Associatieverdrag Oekraine

Discussie in 'De lounge' gestart door Tinkerbell81, 28 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Ok, ik heb me er nog niet heel erg in verdiept en wil dit wel gaan doen nog. Ik heb wel het eea gelezen op internet, maar ik kan toch niet echt een voordeel zien waarom we een associatieverdrag met de Oekraine zouden aangaan...ik kan alleen nadelen bedenken...bivendien zie ik zelf ook nog niet echt hier een toegevoegde waarde van....waarom Oekraine...en waar komt dit dan "ineens" vandaan (is dit een gevolg van de mh17?) misschien een beetje dom hoor dat ik het niet weet, volg altijd het nieuws best wel, alleen dit politieke gebeuren heb ik niet goed gevolgd..
    Iemand die daar meer over weet? Je wordt er ook niet veel wijzer van als je op het internet zoekt...
     
  2. Veera

    Veera Niet meer actief

  3. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat het voor de gewone burger ook lastig is om precies te begrijpen hoe zo'n verdrag in elkaar steekt en wat het allemaal inhoudt. Maar er zullen ook vast een boel mensen gaan stemmen die er niets over gelezen hebben en dus echt 'zomaar wat stemmen.'

    Zelf ga ik voor het verdrag stemmen. De doorslag voor mij was dat ik me bedacht dat het voor de mensen in de Oekraïne goed zou zijn, en zij het waarschijnlijk beter zullen krijgen. Daar wil ik graag voor naar de stembus.
     
  4. Linnaea

    Linnaea Fanatiek lid

    20 apr 2015
    3.443
    26
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Het zal er wel aan liggen dat ik nog moet ontzwangeren ofzo, maar ik begrijp na tig websites lezen, ook die hierboven genoemd werd, er nog steeds geen barst van. Geen idee wat ik moet stemmen dus. Ik denk niks dan maar.
     
  5. Ijsbergsla

    Ijsbergsla Actief lid

    7 aug 2015
    185
    12
    18
    Ik stem uit protest niet. De info is slecht en het referendum heeft geen zin. De regering legt het naast zich neer en stemt toch voor het verdrag. Hup miljoenen euro weg voor een nutteloos referendum.
     
  6. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat het een nutteloos referendum is. Ik vind het onderwerp veel te complex om daar als gewone burger een echt goede mening over te kunnen vormen. Wat weten wij nou over het algemeen van buitenlandse betrekkingen, de invloed van verdragen etc etc. Een referendum die betrekking heeft over Zaken die NL betreffen vind ik weer een ander verhaal. Kortom, in mijn ogen ook zinloos..
     
  7. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik heb eens naar de belangrijkste kritieken gekeken en die vergeleken met de daadwerkelijke tekst. Toen bleken die kritieken vooral gebaseerd te zijn op zorgvuldig woorden kiezen om suggesties te wekken die niet in het verdrag zelf staan. Ik stem voor.
     
  8. Marnatman

    Marnatman Fanatiek lid

    17 jun 2010
    2.369
    200
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik stem altijd. Daarvoor heb ik stemrecht. Ik stem echter tegen het verdrag.
     
  9. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Stem altijd dit keer ik denk niet.

    Waar stem ik voor?? Waar stem ik tegen geen indee.

    Als ik wel stem neig ik naar een vette Nee

    Waarom? Hoe kan ik ja stemmen als ik er geen hol snap. Dan is nee de enige keuze of dus helemaal niet stemmen.
     
  10. rums

    rums Niet meer actief

    Ik stem zeker weten. Zoals hierboven je hebt stemrecht en dat is een groot goed. En ik stem tegen.
     
  11. Bloem93

    Bloem93 Niet meer actief

    Man en ik ook.
     
  12. dobbel

    dobbel Fanatiek lid

    12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    ik stem altijd wat dan ook, daar heb ik stemrecht voor.
    Daarnaast stem ik heel bewust vet tegen, (mijn hele familie overgens ook)
     
  13. Zonnetje3

    Zonnetje3 Niet meer actief

    Het referendum is door een kleine groep "afgedwongen", omdat ze vinden dat het volk hier iets over moet vinden. De regering met alle verschillende partijen heeft allang besloten dat dit verdrag er moet komen.

    Ik ben van mening dat de gemiddelde burger (inclusief ikzelf) hier echt de ballen verstand van heeft. Ik heb zelf ook geen idee wat de gevolgen precies zijn en wat ik er nu over lees is dat er eigenlijk weinig zorgelijke zaken zijn als het verdrag er komt. Voor Nederland voordelen en voor Oekraïne vooral.
    De hoge piefen van de regering hebben dit heus wel uitgezocht en ik vind het belachelijk dat het volk zich hier nu in moet mengen zonder te weten wat het nu precies is. Alleen omdat een aantal mensen zo hard nee moeten roepen (die argumenten zijn overigens bizar slecht, bijv over toetreding tot de eu terwijl het daar niets mee te maken heeft).

    Een goede vriend van mij heeft veel verstand van politiek. Zijn advies is als je vind dat de overheid hierin een keuze moet maken dan wel gaan stemmen en dan voor het verdrag. Je benut dan je stemrecht en je geeft aan dat je het referendum onnodig vindt (tegengeluid tegen de harde nee roepers). Ik denk dat ik dit dus ga doen.
     
  14. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Wij gaan beiden stemmen en stemmen ook bewust voor een nee.
     
  15. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ik denk dat ik tegen ga stemmen maar eerlijk is eerlijk, mijn broer heeft hier veel verstand van en die heeft me dat 'uitgelegd'. (Dat ik dat nu niet na kan vertellen laat ik maar ik het midden;))
     
  16. Zonnetje3

    Zonnetje3 Niet meer actief

    Ik zou zeggen stem dan tegen het referendum! En dan is het dus ja (zie mijn eerdere uitleg).

    Dit is dus echt het idiote van dit referendum. Als je er echt helemaal niets van snapt en geen mening hebt zou ik niet stemmen! Dan is het maar gokken of je ergens goed aan doet of niet. Of Stem dan ja en laat de regering beslissen.

    Ik snap zelf ook niet alle details, maar wel de kern... En daar heb ik wel degelijk een mening over.
     
  17. dobbel

    dobbel Fanatiek lid

    12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    wat een dom advies is mijn mening, Heel nederland gaat naar de klote dus helaas geloof ik die hoge piefen niet, ik voer mijn eigen onderzoek, en volg mijn eigen gevoel, dat is nu een NEE<
     
  18. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik stem voor. Voor handel (want wij gaan er natuurlijk ook gewoon ordinair aan verdienen). Maar ook voor een stabiel land dat bijdraagt aan een veilige regio. Er is al genoeg oorlog & onrust. In het akkoord zijn duidelijke afspraken gemaakt over de harde aanpak van corruptie, het verstevigen van grondrechten en het versterken van de democratie. Veel Oekraïners hebben een flinke strijd geleverd om hier een handtekening onder te krijgen. Ze willen meer met europa handelen, ipv alleen met Rusland. Dat ondersteun ik ook graag.
     
  19. Zonnetje3

    Zonnetje3 Niet meer actief

    Uiteraard moet je doen waar jij in geloofd maar als je onderbouwing voor jouw nee net zo slecht is als je mening over mijn advies dan verlies ik
    Al bijna het vertrouwen in de mensheid!:(

    Maar goed lang leven de democratie en vrijheid van meningsuiting!
     
  20. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Niet stemmen is ook een soort van Ja. De voorstanders van het verdrag kunnen op 2 manieren winnen. Of een meerderheid stemt voor het verdrag, of het minimale percentage van opkomst wordt niet gehaald.
     

Deel Deze Pagina