Autisme en leerplicht

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mila2011, 30 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mila2011

    Mila2011 Actief lid

    14 okt 2012
    266
    48
    28
    Hallo allemaal

    Wij zijn er sinds een paar weken achter dat onze zoon autisme heeft. Hij is hiervoor net voor de kerstvakantie begonnen met medicatie. Wij hadden een kind wat niet meer uit zijn kamer kwam, 3 woedeaanvallen per dag had en niet meer normaal kon functioneren. Sinds de medicatie heeft hij 1 woede aanval per week en leeft hij gewoon weer met ons beneden. Een hele verbetering dus. Alleen nu de vakantie voorbij is lukt het hem niet meer om naar school te gaan. Hij zegt dat het te druk is, teveel en daardoor heeft hij weer toenemend last van de woede en onrust.
    Hij is de afgelopen 2 weken halve dagen naar school geweest en heeft gelukkig alle cito toetsen kunnen maken.

    Onze psychiater geeft aan hem niet te pushen, we gaan 8 februari naar hem toe en waarschijnlijk gaat hij hem extra medicatie geven voor de onrust op school. Hier moeten we dus even op wachten. Hij zegt dat de zorgplicht boven de leerplicht staat en dat hij achter ons staat.
    School geeft aan dat hij hele dagen naar school moet komen. En die hebben dus nu de leerplicht ingeschakeld waar we dus binnenkort op het matje moeten komen.
    Vandaag is hij weer een dag thuis gebleven en we hebben woensdag een gesprek met zijn juf.
    Hij mag geen extra werk thuis doen, want hij is niet ernstig ziek volgens hun...

    Lang verhaal maar eigenlijk zoek ik mensen die zoiets ook hebben meegemaakt.
    Een kind wat (tijdelijk) niet naar school kon vanwege psychische problemen?
    Hoe werkt dat precies met de leerplicht en wat staat ons nog te wachten?
     
  2. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Hier een kind dat ivm de combinatie depressie, autisme en pesten uitviel op de middelbare school, vanaf november de rest van dat schooljaar niet meer naar school geweest en volledig thuis gezeten zonder hulpverlening of wat dan ook. Nooit wat van leerplicht gehoord, belachelijk....
    Nu overigens voor de 4e week ziekgemeld op een vervolgopleiding, doet blijkbaar ook geen belletje rinkelen. Ze is wel echt fysiek uitgeput door deze school hoor, ze slaapt ook bijna nonstop, dus ze zit niet zonder reden thuis. Kind is mentaal wel enorm opgeknapt, constateerde dat ze niets leert op deze school en wil graag alsnog haar middelbare schooldiploma halen. Daar zijn ze alleen ontzettend traag.... dus voorlopig slaapt ze bij en hopen we zo snel mogelijk de overstap te kunnen maken alleen duurt dat nog minimaal 3 weken ivm een verplicht gesprek met de schoolarts... tot die tijd hoop ik maar dat er niemand gaat zeuren...

    Hopelijk is men bij leerplicht meedenkend met jullie. Wel vervelend dat school zo lastig doet. In welke groep zit hij?
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    in welke klas zit je kind, regulier of speciaal onderwijs.

    Als hij op het reguliere onderwijs zit zou ik erop in zetten dat hij naar speciaal onderwijs kan. De klassen zijn daar vaak kleiner ( op de school van mijn zoon max 15 kinderen) en had je b.v ook een aparte ruimte waar een kind zich kon terug trekken als het echt niet ging.

    Hoe het met de leerplicht werkt weet ik niet (hebben wij nooit mee te maken gehad ) maar het lijkt mij niet onverstandig ze erbij te betrekken aangezien school heel stellig vasthoud dat hij hele dagen naar school toe moet komen. En ondanks jullie inzet, vragen naar extra werk voor thuis zodat hij bij blijft, ze weigeren hier wat mee te doen omdat school, ondanks de rapportage van de psychiater ( en diagnose), blijft volhouden dat jouw kind niet ziek (genoeg) is.

    Hoe moeilijk en overweldigend ook, doe wat goed is voor je kind ook al vinden anderen (in dit geval school) er wat anders van.
     
  4. Mila2011

    Mila2011 Actief lid

    14 okt 2012
    266
    48
    28
    Hij zit momenteel in groep 6, regulier onderwijs. Slimme jongen dus gelukkig loopt hij verder niet achter. Hij had de breuken lessen gemist op school, maar dat heeft zijn zus (groep 8) hem allemaal uit kunnen leggen.

    De halve dagen gingen best goed. Hij ging met wat gemopper, maar hij ging in elk geval. Nu we dit weekend zeiden dat hij vandaag een hele dag naar school moest was het gisteren avond al stress en vanochtend kwam hij zijn bed niet uit...
    We hebben nu gezegd morgen weer een halve dag proberen en hopelijk komen we woensdag wat verder met de juf, maar die zijn dus niet echt meewerkend.
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.905
    113
    noord holland
    Voor een leerplichtambtenaar hoef je absoluut niet bang te zijn hoor. Zij zijn er ook gewoon om je te helpen. Want school kan wel heel veel willen, maar wat je zoon niet aankan, kan hij niet aan. Vanuit school is t vaak logisch, zij kunnen nu niet bieden wat nodig is en weten vaak ook niet wat te doen. Ze hebben zich wel aan regels te houden en moeten dus ook wel bij leerplicht aangeven dat ze dit dus nu niet doen. Je kunt dus ook zelf contact opnemen. Hopelijk kunnen jullie met z'n allen bekijken wat er wél kan, wat voor hulp hij nodig heeft en wat nu past anders dan wat school wil.
    Ik heb twee dochters met ass, nu 16 en 18 . Beide meerdere periodes uitval van school gehad. Jongste is zelfs blijvend een thuiszitter nu, heeft leerplichtontheffing, simpelweg omdat ze een schooltrauma heeft. Ze is absoluut leerbaar, heeft een bovengemiddeld iq, maar helaas niet schoolbaar. Dagbesteding lukt ook niet, voelt ook vooral niet passend voor haar. Over het algemeen zijn er mensen met een verstandelijke beperking daar, en dat heeft ze niet. Voor haar doelgroep (die steeds groter wordt) is zo weinig wat echt past.
    Overigens ziet iedereen haar 'later' eigenlijk wel vrij normaal functioneren...maar ja op dit moment lukt het allemaal 'even' niet.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  6. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.494
    1.466
    113
    Heb je mensen of instanties achter je?

    Laat hun een verslag met onderbouwing maken waarom halve dagen voor hem nu goed zijn.
    Ook eventueel de mails met Julie oplossing en school zijn tekortkoming.
    Als die er zijn.

    Neem het mee.
    Ook zou ik kijken of school wel passend is.
    Wat maakt de school druk.
    En vraag of hij niet toch op een andere school hoord met meer rust en structuur
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Wat enorm naar! Zit hij wel op de goede plek?
    Je schrijft hij is slim, is hij slim of denk je hb?

    Anders zou het ook door verveling kunnen, geen motivatie, onze zoon hoort en ziet alles. Op zijn oude school was hij heel veel boos. Voelde zich onbegrepen.

    Zou toch kijken of anders een andere school een optie zou kunnen zijn.
     
  8. Mila2011

    Mila2011 Actief lid

    14 okt 2012
    266
    48
    28
    We hebben de psychiater en casemanager achter ons staan gelukkig!
    Volgende week hebben we weer allemaal gesprekken met psychiater en psycholoog dus dan kan ik het zeker aankaarten.
    Het is een grote school ik denk dat hij ergens anders beter op zijn plek is, maar school geeft aan dat hij niet in aanmerking komt voor speciaal onderwijs dus daar moeten we ons nog op oriënteren.
     
  9. Mila2011

    Mila2011 Actief lid

    14 okt 2012
    266
    48
    28
    Hij heeft een iq test gehad in groep 5 hij zit net onder het niveau hoogbegaafd, maar de psycholoog geeft aan dat zijn resultaten misschien beter worden als hij gewend is aan de medicatie.
    We weten inderdaad niet of hij op de goede plek zit, maar school geeft aan dat hij niet in aanmerking komt voor speciaal onderwijs.
    Wij moeten ons daar nog verder op oriënteren in hoeverre dat klopt.
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Wat een lastige situatie! Maar net niet aan het cijfertjes komen zegt niks over hb zijn.
    Herken je hem in het zijnsluik?
    Dat is gelukkig meer dan alleen cijfertjes.

    Dan zou misschien wel in aanmerking kunnen komen voor hb onderwijs.

    Krijgt hij wel zijn werk compact? Kan me voorstellen dat naast die prikkels anders heel vervelend is om naar school te gaan als het niet voor het lesstof is.

    Onze zoon ( geen autisme) hb, deed niks meer op school, vond alles teveel, was constant snel aangebrand, je moest hem over de drempel zetten en overdragen aan juf.

    Vandaar dat ik me afvroeg of hij wel op zijn plek zat.:)

    Kan het samenwerkingsverband misschien nog wat voor jullie betekenen of is die al in zicht?
     
  11. Mila2011

    Mila2011 Actief lid

    14 okt 2012
    266
    48
    28
    #11 Mila2011, 31 jan 2023
    Laatst bewerkt: 31 jan 2023
    Samenwerkingsverband is ingeschakeld door school. Geen idee wat dat precies inhoudt eigenlijk.

    Hij krijgt zijn werk niet compact helaas...veel herhaling wat hij vreselijk vind met een heel hoog werkgeheugen. Toetsen leren we ook altijd maar 15 minuten een dag van tevoren.
     
  12. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    Samenwerkingsverband is heel belangrijk en heel handig, zij denken met je mee wat school meer kan doen om aan je zoon zijn behoete te voldoen.
    Wij hebben een dochter met autisme en het hele traject doorgelopen van gesprekken met school etc. Na het gesprek met het samenwerkingsverband erbij, kregen we een toelaatbaarheidsverklaring, en toen zoeken naar een school. ZIj zit nu op SO, en wat een verschil. Er zijn maar 11 kinderen in de klas! Dochter leeft helemaal op, zij had ondanks medicatie toch ook nog heel veel last van overprikkeling.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.458
    113
    Iemand uit mijn directe omgeving moest ook bij op een gegeven moment verklaren waarom haar kind zoveel school had gemist, o.a. autisme. School maakte er geen probleem van. Weet niet eens meer waar ze op gesprek moest, maar ze waren heel begripvol en daarna heeft ze er niets meer van gehoord. Soms willen ze gewoon jouw kant van het verhaal even horen.

    Mijn kind heeft maar kort thuis gezeten op de basisschool. We hebben toen zelf meteen contact opgenomen met de leerplichtambtenaar, denk dat je je positie daarmee ook versterkt i.p.v. afwachten tot ze contact opnemen, omdat school heeft geklaagd.
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Ooohh nou dan snap ik dat hij geen enkele motivatie heeft om naar school te gaan.

    Het samenwerkingsverband zou er voor moeten zorgen voor een andere kijk. Die geeft tips voor school en maken afspraken.
    We zaten ongeveer elke 6 weken rond de tafel.

    Ik zou school vragen om een afspraak te maken met het samenwerkingsverband. Of als je een contact persoon hebt contact opnemen met die persoon. Naast autisme zou ik ook richten op het hb gedeelte.

    Misschien door goede aanpassingen hij wel het vertrouwen heeft in school en het wel wil proberen.

    Zeg eerlijk waarom zou hij nu gaan. Hij leert niks. Dan moet je wel hele goede en leuke klasgenoten hebben om het te kunnen compenseren.
     
  15. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Ik denk ook niet dat je bang hoeft te zijn voor leerplicht hoor. Wij hebben het omgekeerde probleem; mijn dochter (3vwo) wil al heel lang heel graag volledig naar school maar mag dat maar niet. Omdat ze 2 jaar geleden tijdens het thuisonderwijs depressief is geworden en uit is gevallen mag ze niet meer volledig naar school. Wij zijn nu al ruim 7 maanden aan het vechten daarvoor. Maar ze moet maar in een reboundklasje blijven zitten en mag maar beperkt aan de reguliere lessen meedoen want ‘het is veel te belastend voor je’. Nu heeft ze geweigerd nog naar de reboundklas te komen en is meteen haar rooster uit magister gewist en is de ondersteiningscoördinator zo’n beetje voor de deur gaan liggen om haar de toegang te beletten. Ze zit nu al weer 7 dagen thuis.
    En hoe makkelijk er steeds over een ontheffing van de leerplicht wordt gesproken :eek: Niet normaal, het kind smeekt al ruim een half jaar om gewoon normaal volledig onderwijs.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    @Jaimio: Wat ontzettend moeilijk. :( Doet school dat zelf of is leerplicht ervan op de hoogte?
     
  17. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    School doet dat. De leerplichtambtenaar heeft aangegeven dat haar onderwijs moet doorlopen maar ze laten haar nu met 3 ivio vakken (bijna 2 want ze is voor 1 vak in het laatste hoofdstuk van het jaar bezig) thuis zitten. Ondertussen verwijzen ze naar het samenwerkingsverband voor een oplossing. Die bespreken haar nu wel met spoed.
    Hun eis is dat we een breed onderzoek laten uitvoeren naar haar ontwikkelings-/onderwijsbehoeften, ondersteuningsbehoeften/hulpvragen zodat ze kunnen bepalen of ze daarin kunnen voorzien. In de tussentijd mag ze niet meer naar school. Ook al haalde ze prachtige cijfers en deed ze het prima in de reguliere lessen.
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    @Jaimio: In jullie geval zou ik leerplicht er juist bij betrekken, omdat school niet doet wat ze moeten doen. Mijn ervaring is dat leerplicht ook wel eens de ‘andere kant op’ wil werken. Zou heel fijn zijn als ze weer gewoon naar school kan gaan!
     
  19. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Wat triest....:cry:
    Hier vond leerplicht het ook niet boeiend dat dochter 10 maanden thuis zat, we hebben niets van ze gehoord.
    Nu al voor de 4e week ziek gemeld op haar mbo opleiding, dat interesseert blijkbaar ook niemand, ook de docenten niet...

    Zij wil ook graag weer terug naar de middelbare school (en dat is knap om voor elkaar te krijgen gezien haar verleden) en moet maar wachten en wachten tot ze de schoolarts een keer gezien heeft. Dan durft school pas een beslissing te nemen. Gisteren wel ontdekt dat er een actueel rooster in magister staat dus dat is alvast geen probleem.
     
  20. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    #20 Jaimio, 1 feb 2023
    Laatst bewerkt: 1 feb 2023
    Oh wat jammer! Ze was zo enthousiast over die opleiding. Wat is er mis gegaan?
     

Deel Deze Pagina