Autostoeltje groep 1

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RobinBird, 25 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Hoi!

    Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hebben jullie tips welk autostoeltje het meest veilig is?

    En is iemand lid van de consumentenbond en zou je willen delen welk stoeltje het best getest is?

    Bedankt!
     
  2. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    826
    633
    93
    Vrouw
    We hebben vorige maand een Besafe autostoeltje gekocht. Uit de testen kwam toen Besafe X3 het beste maar we hebben gekozen voor een Besafe (IZI Twist) stoeltje dat gedraaid kan worden en dat gelukkig nu uit de test in mei heel goed beoordeeld is. Het is een zwaar stoeltje, dus niet iets dat je steeds in en uit de auto haalt.
    Deze stoeltjes zijn getest door de Zweedse Plus testen, die nog een graadje strenger zijn dan de Nederlandse testen.
    Je kunt ook bij de Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse testen gratis kijken.
    https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/kindersicherheit/kindersitztest/
    https://www.tcs.ch/de/testberichte-ratgeber/tests/kindersitze/kindersitze-im-test.php#anchor_96a7328f_Accordion-Bis-4-Jahre
    https://www.oeamtc.at/tests/kindersitztest/kindersitztest-2020-fruhjahr/

    De ANWB heeft ook getest:
    https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/autostoeltjes#resultaten
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  3. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Meeste autostoeltjes zijn wel veilig denk ik. Geloof niet dat er 1 tussen zit die niet veilig is. Volgens mij mogen ze dan niet eens verkocht worden..

    Wij hebben autostoel van maxicosi die je dus ook kan draaien. Heel handig met in en uit de auto halen.
     
  4. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    826
    633
    93
    Vrouw
    Helaas zijn er nog steeds autostoeltjes die niet veilig zijn. Elk jaar minder gelukkig, maar als ik me het goed kan herinneren was er vorig jaar zelfs een stoeltje waarbij de baby uit het stoeltje werd geworpen bij een botsing. (Die is wel uit de verkoop gehaald)

    Ook krijgen een aantal stoeltjes slechts een "voldoende" (b.v. Maxi Cosi Beryl) of "matig"(o.a. stoeltjes Hauck I-pro Kids en Chicco Cosmos) en Chicco Oasys en Concord Ultimax zijn zelfs "slecht". Als het om de veiligheid gaat wil ik toch wel een stoeltje dat (zeer) goed is.

    Het is bovendien een goed idee om te kijken wanneer de stoeltjes gemaakt zijn, want ze hebben een "houdbaarheidsdatum". Er staan stempels op het stoeltjes waar je kan zijn wanneer ze gemaakt zijn. Het is vaak een soort klokje in het plastic "geprint" zodat er niet mee gesjoemeld kan worden, wel vaak op een plekje dat moeilijk te vinden is, maar ook wel stickers.
    In de gebruiksaanwijzing van ons eerste stoeltje stond dat die tot 6 jaar na de stempeldatum gebruikt mocht worden. Iets langer dan autobanden...
    Even een voorbeeldje van het internet "geleend":
    [​IMG]

    Dus oppassen met "showmodellen".
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  5. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Idd en nog een aanvulling, ga passen met je kind.
    Want waar de ene goed in zit, daar hoeft jouw dreumes niet goed in te zitten.
     
    TanjaK en RobinBird vinden dit leuk.
  6. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Bedankt voor dit duidelijke bericht en uitleg. Heel fijn!
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  7. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Dat doe ik sowieso. Heb kleine en tengere kids..
    Maar de meeste autostoeltjes voldoen toch aan een eu keurmerk.?
    Je kunt het tegenwoordig zo gek/duur krijgen als je wilt met autostoeltjes. Er zijn zelfs stoeltjes met airbags. Maar je kunt het ook te gek trekken. Kan ook een gevoel van schijn veiligheid geven..
    Ben er al vaak achter gekomen dat een auto sowieso niet zo veilig is helaas. En dat sommige stoeltjes ook verkeerd gebruikt of verkeerd vastgezet worden..
    Voorzichtigheid is geboden ongeacht welk stoeltje je gebruikt.

    Ik koop ze om die reden ook nooit op marktplaats want je weet niet wat er mee gebeurd is..
     
    RobinBird en TanjaK vinden dit leuk.
  8. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Nou dat. Ik ben ervan overtuigd dat de uiteindelijke veiligheid ook van andere factoren afhangt. De auto, je rijstijl, hoe het stoeltje vastzit, etc.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  9. Proudmommy4

    9 apr 2018
    89
    127
    33
    Vrouw
    Mijn meisje van nu net 1.5 jaar oud zit vanaf 8 mnd oud in een achterwaarts autostoeltje.
    Ze is nu 99.5 cm en 15.2 kilo.
    Ze kan er tot ongeveer 1m05 en 18 kilo in.
    Maar ze groeit zo hard dus denk dat ze dit over een paar maandjes kwa lengte wel al is.

    Mijn advies is om zo lang mogelijk achterwaarts te vervoeren das het aller veiligst.
     
    RobinBird vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina