Baby 10 dagen oud oververmoeid

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jes12, 18 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Hoi allemaal,

    Ik ben op zoek naar tips hoe ik op de juiste manier rust en regelmaat kan bieden.
    Mijn zoontje is pas 10 dagen oud, de laatste 2 dagen merk ik aan alles dat hij oververmoeid is.
    Hij heeft ontzettend veel moeite om in slaap te vallen, en dan voornamelijk wanneer hij neergelegd wordt.
    Als wij hem bij ons dragen gaat het enigszins beter maar dan moeten we hem blijven dragen tot de volgende voeding, slapend weg leggen lukt helaas niet dan word hij wakker.

    We voeden in principe op verzoek, maar ik merk dat we nu in een negatieve spiraal zitten..
    Hij drinkt zijn flesje niet leeg want hij valt tijdens het drinken in slaap.
    Vervolgens slaapt hij hooguit een uurtje en is dan weer ontroostbaar omdat hij zo moe is, pas na een flesje kan hij weer in slaap vallen.
    Hij drinkt nu dus om de 2/2,5 uur maar dan steeds kleine beetjes.

    Hij is soms gewoon 2-3 uur lang wakker, voor een baby van 10 dagen oud is dat echt veelste lang.. hij slaapt daarin tegen nooit langer dan 1 a 2 uur aaneengesloten wat me dan weer erg kort lijkt.

    Iemand tips?? Vind het erg zwaar zo vooral in combinatie met mijn hormonen nu:(
    Ik ben zowieso niet van de harde aanpak zoals laten huilen of een bepaald ritme willen afdwingen, daar vind ik hem echt nog veelste klein voor.
     
  2. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    De enige tip die ik heb is inbakeren. Geeft zoveel geborgenheid, lekker op een rustig plekje te slapen leggen. Flesje, knuffel en weer lekker neer leggen te slapen. Hier merkte ik vooral dat de onrust in de woonkamer haar ook onrust gaf. Ook al slapen baby's alles komt toch binnen qua geluid.
    Bij mijn oudste dochter zaten we op een gegeven ogenblik ook op 12 voedingen door de onrust. Steeds kleine beetjes drinken om vervolgens van de honger weer wakker te worden. Inbakeren hielp echt.
     
  3. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik lees eigenlijk heel normaal babygedrag.

    Met 10 dgn oud is iedere 2/2,5 uur drinken volstrekt logisch. De natuurlijke maaginhoud is dan nog maar heel klein.

    Ook “langer” slapen is iets dat tijd nodig heeft. Ik vind 2 uur aangesloten al heel wat.

    En dat hij graag bij jullie wil zijn is ook niet vreemd. Hij heeft net 9 maanden in jouw buik gezeten.

    Heb je een draagzak of doek? Die zou ik lekker gaan gebruiken. Dan heb je wel je handen vrij maar heeft hij geborgenheid. Verder zou ik ook zeker lekker vaak kleine beetjes blijven voeden. Niks mis mee.

    En ja het is zwaar. Maar dat hoort er ook een beetje bij...
     
    Roos12, littlemunchkin, nizzie86 en 8 anderen vinden dit leuk.
  4. Flan82

    Flan82 Lid

    13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    Ik zweer bij een draagdoek. Heel veel bij je houden om eerst te zorgen dat hij minder moe wordt en dan langszaam weer terug richting eigen bed.
    Slaapt hij in de kinderwagen? Dan lekker lopen en buiten laten staan.
    Dat hielp hier.

    Het kan ook zijn dat hij na de roes van de bevalling last heeft met liggen. Dan zou je een osteopaat kunnen raadplegen.

    Sterkte!
     
  5. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Waarom wegleggen als je baby dat niet wil? Lekker bij je houden, hij is pas 10 dagen oud! Hij is er nog helemaal niet aan toe om zonder jullie te kunnen. Goed slapen is voor hem nu belangrijker dan het praktische aspect voor jullie. Heb je een draagdoek of draagzak? Dan heb je nog je handen vrij. Het zelfstandig slapen komt later wel, het is belangrijker dat je zoon uit die negatieve cirkel van vermoeidheid komt.
    Zodra hij wat uitgeruste is kun je beginnen met proberen weg te leggen bij de eerste tekenen van vermoeidheid (wrijven in de oogjes, staren, gapen).
     
  6. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Begrijp me niet verkeerd ik vind geborgenheid bieden juist heel belangrijk! Om die rede ook een draagdoek aangeschaft en hem tot nu dus veel bij me gedragen en bij mij laten slapen..
    Maar ik word nu onzeker of we het wel goed aanpakken juist omdat zijn onrustigheid met de dag erger lijkt te worden .

    Ik verwacht ook echt nog niet een kind dat uren door slaapt in zijn eigen bedje hoor, en mijn vraag is juist omdat ik het voor hem allemaal zo graag goed wil doen, mijn eigen slaap gebrek vind ik hierin niet belangrijk
     
  7. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.136
    113
    Bij je houden, dragen en voeden op verzoek. In de gaten houden of hij geen last heeft ergens van, zoals reflux event allergie oid. En verder doe je het supergoed. De eerste maanden zijn echt zwaar zeker als het een 2e is, vind ik. Xx
     
  8. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Alles wat ik in de reacties lees is eigenlijk wat we al doen.. en waar ik de eerste dagen ook 100% in geloofde en achter stond.

    Heb sinds 3 dagen ontzettend last van kraamtranen, onzekerheid en een rot gevoel.. misschien ligt de oorzaak daar wel gewoon en moeten we dus lekker door blijven gaan hoe we het al deden:)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  9. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Je kindje van 10 dagen alleen maar bij je houden is niks mis mee! Je kan hem niet “verwennen”. Een baby van 10 dagen wilt 24/7 bij je zijn en ja dat is zwaaaaaar. Het beste is eraan toegeven en accepteren dat je eigen leven even on holt staat. Hij heeft 9 maanden in je buik gezeten en nu moet hij opeens alleen slapen.... dat snapt hij nog echt niet maar dat komt goed, trust me.

    Mijn kinderen waren de eerste maanden constant bij mij of bij de vader. In een draagdoek of lekker boven op ons. Na een aantal maanden gingen wij dat afbouwen en ik merk niks aan ze dat ze gewend zijn aan constant bij pap en mam zijn. Ze slapen allebei super goed in hun eigen bed.

    Het eerste jaar is een tropenjaar! Hier was ook zo blij dat die babytijd er op zat :p

    Daarnaast is elke 2,5/3 uur een fles heel normaal. Hoeveel geef je hem? Je kan beter meer kleine flesjes geven dan grotere op een dag.

    Daarnaast klinkt het alsof je last hebt van kraamtranen/babyblues.... hou je jezelf goed in de gaten dat het niet erger wordt? Een PPD overkomt de beste van ons en daar hoef je je niet voor te schamen! Is mij bij de oudste ook overkomen.....
     
  10. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28

    Bedankt voor je reactie, ik ga inderdaad maar naar mijn gevoel luisteren en hem lekker veel bij me dragen.
    Het is ons 2e kindje en ook de laatste dus lekker veel knuffelen is ook fijn.
    Ik denk dat de combinatie hormonen/onrustige baby bij mij ervoor zorgen dat ik ga twijfelen of ik alles wel goed doe..

    We bieden hem een flesje aan van 90cc met 3 schepjes en dan kijken we wat hij opdrinkt. Meestal laat hij 20 of 30 cc staan, een hele enkele keer drinkt hij alles op.
    Hij poept en plast goed en hoeft nooit te spugen dus ik denk wat voeding betreft dat hij zelf goed regelt wat hij nodig heeft.

    Heb na mijn eerste bevalling inderdaad een postnatale depressie gekregen en de angst hiervoor neemt nu weer een beetje de overhand merk ik.
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Sterkte! Ik hallucineerde zelfs, stond een kussen te wiegen, een lege kinderwagen te duwen en ik hoorde mijn kind overal. Je hebt zelf nu ook flink slaaptekort, dat helpt niet mee voor je gevoel.
    Pak je wel wat ruimte ook voor jezelf om even lekker uitgebreid te douchen?

    Inbakeren was hier echt het toverwoord. Gaf hem zoveel rust. Was daar zo op tegen, totdat de kraamverzorgster het deed en we een heel ander kind zagen die helemaal tot rust kwam.
     
  12. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Alle bovenstaande tips :)
    Wil alleen even zeggen. Pas goed op jezelf. Misschien kan je partner een nacht overnemen zodat je even lekker een nacht door kan slapen. Dan kun je weer met goede moet je babytje dragen :)
     
  13. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Wat herkenbaar, je struggles. Die rothormonen ook..
    Toch overheerste bij mij het moeder gevoel. Zo van: “ik lig/wieg/wandel hier met dat purkje hele dagen tegen me aan geplakt omdat ik niet anders kan dan aan zijn behoefte te voldoen, maar wtf waar ben ik in beland? Is dit normaal? Kan het ook anders? Is er een oorzaak? Wat doen we fout?”
    En als het kindje dan vaak onrustig is, rammelen je principes helemaal.
    Nu ik er 1,5 jaar later op terug kijk ben ik blij dat we dit toch zo hebben gedaan. Als ze ouder worden komt de afstand vanzelf. En heel langzaam kwamen er meer genietmomenten. Ik weet nu dat ik geen weglegbaby’s maak, maar dat het bij ons meer tijd kost (en dat dat gedrag eigenlijk heel gezond is).
    Het is bere zwaar, vooral als je jezelf niet in balans voelt, maar het wordt beter. Stapje voor stapje. Volg je hart, dan kan je altijd terugkijken op een periode waarin je geen keuzes maakt die niet bij je passen.

    Oh en je netwerk. Trommel iedereen op voor hulp. Een half uurtje wandelen met je baby, iemand die even stofzuigt of boodschappen meeneemt, waarbij je kindje een dutje mag doen, even tegen iemand aan kunnen klagen enz enzz..Het gaf mij veel lucht om de situatie beter aan te kunnen.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.825
    14.155
    113
    Euhm merk je dat je kleine vaak de hik heeft en loopt te slikken terwijl je niet net een voeding hebt gegeven? Bij ons was verborgen reflux en lactose intolerantie de grootste boosdoener. Voor de reflux de leefregels aangehouden (zolang je niet in gaat dikken met johannesbroodpitmeel kan je dat ook met een niet refluxer toepassen om te zien of dat meer rust brengt) en voor de lactose intolerantie frisolac gaan gebruiken. Toen hadden we een engeltje ipv een luchtalarm.

    Hier gilde ze t bij elkaar 18-21 uur per dag (en nacht) uit van de buikpijn de eerste 6 weken dus ik herken de vermoeidheid. Enige wanneer t 20 minuten stil was was met een fles melk.

    Lactoseintolerantie komt niet zo vaak voor. Ik zou even kijken naar die reflux leefregels en dat eens een weekje volhouden allicht merk je positief verschil en dan kan je in die hoek optimaliseren.
     
  15. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    ter aanvulling, wat ik nog deed was een aankleedkussenhoes om het voedingskussen, die op de bank, ik er naast, eventueel dekentje of hydrofiele doek er over en lekker slapen

    ik gebruikte de puckababy piep, dat gaf mijn dochter wat geborgenheid. vaak via mp voor een leuk prijsje te vinden.
     
  16. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Ja hier ook.. begreep er niks van kon geen kant op en heb 6 weken met baby vastgeplakt op de bank gezeten..
    Bleek verborgen reflux en KMA te zijn. Nu na overstappen op Neocate en het gebruik van Ranitidine heb ik een heel andere baby.. ik begreep er geen reet van hoe andere moeders met hun baby en vriendinnen gezellig cappuccinootjes zaten te drinken op een terrasje en dacht dat het aan mij lag.. :(
    Overigens is baby nu 10 weken en nog steeds niet echt een weglegbaby, en overdag slapen is nog steeds 30/45 minuten per slaapje, maar oké hiervoor sliep ze helemaal niet overdag als ze niet op ons lag :p
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  17. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Veel dragen! Die van ons sliep pas na 7/8 maanden overdag langer dan drie kwartier achter elkaar. Alleen in draagzak sliep ze langer.
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.825
    14.155
    113
    Maxicosi zitten ze wat rechter in, dan kan jij dat cappucinootje ook een keertje doen. Troost je ik dacht na 6 weken dat mn leven voorbij was, zooo moe van dat gegil helemaal murf, kon me niet voorstellen hoe een volwassen gesprek ook al weer ging, laat staan hoe ik mn werk als developer met IQ -120 moest doen.

    Die kastjes en muren die je tegenkomt "nee ligt niet aan de voeding hoor!" "Alle baby's huilen". De fut niet meer om naar buiten te gaan, leefden als kluizenaar en maar weer wachten tot t gejank begon. T lag toch aan mij, ergens slecht karma opgedaan en tadaa hier is je straf.

    Wanhoopsdaad die frisolac eeeeeeej geen gegil...jaaa zal zo nog wel komen...ehm lichaam moet nog wennen dus over 2 weken zal t wel weer prut wezen...nope nope en nope. Lachebekkie met nog wat kleine klachten (mama nog wel in de gordijnen als er ook maar iets kwam wat leek op een pijn/ellendig huiltje). Gaandeweg alles steeds verder geoptimaliseerd, stapje voor stapje. Geloof na een maand of 4-5 dat ik zoiets had van heeeey i can do this!
     
  19. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Hier gaf inbakeren veel rust bij mijn dochter. Mijn zoontje wilde dit niet, maar hij was als baby rustig. En gewoon allebei na 1 of 1,5 uur weer wakker in het wiegje of box leggen. Dat waren tips van het cb aangezien mijn dochter ook oververmoeid was en niet wilde slapen. Waarom slapen.. als ze gezellig naar papa of mama kon kijken :o: Dan vielen ze vanzelf weer in slaap. Rond 4 weken kwamen nog wel de huiluurtjes ‘s avonds. Dus het is geen magische truc die altijd werkt;)
    Sterkte! De babytijd is helaas pittig. Mijn zoontje wordt bijna 2 en... ik ben de babytijd al bijna vergeten: dus het komt goed!!!
     
  20. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Bedankt voor alle tips, inmiddels zijn we een tijdje verder en eigenlijk word hij met de dag meer onrustig.
    Overdag lukt het hem gewoon niet om in slaap te vallen, steeds wanneer hij wegdommelt moet hij weer ergens door huilen, hierdoor blijft hij wakker worden.
    Mijn gevoel zegt dat hem iets dwars zit maar ik kan er de vinger niet op leggen.. ik neig het meest naar verborgen reflux omdat hij heel vaak slikt en daar moeilijk/pijnlijk bij kijkt en van moet huilen.
    Vaak hoor je ook heel duidelijk de voeding omhoog komen, hij heeft ook heel vaak de hik en in tegenstelling tot andere babies spuugt hij nooit, hij slikt het juist altijd terug. Hij ruikt alleen niet heel zuur uit zijn mond ofzo, of misschien herken ik de geur niet.
    Sinds gister verdikken we de voeding met johannesbroodpitmeel maar ik denk dat als dat zou helpen, dat het gelijk helpt of niet? Het gaat niet beter vandaag.

    Ik twijfel om hulp te zoeken voor hem, overdag lijkt er echt wat dwars te zitten Maar snachts slaapt hij wel goed dus dat vind ik dubbel..
    Ik laat hem zowieso veel bij mij slapen en in de draagdoek anders slaapt hij helemaal niet.. heb een puckababy aangeschaft maar dat maakt niet echt verschil.
    Hij doet vaak alleen een middag slaapje van 1 a 2 uurtjes, verder hazeslaapjes van 5 a 10 min om vervolgens weer heel verdrietig en oververmoeid wakker te zijn.

    Ik leef van voeding naar voeding met de hoop dat hij na zijn flesje dan eindelijk in slaap valt maar helaas 9 van de 10 keer is dat niet het geval:( wil het zo graag goed doen, en dat hij lekker in zijn vel zit.. maar het lijkt niet te lukken..
     

Deel Deze Pagina