Letters B en D omdraaien kind groep 4

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamavan2SE, 19 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Zoon is 7,5 zit in gr4

    hij verwisselt steeds de b en d tijdens zijn schrijven
    Een bed is een deb bijvoorbeeld

    hij heeft er in groep 3 al aandacht aan besteed en had het idee dat het goed ging. Ook in ons oudergesprek eind nov is dit niet ter sprake gekomen. Met de juf van gr 4 besproken en de trucjes van gr 3 weer erbij gehaald maar toch blijft bij ze verwisselen

    moeten we hier iets mee?
    wat kunnen we doen om hem te helpen
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.964
    7.895
    113
    Vrouw
    Mijn zoon zit in groep drie maar krijgt dit ook niet goed geautomatiseerd. Ik hamer veel op de dikke billen (truckje db). Hopelijk automatiseert het op een gegeven moment. Voorlopig lezen we dus veel. Ik blijf nog even mee lezen in de hoop op de tip.
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.108
    113
    Vrouw
    Ik lees ook mee. Zoon van 5 ziet t verschil dus ook niet in schrift.
     
  4. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Ah hier ook een kindje wat constant de B en de D verwisseld. Hij is 6 jaar, zit in groep 3 en heeft het probleem niet met schrijven maar juist met lezen. Ik lees even mee of er een trucje voor is :)
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.964
    7.895
    113
    Vrouw
    upload_2021-1-19_18-2-13.png

    Deze gebruiken wij, mocht hij nog niet bekend zijn. De dikke billen. Maar mijn zoon neemt vaak niet de moeite om eraan te denken.
     
    Nummer4 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  6. Nijntjepluis88

    Nijntjepluis88 Actief lid

    15 apr 2015
    115
    14
    18
    Ik gebruik bij mijn kinderen hun handen.
    Links kan je de b maken en rechts de d.
    Handige woorden om het te onthouden zijn bed of bedankt.
    En vooral blijven oefenen op internet zijn veel lees rijen te vinden met woorden met de B en de D
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  7. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Mijn dochter (ook groep 4) heeft dat niet met de b en d, maar wel bij de 2-teken klanken, ze schrijft uo, ua, eo. Gek genoeg bij de ui en ei dan weer niet...
    Volgens de juf is dit nog normaal, ze maakt zich er in ieder geval niet druk om. Ik laat wel elke keer weer laten zien hoe het hoort te zijn, soms zeg ik alleen: denk aan hoe je de oe moet schrijven. Dan kan ze het meestal wel in 1 keer goed opschrijven. Dus ik heb hoop dat ze het alsnog oppikt en het automatisch gaat...
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.964
    7.895
    113
    Vrouw
    Je kan ook klankgebaren maken. De oe ging hier vrij snel goed door erbij te zeggen oeh oeh 1 oog open en één oog toe.
     
    Fuddey en hummeltje5 vinden dit leuk.
  9. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    De klankgebaren heeft ze wel gehad, maar helaas niet geholpen. Ze doet sommige gebaren ook in spiegelbeeld...
    Links en rechts haalt ze ook nog regelmatig door elkaar, daar heb ik nu armbandjes voor gemaakt.
     
  10. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.150
    1.943
    113
    Het kan zijn dat de koppeling klank-letter nog niet goed gemaakt is. Ik werk in een groep 1/2 en wij bieden eerst de klanken aan. Als kinderen er aan toe zijn leren ze de letter die bij de klank hoort. De methode die wij gebruiken biedt klanken aan middels een stappenplan: elke klank bestaat uit 3 kenmerken. Je zou eens kunnen informeren of ze zoiets bij jullie op school in de onderbouw ook aanbieden (klanken aanleren ipv letters). Misschien hebben ze materiaal om te oefenen? Ik heb dit ook wel, maar dit mag ik helaas ivm licentie niet delen... Herkent hij wel het verschil tussen de schrijfletters b en d? Komt dyslexie voor in de familie?

    Een interessant artikel: https://www.alfabetcode.be/het-verschil-tussen-b-en-d/
     
    Fuddey en Roanna vinden dit leuk.
  11. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    In gr 3 had zoon het ook met lezen nu alleen met schrijven
     
  12. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Yep die hebben we in gr 3 gekregen
     
  13. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    het gaat nu om het schrijven, lezen gaat goed. dyslexie is geen bekend item in de familie

    dochter zit in gr 1 ( combiklas 123) en komt thuis met klanken en deels gebaren, nu ook bij “ thuisonderwijs” daar wat filmpjes van gezien. dus dat doen ze op school wel.


    wat mij wel opvalt is dat zoon vaak met lezen woorden leest die er niet staan. Of hij dan te snel wil en dan iets verzint of onbewust doet....
     
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.583
    13.145
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @TO sorry dat ik even je topic kaap om een vraag te stellen.

    @rijo: kun je iets meer vertellen over de 3 kenmerken van elke klank in jip en janneke taal?
    Het artikel uit de link heb ik getracht te lezen, maar ben na een poos afgehaakt ivm. de lap tekst en omdat sommige stukken ook niet echt makkelijk te begrijpen waren voor een leek.

    Zijweggetje: jammer dat onze juffen hier geen reactie op hebben gegeven toen ik van de week wat foto's doorstuurde, waarop overduidelijk te zien was dat ik kennelijk de moeilijkste van de 3 geschreven letters heb geschreven (zodat zoon ze na kon schrijven) :(
    Niet de goede manier van aanleren merk ik nu dus.
    Leerpuntje voor het thuisonderwijs.
    Ga zodadelijk nog een enquete over het thuisonderwijs invullen. Dit punt neem ik meteen mee :thumup:
     
  15. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.150
    1.943
    113
    Gebruikt hij schrijfletters of blokletters bij het schrijven?

    Ik zal mijn best doen het in Jip en Janneke taal uit te leggen :o: De drie kenmerken van een klank:
    - de klank is lang of kort
    - de positie in de mond waar de klank wordt gemaakt
    - stemhebbend of stemloos
     
  16. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Schrijfletters
     
  17. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Mijn dochter ging rond die leeftijd ineens cijfers spiegelen. Alles schreef ze precies andersom. Het is vanzelf weer goed gekomen dus misschien nog even afwachten?
     
  18. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Dat gebeurd hier ook inderdaad. Ik vraag me ook af waarom, want als hij zijn best doet en oplet dan kan hij heel goed lezen (behalve het soms omdraaien van de b en de d dan :p). Wanneer zijn concentratie minder wordt of hij geen zin meer heeft dan is het net of er maar wat gegokt wordt in de hoop dat dat dan maar goed is ofzo :rolleyes:
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  19. Jottie

    Jottie Fanatiek lid

    17 apr 2015
    2.098
    873
    113
    groningen
    Mijn zoon had dit ook, ook in combinatie met het niet kunnen automatiseren van de letters.
    Ik had ook altijd het idee dat hij maar wat riep ipv dat hij goed keek naar wat er stond.
    Uiteindelijk na veel hulp en veel lezen en werken thuis hem laten testen, bleek ernstig dyslexie te zijn icm add.
     
    MoesCH vindt dit leuk.
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hier is ook een 'trucje' bij. Bij de meeste tweetekenklanken, schrijf je de meest ronde letter het eerst. (au ou eu ei eu ui) Vanuit je hersenen 'rollen' de letters naar je potlood. Daarbij komt de rondste letter het snelste aan, behalve bij de ie want de e viel op zijn knie.
     
    Zonnestralen en hummeltje5 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina