Baby 2 maanden slaapt niet meer na nachtvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rosea, 27 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Hoi iedereen,

    De titel zegt het eigenlijk al.. ik heb een zoon van 2 maanden en na de nachtvoeding slaapt hij niet meer of erg onrustig. Hij gaat ook echt huilen, we gaan er dan heen en geven bv even speentje en stoppen hem lekker in. Hij slaapt dan weer verder maar na een kwartier begint hij weer.

    We voeden hem om de 4 uur, ongeveer rond deze tijden: 7:00, 11:00, 15:00, 19:00. Na deze fles gaat hij boven op bed, hij slaapt dan meestal redelijk snel in en slaapt heel goed. Om 23:00 krijgt hij de laatste fles voor de nacht. Meestal 4uur later meldt hij zich weer voor de nachtvoeding, het is dan dus rond 3:00. En daarna begint het spoken...

    Uiteindelijk is de enige optie hem uit bed halen en mee naar beneden nemen, waar hij meestal in de box rustig nog een paar uur verder slaapt tot de voeding van 7:00. Het is dus geen honger waar hij wakker van wordt. Het lijkt alsof hij gewoon niet meer in zijn bedje wil liggen.

    Heeft iemand tips? Ik snap dat hij nog erg jong is, dat hij nog een nachtvoeding heeft is volkomen normaal en vind ik ook helemaal niet erg. Maar dat hij daarna niet meer slaapt(en papa en mama dus ook niet) begint me toch wat op te breken... ben benieuwd of iemand is die dit herkend en hoe jullie hiermee om zijn gegaan.
     
    Angelala87 vindt dit leuk.
  2. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Waar slaapt hij overdag? Als dat ook de box is kan het zijn dat hij slaapassociaties heeft bij de box en niet zijn bed. Dat kun je doorbreken door hem overdag niet meer in de box te laten slapen.
     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.990
    25.428
    113
    Het is een fase.
    Ik denk dat hij na zijn eerste stukje nacht gewoon niet meer alleen wil zijn :) Kan hij bij jullie in bed of zijn bedje bij jullie op de kamer? Ik zou niet naar beneden gaan maar in zijn of jullie slaapkamer blijven. Zo leert hij langzaamaan bedje = slapen, box/beneden = spelen.

    Ik begrijp dat het heel vermoeiend is, dat zijn die eerste maanden (het eerste jaar). Komt vanzelf goed! :)
     
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.435
    2.870
    113
    Ik herken het wel. Hier kregen ze rond die leeftijd nog twee nachtvoedingen. Na de tweede voeding, dus rond 4.00 of 5.00 wilden ze niet meer slapen. Dan nam ik ze gewoon bij me in bed (wel veilig, kussens en dekbed weg). En dan sliepen ze wel. Deze fase ging gelukkig ook vanzelf weer voorbij.
     
  5. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.909
    1.188
    113
    Nederland
    Hier sluit ik me bij aan.
    Wij hebben deze fase ook gehad, rond de 4 maanden en ook nu is het feest als hij eens wakker wordt ‘s nachts.
    Wij nemen hem dan mee naar ons bed, het duurt wel even voordat hij dan weer in slaap valt, maar uit eindelijk valt hij wel in slaap. Naar beneden gaan we absoluut niet, zeker niet om 03.00 in de nacht:roflmao:
     
  6. jvsd92

    jvsd92 Fanatiek lid

    12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Heb je een bepaald ritueel voor de avond/nacht? Wat hier goed heeft geholpen en snel duidelijk was voor Q is dat we hem in de avond altijd in schemer verschoonde en in het donker zijn fles gaven. Toen hij nog een nacht fles had gaven we deze ook in het donker, en verschoonde we hem niet, tenzij gepoept natuurlijk!
     
  7. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Bedankt iedereen voor de reacties en tips! :)

    Hem meenemen bij ons in bed vind ik toch wat eng, bang dat hij onder de dekens komt of we perongeluk op hem gaan liggen voor degene die dat doen/deden hoe deed je dat veilig? Het zou opzich weleens kunnen werken, heb idd - zoals hierboven gezegd - het idee dat hij gewoon graag bij ons wil zijn dat 2e deel van de nacht.

    @jvsd92 ja we hebben het volgende ritueel voor de avond: ik ga met hem naar boven, verschoon hem en kleed hem om in zijn pyjama en hij krijgt vast zijn slaapzakje aan. Als het een badderdag is gaat hij daarvoor nog lekker in bad. Daarna krijgt hij boven zijn flesje en leggen we hem in bed.

    Zowel de late avond als de nachtfles wordt met gedempt licht en zo min mogelijk prikkels gegeven. En bij de voeding middenin de nacht verschoon ik hem in principe niet, of het moet echt nodig zijn.
     
    jvsd92 vindt dit leuk.
  8. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Misschien in een babynestje tussen jullie kussens? Dan kunnen jullie er niet op rollen en de dekens er niet over heen.
     
  9. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.909
    1.188
    113
    Nederland
    Wij legden hem toen hij een stuk jonger was hoog in bed, tussen onze kussens in, zelf lagen we dus iets lager. Op die manier kwam hij niet onder de deken en de kans om op hem te liggen was klein. Daarbij ben ik geen diepe slaper en sowieso als hij tussen ons in ligt word ik van elk zuchtje/beweging al wakker, maar alles beter dan om 03:00 beneden te zitten.

    Inmiddels is hij een stuk ouder, dus als hij eens tussen ons in slaapt dan woelt hij alle kanten op, ligt half over ons heen te slapen:rolleyes:

    Is een co-sleeper geen optie?
     
  10. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Jep hier ook en nog steeds. T gaat n keer over (wisten we maar wanneer :D).
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  11. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.006
    288
    83
    Ik weet niet of het al gezegd is maar probeer eens in te bakeren met een Pacco of puckababy, dat zou nét kunnen helpen!
    En alleen snachts als jij overdag lekker slaapt.
    Het Kan net de geborgenheid/het in de buik gevoel geven wat hij misschien mist en onrustig maakt. Dat hebben veel baby's.
     
  12. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Nog bedankt voor de tips!

    Vannacht een hele goede nacht gehad. Normaal maakten we hem altijd wakker rond 23u voor een voeding maar eigenlijk maakten we hem dan steeds wakker uit een diepe slaap. Nu hadden we dus bedacht om dat eens niet te doen en gewoon zouden afwachten wanneer hij zich zou melden.

    Om 18:30 hem lekker in bad gedaan en daarna rond 19:00 gevoed. Toen in bed gelegd. Zelf ook op tijd naar bed gegaan en ons erop ingesteld dat we vast meerdere keren eruit zouden moeten. Nou niks was minder waar, meneer kwam om 3:00 pas voor zijn fles. Als we hem om 23:00 voeden komt hij dus ook om 3:00, haha.

    Rustig gevoed op zijn eigen kamertje waar ik nu ook een stoel heb. Daarna viel hij direct weer in slaap tot 6:45. Perfect dus! Het is natuurlijk niet gezegd dat dit vanaf nu altijd zo zal gaan, haha. Maar het door laten slapen om 23:00 lijkt effect te hebben dus dit gaan we even een tijdje zo volhouden.

    Van mij hoeft hij overigens helemaal niet zolang achter elkaar te slapen hoor, het is alleen al heel fijn dat hij na zijn nachtvoeding nog even doorslaapt. Ook lijkt hij een stuk vrolijker en meer tevreden na deze goede nacht slaap!
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.073
    113
    Vrouw
    Bij de oudste deden we het met bedhek en hij in slaapzak. Hij lag dan dus mooi veilig naast 1 van ons :)

    Nu zitten we al 8 maanden aan de nachtvoedingen (23:00, 2:30, 5:30) dus hebben we gewoon ledikant naast ons bed.
     
  14. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Omg... een baby die om de 4 uur drinkt.. om 19 uur gaat slapen in zijn eigen bed.. wakker gemaakt moet worden om 23 uur, of niet en dan zelf pas wakker wordt om 3.00 uur.
    Oké oké en dan gaat spoken.. maar ook al kan doorslapen tot 7 uur.
    En baby is 2 maanden? Voor mij is dit een wonderkind hahahahahahaha
    Sorry... echt waar. Wat een droom van een baby.

    Hier... 4 maanden. Laat maximaal 3 uur tussen de voedingen, lees meer uitzondering dan regel. 2 uur ertussen komt vaker voor. Slaapt in zijn eigen wieg niet langer dan 45 minuten. Heeft in de avond kramp, last van een zeurzak, of iets anders waarvan ik soms niet eens weet wat ie bedoelt. Slaapt in de nacht bij zijn moeder in bed. Met elke 2 uur en soms vaker (ik kijk niet meer op de klok) een voeding, een slokje, een tutje. Krijgt rond 4 uur in de vroege ochtend vaak weer kramp of zoiets. Om te liggen woelen tot 7 uur.. zijn broek vol te poepen en dan verder te slapen.
    Ik keek vanmorgen in de spiegel. En toen dacht ik.. ja... ik ben echt MOEder.

    begrijp me niet verkeerd want ik snap dat jij ook moe bent hoor. Maar ik vind jouw baby serieus echt het al heel erg knap doen eigenlijk.
    Ik zou een co-sleeper voor de vroege ochtend spookmomenten neerzetten. Beter dan de box en beneden zitten. Daar zou ik ook moe van worden.
     
  15. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Bekend fenomeen idd, dat voedem om 23 uur wetkt bij sommige babies perfect, bij anderen maakt t niks uit of verstoor je vanalles en worden ze ook gewoon wakker. Ik heb d. Nooit wakker gemaakt en in die tijd (2mn) was t idd zo dat ze sliep van ong 20 tot 3 en dan nog tot 6 en vaak verder tot 9. Dat verandert later allemaal weer maar voor nu is dit helemaal prima @Rosea ! Wat fijn trouwens, ken je nog uit clubje zwanger worden na miskraam/ma!
     
  16. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    @Maartt ahh ja ik snap heel goed dat ik eigenlijk niks te mopperen heb hoor! Klinkt heel zwaar wat jij beschrijft en snap dat je moe bent!

    @sarah28 Ja, 23u voeden klinkt zo logisch omdat je er vanuitgaat dat ze daarna langer doorslapen, maar dat gaat dus idd niet altijd op!

    Ja ik ken jou ook nog! :) Heb veel aan dat topic gehad. Gelukkig vorig jaar december zwanger geworden na 2 miskramen. Met jou ook alles goed en met je dochter?
     
  17. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ah nee joh! Ik bedoel het niet dat ik het zwaarder heb dan jij hoor ;)!
    Ik leg die schreeuwer van mij gewoon heel laks bij mij in bed. Waarschijnlijk zit daar het “probleem” en tevens de oplossing hahaha.
     
  18. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Haha, achja als het werkt dan is het goed toch :)
     
  19. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Even een update, wie weet heeft iemand die dit leest hier nog wat aan :)

    De voeding overslaan om 23u werkt hier heel goed! Hij gaat om half 8 op bed en meld zich nu elke nacht weer tussen half 4 en half 5. Echt heel fijn. Dan weer flesje en meestal slaapt hij weer door. Vannacht toevallig even niet, maar toen hebben we zijn babynestje op bed tussen ons in gezet (uiteraard hoog op bed gezet zodat hij niet onder de deken terecht kon komen) en toen sliep ie lekker nog even door tot de wekker.
     
    G89 en Jackie87 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina