Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosalie3667

    7 jan 2022
    5
    0
    1
    Vrouw
    Beste allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum. En eigenlijk wat een opluchting dat we elkaar hier kunnen vinden, want ik heb vaak het idee dat ik de enige ben die dit probleem heeft. Vriendinnen worden(gelukkig) om de havenklap zwanger en de diagnose Azoöspermie had ik nog nooit van gehoord.

    Een korte schets: mijn partner en ik zijn op dit moment al 5 jaar bij elkaar. We proberen al 2 jaar kinderen te krijgen en zo nuchter als dat we waren, zijn we afgelopen zomer naar de HA geweest. Gelukkig gelijk doorgestuurd naar de fertiliteitsarts. Bij mij geen afwijkingen gevonden, bij hem de diagnose Azoöspermie. Pff, 0 is echt wel 0. De wereld stort wel even in. Nu moeten we aankomende week, ongeveer 1,5 maand later, opnieuw een zaadonderzoek laten doen. Is het bij iemand voorgekomen dat de sperma ineens wel goed was?

    Mijn partner en ik hebben een leeftijdsverschil van 20 jaar. Ik ben 30 en mijn partner 50. Gelukkig is dit door iedereen geaccepteerd en gunt iedereen ons de wereld. Mijn partner heeft uit een eerder huwelijk al 3 gezonde kinderen op de wereld kunnen zetten. Maar heeft na een heftig ongeluk, waarbij alles van onder geraakt is toch een hard hoofd in dat het nog gaat lukken. Zou het kunnen dat je na een ongeluk helemaal onvruchtbaar wordt? Hij heeft al eerder gezonde kinderen op de wereld gezet, dus zal er toch nog iets te vinden zijn middels operatieve ingrepen? Kunnen hormonen of chromosomen op latere leeftijd nog veranderen?

    Ik realiseer me dat dit wellicht vragen zijn waar ik echt voor bij een arts moet zijn. Maar voordat ik de arts weer spreek zijn we in totaal bijna 2 maanden verder. Het nieuws werd gedropt en we hebben eigenlijk geen eens vragen kunnen stellen. Ik hoop dat er mensen zijn die wellicht gelijke ervaringen hebben.

    Is er iemand die ervaring heeft met dit traject? Als ik hier en daar lees wordt het een hele lange adem...

    Lieve groet,
    Roos
     
  2. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Muisjepluisje vindt dit leuk.
  3. dvk1990

    dvk1990 Bekend lid

    6 nov 2016
    811
    471
    63
    Wat heftig nieuws om te krijgen. Dat zou idd schrikken zijn geweest.

    Of de volgende sperma analyse beter is kan ik niets over zeggen. Ik hoop het natuurlijk wel erg voor jullie.

    Evt kunnen ze kijken of de operatief (tese) nog wat kunnen vinden bij je partner. Hier hebben wij eerst ook naar gekeken toen we hetzelfde nieuws kregen te horen. Helaas was dit niet voor ons weggelegd en zijn wij naar donorzaad gaan kijken. Misschien iets om te bespreken of jullie hier beide voor open staan als er echt niks te vinden is?

    Hopelijk brengt de volgende zaadonderzoek betere uitslagen. Heel veel succes en sterkte gewenst.
     
  4. KusjeAli

    KusjeAli Nieuw lid

    7 jan 2022
    2
    0
    1
    Vrouw
    Verzorgende ig
    Mijn partner en ik zijn vanaf juli 2020 aan het proberen om zwanger te raken.
    Ik ben in maart naar de huisarts gegaan ivm dat het niet lukte en dacht dat het aan mij lag.
    Zelf is er bij mij dit jaar endometriose geconstateerd maar m'n eierstokken ect zijn goed doorgankelijk waardoor dit geen hinder zou geven.
    Echter het onderzoek bij m'n partner kwam rouw op ons dak.
    Ook 0.0 aan zaadcellen, azoospermie geconstateerd.
    Er kwamen na gesprekken steeds meer dingen naar voren waar hij mee moest stoppen, waaronder warmte bronnen vermijden, (zoals bad, stoelverwarming, sauna).
    Hij zat altijd iedere dag 4uur in de auto voor werk op een stoelverwarming en ging 4x per week in bad.
    Hij is hier 11 weken geleden mee gestopt.
    Na 2x negatieve uitslagen nu vandaag een 3e uitslag gezien.
    Wat zijn wij blij dat er een bewegende zaadcel is gevonden en een niet bewegende.
    Er zijn ook zaadcellen die nog niet volledig ontwikkeld zijn gevonden.
    Dit geeft ons hoop voor een kind van ons zelf.
    Donderdag weer gesprek met het ziekenhuis hoe verder en over 70 dagen nog keer sperma inleveren om te kijken of er meer cellen zijn.

    (Iedere 70 dagen maakt een man nieuwe spermacellen aan)



    Houd hoop en praat er met elkaar over.
    Wij zitten ook vol in het proces maar wat heeeerlijk als je van 0,0 zaadcellen naar 1goed bewegende, 1 niet bewegende en nog niet volledig ontwikkelde zaadcellen gaat
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    #5 Lisa280887, 7 jan 2022
    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
    Ja natuurlijk!

    Ts: wat een rollercoaster is dit.. hier ook 0 zaadjes helaas. Vriend heeft een (micro) tese gehad maar zijn lichaam maakt geen enkel zaadje aan. Via een donor uit Denemarken hebben we na 9 iui en 1 ivf toch onze dochter. Hier is het een aangeboren ‘ding’.

    Bij jouw man zou eerst gekeken kunnen worden of er een blokkade zit waardoor de zaadjes er niet uit komen. Dmv een tese/pesa/mesa kunnen ze dit bekijken, google maar eens naar deze ingrepen. Hier horen ook bepaalde leefregels bij waar je man zich nu al aan zou kunnen houden om kansen te vergroten.Er zal waarschijnlijk dmv bloedonderzoek ook een genetisch onderzoek gedaan worden of er daar niet iets in zet waardoor hij nu geen zaadjes heeft. Dat genetisch onderzoek wordt voor een eventuele ingreep en duurt helaas wel een paar maanden voor je daar een uitslag van hebt.
    Maar ik lees dat hij eerder al kinderen verwekt heeft dus ik verwacht daar geen problemen. Je genen veranderen namelijk niet. Wat mij wel aannemelijk lijkt is dat er door het ongeluk een bepaalde blokkade zit. Die kan misschien operatief verwijderd worden of ze halen zaadjes rechtstreeks uit de bal.

    Wat wil je verder precies weten?

    Blijf vooral met elkaar in gesprek. Praat erover met elkaar en met anderen. Het is een zwaar traject en wij hebben echt veel baat gehad bij de steun van onze naasten. Wees lief voor jezelf en voor elkaar.
     
  6. Rosalie3667

    7 jan 2022
    5
    0
    1
    Vrouw
    Wat ontzettend fijn om te lezen dat er toch verandering in zit bij jullie! Ook weer een lichtpuntje en een stukje hoop. Gaan ze nu niet direct over naar een operatie voor jouw man? Krijgt jouw man nu ook bloedonderzoeken?
    Hoe gaat jouw man er mee om?
     
  7. Rosalie3667

    7 jan 2022
    5
    0
    1
    Vrouw
    Super bedankt voor je uitgebreide reactie :)
    Na hoe lang waren jullie aan de beurt voordat jouw man een tese kreeg? Ik las op de website van de uroloog dat ze vanuit het bloed(de hormonen) konden zien of het probleem in de aanmaak of een verstopping zou zijn. Hebben jullie deze bloedtest ook gedaan? En duurt deze ook zo lang?

    Wel heel fijn om te lezen dat jullie uiteindelijk samen de beslissing hebben genomen om voor een donor te gaan en dat daar natuurlijk een wondertje uit is ontstaan!
    En hoe is dit proces voor jouw man geweest? Ik merk dat ik er heel graag over wil praten; lees niet uitgesproken over wil raken en allerlei informatie op internet opzoek. Hij vind het voornamelijk heel gênant, en dat stukje krijg ik er bij hem niet uit. Herken jij/jullie dit?

    Wat een vragen allemaal..
     
  8. Rosalie3667

    7 jan 2022
    5
    0
    1
    Vrouw
    Mijn partner is er al eerder begonnen over een eventuele donor. Ik wil daar eigenlijk pas naar kijken in de worst- case scenario. Hij heeft natuurlijk al 3 kinderen en wil mij dit geluk niet afnemen, maar het voelt allemaal zo tegenstrijdig.

    Het lijkt me zo heftig en definitief om te horen dat het echt niet zal lukken. Is dit traject voor jullie lang en intensief geweest? Of hebben jullie het als redelijk ervaren?
     
  9. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Kom maar door met de vragen hoor!

    Wat betreft een bloedtest of er blokkades zijn: bij vriend is een echo gemaakt waarop geen blokkades te zien waren.

    Even kort hoe het voor ons ging. Qua tijd/wachttijd niet heel relevant omdat dit ver voor covid was. Door covid zijn de wachttijden nu anders.

    Mei2018: eerste afspraak ziekenhuis hier in de buurt. Eerste onderzoeken. Juni: eerste slechte uitslag, doorgestuurd naar emc rotterdam.
    Juli: eerste afspraak emc. Wederom zaadonderzoek, echo, bloedonderzoek hormonen man en genetisch onderzoek. Diezelfde dag in de middag alle uitslagen. Uitslag genetisch onderzoek volgde in september. Eind oktober de tese. Op diezelfde dag de uitslag.

    Mijn vriend is wel echt door een soort hel gegaan. De eerste maanden na de eerste slechte uitslag en na de tese waren heel moeilijk. We hebben veel gepraat en gehuild samen. Je gaat echt rouw aan. Verdriet om het kindje genetisch van ons samen dat er nooit zal komen. Ik wilde wel meer praten dan dat hij wilde. Wat jij ook zegt: ik wilde niet uitgepraat raken en hij wilde soms stilte. We hebben elkaar zoveel beter leren kennen en zijn wel echt dichter bij elkaar gekomen. Vriend stond gelukkig snel open voor andere opties. Hij was eerder voorstander van het donortraject dan ik. Gênant vond hij het gelukkig niet. Maar hij schaamt zich sowieso nooit ergens voor.

    Geef hem de ruimte om het op zijn manier een plekje te geven. Mannen gaan anders met verdriet om dan vrouwen.
     
  10. dvk1990

    dvk1990 Bekend lid

    6 nov 2016
    811
    471
    63
    Mijn man heeft vanaf zijn pubertijd eigenlijk altijd wel geweten dat kinderen misschien niet voor hem weggelegd waren. Hij had al wat problemen gehad en er was ook 1 testikel naar boven geschoten. Toen een bleek dat de ander ook niet goed ingedaald was. Deze is toen vastgezet in de hoop dat deze zich verder goed zou een ontwikkelen maar dat is dus nooit gebeurd. Al vroeg in onze verkereringstijd heeft hij ook toen al gezegd dat hij niet zeker wist of hij kinderen kon krijgen.

    Toen we een kinderwens hadden hebben we het eerst zelf 9 maanden geprobeerd, daarna een doorverwijzing gevraagd om naar het ziekenhuis te gaan. Dit was in feb 2017. We werden al na 2 afspraken naar de uroloog gestuurd en daar is gekeken of er een genetische reden was waardoor mijn man niet vruchtbaar was, dit was niet zo en hierdoor kwamen we in aanmerking voor tese. Dit was begin 2018.. daarna kwamen we na 2 onderzoeken erachter dat er weinig kans was en zijn we hebben we in mei 2018 afscheid genomen van het ziekenhuis. Een maand later hadden we de intake in een vruchtbaarheidskliniek om donorzaad te gebruiken. Daar werden ook weer allemaal onderzoeken gedaan bij mij en in oktober was ik na de eerste poging zwanger.

    Dus van feb 2017 tot okt 2018 afspraken gehad, maar het vervelendste vonden wij het wachten tussendoor.. tussen sommige afspraken zaten wel 3 maanden. Verder heb je goede en slechte dagen..

    Ik denk dat het bij jullie misschien wel iets sneller kan gaan naar tese ivm dat er een reden is waardoor er misschien een blokkade is... Maar ik ben geen arts..

    Ik snap dat je eerst alles wil uitzoeken, dat hebben wij ook gedaan. Maar daarna was de keuze voor een donor snel gemaakt. Mijn man heeft hem uitgezocht en is op en top vader.
     
  11. KusjeAli

    KusjeAli Nieuw lid

    7 jan 2022
    2
    0
    1
    Vrouw
    Verzorgende ig
    Komende donderdag hebben we gesprek over hoe de uitslag er nu uit ziet.
    Zagen in het dossier dat er over 70 dagen opnieuw een semenonderzoek moet komen.
    Dit om te zien of er meer spermacellen zijn gevonden.
    Bloedonderzoek betreft hormonen ect heeft hij al gehad. Dit was allemaal netjes binnen de waardes.
    Dus als er een operatie komt is er wat meer kans dat ze wat vinden gaf de arts aan.
    Na het volgende semenonderzoek word er definitief besproken of er een operatie moet komen.

    Zelf is hij er naar andere heel gesloten over. Een soort schaamte en gewoon puur dat het andere niks aan gaat.
    Terwijl ik ben iemand die er juist over praat, zeker omdat je het nu steeds meer hoort in de omgeving helaas.
     
  12. Muisjepluisje

    Muisjepluisje Fanatiek lid

    17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    Hee meis!

    ik zie hierboven al enorm veel antwoorden! Ergens denk ik dat je goede hoop mag hebben omdat hij wel al kinderen heeft!

    Wat ook fijn is, op instagram is de azoospermie wat bekender. Ik heet daar geen.zaadjes.naar.baby en daar kan je ook van alles meelezen. Als je vragen hebt stel ze gerust
     
  13. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Klopt ja! Ik heet ivf.d.mama op instagram. Lees gerust alles door!
     
  14. Muisjepluisje

    Muisjepluisje Fanatiek lid

    17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    Bij welk ziekenhuis zit je? Bij ons duurde het 6 weken die bloeduitslag! En nog even op je verhaal; chromosomen kunnen niet veranderen!
     
  15. Rosalie3667

    7 jan 2022
    5
    0
    1
    Vrouw
    Dank jullie wel voor alle reacties! Ik ga zeker de instagram even bekijken!
     
  16. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hier ook ongeveer het zelfde verhaal, vriend heeft een TESE in het Radboud gehad met 0,0 zaadcellen.

    uiteindelijk zijn we bij MCK beland en die vonden nog 5 niet zwemmende zaadcellen ( ik als eigenwijze verpleegkundige zei laat het nog eens onderzoeken)

    2x icsi mislukt(wel steeds 1 matige embyo) 3x geen zaadcellen meer.
    We stonden al op de wachtlijst voor een donor en konden zo gelijk door voor iui-d.

    @Lisa280887 volgens mij ken ik jou nog van een eerder draadje!
     

Deel Deze Pagina