Baby “hoog gehemelte”

Discussie in 'Prematuur' gestart door Willemijntje19, 31 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Gisteren is door de kinderarts gezien dat mijn zoontje van 15 weken een hoog gehemelte heeft. Mijn zoontje maakt altijd veel snurkende geluiden bij bijv huilen of in zijn slaap. Dit klinkt soms heel benauwd. Ook heeft hij in ernstige mate een verkorte tongriem, waar hij al aan geholpen is, maar nog wel een hartvormige tong van heeft. Wie heeft ook een baby met hoog gehemelte?
    Maakte jou kindje ook bijzondere geluiden? En kan het zijn dat een kind hierover heen groeit?

    Bedankt voor het lezen
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ja zoon nr 2 had ook een hoog gehemelte en lipband en tongriem zijn gelaserd.
    Geen idee of t nog zo is eigenlijk. Nooit meer bij stil gestaan eigenlijk: toen hij geen tepelhoedje meer nodig had om te drinken na lange tijd hebben er niet meer op gelet. Kinderartsen ook niet meer over gehoord
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  3. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Dank je wel voor je reactie!
    Het geeft dus geen problemen bij bijv. de spraak van je zoon? Of is dat nog te vroeg om te beoordelen?
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Hij kletst als een grote haha

    Maar ik bedenk mij wel, met 8 maanden hebben we prelogopedie moeten starten omdat hij niet in staat was om vast voedsel te eten. Zijn tong en mondmotoriek was ook niet goed toen. In combi met hoog gehemelte.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  5. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.593
    10.782
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Onze zoon heeft ook een hoog gehemelte en hij had een verkorte tong en lipriem. Dat laatste hebben we laten knippen met ongeveer 2 weken. Verder horen wij hem amper snurken. Hij heeft wel veel langer dan gemiddeld extreem gekwijlt. Pas begin dit jaar is dit zo goed als over met behulp van een logopediste. Als hij moe is of verkouden dan heeft hij er meer last van. Ook heeft hij een spraak achterstand maar niet heel veel. Hij kan wel goed praten (als hij wil) maar in zijn enthousiasme word het Chinees. Gelukkig gaat dit wel beetjes vooruit. In mei hebben we een controle hiervoor bij de logopediste en als het dan niet beter gaat dan gaan we daar aan de slag.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  6. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    887
    1.289
    93
    Mijn zoontje heeft ook een hoog gehemelte en had een te korte tongriem (gekliefd). Borstvoeding en drinken uit de fles is helaas nooit echt soepel gegaan. Werd gelukkig veel beter toen hij vast voedsel kreeg. Hij is nu bijna vier en loopt qua spraak zelfs voor. Nooit bij de logopedist geweest. Wel twee keer bij de osteopaat in verband met het drinken, die ook de mondmotoriek heeft behandeld.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  7. Puttertje

    Puttertje Actief lid

    12 mei 2022
    333
    527
    93
    Vrouw
    Hier door de lactatiekundige ook een verhoogd gehemelte vastgesteld, maar tongriem was in orde. Ze maakt klakkende geluiden tijdens het drinken, maar drinkt verder de borst wel goed leeg. Daarnaast werkt ze elk speentje naar buiten, dit kan hier misschien ook mee te maken hebben. We hebben van de lactatiekundige oefeningen meegekregen die je normaal ook meekrijgt na behandelen tongriem. Ze is nu 11 weken, dus verder kan ik er nog niet zoveel over zeggen.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Zelf een hoog gehemelte, vroeger hebben ze wel iets geknipt of gedaan.

    Nooit last gehad van een taalachterstand. Wel kon ik heel erg snel praten:roflmao:

    Snurken doe ik wel maar weet niet of dat een connectie heeft. :oops:
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  9. Somita

    Somita Fanatiek lid

    22 sep 2020
    1.379
    774
    113
    Onze dochter heeft een hoog gehemelte, maar ook craniosynostose, waarbij dit dus 1 van de kenmerken was.
    Zij blijkt ook een syndromale craniosynostose te hebben.

    Dus wel een andere situatie waardoor ze een hoog gehemelte heeft.

    Zij had een taal/spraajachterstand, maar deze is ook voor een heel groot gedeelte te wijten aan het feit dat we er na 2.5 jaar en veel hoortesten achter kwamen dat ze matig slechthorend is.
    Eenmaal gehoorapparaten kwam dit op gang.
    Maar heeft nog wel groep 1 tot en met 5 op een cluster 2 school gedaan, omdat ze ook fonologische problemen had met praten, dit is nu vrijwel goed.

    Wel praat onze dochter nasaal.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina