Baby 2 mnd slecht inslapen overdag

Discussie in 'Verzorging' gestart door Kim13891, 14 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8
    Hallo dames!
    Ik zou graag van jullie weten wat jullie zouden doen in mijn situatie. Is wel even een lang verhaal ;)

    Onze zoon is nu bijna 2 maanden oud, slaapt ’s avonds en ’s nachts erg goed. overdag daarintegen is het tegenovergestelde.

    Hij is heel onrustig met het inslapen, maait veel met zijn armen. Daarom toen gaan inwikkelen, want het cb wilde niet gaan inbakeren. Mijn schoonzus heeft in de kraamzorg gewerkt, dus die heeft mij geleerd hoe ik moest wikkelen. Dit hielp in het begin best goed, maar inslapen overdag bleef toch wel moeizaam.
    Vooral omdat hij steeds zijn speen uitspuugt en dan dus weer wakker wordt. Als we die er weer instoppen vallen zijn ogen direct weer dicht. Maar zodra we de slaapkamer uitlopen spuugt hij hem weer uit en begint opnieuw te maaien en te huilen. Wikkelen wil hij nu sinds 2 weken niet meer, dus slaapzak aan (ook vanwege de kou, bij ons boven wordt het moeilijk warm). Hierdoor maait hij ook minder.

    Maar dit lost het probleem met inslapen nog steeds niet op. Dus het volgende dillemma, laten huilen of niet? Hij gaat bij de eerste slaapsignalen naar bed, volgens een vast ritueeltje. Is ook altijd eerst rustig, valt ook in slaap. maar naar een 5 a 10 minuten wordt hij weer wakker, soms door de speen, maar ook heel vaak niet. Dan huilt hij met de speen in de mond. Mijn gevoel zegt dat hij wil slapen maar het lukt hem niet. Dit geldt trouwens ook voor de kinderwagen en onze armen daar slaapt hij ook moeilijk in.

    Ik ben geen voorstander van laten huilen, dus steeds naar boven even troosten en dan weer weglopen. Na 5 a 10 minuten begint hij weer, dus zelfde stappen weer. Maar het gevolg is dat ons uithoudingsvermogen uitzonderlijk goed getraind wordt, maar ons kindje tot de volgende voeding gewoon steeds om de 5 a 10 minuten wakker wordt. Nou dit een week volgehouden.

    Toch maar eens erover gehad om te laten huilen, wat ons cb ons adviseerde. Gisteren na een uur was hij stil, maar tijdens dat uur ook steeds elke 5 a 10 minuten even stil. Dus wij dachten iedere keer oh het lukt. Maar helaas. Dus ik zit nu ook weer inmiddels 1,5 uur te luisteren naar mijn zoon die elke 10 minuten even huilt en dan weer stil is. Heb trouwens andere oorzaken uitgesloten (spugen, vieze luier etc).

    Mijn vermoeden is dat hij erg prikkelbaar is en ik de situatie erger maak als ik steeds op zijn kamer kom. En als hij goed slaapt hij wel beter slaapt op zijn kamer en dus meer uitgerust is.

    Dus mijn vraag wat zouden jullie doen? Iets anders proberen of toch even dit nieuwe systeem blijven volhouden?

    Het is onze eerste en ik weet op dit moment even niet waar we goed aan doen.
    Alvast bedankt!
     
  2. Miki013

    Miki013 Bekend lid

    9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je kunt op deze leeftijd slaaptrainer nog niet toepassen. Hij is daar veelste jong voor. 1,5 uur laten huilen met 2 maanden slaat gewoon nergens op. Gewoon overdag veel mee gaan wandelen, of even in een doek doen.

    Ik wil je geen schuldgevoel geven, maar luister niet naar cb wat betreft laten huilen op hele jonge leeftijd.
     
  3. Daan90

    Daan90 Bekend lid

    10 mrt 2013
    651
    3
    18
    En gewoon lekker beneden laten slapen overdag? In de wagen, in de box of een wiegje beneden? Dan ben je er zo bij om zijn speen terug te geven, kost het niet zoveel moeite.
    Zo lang laten huilen zou ik echt niet doen op deze leeftijd.
     
  4. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8
    Bedankt voor jullie reacties.

    Beneden slaapt hij ook niet (meer). Dit heb ik in het begin gedaan maar dit volstaat niet meer. Geldt ook voor de draagdoek trouwens. Hij rust dan niet goed uit, met als gevolg halve flessen drinken en niet goed groeien. Hij huilt ook niet constant, maar iedere keer een minuutje en valt dan even in slaap gedurende 10 minuutjes. En zeker niet hysterisch, want dan zou ik natuurlijk gelijk even kijken wat er is.

    Wandelen slaapt hij tijdens de wandeling wel, maar zodra de wagen stilstaat is hij gelijk wakker.

    Cb adviseerde mij met 2 weken al om te laten huilen, toen heb ik ze wel even voor gek verklaard hihi.
     
  5. Miki013

    Miki013 Bekend lid

    9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Er zijn zo veel verschillende fase's waar baby's doorheen gaan. Ik heb echt maand lang elke dag 2x1,5 uur gewandeld om hem lekker te laten slapen. Het is slopend soms, maar geloof me als alles medisch uitgesloten is dan gaat het weer voorbij.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Of lekker niet naar het cb luisteren en gaan inbakeren als dat voor jullie werkt. Heb zoontje ook ingebakerd gehad met de pacco. Denk vanaf 1 maand tot 4,5 maand. Heb het nooit overlegd met het cb eigenlijk. Alleen verteld dat we dat deden.

    Een andere optie misschien is op de buik slapen. Dat voelt meer geborgen en het zwaaien met de armpjes kan dan ook een stuk minder.
     
  7. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8
    Echt? Ooh dan moet ik misschien toch doorgaan zoals ik het eerst deed. Dankjewel!
     
  8. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8
    Ik heb hem iedere keer ingewikkeld, is ongeveer hetzelfde. Dit hielp ook supergoed, alleen veroorzaakt het nu sinds 1,5 week een hysterische baby. Vandaar dat we daarmee gestopt zijn. Hij heeft nu een slaapzakje aan met mouwen, dus het maaien is een heel stuk minder. En 's avonds en de nachten gaan supergoed (gelukkig maar hihi).
    Ik denk dattie juist te veel prikkels krijgt overdag en dat dat de oorzaak is...

    Op de buik slapen is dat niet te gevaarlijk? Hij is ook heel bewegelijk met zijn hoofd, tenminste als we hem in de box af en toe op de buik leggen..
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Buikslapen is niet gevaarlijk. Zeker niet als hij z'n hoofd goed omhoog kan houden. Je kunt het overdag gewoon eens proberen.

    Je zegt dat er misschien gewoon teveel prikkels zijn. Probeer de drie r'en aan te houden. Rust reinheid en regelmaat.
    Of in ieder geval probeer het voorspelbaar te houden. De regelmaat was hier ook heel belangrijk. Slapen, voeden, spelen/knuffelen en bij de eerste vermoeidheidsignalen weer naar bed.

    Ook kan je eens kijken naar een wolzijde strikmutsje, dat is prikkelreducerend. Verder overdag tv en radio uit. Niet teveel uitjes op een dag plannen.
     
  10. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Niet mogen inbakeren van het CB? Hallo..... wie maken de beslissingen, omgekeerde wereld lijkt mij.
    Hier laten we wel eventjes huilen, niet hysterisch en nooit langer dan 20, max 30 minuten.
     
  11. Elsbeth82

    Elsbeth82 Actief lid

    1 dec 2013
    116
    3
    18
    NULL
    NULL
    Sowieso niet naar cb luisteren. Hoezo niet inbakeren?
    Heeft ie geen honger, geen last van darmkrapjes? Of reflux oid?
    Ik zou gaan inbakeren of anders eens op de buik proberen. Werkte hier perfect een bepaalde periode
    Idd weinig prikkels (geluiden, bezoekjes, uitstapjes).
    Draagdoek als eens geprobeerd? En anders veel wandelen ;)
    Oh ja en jammeren oke maar krijsen echt niet. Helpt ook echt niet! Belachelijk idee van het cb
    En echt, deze fase gaat echt voorbij!
    Succes en sterkte!
     
  12. Sens13

    Sens13 Actief lid

    10 jan 2016
    299
    1
    18
    Vrouw
    Wat hier veel heeft geholpen:
    eerste paar weken in de puckababy, maar daar werd hij vanaf 6 weken ook heel hysterisch van
    de draagdoek is echt de beste uitvinding ooit ;) baby kon uren slapen hierin, ik had mijn handen vrij en het fijnste vond ik eigenlijk gewoon dat mijn zoontje zijn rust vond en aan zijn uurtjes slaap kwam zo
    na 8 weken was buikslapen hier dé oplossing, is idd niet gevaarlijk als nekje sterk genoeg is. sinds mijn zoontje op zijn buik slaapt, slaapt hij echt heeerlijk. op zijn rug kan hij de slaap niet (goed) vatten..

    Succes!!
     
  13. Elsbeth82

    Elsbeth82 Actief lid

    1 dec 2013
    116
    3
    18
    NULL
    NULL
    Je kunt ook nog een langs gaan bij een osteopaat of chiropractor. Wellicht kunnen zij nog iets betekenen tegen de onrust.
     
  14. Rebelleflower

    Rebelleflower Fanatiek lid

    26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Hier het zelfde met m'n dochtertje van 2,5 maand (10 weken).
    Dus ik lees even beetje mee..

    ben zelf begonnen met d'r een vaste tijd in bed te leggen in de middag. 12 uur is bedtijd. Uurtje na d'r fles is dat. Ik lees een verhaaltje voor, zet slaapliedje aan, wieg d'r beetje en dan stop ik d'r in bedje. Eerste slaapje gaat meestal goed maar na 45 minuten wordt ze wakker en slaat ze met d'r armpjes en wordt ze boos want ze wil eruit!
    Terwijl ze nog kei moe is.. zodra ik d'r oppak slaapt ze binnen 5 minuten maar zodra ik d'r dan weg leg huilt ze weer.. het is niet krijsen want dan weet ik dat er iets is en dan is het een ander verhaal maar het is echt boos en vechten tegen d'r slaap want ja het is zo leuk overdag!
    Wat mij helpt is de babyfoon uit zetten en deur open. Zo kan ik d'r prima horen maar niet elk klein kreuntje.
    Want ik wordt er mega gespannen van als ik alles maar hoor! En dat voelen die kleintjes maar al te goed!

    Laten huilen doe ik ook, zolang ze niet keihard krijsen prima.
    Denk dat geen enkele moeder d'r kind laat krijsen toch..
    Zolang je weet dat alles goed is dan zou ik het wel doen. Ik hou het zelf niet langer dan 10 minuten vol hoor maar ik zou als maximaal 30 minuten aanhouden.
    En ja er zijn altijd mensen zwaar op tegen als je zo iets doet maar er zijn ook genoeg mensen die het wel doen.
    Mijn ouders hebben het vroeger bij mij ook gedaan toen ik rond die leeftijd was en ik heb er echt niets aan over gehouden hoor.

    Het is slopend maar ik denk dat het een kwestie van volhouden is en rust ritme regelmaat is heel belangrijk!!
    Ga niet alles door elkaar proberen!
    Dus of die slaapzak of inwikkelen, wel of niet laten huilen en niet de ene dag wel en andere niet.
    Vaste bedtijd aanhouden en vaste tijd dat je wilt dat ze minimaal slaapt! Bijvoorbeeld niet voor 2 uur uit bed halen. Dus niet ene keer wel beneden na 1 slaapje en andere keer niet..

    Ik hoop tenminste dat dit werkt want ik wordt er zelf ook gek van hoor.. elke dag een strijd met dat middagdutje..
     
  15. Rebelleflower

    Rebelleflower Fanatiek lid

    26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Over het buikslapen.. ik lees dat meer..
    Ik vind het een eng idee en s'nachts en s'avonds slaapt ze prima op d'r rug.. zou het ook alleen voor het middagdutje kunnen werken?
    Dan kan ik d'r in de gaten houden..
     
  16. Elsbeth82

    Elsbeth82 Actief lid

    1 dec 2013
    116
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ja tuurlijk, gewoon eens proberen overdag! Hangt ook af of ze een beetje sterk is in haar rug? Kan ze bv op haar buik haar hoofd van de ene naar de andere kant draaien?

    12u naar bed klinkt best laat trouwens.. Hoe laat ligt ze erin? 1-1,5u wakker op die leeftijd is best veel. Hier werkte destijds op tijd naar bed, voordat ze te moe was, echt goed. Als ze te moe was dan was het drama. Kijk eens op inbakeren.nl voor tips hierover (hoe lang wakker, slaap signalen e.d)
     
  17. Rebelleflower

    Rebelleflower Fanatiek lid

    26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Ja dat kan ze heel goed al en heb een aerosleep.
    Leg d'r altijd in bedje zodra ik merk dat ze moe is. Ze is best lang wakker omdat ze de avond en nachten lang slaapt.
    Ochtend na d'r flesje van 7:00 uur valt ze meteen weer in slaap tot vaak een uurtje of 9 gemiddeld (soms tot 8:30 uur en soms 10:00 uur pas).
    Dan kleed ik d'r aan en gaat ze mee naar beneden waar ze dan even in de box gaat, bij mij of in de wipstoel. Als ze vroeg wakker is valt ze vaak even tussendoor nog in slaap en ze krijgt dan om 11 uur d'r flesje (ongeacht hoelaat ze wakker werd, alleen als ze dan slaapt maak ik d'r niet wakker maar dit komt eigenlijk nooit voor) en dan spelen en knuffelen we samen en zodra ze moe wordt breng ik d'r naar bedje. Lees een verhaaltje voor en stop d'r in. Maar het is altijd drama!
    Met geluk slaapt ze 40-45 minuten om dan wakker te worden en dan is ze kei moe maar ze heeft moeite met de volgende slaapje te pakken (terwijl dit s'avonds wel lukt..)
    Probeer d'r dus 1,5 uur te laten slapen, dan om 15:00 uur flesje en als ze moe is weer in bedje maar zelfde verhaal weer drama.. (deze keer zonder verhaaltje voorlezen).
    Ik geef flesjes op vaste tijden en ga niet op verzoek doen enz.

    Die site ken ik ja! Hele handige tips staan er op idd! Haal d'r uit wat voor mij goed helpt maar het ritme van wakker - verschonen - flesje - knuffelen/spelen - slapen gaat hier niet op.. ze slaapt nooit tot d'r volgende fles.. ga mezelf die stress en moeite besparen.
    Het is eerder wakker - spelen-knuffelen - verschonen - flesje - knuffelen-spelen - slapen
     
  18. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Mijn zoontje slaapt max 10 minuten overdag in bed of in de box. nou moet ik zeggen dat ik het ook niet heel beel probeer. Sowieso laat ik hem max 10 minuten huilen en vaak alleen als ik even de was ofzo moet doen. Als ik hem op zijn buik op mijn buik leg dan slaapt hij wel langer.:D verder ligt hij gewoon wakker om zich heen te kijken. Als ik zie dat hij te moe is installeer ik me maar voor de tv. Krijg ik zelf ook nog even rust 😆
     
  19. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8
    Bedakt voor al jullie reacties! Na een drama weekend met continue huilen en bij de fles zelfs krijsen, heb ik contact gehad met het cb over mogelijke oorzaken.

    Geen spruw oid, waarschijnlijk heeft hij moeite met de overgang van reflexmatig zuigen en bewust zuigen. Dit komt ook overeen met zijn gedrag tijdens het voeden. En te moe waarschijnlijk.
    Daarnaast was er een mogelijkheid dat hij misschien last had van een buikgriep.
    Advies van hun: inbakenen (ja nu ineens wel) en mocht voeden niet betergaan andere fles, speen oid. Geen medische signalen in ieder geval, maar dat idee had ik zelf ook.

    Ik ben gisteren begonnen met de pacco, en in combinatie met de R'en. Ik heb besloten dat hij gewoon mag huilen, met een max van 20 min (aan een stuk, zonder pauzes) dit haalt hij niet eens. Hij jammert nu hooguit 5 minuten en slaapt dan een halfuur om weer even te jammeren. En vervolgens weer in een diepe slaap te vallen of soms toch een halfuurtje iedere 2 minuten een minuutje te jammeren.
    Bij echt krijssen ga ik naar zijn slaapkamer troost hem zonder oppakken en hij slaapt tot de volgende voeding. Wat een RUST haha.
    Ik heb gemerkt dat mijn aanwezigheid negatieve invloed heeft op zijn slapen, hij komt niet tot rust en wordt dan wakker.
    Zijn flesjes zijn leeg en hij is zo blij nu als hij wakker is!
    Zelfs vannacht geslapen van 11 tot 7 heerlijk, blije baby, blije mama!

    Nogmaals bedankt voor het meedenken!
     

Deel Deze Pagina