ziet het alweer aan een paar reactie's.
     
  7. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Valhalla: jij hoef je toch niet schuldig te voelen ? Jij geeft je kind kv prima. Je hoeft toch niet te bewijzen dat je het niet slecht doet ? Ik neem aan dat je het beste met je kindje voor hebt ?

    Maar dr. Sauer moet geen leugentjes gaan verspreiden.
     
  8. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Waarom moet iemand zich schuldig voelen als hij overstapt op fv of gelijk met fv begint? Wat een kolder.

    Maar toch vind ik bv de beste melk voor een kind. Ik vind het dan ook jammer dat een kinderats zulke berichten schrijft.

    Er zijn altijd situaties waarin bv niet gaat,lukt etc etc laten we dan blij wezen dat er nog een andere optie is nl fv.
     
  9. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Waarom zou je je als kv-moeder schuldig moeten voelen, dat heb ik nooit begrepen.

    Als jij toch achter je beslissing staat, dan voel je je toch niet schuldig?
     
  10. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Moet ik me dan schuldig gaan voelen omdat ik bv geef ipv kv?
    Zou toch een rare wereld zijn of niet?
     
  11. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Een leuk artikel! Goed om te lezen.

    En over kinderartsen met bijbanen: tja, dat hebben er zoveel. De maffia doet ook hier haar zegje weer.

    @Valhalle: bedankt voor het posten van de link! En laat je kindje maar lekker groeien op fv meid!
     
  12. Mirthe81

    Mirthe81 Bekend lid

    21 feb 2008
    590
    0
    0
    Ik snap het wel. Bij mij is de bv ook mislukt en krijgt ze dus kv. Ze doet het super en is nooit ziek dus hier wordt ze ook wel groot mee, maar ik vindt wel dat bv de beste voeding is voor een baby.
    Toch voel ik me schuldig , verdrietig en teleurgesteld. Dat gevoel blijft, ook al kan ik het relativeren, het gevoel blijft toch.
    Ik vind het ook fijn om zo'n artikel te lezen, alleen zou ik zoiets ook graag een van iemand anders lezen als Dr. Sauer.
     
  13. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik vind het echt heel sneu dat de moeders die geen bv geven of hier mee gestopt zijn om welke reden dan ook zich zo rot daar onder voelen.

    Jullie kindjes worden op fv echt wel groot hoor. Dikke knuff voor jullie allemaal.
     
  14. debs

    debs Actief lid

    19 nov 2006
    271
    0
    0
    Barendrecht
    deze berichten lokken toch altijd weer een voor/tegen discussie op.

    Met bijna altijd een verdedigende houding van kv-moeders.

    Vind het ook goed dat de andere kant nu eens word belicht... of dit nu komt van een kinderarts met een bijbaan of een echte onafhankelijke kinderarts.

    Ik heb gekozen voor vanaf dag 1 kv en voel me daar heel goed bij. en ik voel me absoluut niet "schuldig"
     
  15. randi

    randi Niet meer actief

    als ik het artikel goed lees dan breekt deze dokter toch geen bv af? integendeel zelfs hij zegt ook dat bv de natuurlijkste en meest goede melk is voor de baby maar hij zegt ook dat fv even goed is en dat het wetenschappelijk nog niet bewezen is dat bv slechter is dan fv omdat dit nu eenmaal moeilijk te bewijsen valt doordat er zodanig veel factoren meespelen van bv genen en erfelijkheid en cultuuromgangen. hij beweerdt zelfs dat het voor 3dewerledlanden bv het beste is om te geven omdat fv 1 te duur is en 2 het water daar niet bepaaldt gezond is. soit wat je je kind ook geeft het is een persoonlijke keuze en ze doen het op beide goed enja sorry hoor maar vind dat de bvmama's zich toch weer aangevallen voelen als ik hun reacties zo lees terwijl dit toch niet nodig is en dat is wel spijtig.
     
  16. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik voel mij helemaal niet aangevallen.
    Ik reageer puur op het artikel, en in mijn ogen verdraaid hij op zijn minst, bepaalde aangetoonde feiten.
    Dat mag ik toch vinden?
    Dat een ander woorden als maffia e.d. erbij haalt zegt meer iets over hun insteek in deze, dan over mijn reactie. Ik behorend tot een criminele organisatie omdat ik het niet eens ben met een artikel? Kom op nou, zeg.
     
  17. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik sluit me aan bij Jingels.
     
  18. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    [/quote:6cb103qm]

    Dit zijn drie reacties van de "maffia" Waarin we allemaal zeggen dat kv een goed alternatief is. En ja liever zie ik, dat alle kindjes bv krijgen maar ik ben ook heel realistische dat dat een droom zal zijn en dat komt mede door dit soort berichten helaas.
     
  19. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik vind het een slap en slecht geschreven artikel.
    Ik heb bv gegeven en ben na 3,5 maanden overgestapt op kv, ik heb me nooit schuldig gevoeld over deze beslissing.
    En aan de mening van de rest van de wereld heb ik lak.
     
  20. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dat schuldig/rot voelen kan volgens mij alleen maar komen omdat je dus zelf niet achter je beslissing staat. Sta je achter je keuze dan weet je waarom je die neemt, klaar! Maar moet je verplicht een andere keuze maken dan die je in gedachte had, dan kan je je daar zeer zeker heel schuldig/rot over/door voelen. Volgens mij maakt het niet eens zoveel uit wat betere voeding is bv of kv maar gewoon wat goed voelt, en bij de een is dat bv en de ander is dat kv.

    Wel heel jammer dat er meteen met maffia gegooid word :( .
     

Deel Deze Pagina