Baby 12 dagen valt in slaap aan de borst en krijgt niet genoeg bv binnen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MevrouwH, 26 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    #1 MevrouwH, 26 aug 2020
    Laatst bewerkt: 26 aug 2020
    Onze zoon is nu 12 dagen oud. Hij is geboren met een keizersnede. Het was een gentle sectio en ik heb hem binnen het uur aan kunnen leggen. De borstvoeding leek goed op gang te komen maar in het ziekenhuis viel ons al op dat hij bijna onmiddellijk in slaap valt aan de borst. Resulteerde in voedingen die uren duren voordat hij echt goed in slaap valt. Hij is daarom ook minimaal bijgevoed in het ziekenhuis. Na de bijvoeding kwam er rust. Je denkt namelijk dat hij genoeg heeft maar bij wegleggen gaat hij direct weer hongersignalen vertonen en wordt hij dus wakker.

    Thuis was hij binnen 4 dagen weer op geboortegewicht (8 pond) dus dachten wij dat de borstvoeding weer goed op gang was. Toen ineens ging hij zakken in gewicht. Met 30-50 gram per dag. Het was ook warm bij ons thuis en we kregen hem soms niet eens meer wakker. Romper uit, koude washand, kriebelen. Het hielp allemaal maar heel kort of helemaal niet. Iom verloskundige weer wat gaan bijvoeden en dat brengt gelijk weer rust bij ons ventje. Ik kon ook kiezen voor kolven na elke voeding en dan nageven maar daar heb ik een grens voor mezelf getrokken. Dit wil ik niet. Reden is dat we met onze oudste zoon ook zo vreselijk hebben aangemodderd met borstvoeding. Ook geboren met keizersnede en binnen het uur aangelegd maar onze zoon was een vreselijke huilbaby die de hele dag aan de borst wilde. Had verborgen reflux en sliep bijna helemaal niet. Ook mijn oudste zoon groeide minimaal op de bv. Ongeveer 50-75 gram per week ondanks constant aanleggen. 2 lactatiekundiges erop gezet en mijn zoon dronk volgens hun wel effectief en was goed wakker tijdens de voeding. Met 3 maanden ben ik toch kv (Wilde ik eerst niet) bij gaan geven en dit had ik veel eerder moeten doen. Gelijk een rustiger ventje al had dat natuurlijk niet alleen aan de kv kunnen liggen. Ik heb aan deze kraamtijd echt een lichtelijk trauma overgehouden vandaar dat ik niet wil kolven. Bovendien kolf ik weinig uit de borst. Mijn vorige kraamtijd heb ik voor mijn gevoel tegen een PND aangezeten. Ik was de hele dag met alleen maar voeden bezig en doodongelukkig. Als ik er nu nog aan denk moet ik nog steeds huilen, zo hoog zit het nog steeds.

    Ik leg onze zoon veel aan. Nu steeds vaker ook. Soms elke 2,5/ 3 uur en dan weer na 1,5 uur. Wanneer hij hongersignalen laat zien. Als hij dan echt niet genoeg heeft gehad dan geven we hem bij. Na anderhalf uur aan beide borsten drinkt hij nog 65 ml op. Ik snap er niet zoveel meer van en ik begin er zat van te raken. Ik weet niet zo goed welke kant ik op wil. Aan de ene kant denk ik “geef hem maar de fles” aan de andere kant hoop ik verder te kunnen met bv maar niet tegen de hoogste prijs. Als ik een lactatiekundige laat komen dan wordt ik voor mijn gevoel weer in een hoek gedrukt met hele dagen aanleggen en kolven tot gevolg en ik denk niet dat ik dat trek.

    Iemand die dit herkend? Kan dit nog beter worden? Baby is nu wel wakkerder dan een kleine week terug maar het probleem van niet effectief drinken blijf wel. Wordt dat beter met de tijd? Hij is met bijvoeding trouwens gelijk weer gaan stijgen. Zat afgelopen zondag al 80 gram boven geboortegewicht. De verlos had gehoopt dat er steeds iets minder bijvoeding nodig zou zijn maar we doen dit nu een paar dagen en er zit minimaal verbetering in. Het wordt juist steeds rommeliger. Ik snap dat het nog erg zoeken is bij een newborn en wil ook niet gelijk de handdoek in de ring gooien.
     
  2. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Tja, lastige situatie. Waarom valt je kleintje in slaap, drinkt hij effectief of kost het alleen maar energie en krijgt hij te weinig binnen. Ik denk dat dit een lactatiekundige kan bepalen. Bijvoeden is prima maar dan denk ik dat je echt zult ‘moeten’ kolven. Wanneer je 65cc nageeft en niet kolft zullen jullie qua vraag/aanbod niet op elkaar afgestemd raken. Ik kan hier 3x uit ervaring praten met 2-3 weken aanleggen/kolven en bijvoeden, heel zwaar maar daarna waren we er hier door. Heeft veel geduld en tranen gekost, maar achteraf meer dan waard. 16 en 18 maanden gevoed bij de eerste 2 en nu alweer 11 maanden.

    Voor jezelf dus even wat dingen op een rijtje zetten en dan keuzes maken.
    Heel veel succes, de start is pittig maar daarna komen rustigere tijden. En wat je ook beslist, je gevoel is altijd goed!
     
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Door de kv raken jullie niet op elkaar afgestemd. Zeker na aan keizersnede waarbij je de natuurlijke hormonen mist van het geboorteproces kan het zijn dat je bv langzamer of lager op gang komt. Betekend dat jij er harder voor moet werken. Dus echt iedere 1,5 a 2 uur aanleggen en evt nakolven. Vraag bepaald aanbod.
    Daarnaast zoveel mogelijk huid op huid contact en bij ieder smakje aanleggen.
    Ieder uur voeden is echt zo gek niet bij een newborn..

    t is eigenlijk maar net wat jij ook wil.
    Als jij deze borstvoeding echt wil laten slagen zou ik NU een ibclc lactatiekundige bellen.

    Als je het prima vindt om borstvoeding aan te vullen met kv moet je zo door blijven gaan. Besef wel dat je dan nooit 100% op elkaar afgestemd raakt en je altijd blijft klungelen met extra kv.

    Wil je bijvoorbeeld wel gaan kolven als je straks weer aan het werk gaat ( als je werkt)

    Dat je kindje nu nog 65 drinkt na een borstvoeding is erg veel. Eigenlijk is dit gewoon een complete voeding. Kijk wel uit met overvoeden. Dit gebeurd nl heel snel. Dat kan als resultaat geven dat een kindje zo vol zit dat ie niet anders kan dan als een blok in slaap vallen.


    Als ik in jou schoenen zou staan zou ik mezelf een paar dagen volledig geven voor de borstvoeding. Samen in bed zonder kleding, en alleen maar huid op huid en aanleggen en evt nakolven als je kindje te moe is.
    Veeel drinken ( borstvoedingsthee) en gezond eten.
    Daarbij de hulp van een lactatiekundige inzetten.

    Mocht het dan nog niet lukken evt terug bijvoeden.

    Succes ook met het maken van een beslissing. Begrijpelijk dat je wat onzekerder bent door de vorige keer. Goede hulp kan veel voor je doen. Ook psychisch.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  4. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Knap dat je nogmaals met borstvoeding begonnen bent, ondanks dat het bij de oudste zo zwaar was.
    Merk je verschil tussen effectief drinken in het begin en sabbelen later? Als hij minder vaak slikt, kan je dan met bostcompressie wat effectiever laten drinken weer? En misschien wisselvoeden, elke keer van kant wisselen als hij niet meer actief drinkt? Dus niet 3 kwartier aan 1 kant houden, maar elke 5-10 min ofzo wisselen van kant, dat stimuleert je borsten meer en hij drinkt hopelijk na wisselen steeds weer even actief.
    Ik zou toch een lactatiekundige overwegen, maar dan gelijk duidelijk zijn wat jouw grenzen zijn. Als het goed is begeleid ze jou binnen de grenzen die jij wil en kan. Maar misschien kan zij toch helpen effectiever te drinken zonder dat je daarvoor moet kolven. Misschien heeft hij iets als een kort tongriempje, waardoor effectief drinken moeilijk is.
    Overstappen naar kv is natuurlijk goed als je dat wil, maar omdat je twijfelt, zou ik toch zorgen dat je wel alle hulptroepen binnen jouw grenzen geprobeerd hebt, zodat je niet achteraf spijt krijgt.
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.414
    5.508
    113
    Vrouw
    Het is hierboven eigenlijk allemaal al duidelijk beschreven..
    Mijn middelste deed dit ook. In slaap vallen.Niet effectief drinken.
    Sommige kindjes hebben wat tijd nodig om wakker te worden.
    Zij sliep eigenlijk de eerste 2/3 weken heel veel. En ja, een flesje, dat kost natuurlijk stukken minder moeite. Na een week of 3/4 was ze volledig aan de borst.

    Met hulp van een gecertificeerde LK en ja, helaas, wat kolven, gaat het bij jullie zeker lukken.
    Er is nu geen afstemming, op deze manier krijgt je productie te weinig stimulans.
    Maar zoals zo vaak bij borstvoeding, een instant oplossing is er niet.
    Geduld en de lange adem zijn de sleutel.
     
    nizzie86 en Neuzeke vinden dit leuk.
  6. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    #6 MevrouwH, 26 aug 2020
    Laatst bewerkt: 26 aug 2020
    Ik geef niet elke voeding 65 na. Ik geef ook veel voedingen geen kv na. Dit gebeurd ongeveer 3x per 24 uur. Maar ik ben het ermee eens dat het veel is. Zelfs als ik het idee heb dat hij wel goed en lang heeft gedronken dan gaat er soms nog 65 in. Deze nacht en ochtend zijn een dieptepunt. Hij wil alleen maar drinken bij me maar het is een paar goede halen en hoor hem duidelijk slikken om daarna weer te gaan slapen en dan alleen maar te gaan sabbelen. Het lijkt alsof het teveel energie kost om te drinken. Een fles heeft hij zo leeg.

    sinds vanochtend lekt de ene kant als ik aan de andere kant voedt. Dat had ik eerder niet dus misschien loopt productie nu wel op? Diep in mijn hart weet ik dat misschien alleen kolven zal helpen maar ik zie daar zo verschrikkelijk tegenop. Ik heb zo een vreselijke hoofdpijn van de vermoeidheid en voel me weer net zo “opgesloten” als 4 jaar geleden. Het klinkt heel dramatisch maar zo voel ik het op dit moment.

    mijn vriendin heeft wel succesvol bv op gang gekregen met bijvoeding zonder te kolven( ook na keizersnede) toen een jaar volledig gevoed. Misschien hoop ik daar teveel op. Maar het probleem met in slaap vallen blijft. Ik heb hem nu zowat ieder uur aan de borst en dat wordt niet beter. Hij blijft binnen een paar minuten in slaap vallen. Maar eerlijk gezegd is die kv erna ook nog wel extra werk natuurlijk net als kolven. Het voordeel is dat ik dit kan doorschuiven naar partner.

    wat ik met dit topic wil weet ik eigenlijk niet. Ik heb in mijn zwangerschap altijd geroepen dat als het weer dezelfde kant zou opgaan ik uit zelfbescherming de stekker uit de bv zou trekken. Toch kan ik het nu nog niet. Gelukkig is dit kereltje wel rustig en relaxed. Dat verklaard misschien ook zijn “luie” drinken ;)
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dit is geen dieptepunt, dit is een volledig normale fase bij een zuigeling. En volledig op schema ook: slimme jongen. Het zijn regeldagen. Elke baby wil rond dag 10 à 14de hele dag gewoon tutteren bij mama, om dan meteen weer te gaan slapen, en dan hetzelfde riedeltje te herhalen. Dat is zijn manier om jouw productie op te krikken, zodat die bijvoeding niet meer nodig is.
     
    Mvm2018, nizzie86 en zonnetje2015 vinden dit leuk.
  8. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    klopt ook en ik geef er wel aan toe. Probeer zo min mogelijk bij te voeden. Maar ik denk wel dat er degelijk een verschil is tussen een kind dat wel goed uit de borst drinkt en een kind die dat niet doet.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk is daar een verschil tussen. En een frustrerend verschil voor jou, kan ik me inbeelden.

    Het is zoals hierboven gezegd werd: je zit in een vicieuze cirkel. Ofwel blijf je bijvoeden. Dat is prima. Goeie mama, blij kind. Het betekent ongetwijfeld dat je nooit volledig op bv zal komen, en dat je bv langzaamaan zal afbouwen. En dat kan, als je daar zelf achter staat. Absoluut niets mis mee.

    Als je wél volledig op live bv wil gaan, dan zal je asap een lk moeten inschakelen.
     
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Als je ene borst nu lekt tijdens het voeden kun je er een lekschaaltje aanhangen. Zo kolf je wat bij zonder dat t moeite kost. Eigenlijk vang je meer de gelekte melk op. Als je er eentje pakt die vacuüm zuigt stimuleer je je borst wel. Die geeft een kolvend effect.
    Zo stimuleer je en kolf je lichtjes je ene borst En aan de ander drinkt je kindje.

    Je geeft aan dat t ene kindje beter drinkt aan de borst als de ander. Dat klopt maar die conclusie zonnig echt op dag 12 niet trekken zonder dat er een LK mee heeft gekeken. Wat let je om die te bellen? Wordt vaak ook nog vergoed door de verzekering.
    Een verloskundige heeft niet de juiste skills om je nu te helpen.

    de belangrijkste vraag die je je denk ik moet stellen is wil ik wel (volledig) borstvoeding geven.
    Wat het klinkt alsof je hier erg aan twijfeld maar de keuze niet kan maken
     
    Shakes vindt dit leuk.
  11. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    #11 MevrouwH, 26 aug 2020
    Laatst bewerkt: 26 aug 2020
    klopt dat laatste is het precies zoals je omschrijft. Ik wil wel borstvoeding geven maar niet tegen elke prijs maar aan de andere kant hoop ik dat het zichzelf reguleert maar die kans is heel natuurlijk heel klein. Ik merk dat ik weer in die hormonale fase ben beland waarbij ik weer eens geen keuzes kan maken terwijl ik daar normaal een stuk beter in ben. Speelt ook mee dat mijn oudste net op de kleuterschool zit sinds een week. Deze wil ik ook aandacht ed geven maar dat gaat nogal lastig als je die kleinste de hele dag moet voeden. Lactatiekundige heb ik geen probleem mee in te schakelen maar ik moet eerst zelf dingen op een rij krijgen. Ik ben namelijk bang dat ik op dit moment me gedwongen ga voelen dingen te gaan doen die ik niet wil. Lactatiekundige is namelijk erg pro borstvoeding (logisch ook)

    Het is gewoon het schuldgevoel wat me ervan weerhoudt te stoppen met bv. Dat ik mijn best er eigenlijk niet voor wil doen. Maar ik heb er vorige keer zoveel aan gedaan met nog steeds niet het gewenste resultaat. Ik moet dit probleem los zien van wat er toen is gebeurd. Ik denk dat ik dat nog niet goed kan.

    fijn dat ik even mijn ei kwijt kon hier. Ik besef me dat ik aan de bak moet als ik er nog wat van wil maken. Ik zal straks het eens goed bespreken met mijn vriend. Die laat het vooral heel erg bij mij.

    ik bedenk mij net dat onze kraamzorg organisatie een gecertificeerde lactatiekundige in dienst heeft die je als cliënt altijd kosteloos mag benaderen. Bedenk me net dat ik haar ook heb gesproken de dag van mijn ontslag. Fijn mens. Ik denk dat ik mijn licht daar maar eens opsteek.
     
  12. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Ik zal het tongriempje eens na laten kijken want misschien is dat wat kort. Ik merk wel heel goed het verschil tussen effectief drinken en sabbelen bij hem. Borstcompressie maakt niet veel verschil heb ik het idee. Of misschien doe ik dat niet goed. Lk inschakelen is dus misschien nog wel een idee
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een lactatiekundige zal je nooit dwingen om bv te geven tegen je wil. Een lk helpt je net om duidelijk te situatie in te kunnen schatten, zonder invloed van hormonen.

    En dat je je baby moet voeden, hoeft toch niet in de weg te staan van aandacht voor je kleuter? Integendeel zelfs: baby hup bij je aan de borst, en ondertussen boekje lezen en spelletje spelen. Net makkelijker dan te moeten opstaan om een flesje te gaan maken.

    Ik denk dat je je beslissing al genomen hebt. Maar dat je die niet durft uit te voeren? Er is toch niets mis met fv? Het mag echt hoor.
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.414
    5.508
    113
    Vrouw
    Realiseer je ook dat dit geen 10 stappen plan is.
    Het is een investering voor een korte periode.
    De eerste weken kunnen superzwaar zijn, maar geven geen goede beeldvorming van hoe borstvoeding geven is, als het eenmaal goed loopt :thumup:
    Jij hebt natuurlijk ook het voorbeeld van 3 maanden ploeteren.
    Maar dit zegt gelukkig niets over hoe het met deze baby loopt.
    Ik heb ook 3 kinderen aan de borst gehad. Alledrie totaal verschillend gelopen.
     
  15. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Mijn dochter dronk ook heel langzaam. Hier uiteindelijk een combinatie van kv en borstvoeding gegeven. Probleem van bijvoeden is dat je productie niet mee omhoog gaat, dat kon ik alleen (deels) oplossen door te kolven. Maar snap dat je dat niet wilt, heb ook een hekel gekregen aan dat ding. Kolven is gewoon echt niet leuk als je baby slecht bij je drinkt. Drinkt je baby wel goed uit de fles? Ook met een normale snelheid?

    Voel je niet schuldig als je overstapt op kunstvoeding, fijn dat het er is toch? Uiteindelijk heeft een baby het meest aan een ontspannen moeder, dus kies iets wat het beste voor jou voelt, niet iets wat anderen als beter vinden.
     
  16. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    ik zou voor je je keuze maakt een LK laten komend. En niet die van de kraamzorg maar echt eentje van ibclc. Die hebben een hele opleiding achter de rug met uren ervaring.
    Wat als het met een paar tips een stuk beter gaat? Dan geef je misschien te snel op. Meestal hebben ze heel snel plek.
    Ze zullen je niet pushen ook al zijn ze pro borstvoeding.
    Het jammere aan nu stoppen is dat er dan geen weg terug is. Andersom wel. En wat Shakes zegt. Als je met je kleuter bezig bent, plat gezegd, tiet eruit en aanleggen.

    Maar wat het allerbelangrijkste is, een gelukkige moeder en baby. Als dat voor jullie de fles is is dat prima! Maar dop iig niet zonder LK om te laten komen.
    Als het eenmaal loopt is het zo makkelijk.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  17. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    voor zover ik weet is dit ook een echte lactatiekundige en niet zomaar een kraamverzorgster oid.

    wij hebben nu even op de personen weegschaal gewogen voor een grove gewichtsbepaling. Lijkt erop dat hij ruim 200 gram weer is aangekomen in 3 dagen tijd. Wat best wel veel is. Ik merk dat mijn borsten steeds meer gaan lekken en zoon wil steeds vaker drinken. Hij is nu in de avond ook wat wakkerder dus drinkt wat beter.

    ik leg hem nu dus elke keer aan en probeer geen bijvoeding te geven. Kijken hoe dit gaat lopen. Vrijdag komt cb hier wegen en dan kan ik nog een lactatiekundige bellen.
     
    Bloempje01, Shakes en Zoe123 vinden dit leuk.
  18. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Ik ben nu constant aan het aanleggen als hij wil drinken. Tot nu toe heb ik alleen vannacht nog bijgevoed. Overdag lukt het eigenlijk wel zonder bijvoeding. Hij heeft ook zware natte luiers dus het zou goed moeten zijn. Savonds clustert hij behoorlijk en snachts krijg ik hem amper echt in slaap vandaar dan wel de bijvoeding. Anders is hij steeds wakker en zit ik de hele nacht met hem aan de borst. Overdag trek ik dat nog wel maar als dat ook nog snachts is ga ik dat niet lang trekken. Maar goed mocht alleen de nacht nog bijvoeden nodig zijn is dat al heel veel minder als de afgelopen dagen :) hij is ook al veel wakkerder valt me op. Wel nog erg snel de neiging in slaap te vallen maar het lijkt dus iets te verbeteren. Nu de komende periode goed zijn gewicht in de gaten houden.

    ik geef trouwens 2 borsten per keer. Of is het verstandiger 1 borst te geven per keer?
     
    Shakes vindt dit leuk.
  19. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Klinkt als hele stappen vooruit. Morgen weer wegen??
    Topper! Ga zo door en ik denk dat dit wel goed komt
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Sowieso twee borsten aanbieden. Je baby zal zelf wel aangeven wanneer het genoeg is.
     

Deel Deze Pagina