Baby 4 maanden slaapt overdag slecht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Eef92, 7 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Dag dames
    Ben ik weer. Pff wat kan een baby je onzeker maken.
    Sinds een tijdje slaapt mijn zoontje overdag slecht. Hij valt niet zonder hulp in slaap en als hij dan Slaapt is hij na 45min weer wakker en ligt hij met een glimlach in bed.
    Smiddags wil die het liefste helemaal niet slapen. Maar hij heeft het wel nodig!! Ik laat hem nu wel is gewoon op mijn arm slapen en dan Slaapt hij zo tot de volgende voeding. Maar dit kan natuurlijk niet op de opvang...
    Als hij goed geslapen heeft overdag slaapt hij snachts ook beter.
    Sinds 2 weken begint hij ook echt te schreeuwen als die naar bed moet. Zo zielig. We hadden om 19.00 nooit problemen met inslapen, was altijd zo vertrokken. Voeding, spelen, verschonen, pyjama aan, boekje en naar bed. Nu is het 1 groot drama.
    Laten huilen heeft geen zin en doe ik liever niet.
    Word dit weer beter? Is het een fase?
    Sinds hij 5x 180/6 krijgt heeft hij dit naar mijn idee. Maar 150/5 heeft hij echt niet genoeg aan...
    Help
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Het is een fase. En op 't moment dat je denkt dat het nooit weer over gaat, gaat het ineens beter.
    Tot de volgende fase.

    Het kan je zo onzeker maken, maar het komt goed. Echt.
     
  3. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Yep een fase...je doet het super! Volg je moedergevoel; meer kun je niet doen. Onze zoon heeft de eerste 4 maanden nooit langer dan 45 min achter elkaar geslapen overdag en ik werd er knetter onzeker van na alle verhalen over van voeding tot voeding slapen. Werkelijk alles heb ik geprobeerd. En toen ineens van de een op andere dag ging het beter na 4 maanden. Nu doet hij nog steeds paar korte slaapjes maar inmiddels ook vaak 1 langer slaapje per dag. Soms ook niet. Soms gaat hij moeiteloos naar bed s avonds. Soms ook niet. Altijd weer een verassing hoe het zal zijn. Toen ik me daarbij neerlegde dat het blijkbaar zijn temperament en ontwikkeling is, werd alles zoveel relaxter....laat het los, volg je gevoel. Clichés maar echt de enige waarheid....
     
  4. Wima

    Wima Lid

    16 jan 2019
    16
    2
    3
    Hoi Eef, heel herkenbaar. Mijn dochter van 4 maanden doet ook alleen maar hazenslaapjes overdag en valt thuis enkel op de arm in slaap. We hebben al vaak geprobeerd om haar apart te leggen maar dan wordt ze hysterisch. Sinds kort gaat ze naar het kinderdagverblijf. Daar lijkt ze wel meer te slapen. Alleen, want ze heeft niet veel keuze. Een andere omgeving doet soms wonderen :).
     
  5. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Hier ook wel korte slaapjes. Vaak 1x per dag een langere. Naast zijn bed zitten tot hij slaapt helpt hier soms. Eerst lag hij ingebakerd toen sliep hij mega veel maar ja nu uitgebakerd en wisselt dus heel erg
     
  6. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Ja op de opvang slaapt hij in de ochtend 2uur achter elkaar.. hoe dan haha

    Vandaag :
    Vanmorgen 3 kwartier in bed en nog 15min rustig om zich heen gekeken
    11uur uurtje in bed en toen ik hem eruit haalde sliep die verder. Dus maar verplicht film gekeken en 2uur pas wakker dus 3uur geslapen
    Vanmiddag 3 kwartier in de kinderwagen.

    Heb hem thuis in bed eerst laten spelen met een speeltje en toen liedjes gezongen. Hij viel om 11uur zelfs binnen 5min in slaap met maar heel eventjes huilen.

    Goede dag vandaag!
     
    Wima vindt dit leuk.
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    De 4maanden slaapregressie is blijkbaar aardig berucht :eek:. Hier ook een hazenslaper en de nachten worden ook steeds minder nu. Ineens weer nachtvoedingen enzo. Had al met een slaapcoach gesproken omdat ik me zorgen maakte voor overdag. Zij gaf idd aan dat ze rond 4mnd een slaapdip krijgen omdat hun manier van slapen veranderd (diepe en lichte slaap wordt meer zoals bij volwassenen) en dat het doorbijten is. Er is niks op te trainen op die leeftijd, enige wat zij adviseerde is geen slechte slaapassociaties gaan maken, maar doen wat je altijd deed. Dus niet ineens aanwennen om alleen maar wiegend in slaap te vallen, of aan de borst, of bij jou in bed (als je dat niet vol wil houden), want ze wennen er aan en daarna moeten ze het weer afwennen.
    https://www.liefdevaneenmoeder.nl/baby-slapen-vier-maanden/ deze blog heeft ook leuke stukken over slapen bij babies.
     
    Eef92 vindt dit leuk.
  8. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Wat bij mij hielp toen mijn zoontje vier maanden was, was met hem wandelen en dan de armpjes lekker stevig inpakken. Na het wandelen parkeerde ik hem dan gewoon in de tuin of bij slecht weer in de garage met de babyfoon erbij. Sliep hij vaak twee uur
     
  9. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Dat doe ik ook weleens. Armpjes inpakken is dan niet nodig.
    Nu ook weer... drama! Kon ik nog maar weer 2/3 weken terug in de tijd. Legde ik hem in bed en kon gelijk weglopen. Zucht
     
  10. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Hier ook een ontzettend slecht slaper. Vandaag heeft ze max 15 minuten in de auto geslapen. Ongelofelijk hoe lang deze baby wakker is (7 maanden).
    45 minuten is overigens een prima slaapje hoor. Dat is precies 1 slaapcyclus. En dat je zegt dat je baby met een lach wakker wordt betekend dat hij uitgerust is. Ik snap dat je anders gewend bent, maar het ritme van baby's veranderd continu. Betere tijden zijn er echt wel in het vooruitzicht :)
     
  11. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Even een vraag, heb je het idee dat hij wel moe is of niet uitgerust is als hij wakker wordt? Geeft hij wel slaapsignalen?

    Mijn zoon (3mnd) slaapt meestal ook maar 45 minuten hoor. Maar wordt lachend weer wakker, dus ik vind het prima.
    En inderdaad.. op Kdv (en af en toe thuis) opeens een lange slaap.
    Maar hij lijkt wel gewoon uitgerust, dus ik vind het allemaal prima.
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Mhhhh..
    2 van mijn 3 kinderen vielen de eerste 6 maanden altijd bij mij aan de borst in slaap.
    Hoezo is dat een slechte slaap associatie?
    Ze stopten er vanzelf mee..
    Ik vind het niet zo zwart/ wit eigenlijk.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  13. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Nee, ik denk dat je me verkeerd leest. Als jij dat fijn en welkom vindt, dan kan dat prima. Het enige is, dat als je dat doet terwijl je dat niet vol wil houden je daarna vast loopt omdat je het ze hebt aangewend.
    Als jij er bewust voor kiest om dat prima te vinden en te accepteren is iedere slaapassociatie prima.

    Hetzelfde bijvoorbeeld voor ouders die hun kind in bed nemen, of in slaap wiegen. Prima, zolang alle partijen er blij mee zijn. Maar het is goed om je te realiseren dat als je je kinderen dat leert, het lastig kan zijn het daarna af te leren. Dus als je het als noodoplossing gebruikt in deze fase, kan dat later gedoe opleveren. That's all. Geen dingen uit "nood" gaan doen die je eigenlijk niet wil.
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Er staat toch echt “slechte slaap associaties maken”.
    En het is ook niet iets dat je kinderen per se aanleert.
    Aan de borst in slaap vallen is juist volkomen normaal, dat doen baby’s van nature,
    vaak al vanaf de geboorte.

    Ik snap wat je bedoeld, en wil ook niet per se op woorden zitten, maar ik denk dat “andere” slaap associaties een betere woordkeuze is.
    Snap dat dit natuurlijk niet jouw woorden zijn maar die van de slaapcoach!
     
  15. Vie87

    Vie87 Fanatiek lid

    17 sep 2012
    2.802
    1.646
    113
    Volgens alle 'slaapcoaches' en andere 'professionals' hier in Nederland zijn het verkeerde slaapassociaties ja.
    Het is schijnbaar verkeerd om je kind op een voor hem fijne manier in slaap te laten vallen. Laten huilen in bed en weglopen is een veel betere associatie :p
    Agh zoveel mensen, zoveel manieren. Iedereen doet zijn best en wat hem of haar het beste lijkt!
    Hier ook geen beste slaper hoor Eerste zoontje ook niet was toen ook erg onzeker. Nu trek ik me niks meer aan van wat normaal zou zijn en wat 'moet' .
    Doe gewoon wat werkt! En dat verandert ook nog wel eens.
    Naast kinderwagen is draagdoek of zak ook een uitkomst vind ik. En in slaap voeden en bij je in bed nemen werkt ook super :roflmao:
     
  16. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Soms is hij wel lekker uitgerust en vrolijk, maar soms zie je gewoon dat hij nog moe is.

    Wij wiegen hem op de arm maar is slaap. Dan schreeuwt hij het minste. Leggen hem als hij bijna slaapt in bed.
    Slechte gewoonte misschien, maar laten huilen vind ik echt super zielig.
     
  17. Vie87

    Vie87 Fanatiek lid

    17 sep 2012
    2.802
    1.646
    113
    Prima gewoonte toch! Als dat werkt voor jullie is het gewoon goed. En het wordt vanzelf beter naarmate hij ouder wordt.
     
  18. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Volg zeker je gevoel.

    Of je kiest nu voor de moeilijke weg en hij went er niet aan om op de arm in slaap te vallen.
    Of laat het nu
    los en neemt dat voor lief. Je weet dan dat je er wellicht op een later moment energie en tijd in moet steken om het af te leren, maar als je het waard is, geen probleem.
    Er is geen goede of slechte keuze.

    Misschien helpt het wel om af en toe iets uit te proberen. Niet iets leren of forceren, maar proberen of hij iets al aan kan.
    Zo is mijn zoon (3mnd) soms aan het krijsen in bed, maar als ik de deur achter me dicht doe is het opeens stil (en hardop lachen!!)
     

Deel Deze Pagina