Avond borstvoeding via de fles

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Chica82, 1 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Hi,

    Ik zou graag met 6 weken mijn man savonds een fles laten geven, zodat ik er vroeg in kan en hij vindt dat ook fijn/gezellig zo knuffelen. Snachts doe ik dan de voedingen. Ik heb straks 4 kinderen dus al mn energie nodig (waarvan 3 jongens :rolleyes:
    )

    Stel de baby drinkt rond 19u aan de borst, ik ga 20u naar bed, moet ik dan om 20u voordat ik ga slapen nog een keer even afkolven? Loop ik kans op een borstontsteking van zo'n lange ruk in de avond? Ik hoop als mijn man dan zo'n fles geeft rond 22u dat ik daardoor even lekker 4 uurtjes aaneengesloten kan slapen, of 5.

    Ik heb ooit een borstontsteking gehad dus maak me daar zorgen over.
     
  2. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw
    Je zou 's ochtends na de eerste voeding kunnen kolven (dan heb je meestal meer voeding), en dat je man 's avonds laten geven. Zo kan jij inderdaad een paar uurtjes extra meepikken zonder telkens er uit te moeten om te voeden.
    Of tussendoor een aantal keer kolven als je niet genoeg bij elkaar kunt kolven in één keer.

    Wij hebben dit in de eerste weken moeten doen van de lactatiekundige omdat onze jongste niet genoeg aan kwam in het begin.

    Tip: wel bijhouden met de fles, die van ons heeft nooit meer een fles geaccepteerd nadat ik eenmaal alles weer live gaf.
     
  3. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Bedankt voor je reactie, ik had inderdaad gelezen na de ochtend voeding en na een middag voeding kolven. Hoeveel cc zal een kindje dan drinken met dat termijn? Hoeveel moet je bij elkaar sprokkelen? Vanaf hoeveel weken moest jij je kleintje voeden met de fles? Lukte aanleggen nog wel goed dus?
     
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw

    Ik had in de kraamweek de lactatiekundige al over de vloer omdat mijn zoontje niet boven geboortegewicht uit kwam en bleef steken qua gewicht. Hij had een luie drinktechniek en ik een grote overproductie. Ik heb (ondanks dat het niet mijn eerste keer bv was) moeten leren hoe hij goed aan moest happen. De fles was bedoeld zodat ik meer rust kreeg (voedde om het uur of vaker) en zodat hij ook zeker voldoende binnen kreeg.
    Aanleggen ging prima daarna, we gaven maar één fles per dag bij.

    Hoeveel ze drinken is heel verschillend. Warm niet te veel tegelijk op, je kunt altijd meer warm maken als je kindje niet tevreden lijkt. Zo spaar je kostbare melk en hoef jij niet te veel te kolven want in die periode betekent kolven ook productie stimuleren.
    Er zijn wel tabellen te vinden van het aantal cc's per leeftijd, ik heb het zo niet voor handen. Misschien weet iemand anders het, anders even googelen.
     
    soto84 en Chica82 vinden dit leuk.
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    #5 Zoe123, 2 mei 2020
    Laatst bewerkt: 2 mei 2020
    Even een paar dingen.
    Je kan je man de fles laten geven. Echter, als je melk gebruikt die je eerder op de dag hebt gekolft, en je er voor kiest om niet te kolven die avond, bouw je actief een voeding af. Ik zou daar met 6 weken echt nog niet voor kiezen. Daar komt bij dat het gros van de baby’s juist de avond gebruiken voor clusteren en/of regeldagen. Door deze momenten over te slaan missen je borsten de productie verhoging waar je kindje om vraagt (met alle gevolgen van dien).
    Als je er echt voor wil kiezen, zou ik toch een uur na de voeding echt je borsten helemaal leeg kolven.
    Op die manier ga je de beste manier je bed in. Als je kindje een voeding overslaat, krijg je uiteraard last van stuwing. Dat slaapt echt niet lekker...
    Een borstontsteking kan ontstaan door 100 verschillende redenen. Te snel willen afbouwen, niet goed de borst laten leegdrinken, een bacteriële infectie.

    Als je man de fles geeft, gebruik een fles met een newbornspeen, en zorg er voor dat de voeding minimaal 20 minuten duurt
     
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Ik sluit mij aan bij bovenstaande, dan is je productie echt nog niet voldoende op pijl om het zo te houden. Dus dan loop je het risico dat jij en je kindje niet meer voldoende op elkaar zijn afgestemd en dat er snel al sprake is van afbouwen. Enige wat je op die leeftijd kan doen qua flesje geven is flesje geven en dan zelf op dat moment kolven.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina