Baby 12 weken drinkt flessen niet leeg (België)

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Fieke91, 12 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fieke91

    Fieke91 Nieuw lid

    12 jan 2023
    4
    0
    1
    Vrouw
    Goedemorgen,

    Ik hoop dat jullie mij misschien wat tips kunnen geven.

    In oktober zijn wij ouders geworden van ons 1ste kindje dus alles is nieuw en ben zelf ook soms wat onzeker.

    Gestart met bv, ging in het begin vlot, maar dan begon de gewichtstoename van ons dochtertje te stagneren (lees 80 a 100gr per week kwam ze maar bij). Volgens de dokter was dit onvoldoende dus sindsdien haal ik alles uit de kast om de gewichtstoename te verbeteren en ligt er een hele grote focus daarop. Al snel ben ik overgestapt op continue kolven zodat ik mee kon zien hoeveel ze daadwerkelijk dronk. Na een paar weken was dit voor mezelf niet meer houdbaar en zijn we nu sinds een 2 tal weken overgestapt op kv.

    Hierbij zijn we nog steeds op zoek naar de juiste voeding. Dokter vermoedt dat ons dochtertje verborgen reflux heeft dus nu krijgt ze daarvoor medicatie. Vroedvrouw had voorgesteld om een AR pap te geven maar die is zo dik dat ons dochtertje dit niet uit de fles krijgt gezogen en na een tijdje in slaap valt (we hebben alle spenen geprobeerd denk ik) en daarnaast ook giga veel krampen kreeg. Dus zijn we overgestapt nu op nan complete comfort. Daarmee lijkt ze wel vrolijker en eet ze precies wel ietsje beter al.

    Echter drinkt ze haar fles nooit volledig leeg. Van de dokter zou ze nog maar 5 a 6 keer per dag een flesje mogen krijgen. Ik bied nu flessen aan van 120ml (4 scheppen) en hiervan laat ze steeds wel wat staan, soms wel 40 a 50ml). Ik probeer dan steeds haar nog wat melk te geven, maar dan duwt ze echt haar fles weg en wordt ze soms ook echt overstuur.
    Normaal zou ik dan volgens dit schema 4u ongeveer tussen elke voeding moeten laten, maar daar wordt ik dan heel onzeker van omdat ik denk dat ze dan te weinig drinkt op dagbasis. Dus dan biedt ik soms vroeger een fles aan. 'S nachts slaapt ze goed, slaapt gemakkelijk al 6u na elkaar en soms ietsje meer. Dan zou ik denken dat ze na zo'n blokje veel honger heeft maar dan laat ze opnieuw wat over in haar flesje.

    Ik word hier super onzeker van en kan het moeilijk loslaten.
    Haar geboortegewicht was 3300gr en na 12 weken weegt ze nog maar 4560gr.

    Kan het zijn dat haar maag deze hoeveelheid nog niet aankan? Hebben jullie tips?
    Hoe kan ik de hoeveelheid melk per keer verhogen?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Ik lees verborgen reflux
    En ik lees dat de dokter vind dat ze maar 5 of 6 flessen mag.
    Wat was zijn plan eigenlijk precies als ze die flessen niet leeg drinkt, het er in gieten?

    Juist met reflux is kleine flesjes beter.
    Durf je het aan om eens op verzoek kleine flesjes en dan een extra flesje te geven?
    Is er verder al gekeken naar koemelkallergie?
    Hoe dronk ze de flesjes moedermelk?

    Ik gaf bv dus wat betreft de nan comfort…daar hebben andere moeders hier vast wel adviezen over

    Erg vervelend en ik kan me voorstellen dat je best bezorgd bent.
    Je wil gewoon dat je kleintje lekker groeit en bloeit en die onzekerheid is heel naar.
     
  3. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Nog gefeliciteerd!
    Bij verborgen reflux is het voor je baby juist heel vervelend om een overvolle maag te hebben. Ik zou vaker gaan voeden. Misschien gewoon op verzoek als ze aangeeft dat ze honger heeft. Dus of er nou 2 uur, 3 uur of 4 uur tussen zit zou ik niet naar kijken. En de flessen hoeven ook niet leeg. Jij hebt ook niet elke keer evenveel honger. Ik denk dat ze het heel goed zelf kan regelen. Zolang ze alert is en voldoende plasluiers heeft zou ik me echt geen zorgen maken :)
     
  4. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.520
    1.676
    113
    Gefeliciteerd! Die van ons dronk zijn comfort voeding ook niet goed. Steeds halve flesjes of niet eens. Normale voeding dronk hij wel als een tierelier. Ondanks dat hij dus heel veel krampjes had, toch maar de gewone voeding geprobeerd. Toen hij 4 maanden oud was waren al zijn krampjes verdwenen (had dus voornamelijk met rijping van darmen te maken), terwijl ik dus echt ook dacht aan reflux en misschien zelfs lichte koemelkallergie. Uiteindelijk waren de krampen en reflux dus gewoon 'newborn' kwaaltjes die vanzelf over gingen. Bij de comfort en omneo voeding (beiden zelfde soort voeding) spuugde hij dus ook na de helft zn speen uit en wilde echt niet meer. Als ik hem dan vervolgens de normale voeding aanbood, dronk hij zo toch nog voldoende. Heb je al geprobeerd of de flesjes met normale voeding wel beter gaan qua hoeveelheden?

    En wat betreft 5 tot 6 voedingen, vind ik echt onzin. Borstvoeding is ook gewoon op verzoek. Ik heb die van ons ook altijd geowon op verzoek gegeven. Tot 3 maanden was dit om en nabij 120ml 7x per dag. Later werd dit 150ml en dan 6x per dag, en nu zit hij op 180ml 5x per dag. Ik zou dus gewoon het ritme van de baby aanhouden en evt vaker kleinere hoeveelheden geven als dat is wat er nodig lijkt te zijn.
     
  5. Fieke91

    Fieke91 Nieuw lid

    12 jan 2023
    4
    0
    1
    Vrouw
    Oh gewone voeding hebben wij nog niet geprobeerd omdat ze ons direct die AR voeding en daarna de comfort hebben geadviseerd. Dus eventueel kan ik dat wel proberen.

    Vandaag ging het voeden wel ietsje beter. Wel onze tijd genomen dus soms een uur bezig geweest met eten geven en ik merk ook dat ze het liefst van al eten al liggend krijgt.. ook vreemd met die reflux zou ik denken.
     
  6. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.520
    1.676
    113
    ik zou dat dan eens proberen (gewone voeding), misschien reageert ze daar wel helemaal niet heftig op? In elk geval zijn wij dus met de comfort gestopt omdat hij hier steeds veel en veel te weinig van dronk. Van normale voeding dus wel gewoon normale hoeveelheden zonder teveel moeite. Een uur voeden lijkt mij ook heftig...

    Wat betreft dat liggend voeden, wij gaan naar de baby fysio (vanwege wat anders), en die raadt juist aan liggend voeden, maar dan wel op de zij. Dit zou juist beter zijn voor reflux omdat ze dan rustiger drinken en minder lucht meekrijgen. Dus zeg maar met het kontje naar je toe, hoofdje op je knieen, en dan benen rechts of links langs (op de zij dus).
     
    Fieke91 vindt dit leuk.
  7. Fieke91

    Fieke91 Nieuw lid

    12 jan 2023
    4
    0
    1
    Vrouw
    Super. Ga ik ook proberen. Nu eindigen we vaak dat zij al in de box ligt en dat ik zo de fles geef maar dan is de afstand zo groot.

    Welke gewone melk geef je toevallig? Nan of nutrilon of nog iets anders?
     
  8. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.520
    1.676
    113
    Wij geven Hero Nutrasense. Iemand heeft ons ooit verteld dat Hero iets lichter verteerbaar is dan Nutrilon. Geen idee of het zo is, maar voor ons werkt het nu prima!
     

Deel Deze Pagina