assertiviteit

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kache, 20 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Hoe stimuleer je dat?

    Dochter, bijna 11, groep 7 heeft last van gedrag van vriendinnetje en mijn 'moederlijke' advies bestaat uit eerlijk zeggen wat je vindt/voelt en voor jezelf opkomen door een grens te trekken (bijv. nee zeggen of hou op). Maar dochter ziet dit niet zitten want dan zou vriendinnetje nog vervelender gedrag gaan vertonen volgens haar en wordt alles alleen maar 'erger'.
    Maar ja. Als je niets zegt, verandert er ook niets, denk ik dan. Dochter zoekt oplossing nu in vermijden (wil bijvoorbeeld een andere plek in de klas), wat voor mijn gevoel niet echt een oplossing is. Ik gun haar eigenlijk dat ze gewoon voor zichzelf opkomt, er zullen nog heel wat mensen in het leven voorbij komen die dingen doen die je niet fijn vindt... Hoe help ik haar hiermee?

    (groepsdruk, beginnende puberteit, en whatsapp maakt het bepaald niet makkelijker :rolleyes:)
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Heeft ze ervaring met dat er wat van zeggen het erger maakt? Want dan begrijp ik haar reactie wel...
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Lastig, ik begrijp dat ze zegt maar dan gaat het erger worden maar als ze haar grenzen niet aangeeft gaan mensen er overheen. Niet altijd bewust overigens.

    Ik had een vriendin die altijd ja zei,
     
  4. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.783
    15.336
    113
    Vrouw
    Dit idd.
    Mss eens uitzoeken waarom ze dit zegt.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Fijn een telefoon die niet doet wat hij moet doen.

    Nog een keer proberen, ik had een vriendin die altijd ja zei. Als je wat vroeg had ze nooit een mening. Ze ging steeds meer doen wat ik zei, tot ze in eens heel boos was en er andere bij haalde en zei dat ik haar vertelde wat ze moest doen.

    Ik was toen heel boos op haar en vond het heel oneerlijk. Ik ben geen typ dat bazig of dominant is. Vroeg altijd wat ze wou en als ze niks zei dan nam ik de beslissing. Vond het niet leuk dat ze dat niet tegen mij zei en wel tegen andere, was erg teleurgesteld.

    Hebben ze geen sofa of kanjer training op school?
     
  6. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw

Deel Deze Pagina