Avond ritueel met de kids.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door BabyAngel, 2 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyAngel

    BabyAngel VIP lid

    21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Wat is jullie avond ritueel voor het slapen gaan.
    Ik persoonlijk heb niet altijd tijd voor uitgebreid boekjes te lezen of per kind eeuwige gesprekjes aan te gaan voor het slapen.
    Buiten het feit dat mijn kids (vooral dochterlief 7jaar) slecht gaan slapen hebben ze beiden ook hun sport waardoor we wel eens laat thuis komen (20:30) en dan wil ik dat ze graag snel en vlug gaan slapen.
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    ik maak altijd tijd voor een boekje en eventueel kort gesprekje in bed (en oudste wil bv graag nog even een soort massage).
    Ik vind persoonlijk half 9 thuis komen met een 6 en 7 jarige wel erg laat hoor! KAn je dat niet anders regelen?
    Als je kinderen wel verder goed slapen is het misschien niet zo'n probleem.
    Die van mij zijn er iig wel gebaat bij om een rustige avond (ritueel) te hebben dus dat hou ik dan ook zo aan. Verder is elke dag voorlezen wel goed voor de leesontwikkeling

    edit. ik zie nu dat je kinderen juist niet zo goed gaan slapen... niet zo gek zou ik zelf denken als ze heel laat thuis komen en vlug vlug hun bed in moeten ;) ik zou er dus juist wel tijd voor gaan maken en kijken of je met je man kan regelen dat die de oudste van sport haalt zodat je eerder naar boven kan gaan
    succes!
     
    rijo vindt dit leuk.
  3. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    Een snel en vlug bedritueel betekent hier dat het juist langer duurt voordat ze in slaap vallen. Hier wordt er dus altijd wel een boekje gelezen en nog even de leukste dingen van de dag benoemen.
    Daarna is het vaak nog even geduld hebben, want dan moeten ze toch even papa/mama/broer nog één knuffel mogen geven ('dit is écht de aller aller allerlaatste'), moeten de knuffels toch nog even anders ingestopt worden ('anders kunnen de knuffels niet slapen') of moet het lichtje toch een tikkie feller of zachter. Zeker de oudste probeert nog wel wat tijd te rekken, maar die weet ook heel goed wanneer het klaar is en dat het dan echt slaaptijd is. En dan gaat hij ook zonder morren naar boven.
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier altijd een boekje en nog eventjes kletsen.
    Als ik snel snel wil gaat ie heel moeilijk slapen. Neem ik de rust dan gaat ie na 1 boekje, 3minuten kletsen en 2 liedjes lekker slapen.

    Oké soms moet ie nog die allerlaatste dikke knuffel en kus. Maar dan gaat ie heerlijk slapen.
     
  5. Artemis88

    Artemis88 Niet meer actief

    Ik merk dat ze onrustiger slapen als ik er eens geen zin in heb en het avondritueel probeer te haasten.
    Wij vullen met de oudste een dagboekje in om de dag te verwerken. Dan lezen we een boekje en vaak wil hij nog iets vertellen. Daar heeft hij tussen het dagboekje en het verhaal dan de tijd voor om te bedenken wat hij wil zeggen.

    de kleinste heeft geen dagboek en kan ook nog niks echt vertellen, dus die krijgt een verhaaltje en een dikke knuffel. Meer wil hij niet. Die heeft behoefte aan een duidelijke afsluiting.

    Zonder boekje lezen en even knuffelen kunnen ze echt niet slapen en hoe rustiger ik ben hoe rustiger zij zijn.

    Kan je de sporttijden niet aanpassen? Het klinkt als zo’n race tegen de klok en zo ga je ook niet ontspannen in bed liggen.
     
  6. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Hier altijd boekje lezen en even zingen en kletsen. Hoelaat het ook is eigenlijk.
     
  7. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Mijn man en ik brengen vaak rond half 8 de jongste twee naar boven. Meestal doe ik de middelste en man onze jongste, maar soms wisselen we af of is één van ons niet aanwezig, dan gaat het altijd wel wat minder soepeltjes.
    Voor onze kinderen is het voorlezen 's avonds ook echt een feestje. Voor de jongste zijn dat vaak nog losse, korte boekjes, maar soms ook wel een doorlopend verhaal zoals Pluk van de Petteflet. Voor de oudste twee ben ik nu bezig in Lampje. Wanneer we in zo'n langer boek bezig zijn, dan willen ze ook echt steeds dezelfde voorlezer (dus papa of mama hebben) en in zo'n periode wisselen we dus niet vaak wie welk kind naar bed brengt. De oudste luistert vaak alvast mee en gaat daarna nog wat voor zichzelf doen. Tegen 9 uur komt hij dan alleen nog een knuffel halen en gaat dan zelf in bed.
    Verder benoem ik met onze middelste altijd 3 leuke dingen van de dag, zij heeft nogal de neiging om te gaan piekeren in bed, en op deze manier heeft ze iets om op te focussen en haar aandacht naar iets leuks te sturen voordat ze in slaap valt. Verder heeft ze een uitgebreide knuffelverzameling en maken we er iedere avond een spelletje van om een knuffel te kiezen die past bij iets wat die dag is gebeurd of wat in het verhaal voorkwam, soms een flinke uitdaging, maar erg leuk om haar creatieve denken te stimuleren.
    Onze jongste zwaait nog altijd even naar buiten ("Dag dag, dag zon, hallo maan" zoiets), zingen we altijd nog twee liedjes en heeft hij een heel kusjes-ritueel en meestal gaat hij dan ook snel slapen. Heel soms roept hij nog voor een glas water of een allerlaatste knuffel. Vooral nu hij net naar school gaat, merken we dat hij het lastiger vindt om afscheid te gaan nemen en blijft hij alert luisteren naar wat we doen. Maar dat zal vast ook over zijn met een weekje of twee.

    We zijn vrij strikt in de bedtijden, ook in het weekend of vakanties gaan ze hooguit een kwartiertje later dan normaal. Ik merk dat dat bij ons het beste werkt, ookal begint onze oudste daar nu soms wel wat op te mopperen, omdat sommige klasgenoten wel tot 11 uur opbleven in de vakantie.
     
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Bij de jongste.
    Slaapzak aan in de woonkamer.
    Hij krijgt zijn knuffel en tut en hij zit 10 minuutjes op de schoot.

    Bij de grote.
    20u30 naar boven en tot 21 u mogen ze wat kiezen.
    GSM, tv en PlayStation mogen dan niet meer.
    Dus ze lezen wat, zitten wat samen, vragen aan 1 van ons voor wat bij hen te zitten,....
    Zolang ze dat rustig doen is het allemaal prima.
     
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Nou voor mij zou het dus niet kunnen, een sport zo laat. Voor de jongste 2 dan he, mijn dochter van 10 sport 1 keer per week ook tot half 9. 10 voor 9 thuis, douchen en om kwart over 9 ligt ze erin. Maar de oudste 2 doen alles zelf, die komen alleen nog een kus geven als ze gaan slapen.

    Mijn ervaring met de jongste 2 is ook, hoe meer haast ik heb, hoe minder snel ze gaan slapen.

    Dus hier trekken we (of ik of man, de ander ruimt de benedenboel op) een uur uit voor het bedritueel (jongste 2 gaan tegelijk). Weet niet of dat veel is in jouw ogen, maar wij hebben dat echt wel nodig. Eerst gaan ze naar de wc, in bad, tandenpoetsen etc. Daar zijn we zeker een half uur mee kwijt. Vervolgens mogen ze elk een verhaaltje uitkiezen. Dan moet er vaak nog een keer worden :rolleyes:. En dan per kind nog een ‘Kusknuffelbokshighfive’ en ze mogen dan nog 1 vraag stellen of iets vertellen.
     
  10. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.354
    113
    Home
    Ik lees een verhaaltje en knuffel ze
    De oudste verteld vaak nog iets wat ie op school heeft gedaan en dan is het klaar
     
  11. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Mijn tweede en derde gaan 19.30 naar boven. Douchen of in bad doen ze in de herfst en winter meestal eind van de middag of meteen na het eten. Maar dat doen ze zonder mij er bij.
    19.30 tanden poetsen, en dan lees ik voor terwijl ze beiden op zoons kamer zitten. Liedje zingen en dan gaat dochter naar haar kamer, ik knuffel even met jongste zoon en zet zijn cd speler aan. Dan dochter een knuffel op haar kamer en om 20.45 ga ik de cd speler uitzetten, zodat zoon gaat slapen.
    Al met al ben ik ruim voor 8 uur wel weer beneden.
    De oudste stuur ik naar boven tegen 20.45 uur en geef ik een kus als ik de cd speler uit zet.
     
  12. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.488
    1.444
    113
    Leuk om alle verschillende bedrituelen te lezen :)

    Hier is het rond 18.45/19u pyjama aan en tanden poetsen voor de jongste van 3. Als ik haar naar bed breng lezen we 2 boekjes, plasje doen en dan lekker instoppen. Dan kletsen we nog 5 minuten en dan wens ik haar welterusten.
    Meestal roept ze nog een keer voor een slokje water oid.

    Ondertussen zorgt man beneden voor de oudste van 7. Pyjama aan, tandenpoetsen en voorlezen.

    Dan kom ik als ze boven is altijd nog even bij haar in bed liggen om een kwartiertje te kletsen. Daarna is het voor haar ook even plassen nog en dan slapen.

    Als het al erg laat is korten we dingen in. Dan lezen we maar 1 boekje voor de jongste en kiezen we een korter verhaal voor de oudste. En we kletsen dan iets minder lang met de mededeling dat het al erg laat is. Maar in principe blijft het ritueel wel hetzelfde, alleen dus iets korter.
     
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Boekjes lezen we eigenlijk nooit, dat heeft mijn zoon nooit geïnteresseerd.
    Jongste: tegen 18.30/19.00 op bed even douchen of in bad, fles, knuffelen en in bed.

    Oudste: rond 20.00/20.15, wassen/douchen, tandenpoetsen etc, ene keer kletsen we nog even, andere keer even gek doen, dikke kus/knuffel en slapen.
     
  14. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.356
    113
    Mijn man gaat dagelijks rond 18.30 naar boven met de kinderen om ze te douchen. Meestal douchen ze gezellig met z’n tweeën. Daarna uiteraard afdrogen, pyjama aantrekken, haren kammen, tandenpoetsen, die dingen.
    Dan kom ik ook naar boven en lezen we met z’n allen een boekje bij ons op bed: ze mogen om de dag kiezen welk boek we lezen.
    Daarna brengen we beide een kind naar z’n eigen kamer, waar we beide een eigen (1 op 1, dus) ritueeltje voor hebben. Mijn man is vaak nog een beetje met ze aan het stoeien, kietelen, die dingen, ik bespreek altijd met ze wat ze de leuke dingen vonden van vandaag. Daarna wisselen we van kinderkamer, herhalen we het bij het andere kind en gaan we naar beneden.
    Al met al liggen ze doorgaans om 19.00/19.15 op bed.

    Ik denk dat we 95% van de dagen het precies zo doen. Uitzonderingen zijn eigenlijk alleen wanneer we laat thuis zijn doordat we uit eten of naar een pretpark oid zijn geweest. Dan zijn ze ook gewoon te moe (en dus humeurig ;)) voor uitgebreid een boekje lezen en kletsen/knuffelen.
     
  15. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    Onze jongens zijn 8 en 6 jaar. Tijden ongeveer:

    19.15 naar boven, samen in de douche, pyjama aan en tandenpoetsen
    19.25 oudste zelf lezen op zijn kamer, jongste leest met mij op zijn kamer (ook in het weekend en vakantie)
    19.35 Ik lees voor aan beiden, ongeveer 5 minuten
    19.40 truste!, knuffel, kus, deur dicht.

    Liggen om 19.45 toch meestal allebei erin. Ik vind dat we best veel kunnen doen in 30min..
     
  16. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Op schooldagen begin ik om 18.00u het bedritueel. Dan gaan we tanden poetsen, uitkleden, plasje doen, knuffeltje uitzoeken en verhaaltje lezen of kindermeditatie luisteren. Juist die afsluiting is zo belangrijk, even ontprikkelen en met leuke gedachtes slapen. Daarnaast vind ik lezen sowieso erg belangrijk.
     

Deel Deze Pagina