Autisme of "babygedrag"

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door TanjaK, 3 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    826
    633
    93
    Vrouw
    Er zijn hier vast wel moeders die zich kunnen herinneren of hun baby deze dingen deed of nu doet:
    Mijn kleindochter is bijna 13 maanden en als ze hardloopt "flapt" ze met haar armen als een vlinder. Dat heb ik vaak bij oudere kinderen met autisme gezien en jullie snappen dat ik me een beetje zorgen maak, hoewel ik het in geen geval tegen mijn dochter en schoonzoon zal zeggen.
    Ook trekt ze met beide handen aan haar shirtje (op borsthoogte) als ze opgewonden is.
    Toen ze kleiner was wreef ze steeds met haar duimpjes over haar vingertoppen als ze iets wilde gaan doen, iets wat heel erg op stimming lijkt.

    Ze is geobserdeerd door etiketten in kleding en aan knuffels en knopjes op alles wat er in huis is, stofzuiger, dvd speler, oven enz. en de wasmachine die draait.

    En wil niet door andere kinderen aangeraakt worden. Bekende volwassenen (b.v. op de creche) mogen haar wel oppakken, maar ze wil absoluut niet door grotere kinderen geknuffeld of aan het handje gepakt worden. Als iemand over haar bolletjes strijkt "slaat" ze de hand weg.

    Als ze verdrietig, bang of onzeker is gaan de vingers in de mond.

    Ze kan zichzelf (te?) goed bezig houden, loopt b.v. door het hele huis en gaat de "schone was opbergen", boodschappen uitpakken (al weet ze nog niet waar die heen moeten). Alle kleding waar ze bij kan uit de kast halen en schoenen uit en in het schoenenrek. Alle tijdschriften worden op de grond gelegt en "gelezen".

    Heeft wel belangstelling voor de omgeving, vooral als haar vader weer gekke dingen doen, dan schatert ze het uit. Kijkt naar andere kinderen en vind ze blijkbaar erg interessant, doet ze ook na, maar speelt niet echt met ze (te vroeg?)
    Wordt ontzettend kwaad als ze iets nieuws wil en dat niet lukt (of mag) en blijft het proberen totdat ze oververmoeid raakt (b.v. ergens op/in klimmen).

    De lichamelijke ontwikkeling lijkt "op schema" te liggen, ze rent nu al het huis door, was vroeg met omrollen, maar had wel een afwijkende manier van kruipen (met een gestrekt beentje naar een kant).
    Wijzen en zwaaien ook "op tijd". (Nu zegt ze dag als ze vind dat het telefoongesprek tussen haar moeder en mij lang genoeg heeft geduurd) :rolleyes:
    Ze zegt nu drie woordjes duidelijk, een groot aantal dat ergens op lijkt(met een beetje fantasie), en de rest is brabbelen (de hele dag!). Dat zal ook nog wel even zo blijven, want ze wordt 3-talig opgevoed.

    Op zich maakt het natuurlijk niets uit of het autisme is of niet, want veranderen kunnen we het toch niet, het blijft onze kleine lieve meid en het is nog te vroeg om met speciale training te beginnen, maar de tijd gaat snel.

    Ook kan het misverstanden voorkomen. Ooit was ik eens in een speelgoed winkel waar een peuter krijsend uit weggedragen/geslepen werd. Er werden minder leuke opmerkingen gemaakt over verwende kinderen en ouders die ze beter in toom moesten houden. Later bleek het jongetje autistisch te zijn. Vreselijk voor de ouders als je dat soort opmerkingen over je krijgt en jezelf gaat afvragen wat je verkeerd doet en waarschijnlijk alles geprobeerd hebt.
     
  2. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    ik lees niks geks hoor eerlijk gezegd... hard lopen bijv gaat pas na n tijdje soepeler, ze is pas 13 mnd. Mijn zoontjr liep toen nog niet eens. Ook al die andere dingen zijn volgens mij hedl normaal voor n dreumes, lekker ondernemend als ze zich veilig voelt, op zichzrlf gericht (nog niet spelen met anderen) en terughoudendhrid naar volwassenen is ook niet gek.

    Probeer van dr te genieten!
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik lees ook normaal dreumes-gedrag :) Zou me er niet druk over maken nu.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  4. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik zou me er ook geen zorgen over maken, maar er zit inderdaad wel wat typisch autismegedrag in. Bij mijn zoon is ASS ook vastgesteld toen hij 3 jaar was, en vanaf baby-zijn waren de signalen er al. Het is niet zo alsof ASS eens pas later op de proppen komt zetten, een baby wordt zo geboren. Dus ja, je kan het zéker al herkennen! En ik denk dat het goed is om daar rekening mee te houden.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.616
    113
    Vrouw
    Thuis
    Er is onvoldoende kennis van autisme om op deze leeftijd aan een diagnose te kunnen denken.

    Maar verder lees ik heel normaal gedrag, ik zou me geen zorgen gaan maken.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  6. MolliMuis

    MolliMuis Niet meer actief

    Klinkt maar mijn idee als normaal dreunes gedrag, herken ook veel van hoe mijn zoontje is/was (nu 22 maanden) maar maken ons echt geen zorgen over hem. Is een heel normaal kind. Ook zo ondernemend en altijd rondrennen, maar kan zich net zo goed super concentreren en helpt altijd mee opruimen (was, boodschappen, speelgoed). Hij doet gewoon lekker mama na :)
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  7. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Ik herken mijn dochter met ass er niet in in elk geval. Lijkt mij normaal gedrag.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.249
    113
    Als moeder van een jong kind met ASS (voorlopige diagnose met 2 jaar) herken ik wel wat dingen , maar op deze leeftijd is heel veel ook nog heel normaal. Fladderen en friemelen kan ook gewoon een tijdelijk iets zijn. Zeker friemelen is iets wat veel kindjes (en zelfs volwassen) gewoon fijn vinden om te doen, daar hoeft niets achter te zitten.
    Het praten is op deze leeftijd ook heel normaal, rond de 13 maanden begint dat gewoon langzaamaan.
    Met 13 maanden spelen kindjes ook nog niet samen. Volgens mij gaan ze met de leeftijd naast elkaar spelen. Kijken wat de ander doet.

    Als je je echt zorgen maakt dan zou ik met je dochter gaan praten. Maar ik lees geen dingen waarvan ik schrik. Ik lees vooral heel normaal dreumes/peutergedrag :)
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  9. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik herken het ontzettend, op het fladderen na. Er worden bij het CB natuurlijk allemaal vragen gesteld (via van Wiechenschema). 14 van die vragen kunnen een aanduiding opleveren voor verder onderzoek. Je moet dan minstens 3 afwijkende antwoorden van die 14 hebben. Ondanks dat mijn zoontje met bijna 4 nog op 6 van die antwoorden afwijkend antwoord gaf (nou ja ik dan), zijn we toen niet doorverwezen (foutje?).

    Inmiddels zijn we aangemeld op een andere manier voor echte onderzoeken.

    Mocht ik niet reageren stuur me dan pb, dan reageer ik wel ;)
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  10. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    TanjaK vindt dit leuk.
  11. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.783
    15.337
    113
    Vrouw
    Op basis van geschreven tekst, kan niemand u helpen met zoiets.

    Want zaken als heel erg, lijkt op, ontzettend is niets zeggend natuurlijk.

    Bijvoorbeeld.
    Als ik zeg dat onze oudste een ontzettend druk en beweeglijk kind is, dan reageren er sowieso mensen die dat van hun eigen kind ook vinden. Terwijl ik als moeder met een kind met adhd echt wel iets anders bedoel met mijn termen druk en beweeglijk.

    Snap je?
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    #12 GroeneBomen, 4 jul 2020
    Laatst bewerkt: 4 jul 2020
    Ik lees normaal gedrag. 13 maanden is ook heel jong

    Ik fladder nog steeds haha (mijn ouders hebben vask gehoord of ik wel normaal was, zeiden ze gewoom: ze is gewoon heel blij! En ik doe dat nog steeds bij blijheid) en kijk eens hoeveel volwassenen hun nagels bijten of bv op hun haar sabbelen bij spanning: niet al het gedrag dooft uit maar kan ook gewoon bij diegene horen zonder stoornis :)


    Google niet teveel en vertrouw op het gevoel van haar ouders.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het niet samenspelen maar meer langs elkaar heen komt overigens later in de ontwikkelingen sowieso.

    Mijn kleuter (ass) kan het nog steeds niet, terwijl mijn peuter (richting 2,5) wel al samen kan spelen.

    Hoe zit het met de interactie? Reageert ze op dingen? Vraagt ze hulp bij iets, showt ze dingen aan anderen? Ik weet niet precies op welk moment dat hoort te komen...

    Het zou ook kunnen dat ze niet van onverwachte aanrakingen houdt sowieso, kijk eens wat de reactie is als de aanrakingen wel worden aangegeven (geef maar een high five aan persoon X).

    Niet over het bolletje gewreven worden is dus duidelijk iets wat ze niet aangenaam vindt. Hoe is dat met andere aanrakingen (over de rug aaien, armpje etc)?

    Mijn peuter (zonder verdenkingen van eea) wil ook niet worden aangeraakt door vreemden . Zelfs als ik een dag voor hem gezorgd heb, duurt het even een kwartiertje voordat papa ook hem op mag tillen. Maar opgetild worden door een vreemde is een no go. Of door opa en oma die net binnen komen (na 15min wel oké dus).

    Er is weinig denk ik wat je op dit moment kan doen behalve in de gaten houden.

    Mijn peuter heeft ook "trekjes", zoals alleen met een gele vork willen eten en alleen aan de vaste plek aan tafel. Maar het telt absoluut niet op tot een verdenking op ASS.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  14. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    826
    633
    93
    Vrouw
    Dank je wel voor een "insider's" reactie. Geen paniek maar in de gaten houden!
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  15. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    826
    633
    93
    Vrouw
    Oma's maken zich soms meer zorgen dan de mama's...:$
     
  16. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    826
    633
    93
    Vrouw
    Ik wacht gewoon nog een tijdje af. In geen geval wil ik mijndochter ongerust maken over iets dat er waarschijnlijk helemaal niet is. Een reden waarom ik zo alert op ASS (en leerstoornissen) ben is dat ik vroeger als lerares gewerkt heb en daar verschillende leerlingen tegen ben gekomen die als dom, lui of lastig werden beschreven terwijl ze dat niet waren, maar b.v. woordblind of licht autistisch waren. Er vallen nog steeds kinderen door het net, zelfs met alle moderne testmethodes.
    Ook hebben verschillende neven en achterneven/nichtjes ASS, dus kan erfelijkheid een rol spelen.
    Oh ja, friemelen...zelf zit ik altijd aan de ritssluitingen en koordjes van mijn kleding, mijn man wordt er gek van :)
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  17. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    826
    633
    93
    Vrouw
    1981Mama vindt dit leuk.
  18. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Als ik hardloop moet ik ook opletten niet te flappen (Anders voel ik me zo aparte vrouw) ik lees niks wat persee duid op autisme of iets. Ik zou je daar geen zorgen overmaken als het wel zo is ben je over een paar jaar er ook nog vroeg genoeg bij.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  19. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    826
    633
    93
    Vrouw

    Interactie: Ze reageert op geluid (muziek=dansen), dierengeluiden, de stemmen van kinderen die buiten spelen luistert ook naar haar naam (als ze dat wil, want als ze iets gaat doen dat niet mag draait ze juist de andere kant op). Soms kijkt ze weg als je met haar aan het spelen bent, maar dan heb ik het gevoel dat ze het genoeg vindt.
    Kijkt naar bewegende dingen, b.v. vogeltjes die langs het raam vliegen. Ze laat nieuwe dingen zien aan pappa en mamma. Gaat naar de keuken als ze honger heeft.
    Verder is ze heel onafhankelijk. Ze probeert alles liever 100x zelf dan hulp te "vragen".


    Aanrakingen: Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat het onverwachte niet aangenaam is. Mama mag haar altijd aanraken, papa niet altijd. Ze is niet knuffelig, alleen als ze ziek is wil ze lang op de arm (wat op zich niet zo erg is met 9,5 kilo). Pappa mag haar wel vasthouden, maar geen kusjes geven op haar wangen, maar dat zou ook kunnen komen omdat hij altijd een stoppelbaard heeft. In bad is heerlijk, maar het afdrogen en aankleden erna een drama (net als het verwisselen van de luier). Met andere aanrakingen (rugje, armpje) is ze ook niet blij, maar heeft wel duidelijk voorkeur voor bepaalde mensen.
     
  20. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    826
    633
    93
    Vrouw
    Helemaal!
     

Deel Deze Pagina