Baby 3 weken oud huilt veel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Biientjeee, 4 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biientjeee

    Biientjeee Bekend lid

    11 jul 2012
    550
    14
    18
    NULL
    NULL
    hoi meiden!
    12-10 ben ik weer trotse moeder geworden dit keer van een dochter, echter huilt ze heel veel en slaapt weinig zelfstandig (moet haar schommelen etc). Rust heb ik dus amper. We hebben namelijk nog een mannetje van 2 in de ronte lopen, die ook best veel aandacht nodig heeft.

    Het begint al tijdens de fles, deze drinkt ze onrustig. Ze heeft spruw krijgt daar medicijnen voor.
    Na dr fles is t dus gillen. Een uur lang gemiddeld.
    Ze krijgt voeding voor krampjes, infacol werkte niet dus mee gestopt. Ook heeft ze heel vaak de hik.
    Ontlasting heeft ze 4 a 5 keer per dag waarvan minimaal 1 groene luier.
    We geven dr brown fles met difrax m speen omdat de s speen een uur duurt en ze dan helemaal alleen maar huilt tijdens de fles. Puca baby werkt soms iets Maar ook niet om naar huis te schrijven. Nu weet ik dat baby’s huilen maar t begint me op te breken. Boven slapen is geen optie omdat ik dan om de 5 minuten naar boven moet lopen dus “slaapt” ze bij me of in de wandelwagen bak beneden.

    Hebben jullie tips? Ik ga sowieso morgen t consultatie bureau bellen want ik weet t niet meer.
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    Hoe zwaar is je kleine en hoe groot en hoe vaak geef je fles?

    Bij ons gilde onze meid t uit omdat de nutrilon (en ook de bv, toen begon t al) teveel lactose bevatte. Buikje stond bol van t gas.

    Reflux leefregels volgden we ook al ivm hikken en slikken buiten om voeding en bij voorkeur bleef ze maar aan de fles lurken. Terug naar voeding op de klok, 150ml de kilo en dan 1-2 flessen extra om t dagtotaal in te verdelen (dus meer kleinere flesjes).

    Gegil ging over met frisolac, die was veel lichter te verteren voor dr (minder lactose) hoeveelheid gas nam ook duidelijk af.
     
  3. Biientjeee

    Biientjeee Bekend lid

    11 jul 2012
    550
    14
    18
    NULL
    NULL
    Hoeveel ze precies weegt weet ik niet we gaan woensdag wegen,
    Ze krijg om de 3 uur de fles a 120 ml+ 4 scheppen, waarvan ze 3 keer per dag? 30 ml laat staan.
     
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.023
    25.490
    113
    Misschien kun je haar tijdens de voeding ietsje rechterop houden en na de voeding ook een tijdje (half uurtje of zo) rechtop houden. Misschien heeft ze last van maagzuur. Het huilen tijdens de voeding kan komen door de schimmel in haar mondje. Verder is het bij 3 weken oud heel normaal dat ze last hebben van krampjes. De darmen moeten wennen aan het eten en dat kan echt pijn doen. Zachtjes het buikje masseren kan helpen.
    Ook kan het poepen haar van streek brengen. Dat begrijp en ze niet, en het kan zo zijn dat ze vlak voor het poepen hevige krampen krijgt. De poep is ook heel zuur waardoor het pijn doet aan de billetjes. Verschoon je haar direct?

    Het bij jou willen zijn en alleen bij jou willen slapen is normaal. Ze is pas 3 weken oud, ze heeft behoefte aan geborgenheid en veiligheid. Het is belangrijk dat jij (en/of papa) die geeft want het is op die leeftijd een levensbehoefte.

    Een newborn is een fulltime job. Ze zijn volledig afhankelijk en hebben heel veel zorg nodig. Dat combineren met dr zorg voor een peutertje is gewoon moeilijk.
    Vraag hulp van je omgeving, je moeder, een zus of vriendin om te helpen in het huishouden of met je andere kindje.

    Als je twijfelt over de pijn van je babytje, vraag advies bij de huisarts. Volg je gevoel :)

    En nog gefeliciteerd met de geboorte van je kleine meid!
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    Dat vind ik wel aan de hoge kant, die hoeveelheid die je aanbiedt. Hoeveel flessen per dag krijgt ze? Baby’s morgen ongeveer 150 ml en kilogram lichaamsgewicht hebben per dag, je kan inch naar boven afronden. Stel dat ze nu 4 kg is dan mag de rest 600 ml per dag hebben. Dan zou je me uitkomen op zes flesjes aan 100 ml (in 90 ml water +3 schepjes is 100 ml).
    Ik zou dus de hoeveelheid naar maximaal drie scheppen per voeding gaan terugbrengen,
    Verder slapen baby’s van drie weken nou eenmaal helaas vaak niet makkelijk. Ik zou haar dus gewoon op de arm houden, of eventueel al een draagzak of draagdoek proberen. Ze is net wat aan de jonge kant, dus je zou nog een weekje kunnen wachten. Maar ze is waarschijnlijk nog zo klein dat je haar ook wel op een arm kan dragen en een arm vrij hebt om iets met je zoontje te doen. Succes!
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik vind ook dat ze heel veel voeding krijgt. 8x per dag 120/4, dat is ruim boven de maximale grens van een liter (even de discussie terzijde of deze grens wel of niet aangehouden wordt), voor een baby van 3 weken is dit echt veel te veel.
    Ik zou teruggaan naar flesjes van 90+3 en zelfs dan is het niet erg als ze niet leeg gaan. De M-speen klinkt mij al groot en snel in de oren, daar dronk ze hier pas rond de 5-6 maanden uit.
    Is er een reden dat je niet de spenen van dr Browns gebruikt? Nummer 2 speen zit bijvoorbeeld tussen S en M van difrax in.
    Ik zou voor nu streven naar een voeding van 20-25 minuten en dan niet meer dan 90/3 per keer geven.
    Verder zou ik de leefregels voor reflux proberen op te volgen, zoals @Averlhach die heeft beschreven in haar weblog.
    Onze dochter was een vrij makkelijke baby, maar ook zij sliep pas vanaf een week of 8 af en toe in haar bedje. Ik denk dat je veel te veel verwacht van je kleine pasgeboren baby.
    Beneden slapen in de kinderwagen, op schoot of in de draagzak is prima.
    Ik vond bij de 2e vooral de draagzak ideaal. Zo kon ik met de oudste een spelletje doen of even naar de speeltuin of een blokje om (met de loopfiets evt) en zij kon ondertussen lekker slapen.

    Zou ze geen last kunnen hebben van de voeding voor krampjes? Hier heb ik bij beide kinderen ook verschillende dingen geprobeerd, maar na een paar weken was ik dat gedoe zo zat, de omneo voeding werkte namelijk ook niet. Ik heb alles aan de kant gegooid, terug naar de basis, dus gewoon standaard voeding, dr. Browns fles, zorgen dat voeding lang genoeg duurt en de krampjes die ze had voor lief genomen, maar dat was bij haar gelukkig zeer minimaal, maar wel veel problemen met poepen. Ik ben uiteindelijk overgestapt van AH voeding naar Jumbo voeding, daarmee verdwenen de poepproblemen na even een poosje (dus minimaal 2 weken) volhouden.
    Je kindje is 3 weken en je hebt nu al best veel veranderingen doorgevoerd. Het is voor kindjes soms ook fijn en belangrijk om rust in te bouwen, dus niet steeds rommelen aan voeding, fles of zelfmedicatie. Is lastig, want je wilt dat ze zich prettig voelen en niet veel huilen en/of pijn hebben, maar uiteindelijk pluk je er hopelijk de vruchten van.

    Mocht je toch een huilend en ontevreden kindje blijven houden, waarvan je vermoed dat ze pijn heeft, dan zou ik contact opnemen met de huisarts.
     
    Zara75 en Zoe123 vinden dit leuk.
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Oh en nog een tip of iets wat ik heel fijn vond. De oudste ging hier in m'n verlof gewoon elke week minimaal 1 dag naar oma of de gastouder, soms werd hij tussendoor nog eens door een familielid opgehaald of kwam er iemand bij mij in huis om hem te vermaken of de baby even over te nemen. Er zijn vast mensen in je omgeving die je willen helpen, dus neem dat ook gerust aan of vraag erom. Ik vond een dag met bijv. m'n zusje erbij in huis ook veel gezelliger, makkelijker en fijner verlopen dan wanneer ik de hele dag aan het rennen was om 2 kinderen tevreden te houden. :)
     
  8. Biientjeee

    Biientjeee Bekend lid

    11 jul 2012
    550
    14
    18
    NULL
    NULL
    Die 120 cc + 4 scheppen krijgt ze in overleg met consultatie bureau en zoals ik al schreef laat ze vaak zn 30 cc staan.
    De m speen krijgt ze omdat ze met dr s speen moord en brand schreeuwt dat er niet voldoende uitkomt mijn zoontje kreeg ook met een week of 3 4 de m speen. De speen van dr brown vind ze ook niet fijn.

    Een half uur recht ophouden doen we al & ik heb haar bijna de gehele dag bij me maar alsnog huilt ze dan. Ik begrijp dat een kindje van 3 weken geborgen heid nodig heeft en dat geven we haar ook tis niet me eerste kindje dus kwa dat weet ik wel hoe of de wat. Maar zoveel huilen ondanks bij ons liggen begrijp ik niet.

    Me zoontje gaat 2x in de week een paar uurtjes naar het peuterspeelzaaltje sinds deze week en verder hebben we weinig die op kunnen passen wegens werk.
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    Waarom raadt het consultatiebureau 120 ml aan dan? Hoeveel milliliter krijgt ze op een dag ongeveer binnen en wat is haar gewicht ongeveer? ( Je kunt vast wel inschatting maken op basis van het gewicht en de kraamweek)
     
  10. Troeeeelaa

    Troeeeelaa Actief lid

    15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Ik zou ook de fles wat minderen, om de drie uur zoveel bij 3 weken vind ik vrij pittig.
    Volg je de reflux leefregels op? ( afgekookt water, flesje niet schudden, half uur rechtop houden ect ) je kunt haar tussendoor even laten boeren en rechtop houden voordat je het tweede deel van de fles geeft. Ook het bedje iets schuiner zetten ( boeken onder de poten bij het hoofdeinde )
    Ook zou ik de s speen pakken van difrax. Die is net wat ruimer dan de 1 van dr Brown :)
     
  11. KatoJipGimli

    KatoJipGimli Actief lid

    17 mei 2015
    214
    19
    18
    Als ik het zo lees zou het ook kma kunnen zijn. Mijn zoontje gilde het ook uit tijdens zijn flessen en bleek kma te hebben..
     
  12. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Nog gefeliciteerd! Onze dochter is op dezelfde dag geboren. En krijgt overigens dezelfde hoeveelheid als dat jij nu geeft (en daar gaan de meeste flessen ook van leeg en soms laat ze 30/40 staan).

    Sowieso zit je nu rond de 2e regelperiode, dus dan kunnen ze sowieso aanhankelijker zijn en meer last hebben van huilen. Ook willen ze dan (nog) meer bij je zijn voor lichamelijk contact.

    Spruw heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je verder niet mee helpen helaas.

    Hoe lang doet ze nu ongeveer over een fles? Wij gebruiken de Difrax flessen met een speen S. In het begin draai ik de dop heel strak, zodat ze niet te gulzig kan drinken. En dan na een minuut of 10-15 draai ik de dop iets losser, omdat ze dan vaak al wat meer moe is en ze dan minder hard hoeft te zuigen.
     
  13. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.023
    25.490
    113
    Mijn zoontje dronk ook 120ml met 3 weken. Hij at liever minder vaak grote hoeveelheden.
    Maar aangezien jouw kindje zoveel huilt zou ik kleinere hoeveelheden proberen. 90ml per week en dan wat vaker. Want misschien doet het haar pijn.

    Als je echt geen idee hebt waarom ze zoveel huilt dan kun je misschien een afspraak maken bij cb of de huisarts. Misschien heeft ze last van een scheef werveltje door de bevalling of misschien is het idd veel krampjes.
    Wat zegt je gevoel wanneer je naar haar kijkt?
     
  14. Lila8

    Lila8 Bekend lid

    8 mrt 2018
    602
    689
    93
    Vrouw
    Is een goede draagzak een optie? Mijn kleintjes hebben nooit alleen geslapen, maar slapen heerlijk overeind in de draagzak.
     
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    Oef, 120/4 8x per dag is wel heel erg veel. Maagje wordt dan wel heel heftig opgerekt in korte tijd.

    Ik zou zelf terugstappen naar 90/3 en dan (als je weet wat t gewicht is) die dagtotaal van 150ml de kilo aanhouden en dan verdelen over flesjes van 90/3. Je kindje moet even een dag wennen maar komt niks te kort, alleen krijg je die "sloten per keer" niet.

    Die 120/4 is alleen maar voor je "gemak", weet niet waar ze dat vandaan halen, maar dat maken van een fles extra omdat je kleinere porties aanbiedt is gemakkelijker dan een van pijn huilend kind aanhoren.

    Denk aan jezelf wanneer je een iets te lekker kerstdiner heb gehad en dat auper lekkere toetje toch ook iets verkeerd hebt ingeschat. Dat gevoel in je maag na overgegeten te hebben kan je kleine daardoor ook hebben. Dan zoek je je verloren naar waar je probleem ligt want die kleine kan alleen maar 1 ding, huilen, en dat kan 4-5 dingen zijn. Dit is de makkelijkste wijziging zonder werkelijk een wijziging te zijn.

    Krampaanvallen vanwege lactose gehalte begon hier meestal 1.5 uur na dr fles en 2-2.5 uur na dr fles zemelde ze om nog een fles vanwege dr reflux.

    Die 1 liter max wordt in bijv frankrijk niet aangehouden maar ik zou m als richtlijn wel hanteren.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  16. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.023
    25.490
    113
    Lekker veroordelend. Dat wordt soms aangeraden omdat sommige kindjes prima 120ml drinken, zo ook mijn zoontje. Maar als het teveel is (kindje krijgt buikpijn of geeft over) dan zou ik ook teruggaan naar 90ml.
    Ik gaf mijn baby geen 120ml omdat het voor mij makkelijker was, maar omdat ik keek naar de behoefte van mijn baby.
     
    Sado vindt dit leuk.
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    Ja mooi he, wij kregen t van t cb te horen (ivm reflux dronk ze recentelijk kleinere flessen en t ging een stuk beter met dr):

    "Jullie moeten maar zo snel mogelijk ophogen, dat is veel makkelijker, scheelt je hardstikke veel tijd op een dag en qua gewicht kan ze t prima hebben."

    Wij kwamen juist van hoger terug omdat t dus NIET goed ging. Maar dat was nonsense alsdus t CB.

    Als je kind geen probleem heeft met die maat, gewoon geven. Dat is geen gemak, dat is behoefte dat ben ik echt wel met je eens.

    Enige wat ik hoop dat TS snel de reden vindt en kan gaan genieten en de kleine heerlijk content kan zijn.

    Mooiste gezicht blijft toch een blije ontspannen baby die heerlijk in dromenland vertrokken is na een heerlijke warme fles /bv.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  18. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Elke baby is anders.....

    "Maar zoveel huilen ondanks bij ons liggen begrijp ik niet."

    Ons zoontje is nu 6 weken en wij lopen ook al sinds dag 1 te zoeken naar de oorzaak van zijn vele huilen dus ik weet precies wat je doormaakt. Nadat wij radeloos bij de kinderarts zijn geweest en het label "huilbaby" op hem werd geplakt, leerde we ook dat sommige baby's huilen om het huilen en dat er zo veel meer baby's zijn dan je waarschijnlijk hoort van anderen. Ik besloot te accepteren dat dit ons lot voorlopig was en dat ik alles zou blijven proberen om hem zo goed mogelijk te helpen. Maar ik besloot ook te accepteren dat hij MOCHT huilen.
    Uiteindelijk bleek Nutriton hier de (waarschijnlijke) oplossing. Hij is vandaag voor het EERST sinds zijn geboorte een relaxte tevreden baby!! Maar bovenal ben ik zelf relaxter en ik weet zeker dat dit ook een rol speelt.

    Niet opgeven dus en laat je niet gek maken door je kleintje te gaan vergelijken met andere babytjes. En als je ff je hart wilt luchten: stuur gerust een berichtje....want ik weet echt hoe slopend het is als je baby ALLEEN maar huilt...ik zit in hetzelfde schuitje maar dan paar weekjes verder

    Sterkte meid!
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het echt onzin om te zeggen dat sommige baby's huilen om te huilen. Bij mijn jongste konden ze ook zo snel niets vinden, uiteindelijk bleek ze zeer heftige reflux te hebben, haar maag kon het gewoon niet aan. Maar dat kunnen artsen van de buitenkant niet zien, dus zetten ze ouders vaak neer als overbezorgd, gestresst of het hoort erbij... Pas toen ze een sonde had en de verpleegkundigen zagen wat er gebeurde als de voeding te snel ging, geloofden ze me pas echt.
    Nutriton werkte hier trouwens een paar dagen, toen weer constant huilen. Zantac werkte hier ook een paar dagen, toen ook weer constant huilen. Toen Losec gekregen en dat hielp iets, maar niet genoeg. En toen stopte ze met drinken (mede ook door een virus).
    Behalve reflux kunnen er wervels scheef zitten, kma kan, teveel prikkels. Ik geloof echt niet dat een baby gewoon zomaar veel huilt...
     
  20. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Sorry, ik denk dat het wat anders overkomt dan ik bedoelde. Begrijp me niet verkeerd; ik was ook helemaal niet blij met dat antwoord. Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat ik me een enorm slechte moeder voelde; dag in, dag uit. Ik was ervan overtuigd dat hij mij niet nodig had en hij alleen bij mij zo huilde. Maar door dat antwoord wist ik dat hij mij JUIST nodig had. Dat ik de enige ben die hem door- en door kent. Die hem kan helpen. Alleen ik raakte dus bij elk huiltje in complete paniek (daar gaan we weer.....was het enige dat ik kon denken) en was alleen maar bezig met proberen te troosten maar ik verloor daardoor volledig het contact met hem. Door dat los te laten en echt goed naar zijn huilgedrag te kijken, kreeg ik een beter beeld en ontdekte ik meerdere huiltjes. Alleen dat kwam wel pas later dan bij 3 weken, het duurde even voor ik het snapte, ik heb daar heel veel tijd in geïnvesteerd. En toen merkte ik dus dat hij telkens vooral enorm krijste nadat hij slikte. Het moest wel iets met zijn eten te maken hebben. Tot nu toe helpt de Nutriton daarbij. Alleen het blijft afwachten, zeker als ik jouw reactie lees, wie weet zit ik over een paar dagen weer in hetzelfde schuitje.
    Wat ik dus eigenlijk bedoelde was; geef niet op, blijf zoeken en aan de bel trekken. Maar dat het soms niet meteen duidelijk is en TS zich vooral niet uit het veld moet laten slaan. Ik zelf kon met drie weekjes nog niet genoeg aflezen bij hem.
    Ik voelde mezelf namelijk enorm eenzaam en onbegrepen die weken. Sinds de bevalling heb ik nu pas 1 dag van mijn baby kunnen genieten....

    Ik bedoelde dus niet dat je een baby maar moet laten huilen ofzo.... ;)
     

Deel Deze Pagina