baby 2 maanden alleen hazeslaapjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ReneeM, 23 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ReneeM

    ReneeM Nieuw lid

    23 mei 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    hallo allemaal,

    ik weet dat dit onderwerp heel vaak langskomt en heb dus ook al vele posts en adviezen gelezen. Maar ik moet het toch even zelf kwijt want zit er helemaal doorheen. Mijn lieve meisje doet overdag alleen korte hazeslaapjes van zo'n 45 minuten, wat precies 1 slaapcyclus is. Ik kan zien dat ze daarna nog steeds eigenlijk moe is maar ze wil echt niet verder slapen. Ik heb al vanalles geprobeerd; haar in de wagen leggen als ze gaat gapen en dan 2 uur wandelen (sliep ze maar 30 minuten want buiten was alles veels te interessant), erbij gaan zitten en na 30 minuten zodra ze een kik geeft het speentje terug stoppen, haar ook overdag in de puckababy laten slapen. NIKS lijkt te werken. Die tweede slaapcyclus plakt ze er echt niet aan vast. Ze heeft overigens geen enkele moeite met zelfstandig in slaap vallen. Ik leg haar altijd slaperig, maar nog wel wakker in haar wiegje, met een speentje en dan is ze zo in dromeland. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, want ze is tussen slaapjes ook maximaal 1 uurtje wakker en ik kan dus helemaal niks doen, niet naar de winkel, niet een kop koffie doen met een andere mama, want ze slaapt alleen die 45 minuutjes in haar eigen wiegje. Ik word helemaal gek. Soms voel ik me zo'n mislukking want ik heb zo veel boeken over slaap gelezen en doe zo mijn best om regelmaat aan te bieden, maar het lijkt echt niet te werken.

    Dat ze 's nachts nog 2 keer komt heb ik overigens geen enkel probleem mee. Ze is nog maar klein dus dat ze max 4 uur tussen een voeding laat kan ik begrijpen en omdat ze vrij kort eet en makkelijk weer in slaap valt vind ik het geen issue om te voeden. Wel zou ik liever hebben dat ze tot 6:30-7:00 zou slapen ipv dat haar dag om 6 uur begint, maar dat is denk ik weer een andere onderwerp, haha.

    Bijkomend nadeel is dat ze dus overdag ook nog steeds om de 2-2,5 uur wil eten. En dan telkens kleine beetjes. Soms echt maar 3 minuten per borst (ik geef exclusief borstvoeding). HELP hoe kan ik haar in een ritme krijgen van 2,5 a 3 uur tussen voedingen, grotere hoeveelheden en langere slaapjes van 1,5 uur. heeft iemand de gouden tip?
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    1.5 uur slapen overdag is met 2 maanden iets te hoog gegrepen ben ik bang.
    Hier kwam er rond die tijd net een klein beetje ritme in waar ik op in kon spelen, maar veel baby’s zijn veel later met het goed slapen overdag.

    Als ik ergens naartoe moest dan ging hij gewoon mee in de draagdoek of kinderwagen. Er moesten toch boodschapjes gedaan worden enzo.
    Sliep hij niet, dan maar thuis en zowel dan was het mooi meegenomen.

    Je hebt trouwens al een groot voordee dat ze in haar wiegje slaapt...ik heb de eerste 2 maanden met een baby op mij gelegen met elk slaapje wat hij deed :D
     
    Saskia1984 vindt dit leuk.
  3. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Eens met bovenstaande, als ik dit zo lees doet je baby het al best goed. Die van ons sliep tot 4/5 maanden overdag helemaal niet in haar bedje. Inderdaad alleen in de draagzak, of in de wandelwagen. Maar dan ook nooit lang hoor.

    En doe maar gewoon boodschappen hoor! Ik wilde in het begin ook een strak ritme houden maar dat frustreerde alleen maar omdat het niet hielp en ik me thuis op aan het vreten was. Dus ga lekker er op uit, daar kan je kindje best tegen!
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Volgens mij is dat gewoon een normaal slaapritme voor een jonge baby. Ik zou er gebruik van maken dat veel baby’s overal nog wel slapen. Dus bv. boodschappen doen met baby in de kinderwagen, kan ze daar slapen.
    Mijn enige tip is ‘go with the flow’. Maak het jezelf gemakkelijk en pas je gewoon aan aan het ritme van je baby. Daar kan je soms best een beetje creatief mee omgaan. Zo moest ik ook kinderen van school halen terwijl het precies voedingtijd was, of slaaptijd. Zo zat ik op de parkeerplaats van school in de auto een flesje te geven of legde mijn slapende baby met slaapzak over in de kinderwagen.

    Het is allemaal een fase, de één wat langer dan de ander. Hier verschilde het per kind of ze een beetje een ritme hadden of dat het iedere dag anders was. En soms hadden ze een ritme, waar ik blij mee was en dan kwamen ze in een groeispurtje en veranderde alles weer.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Op deze leeftijd is voeden om de 2-2,5u echt heel normaal. 45 minuten slapen ook. Ik zou daar niet tegenin proberen te gaan, na die 45min kun je wel 5 minuutjes aankijken of ze weer verder slaapt, maar doet ze dat niet? Dan ook gewoon lekker uit bed.

    Hier deed ik bv boodschappen meteen na een voeding - soms op mijn verzoek even wat slokjes. Voeden, even rechtop ivm reflux, verschonen (want hier poepten ze altijd na een voeding) en dan hop, in de kinderwagen of draagdoek en naar buiten. Toen ze ouder werden, dronken ze meer per keer en ging het naar 3u tussen voedingen en soms sliepen ze dan 1,5u. Pas toen ze naar 2 slaapjes overdag gingen, werden dat langere dutjes.
     
  6. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.357
    775
    113
    Vrouw
    Lastig he die korte slaapjes maar volgens mij kun je er weinig aan doen. Onze jongste deed dit tot een half jaar.
    Wel deed ze er gerust 5 of 6 op een dag.
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Heel herkenbaar, heel normaal nog op deze leeftijd. Onze oudste sliep tot 6 maanden meestal maar 3 kwartier per slaapje.
    Onze dochter ging met een week of 10/11 leren om zelf de volgende slaapcyclus in te gaan. Ik weet niet wat je doet als ze wakker wordt of hoe ze wakker wordt? Onze oudste ging brullen en kreeg ik meestal niet meer in slaap.
    De jongste werd na 3 kwartier wakker en lag dan gewoon rond te kijken, ik liet haar dus altijd liggen en ging ook niet naar haar toe, zag alleen maar op de babyfoon dat ze wakker was en af en toe hoorde ik wat gemurmel. Ging ze wel huilen dan gaf ik d'r weer een speentje en soms viel ze na 30-60 minuten toch nog weer even in slaap. Haalde ik haar uit bed, dan kon ik het vergeten dat ze het eerste uur nog weer ging slapen.
    Zij zat uiteindelijk rond de 4 maanden in een heel fijn ritme van 2 uur wakker, 2 uur slapen en dan om de 4 uur een fles.
    Maar goed, je kan wat dingen uitproberen, maar je kan ze niet in een ritme proppen of slaap afdwingen.
    Oh en wat hier ook wel eens hielp was haar in de draagzak doen, zeker als ze huilend wakker werd. Dan was ze nog niet uitgeslapen, maar kon zelf ook niet meer in slaap komen. Deed ik d'r in de slaapzak en tukte ze zo nog minstens 45 minuten verder.
     
  8. ReneeM

    ReneeM Nieuw lid

    23 mei 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    bedankt voor de opbeurende reacties. Blijkbaar doen we het met z'n tweetjes best goed. Het is dan ook een heel vrolijk ding dat bijna nooit huilt.

    @Olifantje1991; ik probeer haar te laten liggen als ik gejengel hoor, maar meestal verandert dat vrij snel toch in brullen. Heb ook geprobeerd om iets voor ze wakker wordt naar boven te gaan en dan bij dreigende wakker worden een speentje erin gedaan, maar dat werkt hooguit 5 minuutjes meestal wordt ze van het gefrunnik echt wakker.

    @GDuif; ja heel herkenbaar dat opvreten. Echter ik wordt zo onzeker van alle vragen van anderen (en? slaapt ze al door? en? hebben jullie al een lekker ritme?) en ook op websites en in boekjes staat dat kindjes 3 langere slaapjes moeten doen, nou zij heeft echt 6 kortere slaapjes. vraag me dan meteen af, hoe moet dat straks als ik weer aan het werk moet met het kdv? En wat betreft boodschappen doen enzo, ja dat durf ik wel, maar uit lunchen gaan met vriendinnen, ben bang dat ze overprikkeld raakt omdat ze maar zo kort slaapt.
     
  9. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Mijn dochtertje sliep de eerste 13 weken niet in dr bedje. Als ze sliep dan was het sowieso max 45min achter elkaar (tot 7 maanden). Ze ging ook iets van 6x per dag "naar bed". Bij het kdv hebben ze zelf een oplossing bedacht en daar sliep ze beter dan thuis.

    Als je een keer uit lunchen wilt dan kan dat echt wel hoor. Gewoon dr lekker in dr wandelwagen leggen en naast tafel zetten ofzo. Je merkt het vanzelf als ze overprikkeld is en dan doe je het een volgende keer anders: andere plek, kap omhoog, wat dan ook. Misschien wordt ze helemaal niet overprikkeld. Gewoon proberen! Jullie doen het prima. (Oh met 8 weken dronk mijn dochter nog iets van 9x per dag, gaat vanzelf meer tijd tussen zitten.)
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Kdv is weer zooo anders, gewoon op je af laten komen! Ik heb mijn neefje vaak opgevangen vanaf 2mnd (5x in de week). Thuis sliep hij amper, hier juist super lang, thuis dronk hij moeizaam, hier totaal niet. Indrukken van andere kindjes doen ook veel, iemand anders dan mama ook, andere omgeving etc.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.325
    113
    Hier met 5,5 maand ook slaapjes van 45 minuten, lekker drinken, anderhalf uur wakker en weer slapen. Ze drinkt dus overdag om de ruim 2 uur.
    En ze doet et er top op.

    M’n zoon heeft tot hij op 1 slaapje overdag zat altijd maar 45 min per keer geslapen.
     
  12. ReneeM

    ReneeM Nieuw lid

    23 mei 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Ik voel me echt enorm gerustgesteld nu. Kan het ook makkelijker loslaten nu ik jullie advies heb kunnen inwinnen. Ik zat me zo op te winden. Want die hele regelmaat om haar in een droomrite me te krijgen is dus ook ver te zoeken. Ik ga niet altijd voeden na het slapen want na 45 minuten geslapen te hebben heeft ze gewoonweg niet altijd honger. Uit zichzelf komt ze nu namelijk om de 2,5 of 3 uur. Hoe hebben jullie dat opgelost? Of hebben jullie die regelmaat van Slapen-Voeden-Spelen losgelaten?
     
  13. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ja, echt totaal losgelaten.
    Na een tijdje ga je zelf zien dat ze rondom bepaalde tijden moe wordt of honger heeft en daar kun je dan op in spelen door daar omheen een soort ritueeltje te maken.
    Voor die tijd is het maar gewoon een beetje meegaan in het (nog niet bestaande) ritme
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Als je weet dat ze vanzelf keurig om een voeding komt, lekker loslaten (wel voor voldoende voedingsmomenten blijven gaan). Doe je standaard dingetje voor t slapen ongeacht welk slaapje, allicht met een kleine aanvulling daarop voordat je de nacht in gaat. Ritme is niet zo zeer klokgebonden maar voorspelbaarheid (al moeten sommige kindjes echt op de klok). Probeer deels rekening te houden met die kleine maar doe ook zeker gewoon je dagelijkse dingen als stofzuigen en boodschappen. Je kan niet je leven stop zetten omdat je een kleintje hebt, die boodschappen heb je ook nodig. En ik ontweek t ook hoor de eerste 8 weken. Had er met haar gegil (ging dag en nacht door) zelf gewoon de fut niet meer voor en mn bekken waren ook niet om over naar huis te schrijven.

    Ik pakte meestal 11:00 of 13:00 mooie middagbreak, ff dr uit en als we terug waren mooie tuktijd nog ff.
     
  15. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Herkenbaar hoor. Ons mannetje sliep wel snel de nacht door, maar overdag echt alleen nog 45 min. Maar ja ergens moest hij toch ook die 6 voedingen doen, dus ja begreep het ook wel. Nu pas sinds een anderhalve week kan hij er een cyclus aan vast breien en heb ik een echte slaap kop. Om 6:00 voeden, van 7:00-10:00 slapen. Van 11:30-13:30 slapen en dan van 15:30-16:30 en dan van 19:30-6:00.

    En volgende week is dat vast weer anders :roflmao:
     

Deel Deze Pagina