baby 4 maand ineens niet meer doorslapen

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door nie82, 28 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nie82

    nie82 Niet meer actief

    hoi,

    onze dochter van 4 maand slaapt sinds 2 weken niet meer door 's nachts. Vanaf 2 weken sliep ze eigenlijk heel goed 's nachts ( overdag niet, maar da's een ander verhaal). Sinds ongeveer 2 weken wordt ze ineens wakker 's nachts. Soms om 2 uur,soms om 4 uur. Maar vanaf het moment dat ze wakker is, wordt ze om het half uur weer wakker. We doen haar speentje in, dan valt ze weer even in slaap, om vervolgens na max. een half uur weer huilend wakker te worden.
    Ik weet dat slapeloze nachten bij een baby horen, maar heb je nog tips om haar weer lekker te laten slapen. Ze krijgt geen nachtvoeding meer, willen we eigenlijk ook niet meer aan beginnen. Ze drinkt nu 180 + 6 en in de laatste fles doen we sinds een paar dagen 2 schepjes rijstebloem.

    hopelijk heb je nog wat tips voor ons....ben eigenlijk ook wel benieuwd wat het kan zijn??

    groetjes, Nie
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Heb je het idee dat het honger kan zijn? Hoeveel voedingen krijgt ze nu en hoe zwaar is ze?

    Groetjes Adrienne
     
  3. nie82

    nie82 Niet meer actief

    ze woog anderhalf week geleden 6050 gram. Ik heb niet het idee dat ze honger heeft, laat regelmatig wat in de fles zitten...
    Maar wat het dan wel is? Het begon eigenlijk nadat ze prikjes heeft gehad....

    groetjes, Nicole
     
  4. nie82

    nie82 Niet meer actief

    oh ja, ze krijgt 5 voedingen verdeeld over de dag ( 7.00 uur / 11.00 / 15.00 / 18.30 / 22.30
     
  5. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Zo te zien krijgt ze genoeg voeding... je zou nog kunnen proberen om de laatste fles meer te geven 210 + 7

    Maar wat het dan wel is.....

    Ze kan overprikkeld zijn, maar ook dat ze zich verveeld. Het kunnen al doorkomende tanden zijn, maar dat is erg vroeg. Het kan zjn dat ze het te warm heeft, of te koud.

    Probeer eens wat op papier te zetten voor me, zodat we even alles nalopen.

    Groetjes Adrienne
     
  6. nie82

    nie82 Niet meer actief

    Hoi Adrienne,

    eigenlijk is het zo'n twee weken geleden, na haar inentingen begonnen. Ongeveer 4 weken geleden heeft ze een spreidbroekje gekregen. Hiervan ook een aantal mindere nachten gehad, maar daarna weer als vanouds tot half 7 / 7 uur geslapen.
    Vanacht was het ook weer raak, half 4 wakker en vervolgens dus elk half uur. Ze dommelt wel weer in als ik haar de speen geef, dus als het inderdaad honger was geweest, was dat wrs. niet het geval geweest. Probleem is dat de speen eruit valt en mevrouw dan weer wakker is. Overdag hadden we haar altijd ingebakerd in de pacco, dit ging goed. We hebben dit nu sinds de laatste inentingen ( dus 2 weken geleden) afgebouwd. ze ligt nu nog overdag in d epacco, maar dan met de armen eruit. 's nachts hadden we haar nooit ingebakerd en dat ging eigenlijk op de eerste drie dagen na, super! Tot 2 weken geleden dus.

    wij willen vanavond gaan uitproberen om de laatste fles iets eerder te geven, op het cb gaven ze aan dat dat niet zoveel verschil moet maken of ze eerder wakker wordt, dan pakken mijn man en ik in elk geval nog wat uurtjes slaap extra aan het begin van de nacht...
    Dus dan zou het voedingsschema er zo uit komen te zien: 7.00 uur / 10.30 uur / 14.30 / 17.30 / 20.30 uur ( laatste fles met rijstebloem).
    zou dat werken denk je?
    en zal het helpen als we gaan starten met fruit???

    groetjes Nie
     
  7. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Ik denk dat het allemaal een beetje veel tegelijk is. Inentingen, een spreidbroek, pacco afbouwen. Daarbij heb ik het idee dat ze het schema om aan het gooien is. Dat ze van vijf naar vier voedingen wil. Allerlei redenen voor een slaapprobleem dus.

    Het is echt een kwestie van uitproberen wat de voeding betreft. Maar ik denk wel dat je als je ineens twee uur vroeger geeft in de avond, dat ze dan in de nacht eerder nog wakker zal zijn.

    Het eerste stuk slaapt ze goed, daarna is ze steeds wakker. Ik zou zorgen voor rust, het is allemaal al zoveel voor haar.

    Probeer eens op deze site om naar lotgenoten te zoeken die ook een kindje met een spreidbroekje hebben gehag, misschien hebben die adviezen voor je.

    Het is prima om met fruit te beginnen, zeker als ze van vijf naar vier voedingen gaat, is dat een goede aanvulling.

    Groetjes en succes vannacht!!

    Groetjes Adrienne
     
  8. nie82

    nie82 Niet meer actief

    Hoi Adrienne,

    bedankt voor je snelle reactie. Wij hadden zelf ook het idee dat het allemaal wat veel voor haar is...

    Van 5 naar 4 voedingen: hoe pakken we dat aan? Heb je daar tips over? Kunnen we dat "zomaar"doen?

    Ik heb in dit forum idd al wat berichten gelezen over de spreidbroek. Al heb ik het idee dat dit niet hetgeen is waar ze het meest last van heeft.
    vanacht ging het overigens redelijk. We hebben haar in de pacco gedaan,wel met de armen eruit, maar de flappen over haar buikje. Ze heeft tot 5.15 uur geslapen, wel wat gemorreld, maar viel in slaap tot 6.00 uur. toen de speen erin en nog gerekt tot 6.45 uur. Hopelijk was dit geen eenmalige actie :) We hebben gister de fles met rijstebloem om 9.30 uur gegeven ipv de "normale tijd van 22.15 uur....

    als je nog wat tips hebt voor het afbouwen van de vijfde fles, graag. Over anderhalve week gaan we starten met de fruithapjes....

    groetjes Nie
     
  9. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Een goed moment daarvoor is als je fruit gaat geven. Dan ga je over naar vier voedingen van 210+7. Dat moet ze dan wel aankunnen die volle flessen.

    07.30 fles
    10.00 fruit
    12.00 fles
    16.30 fles
    20.30 fles

    Als dit niet gaat, dan geef je het volgende

    07.00 fles
    09.00 fruit
    11.00 kleine fles 120 +4
    14.00 fles
    18.00 fles
    21.30 fles

    Na het fruit een kleinere fles, de rest gewoon 180+6

    Groetjes Adrienne
     
  10. nie82

    nie82 Niet meer actief

    bedankt adrienne, we gaan het proberen!!
     
  11. nie82

    nie82 Niet meer actief

    Hoi Adrienne,

    we zijn begonnen met het fruit, gaat erg goed.
    Ook de laatste fles er af gelaten, onder het motto "het slapen gaat toch al slecht, dus we proberen het gewoon".
    Nou zit ik alleen een beetje met het schema. Omdat we moeten werken, moet ze doordeweeks er om 6.30 uit ( dan is ze nu toch al wakker en ook in het verleden werd ze dan vaak al uit zichzelf wakker).
    dan krijgt ze dus een fles van nu 210+7 en een schepje rijstebloem en een schepje nutriton.
    en dan??
    gisteren zag ons schema er zo uit:
    6.30: fles 210+ 7( 1 schepje rijstebloem en 1 schepje nutriton
    10.00 fruit ( paar hapjes)
    11.30 fles 210 +7 met 2,5 schepje nutriton
    15.45 fles 210 +7 met 2,5 schepje nutriton
    18.00 fruit ( paar hapjes)
    19.30 fles 210+7 met 2 schepjes rijstebloem

    is dit een goed schema? Ze heeft vanacht tot 4.50 uur geslapen, dus dat is al heel wat,v ervolgens met de speen erin tot 5.45 uur geslapen!!!
    Als we de laatste fles een half uur zouden vervroegen,zou ze dan ook weer veel eerder wakker worden denk je?
    En is het erg dat ze de flessen niet leeg drinkt?

    Jij geeft aan tussendoor nog een klein flesje, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet inplannen in ons schema....Ik hoor het wel even.

    dank je wel maar weer!!! .

    groetjes, Nicole
     
  12. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Waarom wil je de laatste fles vervroegen dan? Ik vind 19.30 al vroeg.

    Als ze wat meer fruit eet, dan wil ze de voeding erna waarschijnlijk minder melk, en dan is een klein flesje goed.

    Dan krijgt ze dus vier flessen van 210+7 en eentje van 120 of 150.
    In de vorgie mail had ik al twee schema's gegeven, wil je daar nog even naar kijken?

    Groetjes Adrienne
     

Deel Deze Pagina