Baby 5 maanden slaapt niet tussen 19-22 uur

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Achterkantvandemaan, 27 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    #1 Achterkantvandemaan, 27 nov 2022
    Laatst bewerkt: 27 nov 2022
    Baby gaat van ene in andere sprong en naar regressie en weer terug. Afijn, prima, we passen ons wel aan :o:.

    Maar.. vóór 3,5 maand sliep hij goed, van 19-22u, wakker maken voor fles 22u en weer naar bed. Snachts paar keer wakker zoals een echte baby betaamt.

    Toen kwam de eerste slaapregressie met 3,5 mnd. Hij sliep overdag en snachts nog maar 30 min. Vreselijke periode. Na ruim een maand ging het beter in de nacht. Maar ineens overgegaan in tussen 19-22u niet slapen. Hij is doodmoe maar het lukt hem niet. Op mij enigszins, maar ook dan soms om de 5 minuten wakker. Zodra hij zijn bed raakt is het weer wakker.

    Iemand tips hoe te doorbreken?

    - hij krijgt al sinds 4 maanden geen avondfles meer, heeft ook geen honger savonds/snachts
    - we houden 2/2.15 uur wakkertijd aan overdag
    - bed verwarmen met kruik geprobeerd
    - het is een refluxbaby
    - geen krampjes of andere lichamelijke ongemakken volgens ons
    - eerder/later naar bed maakt geen verschil
    - niet te troosten in bed, moet echt opgepakt worden. Slaapt dan binnen een paar seconden in armen. Legt in bed, na 5 min weer wakker
    - help :p

    Is nu 5 maanden/23 weken oud. Heeft dit geintje nu een week of 2/3.
     
  2. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Als op arm slaapt lekker zo laten slapen, je kan een flesje proberen miss nu wel behoefte aan.
    Maak het zo makkelijk mogelijk uit eindelijk slaapt hij dit slaapje ook wel weer in eigen bedje.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  3. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    Ja ergens heb ik dat ook wel; dan maar op mij slapen tussen 19-22u. Maar in de middag slaapt hij ook al 2 uur op mij, want hij slaapt maar 3x een half uur overdag. Dus ik help hem in de middag ook slapen. M'n rug vindt dit allemaal niet meer leuk :confused: kind weegt 8,3 kilo inmiddels :eek: dus ik hoop nog vurig op een tip om dit te kunnen doorbreken!

    Flesje is het niet overigens; laatste fles krijgt hij om 18u, dan kan hij om 19u niet echt honger hebben lijkt me? Van tevoren krijgt hij ook groentenhap met wat koolhydraten.
     
  4. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Herkenbaar. Echt alledrie mijn kinderen hebben dit een flinke periode (lees flink aantal weken) gedaan. Bij de eerste en tweede heb ik alles geprobeerd (de eerste had ook reflux) maar niets werkte. Bij de derde wist ik dit en was het go with the flow. Dat was hier in de avond blaren op mijn voeten lopen in de draagzak (terwijl ik serie keek) of met baby op schoot daar laten slapen.

    Het is een hele lastige en vermoeiende en zware fase en het enige wat hier hielp was tijd. En waarschijnlijk wil je dat niet horen want dat wilde ik ook niet want als je er middenin zit wil je dat het opgelost raakt (zeker als hij in de middag ook al op je ligt) Is mij alleen nooit gelukt dus bij de derde de go-with-the-flow was uiteindelijk het fijnst. Ik zie namelijk niets geks in je dag/handelden.

    Sterkte, hopelijk wordt het snel beter.
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  5. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    Dank je @Havermout. Het lijkt erop dat het inderdaad uitzingen wordt.. maar ik ben al gerustgesteld als ik weet dat ook dit weer over gaat!
     
    Havermout vindt dit leuk.
  6. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Bij alledrie gingen ze na een aantal weken ineens weer slapen hoor. Dus ik heb er inderdaad vertrouwen in dat het voorbij gaat. Neemt niet weg dat er daarna soms nog tijdelijke andere vervelende slaapfases komen, maar over het algemeen heb ik erg goede slapers :)
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  7. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    Ja dit gaat over :) maar het is zeker een pittige tijd! Ik vond het slapen vanaf 6 maanden altijd een stuk beter gaan. En bij de eerste had ik ook altijd de angst dat iets nooit zou overgaan haha en probeerde ik allemaal oplossingen te bedenken. Maar uitzitten en accepteren werkt toch het fijnst, ook al blijft het zwaar. Succes!
     
  8. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    Dank je wel! Precies dit is het ja. Die angst en ook steeds zoeken en Googlen en weet ik het wat nog meer. Maar ik ga meer in acceptatiemodus!
     
    DR87 en Catou vinden dit leuk.
  9. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Slim! Dan gaat het het snelst over/verloopt deze fase het makkelijkst.
    Als jullie allebei vechten dan raken jullie allebei alleen maar gefrustreerd en gespannen.
    Hopelijk besluit meneer om snel weer in bed door te tukken.
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  10. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Vervelend die onrust 's avonds. Mijn jongens sliepen de eerste maanden 's avonds ook onrustig. Vanaf 19u deden ze hazeslaapjes tot ze om 21 en 22 uur de nacht in gingen na de laatste voeding.
    Hier werd het beter zodra het 3e slaapje/ namiddagslaapje eraf kon. Vanaf dan sliepen ze 's morgens en 's middags lekker lang en gingen ze ook lekker vroeg de nacht in.
    Ik reken erop dat het bij deze baby niet anders zal zijn. Je bent je rustige avond echt een tijd kwijt, maar het komt ook weer terug.

    Oh, en ik was altijd bijna jaloers op mensen die een baby hadden die vanaf het begin 's avonds goed sliepen, maar uiteindelijk zijn mijn jongens juist hele goede slapers geworden.
     
  11. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Hier sliep ze ook altijd half uurtjes en alleen op ons. Tot een maand of 6 en nu wilt ze alleen nog in bed (met uitzondering eens in de draagzak op een drama dag). Dus er is zeker hoop ;) Zou het jezelf makkelijk maken, lekker op de bank voor de tv oid. Ik vond het destijds heel zwaar om nooit even rust te hebben en mijn lijf voor mijzelf te hebben, maar nu achteraf is het toch maar een korte periode zo geweest (zo voelde het toen dus zeker niet).
    Sinds ze 2 slaapjes doet slaapt ze haar middag slaapje gelukkig ook langer dan een half uur (1 a 1,5 uur) dus er is daar ook hoop voor ;)
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  12. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    Ik hoop het zo! Sinds die stomme 4 maanden slaapregressie is heel z'n slaap naar de mallemoeren.

    Overdag slaapt hij dus ook niet (3x een half uur). Ook zo vermoeiend. Maar vooral voor hem, hij is zo moe!
    Ik hoop echt dat de dag dat hij besluit fatsoenlijk te gaan slapen heel dichtbij is :rolleyes:

    Nu ook nog eens verkouden dus afgelopen nacht 0 uren slaap gehad...... :o:
     
  13. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    Dit klinkt echt hetzelfde! Dit geeft hoop :)
     
    xxmoixx vindt dit leuk.
  14. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ohja draagzak was hier ook wel een oplossing als ik wat wilde doen overdag.. dan maar daar in.
    Ik heb het idee dat Y echt moest leren om langer dan 30 minuten te slapen overdag. Heeft helaas lang geduurd. Maar is goed gekomen nu ;)
    In de draagzak sliep ze wel eens langer dan 30. Ze hebben ons toch nog best een tijd nodig.
     
  15. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Typisch 4 maanden slaapregressie. Mijn eerste zoontje sliep vanaf 4 tot 6 maanden amper, moeilijk dutjes en veel wakker snachts. Met 6 maanden was dat poef voorbij.
     
  16. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    Nou... wij hadden net besloten om dit weekend gecontroleerd te laten huilen. Hij sliep inmiddels van 19-22u op mij en dan schoof ik hem van mij af naar het midden van het bed. Sliep de rest van de nacht tussen ons in (hij slaapt aangesloten aan een monitor die hartslag en saturatie in de gaten houdt, dus vandaar dat ik dat wel aan durf). Hij sliep als een roosje! Een paar dagen zo gedaan. Maar het is gewoon niet grappig meer, we moeten ook gewoon werken en overdag is het ook nog steeds 3x een half uur.

    Maar nu..... ligt ie vanaf 19u te slapen in de co! Hoe is het mogelijk he. Wel drie keer even wakker, maar man gaat naar boven, praat wat en hij valt weer in slaap. Ik durf niet te hopen hoor, maar dit is wel heel tof.

    Maar stel, dit gaat weer goed, dan zitten we overdag nog steeds met een probleem. Dus misschien toch maar interveniëren dit weekend.
     
  17. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    Oh dames hij slaapt nog steeds in de co en het is 06.00! Dit is toch geweldig?
     
    xxmoixx vindt dit leuk.
  18. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Heel fijn! Het loopt ook allemaal vanzelf wel weer los. Zal nog wel weer eens een slaapregressie komen, maar zo erg als die leeftijd hebben wij niet meer gehad.
    En overdag komt ook goed! Wat je voor de korte slaapjes nog kan proberen is met 25 minuten naast hem zitten. En als hij onrustig wordt in slaap helpen. Dan leren ze soms wel eens zelf doorpakken. Had hier helaas alleen geen zin. Kwam vanzelf met 2 slaapjes goed. En Y is gewoon geen lange slaper helaas.
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  19. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ja ligt er wel aan wat je geweldig vindt. Hij heeft geslapen en dat is super fijn en welkom na al die slapenloze nachten.. Maar mijn persoonlijke en professionele mening: ik vind met 5 maanden gecontroleerd laten huilen wel erg jong omdat ze op deze leeftijd nog heel erg aan het hechten zijn en co-regulatie met hun ouders nodig hebben.
     
  20. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    Dat vind ik ook. Maar gelukkig dus ook nog niet nodig gehad :D

    Ik reken me nog niet rijk hoor. Vandaag z'n tweede vaccinaties dus vandaag en morgen zal wel lekker bij mama liggen zijn.

    Maar dit is super hoopvol en bewijst dat iedereen gelijk had; komt vanzelf goed.

    Alleen overdag nu nog kijken of hij in de middag langer dan 30 min kan slapen. Ik ga de tip van @xxmoixx proberen, hele goede!

    Maar gecontroleerd huilen is wel een escape. Ik moet ook gewoon werken en kan hem overdag niet altijd helpen slapen. Daarnaast willen man en ik heel graag met oud en nieuw een nachtje weg, we hebben L nog nooit alleen bij oppas kunnen laten :(. Dus het zou fijn zijn als hij weer een beetje fatsoenlijk kan slapen zodat wij ook één avondje weg kunnen. Oppas past niet op als L de hele avond en nacht overstuur is, wat ik heel goed snap.
     
    Chechi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina