Baby’s en slapen: altijd wel iets aan de hand

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kkatinka, 21 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kkatinka

    kkatinka Actief lid

    6 aug 2014
    340
    5
    18
    wie herkent dit? Er is altijd wel iets gaande met slapen bij baby’s.

    Of ze willen niet in eigen bed.
    Of ze slapen ‘s avonds pas om 23 uur.
    Dan zijn ze weer moe maar willen geen ochtenddutje doen. Dan een tandje. Dan lekker ‘s nachts spelen.

    Etc etc. Soms heb ik het idee dat het eerste jaar wb slapen 1 grote sprong is. Of is mijn kleine van ruim 6 maanden nou de enige waarmee altijd wel iets is?
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik denk persoonlijk dat “wij” met z’n allen/ als maatschappij veel te veel verwachten van baby’s en dat het dus lijkt alsof er van alles aan de hand is. Terwijl ze in mijn ogen gewoon heel normaal babygedrag vertonen...
     
    SAARC, Liselou, Suus2910 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Baby’s, het zijn net mensen.

    Klinkt als normaal babygedrag idd. Baby’s stop je nou eenmaal niet in een grotemensenschema, maar als ouder pas je je aan het kindje aan

    Maar het is soms zwaaaaarr.....
     
  4. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Onze eerste zoon heeft vanaf 3 weken altijd in zijn eigen bedje geslapen. Sliep vanaf 8 weken door en buiten ziek zijn nog nooit bed problemen gehad. Onze 2de zoon wilt op mij slapen of tussen in en ook nog op zijn buik slaapt met 11 weken nog niet door echt 2 verschillende mannen dus. Ik moet echt heel erg wennen aan deze situatie. Maar we nemen het maar zoals het is.
     
  5. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Bij ons was de oplossing: Bij papa en mama in bed. :D Oke niet voor iedereen ideaal natuurlijk maar wij vonden het prima. Baby slapen = Wij slapen. Nu slaapt ze vanaf dat ze een half jaar was in haar eigen bed. Eerst nog bij ons op de kamer en nu op haar eigen kamer. Als ze wel wakker wordt 's nachts gaat ze weer bij ons in bed. Je kunt wel balen en chagerijnig worden er van (of weet ik het wat voor emoties het bij je op roept) maar just go with the flow. :thumup:
     
  6. kkatinka

    kkatinka Actief lid

    6 aug 2014
    340
    5
    18
    Ben ik het helemaal mee eens. Ik weet dat het normaal is (rationeel gezien), maar idd de maatschappij waarin we leven en het beeld dat we vanaf kleins af aan al van baby’s en slapen hebben gekregen lijkt alsof het iets heel raars is. Want tegenwoordig “moeten” baby’s al zoveel.
     
  7. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Ja zeker herkenbaar. Maar ik weet ondertussen ook dat het maar tijdelijk is en betere tijden komen :)
    Daarom heb ik nu bij de derde (bijna 6 maanden) ervoor gekozen om samen te slapen. Dan hoef ik er in ieder geval niet uit 's nachts.
     
  8. kkatinka

    kkatinka Actief lid

    6 aug 2014
    340
    5
    18
    Ik bedoelde mijn topic ook niet in de zin van dat ik het heel vervelend vond, maar meer constanterend, zeg maar. Viel me opeens op dat iedereen die een baby heeft die ik ken wel met “iets” van het slapen enorm worstelt. Hier ook co-sleepend hoor, ik ga er snahts niet uit hoor.
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ik heb ook altijd gezegd, ik geloof niet in sprongen, alles gaat in fases en er is inderdaad altijd wel wat aan de hand. Helaas weten we ook vaak genoeg pas achteraf wat de boosdoener was. Bij de oudste had ik nog wat moeite om alles los te laten, maar bij de jongste altijd gezegd, ik doe gewoon wat werkt, daar wordt iedereen gelukkiger van. Maakt het niet altijd makkelijk, want een baby die een paar keer per nacht een fles wil is verre van ideaal, maar daarna sliep ze meestal wel verder, ik heb haar ook veel eerder en vaker bij ons in bed genomen dan de oudste, daar liepen we veel meer mee op 's nachts, maar uiteindelijk bereik je daar ook weinig mee. En veel dingen lossen zich vanzelf op en/of bouwen zich vanzelf af naar mate ze ouder worden.
     
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier ben ik t zo mee eens. Het ene topic na het andere. Soms over piep kleine babys die niet doorslapen..

    Mijn dochtertje is bijna 2. Sliep perfect tot 8 maanden daarna begin het.
    Nu gaat t met vlagen heel goed en met vlagen minder goed.
    Wij passen ons aan haar aan. Nee niet altijd makkelijk maar zij is het belangrijkste.
     
  11. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik herken het ook wel. Net als je denkt dat het nu dan eindelijk 'goed' gaat, is er wel weer iets anders.
    Hier zoontje van 6maanden ook in de co-sleeper hoor. Ik blijf niet lopen 's nachts.

    Binnenkort wordt het wel lastiger, want hij is eigenlijk al te groot voor de co-sleeper. Heeft nog zo'n 4cm speling boven zijn hoofd. Maar een ledikantje past qua breedte niet naast het bed (of überhaupt op onze kamer), dus dat wordt lastig.

    Hij is momenteel verkouden en beide ondertandjes komen door, dus gedoe in de nacht. Speentje willen, maar vervolgens bijna geen lucht krijgen vanwege snot, dus speen weer uit tuffen, dan jammeren omdat ie tóch die speen wil...
    Ik leg hem dan maar op mij en ga wat rechtop zitten/hangen. Dan slaapt hij tenminste en kan ik af en toe ook nog even indommelen.
     
  12. Roderoosjes

    Roderoosjes Fanatiek lid

    13 apr 2012
    1.117
    111
    63
    Heel herkenbaar allemaal. Onze jongste dochter is nu 17 maanden en de keren dat ze echt door heeft geslapen zijn geloof ik op 4 handen te tellen.

    Ik vind het ook niet erg, het hoort erbij. Alleen toen ze lang ziek was en last had van haar oren kwam ze 4-6 keer per nacht. Dat brak op een gegeven moment wel op.

    Nu is ze ook al 2 keer geweest mede doordat ze helemaal doorgelekt was. De pyjama's en slaapzakken zitten nu in de wasmachine

    Zolang ze maar gelijk weer gaat slapen en niet gaat lopen keten vind ik het best.
     
  13. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik denk zelf dat dat allemaal komt omdat een baby nog het liefs aan mama geplakt zit minimaal even lang als dat die erin zat en ook hoeft de baby niet te gaan werken boodschappen doen of wat dan ook dus die snapt niet waarom het in een bedje moet en ze zijn minimaal 2 voordat je dat kan uitleggen dus de nachtelijke onrust kan zeker tot 2 jaar duren:p Ik heb mezelf al gezegd voor ik een kindje kreeg grote kans dat het eerste jaar niet rooskleurig is maar best pittig.
     
  14. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Dit inderdaad.
    Wij verwachten teveel van die kleintjes.
    Zoals jij het omschrijft is hier ook gaande en naar mijn idee volkomen normaal baby gedrag.
     
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    @joepy zekerheidshalve had ik dat al op een jaar of 2-2.5 gezet ipv alleen t eerste jaar.

    @TS ja ook hier van t ene in t andere. Dochter gaat 2 dagen naar de kdv, weet niet hoeveel verschillende verkoudheden een mens op kan lopen maar weet wel dat ze t eerste 1.5 jaar een aardige collectie mee naar huis heeft genomen. Het is dat ze in de vakanties thuis was en als die vakantie langer dan 2 weken was was ze verkoudheidsvrij voor een paar dagen anders had ik echt gedacht dat ze chronisch verkouden was. Op zich kan je t maar gehad hebben, aan de andere kant leverde t wel behoorlijk wat gedonder op met de nachten.

    Naast de tandjes, de buien, de "he ik voel nog een plekkie ruimte in mn buik midden in de nacht" fles die ineens weer opduikt als je al ruim en breed uit de nachtvoedingen bent, groeispurt flesjes, de "oeps ik was aan t spelen en nu ligt ie buiten mn bed en ik wil hem hebben speen/knuffies", buikpijn, griepjes, onverklaarbare koorts.

    Dus ja hier ook, heb een goeie stretcher uitgezocht en in tijden van onrust lig ik op haar kamertje te slapen en verder ga ik er gewoon in mee. Menig nachtje net als @kleinepien gezeten want die speen is dr alles, in elk geval met in slaap vallen. Man uit bed geschopt naar de logeerkamer, mama fort gebouwd en lag/zat ik weer met een straalkacheltje.

    Ze kan nog geen klok kijken en als ik honger of dorst heb om de meest achtelijke tijden ga ik ook wat eten of drinken, zij roept ons voor bediening.

    "let it gooooo let it gooooo" diepe hap zuurstof, flinke zucht, kleine helpen en weer door. Werkt t beste voor jezelf. Mocht de omgeving roepen dat ze een super zoete baby hebben die eigenlijk altijd doorslaapt, nooit ziek is en nooit een spookavondje/nachtje heeft. Nou serieus ik geloof er echt geen bal van. Vraag me spontaan af of die nog met stekker kwam of met draadloos opladen.

    Als ze slaapt kan je onder haar kamer met een klopboormachine aan de gang, slaapt ze gewoon doorheen. Ze slaapt ook uit, heeft nog een middagtuk en tegen 18:00-18:30 ligt ze weer in bed, speelt vaak nog wat zonder onze hulp nodig te hebben en valt dan in slaap. Dus we hebben de luxe editie hier geregeld, maar wilde nachten hebben we nog steeds er tussen zitten.
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  16. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Haha, als ze 2/2,5 zijn, wordt het pas echt moeilijk:roflmao:

    Verschilt denk ik ook per kind. Mijn zoontje was van 6 maanden tot 1,5/2 jaar wonderlijk lief en makkelijk. Als pasgeboren baby en nu als peuterpuber van bijna 3 had/heb ik mijn handen er vol aan.
    Mijn dochtertje was tot een maand of 6 erg ‘makkelijk’ en is nu echt een gillende dramaqueen qua gedrag en wil ook weer regelmatig nachtvoedingen met 10 maanden waar ze allang vanaf was.
    Hier heeft er ook altijd wel 1 wat, ik reken er maar op dat rustig slapen weer komt als ze het huis uit zijn:D
    Al vind ik het zelf wel iets makkelijker wanneer ze eenmaal redelijk kunnen praten, vooral ‘s nachts heb ik mijn oudste sneller rustig dan de baby..
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Hey en bedankt he, ze is net 2 geworden. Kon dr net al achter t behang plakken, glasvezel wel te verstaan lekker stevig en brede banen snel klaar. Ze begint me nu een partij brutaal te worden en drama te schoppen dat de teugels nu ff heel strak aan gaan en t was al erg zwart wit hier om t zo veel mogelijk voor te blijven. Creatief parenting 3.0, poeh, wist dat t een uitdaging ging worden en een aanslag op mn geduld met haar temperament. Ze kan hardstikke lief zijn, maar soms is t echt een draak.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  18. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    https://www.ad.nl/show/huwelijk-jody-bernal-in-zwaar-weer-door-bloeiende-dj-carriere~ab37a65a/

    Een sprekend voorbeeld van wat ik bedoel: de 5 maanden oude Poppy is “nog steeds” elke nacht wakker.... alsof het abnormaal en bizar is dat een kind van 5 maanden niet de hele nacht slaapt.

    Ik snap dat het zwaar is hoor. Ik baal ook regelmatig dat mijn 15 maanden oude dochter even vaak niet als wel de hele nacht slaapt. Maar we leggen zo veel druk op onszelf en op elkaar met al die torenhoge verwachtingen. Daardoor wordt het volgens mij alleen maar nog zwaarder.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina