Au pair zoeken

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Nummer4, 6 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw
    Ik zit er aan te denken om een au pair in huis te nemen zodat ik zelf wat meer vrijheid krijg om dingen te ondernemen.

    Waar begin je die zoektocht? Ik google me suf maar kom alleen bureaus tegen waar je een hoop inschrijfgeld moet betalen voordat je überhaupt kunt rondkijken. Welk bureau is aan te raden?
    En wat kost het je aan bijvoorbeeld kosten voor bemiddeling, reiskosten, verzekeringen, geld voor evt. Nederlandse cursus?
    Wat betaal je naast vergoeding (€300per maand las ik al ergens) nog allemaal voor je au pair? Betaal je ook voor haar dagjes weg enzo?

    Ik stel me dan voor dat de au pair meehelpt met bijvoorbeeld de kinderen naar school brengen en ophalen, met ze knutselen, naar sport en mee op uitstapjes etc. (20-30 upw)
    Ik ga er van uit dat ze met ons gezin mee eet, maar ook haar vrije tijd zelf indeelt door een dagje Randstad (periferie hier), musea, cursus etc.
    Zijn die verwachtingen realistisch?
     
  2. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf aupair geweest (wel aardig lang geleden inmiddels) en heb ‘t toen inderdaad via zo’n website gedaan. Ik weet dat het gezin geld betaalde voor de site om aupairs te zoeken - maar voor mij als aupair was het gratis. Ik denk dat dat goed is - want super onserieuze mensen gaan er niet voor betalen.

    Ik vind je verwachtingen vrij realistisch klinken. Voor mij werd betaald: “salaris” en dan natuurlijk kost/inwoning. Uitjes betaalde ik zelf, tenzij ik met de familie mee ging (bijv naar een pretpark/museum). Verder kreeg ik mijn taalcursus betaald (basisdeel, latere cursussen heb ik denk ik zelf betaald). Een kinder-ehbo cursus (maar die had ik al). Ik kreeg maandelijks een OV maandkaart voor de regio (maar dat bestaat in Nederland niet op die manier).
    Toen ik een paar keer was gaan zwemmen, boden ze me ook een jaarkaart voor het zwembad aan. Maar dat kregen zij weer terug van hun werkgever, zoals hier in Zweden gebruikelijk is :) Ook geen must natuurlijk.

    En ik denk dat ik mijn vliegreis terug kreeg, maar heen zelf betaalde. Dat is vrij gangbaar omdat uit bepaalde landen mensen het alleen voor een vliegticket doen (en dan nooit komen aupairen).
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  3. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    #3 Loesje1988, 7 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2020
    Ik ben ook aupair geweest. Ik kan de mail wel voor je zoeken als je wilt. Maar voor mij was het iig ook gratis om ergens op te reageren.

    Ik werkte van maandag tot vrijdagmiddag. Kinderen waren 2 en 3.
    Tuurlijk als ik de kinderen buiten de werktijden zag,hielp ik ook gewoon mee, want jonge kinderen snappen niet dat je vrij bent en ik vond het ook niet erg. Luiers verschonen of potjes training gaat gewoon door natuurlijk. Ik ging een rondje lopen,lekker knutselen en verven,kleien. In de buurt waar wij woonden, was een prive zwembad alleen voor buurt bewoners, dus daar waren wij een paar keer in de week te vinden in de ochtend,want in de middag bleven we vaak binnen ivm de hitte. Ik werkte in Kusadasi(turkije). De mensen voor wie ik werkte was een gemixt koppel. Mn bazin uit nederland en hij was turks en hij sprak ook nederlands en engels. Kinderen spraken beide talen. Zij hadden een eigen hotel . Ik sprak toen wel wat turks,geleerd door mijn ex in nederland en opgepikt en geleerd door de mensen daar om mij heen.

    Ik had in die tijd nog geen rijbewijs maar als ik dat wel had gehad dat ik een scooter voor mezelf gekregen of een auto.
    Ik moest elke week een lijstje maken van boodschappen wat ik nodig had om te koken en dat werd dan gehaald door iemand van het hotel of familie.
    Als de kinderen in bed lagen in de middag, deed ik vaak het eten al klaar maken of lichte huishoudelijke taken zoals woonkamer stofzuigen en de was.
    Ik was vanuit nederland gewoon verzekerd, zoals zorgverzeking en aansprakelijkheid.
    Als we met de kinderen op stap gingen, werd er voor mij betaald. Heb in die tijd ook nog een weekje vakantie gehad.
    Alles wat ik prive deed,moest ik natuurlijk zelf bekostigen.
    Ik had de kelderverdieping voor mijzelf icl een eigen badkamer. In die landen is de kelder ook gemaakt om te leven.
    Terugreis heb ik ook betaald gekregen.

    Je kan ook op zoek naar een nederlandse ai pair. Dat scheelt natuurlijk met bepaalde kosten. Houd er ook rekening mee dat er een cultuurverschil kan ontstaan qua opvoeding en dat soort dingen, daarom wilden mijn bazen een nederlandse aupair en geen turkse oppas. Wij zijn toch wat meer van de 3 r'en
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw
    #4 Nummer4, 7 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2020
    @Poolvos Dank je voor je info, super!
    Weet je ook nog welke website je hebt gebruikt? En kwam jij bij een Nederlands gezin of bij een Zweeds gezin terecht?

    Ik wil een tweede auto uit praktische overwegingen, die is dan ook beschikbaar voor haar gezien de school van de oudste twee op 20min rijden ligt.
    Ik denk dat ze dan drie dagen hooguit voor de kinderen zal zorgen als ik weer ga werken (druk eigen zaak aan het opzetten) en de rest van de tijd haar eigen gang kan gaan, privé uitstapjes wel op eigen kosten dan.

    Wij hebben sowieso een gezinsabo op het openlucht zwembad in de buurt, zal eens navragen of dat dan ook voor een au pair geldt.
    Anders idd een abo sportschool indien ze daar interesse in heeft. Kost ook de wereld niet.

    Ik las dat het gastgezin garant moet staan voor vlucht en reis/ziektekostenverzekering (er zijn speciale voor au pairs). Weet niet of dat bij elk bureau zo is.





    Benieuwd naar meer ervaringen, incl linkjes naar bureaus :)
     
  5. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw
    @Loesje1988


    Klinkt als een ontzettend leuke ervaring.
    Meestal zijn het wel expats die over gaan tot een au pair in huis halen. Wij zijn 'gewoon' Nederlanders maar omdat dochter graag Engels wil leren zou ik het niet verkeerd vinden om iemand met Engels als moedertaal in huis te halen bijvoorbeeld.
    Daarnaast is het voor de kinderen ook fijn dat er gewoon altijd iemand is, of dat nou een van de ouders is of een au pair.

    Het is - volgens mij - daarnaast ook aanzienlijk goedkoper (€300/mnd salaris plus wat extra's? Wat kregen jullie uiteindelijk?) om een au pair in huis te halen dan een gastouder of kdv/BSO voor 3 (4 in de toekomst) kinderen, maar kan zo'n jong iemand wel meteen 3 of 4 kinderen aan?

    Ik kan in deze omgeving heel moeilijk oppas vinden dus wij gaan echt nooit een avondje samen weg. Past een au pair ook wel eens in de avond (incidenteel dan) op?

    Qua huishoudelijk werk ben ik een pietje precies maar als iemand anders eens de vaatwasser doet of de was opvouwt ben ik heel blij haha. Voor de rest neem ik wel een schoonmaakster.
     
  6. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw
    Op de sites waar ik wel kon rondkijken zag ik heel veel Nepalese en Filipijnse dames. Dat trekt me dan weer niet vanwege cultuurverschillen zoals je noemt @Loesje1988

    Welke landen zijn nog meer wat strikter met de 3 r'en?
     
  7. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ik kreeg 360 euro per maand. Icl kost en inwoning. Ik stond om 7u dan en mn bazin ging rond 8u weg. De kinderen lagen rond 21.30 in bed met een middagslaapje van ongeveer 2uur ertussen, en dan ging ik gewoon tv kijken of msn'en (was in die tijd) Mijn baas sliep vaak in het hotel of was laat thuis en vroeg wakker. Mijn bazin was ook soms pas om 22.30 of 23.00 thuis.
    Soms ook later,maar dit werd altijd gedaan in overleg.

    Ik denk dat er geen meisjes/vrouwen gaan reageren als ze het niet aankunnen. Ik zou bv niet gereageerd hebben omdat 2 voor mij wel echt de max was, maar dat is ook leeftijd afhankelijk. Als er 2 jong zijn, en 2 hele dag op school, is dat ook weer anders. Mijn bazin had ook een dochter die ouder was,maar die zat de hele dag op school en was daarna altijd in het hotel, en tijdens de zomervakantie ging zij naar haar vader in nederland. Maar daar had ik minder omkijken na, als ze er was dan deden we vaak in de avond een spelletje of lekker nagels lakken ofzo
     
  8. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    #8 Poolvos, 7 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2020
    Ik weet niet meer zeker welke site het was.. ik keek toen wel op meerdere Aupairworld.com of newaupair.com?
    De sites zijn geen “bureaus”. Het zijn eigenlijk een soort datingsites voor au pairs en gezinnen :) Ik had een paar leuke gezinnen en heb toen een paar keer skype gedaan enzo; uiteindelijk zo beslissing genomen.

    Verder was ik zelf verzekerd trouwens. Ik had een doorlopende reisverzekering met ziektekosten die óók geldig was voor aupairen. Heel vaak mag je maar een paar maanden aaneengesloten weg bij een reisverzekering - maar sommige bieden dus dit soort oplossingen.

    Mijn werktijden en taken waren ook mega relaxt. Ik was meer een grote zus in het gezin. Papa had een restaurant- daar kreeg ik vaak de lunch (= warm eten) gerechten mee voor savonds. Koken hoefde dus niet. Schoonmaken hoefde niet, maar deed ik wel. Heel vaak deden we het eigenlijk samen op vrijdagochtend als de kindjes weg waren.
    Verder hielp ik sochtends met aankleden/ontbijt. Mama bracht kindjes naar school/opvang op weg naar werk. Ik haalde ze op zoals het mij uit kwam (ivm taalcursus enzo) - want ze hadden gewoon recht op opvang tot 18u. Uiteindelijk kwam het erop neer dat ik meestal om 14.30 ophaalde - meteen als school uit was. Dan speelden we, gingen we het bos in of op pad.
    Ik paste af en toe savonds op. Maar werd ook regelmatig door papa meegenomen naar zn restaurant/cocktail bar op zaterdagavond.

    Andere aupairs om mij heen werden vaak echt uitgebuit. Sommigen deden al het huishouden incl was/strijk (voor soms 6 gezinsleden), al het koken, al de boodschappen, alles. En dan natuurlijk de kinderen. Vaak 6 dagen per week en een paar avonden. Ik denk dat die soms 60+ uur werkten. Dat had ik écht niet hoor :)
    Het gezin was Zweeds! De kindjes 5 en 2,5jr toen ik begon

    Ik denk dat ik €300 of 350 kreeg. Maar het is wel 14jr geleden ofzo. Voelt helemaal niet zo - maar die kleine kindjes zijn dus intussen (bijna) volwassen.
     
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Dan zou ik wel kijken of haar rijbewijs hier geldig is
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik heb zelf geen ervaring met een au pAir in huis nemen, maar bij ons op school zijn er een heleboel. Ik heb er dus inmiddels al heel wat zien komen en gaan over de afgelopen jaren en zie ook wel een beetje wat ze allemaal doen en hoor er natuurlijk wel over van ouders.
    Allereerst zijn er toch soms ook wel wat tegenvallers. Meisjes die toch alweer eerder vertrekken, niet zo goed of handig zijn met de kinderen, of die niet zo prettig zijn om om je heen te hebben, dat soort verhalen. Maar daarentegen zijn er ook voldoende mensen die wel tevreden ermee zijn.
    Volgens mij mag een aupair 30 uur per week werken, dus daar mag je wel van uitgaan. Daarnaast hoor ik ook van meerdere mensen dat zij ook wel dingen doen zoals het ontbijt klaarmaken en weer opruimen, of avond eten klaarmaken. Maar niet echt zware huishoudelijke taken zoals poetsen of zo.
    De voorbeelden die je geeft van kinderen naar school brengen, kinderen weer ophalen, ja hoor dat is allemaal heel normaal. Ook zie ik dat je nog een kleintje hebt, ik neem aan dat je wil ze daar ook een of twee hele dagen op letten? Dat is allemaal heel normaal. Ik heb zelf wel het idee dat je zon meisje ook een beetje als een extraKind moet zien, zij het een stuk ouder. Dus wel een beetje in de gaten houden of ze wel kan aarden hier, want het is natuurlijk best lastig ineens in een ander land als je nog zo jong bent. Dus misschien wel een beetje op weg helpen met wat andere contacten zoeken met andere au pairs. Bij ons in de regio zijn er dus heel veel en volgens mij treffen die meisjes elkaar ook veel.
    Het is ook goed om na te denken over wat voor een type je wil. Ik zie hier best wat meiden uit de Filipijnen en die regio. Die stellen zich wat’ onderdaniger’ op, maar naar mijn idee wordt er dan wel erg weinig gecorrigeerd of opgevoed. Dat zou ik zelf niet zo handig vinde

    Wat ik trouwens ook wel vaker hoor is dat een au pair soms nog bij andere gezinnen betaald gaat oppassen, buiten die 30 uur per week. Klinkt een beetje vreemd, maar dit mag gaan maar gewoon en zo kunnen ze wat bijverdienen
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw
    @julia80

    Ik heb in deze omgeving nog nooit een au pair gezien of over gehoord, dus met dit verhaal van jou kan ik heel veel, dank je wel! :)

    De baby zou ik zelf niet zo snel uit handen geven eerlijk gezegd :oops: maar misschien moet ik me daar inderdaad maar eens overheen gaan zetten.
     
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Fijn te horen dat je er wat aan hebt!
    Wie bedoel je met de baby? Bedoel je het kindje uit november 2018, want die is al lang een dreumes hoor ha ha.
    Maar als je eenmaal een au pair in huis hebt, dan wordt het vast makkelijker om haar af en toe met de kleine te laten:D
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  13. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw

    Hij blijft mijn baby tot hij naar het vo gaat hahaha
     
    suus1983, Poolvos en julia80 vinden dit leuk.
  14. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Misschien een tip er is op Nederland 3 momenteel een programma waarin au pairs worden gevolgd.

    Mijn vroege gastouderbureau had ook nanny's. Dan betaalde je iets van 13-15 euro per uur, ongeacht het aantal kinderen.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  15. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw

    Dank je, gezapt!
     
  16. JustNice

    JustNice Bekend lid

    3 jul 2008
    886
    122
    43
    Zuid Holland
    Mijn broer is verliefd geworden op een meisje uit zuid Afrika die hier in Nederland au pair was voor 1 jaar.

    Zij had 2 kinderen om te verzorgen.
    Halen en brengen van school, en na school met ze spelen.
    Soms moest zij koken voor de kinderen.
    Zij hoefde geen huishouden te doen, er kwam een huishoudelijke hulp.
    Ze ging ook op talencursus.
    Het was geregeld via een bemiddelingsbureau, af en toe had ze een georganiseerde uitje vanuit het bureau met andere au pairs in NL, dan gingen ze een culturele uitstapje maken.
    Qua vergoeding weet ik het niet.
    Maar ze had best wel wat vrije tijd, om leuke dingen te doen met mijn broer.

    Het gezin waar ze in kwam, heeft jaarlijks een wisseling van een au pair uit zuid Afrika. Het bevalt ze goed.
    Ook met de taal is het makkelijk, zuid Afrikaans klinkt als Nederlands. Ook mijn kinderen konden goed met haar communiceren.

    Ze is ook in België gaan au pairen. Maar daar werd ze uitgebuit, en moest ze veel huishoudelijke taken doen. Voor dit gezin was het hun eerste au pair. Dit was maar een kortstondige overeenkomst.
    Ze mocht niet een 2e jaar in NL au pairen, vandaar ons buurland, om toch in de buurt te zijn van haar geliefde.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina