Baby 5d slaapt veel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Eva2011, 14 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Mijn zoon is 5 dagen oud.
    Hij komt om de 3-4 uur voor een voeding van hooguit een kwartier. Soms komt hij een keer na 1,5 uur voor een paar extra slokken.

    De laatste voeding heeft hij om 13:00 gehad. Toen dronk hij lang (25min). Om 17:15 heeft hij een paar slokken gehad (1,5 minuut ofzo). Hij blijft maar slapen. Is dit normaal?

    Ter info:
    Geboren op 39.2 dmv KS.
    4200gram bij geboorte, nu 3950 en nog niet super aan het aankomen. Was vandaag weer 35gr afgevallen.

    Daarnaast had ik op dag drie enorme stuwing, 300ml gekolft om de boel te resetten. Nu stroomt de melk nog steeds enorm.
    In zijn slaap hoor ik hem drie uur na de voeding soms nog weer wat weg slikken.

    Moet ik me zorgen gaan maken?
     
  2. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Een baby geeft iedere 45 minuten honger signalen af, die merk je het beste op door huid op huid contact dus leg hem in de buurt van je borsten en als het goed is zal hij dan makkelijker en vaker de borst gaan opzoeken. Verder kan dag en nacht ritme nog omgedraaid zijn. Ik zou proberen iedere 2 3 uur te voeden, zeker als hij nog niet aan het aankomen is. Goed voor de suikerspiegel maar ook voor je productie op lange termijn maar voor nu veel bij je houden en vaak proberen te stimuleren om te drinken.
     
    Zoe123 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  3. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Zelfs dan slaapt hij, zonder signalen. Een paar uur na de voeding slikt hij soms weer wat weg.
    Sinds 13:00 drie spuitluiers, geen plas.

    Hij drinkt nu eindelijk. In zijn slaap...
    Productie opkrikken is nu t laatste wat ik wil hoor, hij heeft moeite met de enorme stroom.
     
  4. Jennifer93

    Jennifer93 Actief lid

    3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    Is heel normaal.
    Kindje is 5 dagen oud en heeft zoveel te verwerken alles is nieuw elke dag weer.. ik zou me zeker geen zorgen maken nu..
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  5. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Je zou haast zeggen, het is de derde dus het went wel :rolleyes:
     
  6. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Welgeteld 9 minuten gedronken. Net even teruggekeken en zag dat hij om 12:00 20 minuten en om 13:00 25 minuten had gedronken. Die eerste was ik even vergeten. Dat verklaart dan wel weer de lange pauze.
     
  7. Jennifer93

    Jennifer93 Actief lid

    3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    Inderdaad.. het ritme moet ook nog komen. Geef hem lekker de tijd.. ik heb geen ervaring met borstvoeding omdat dat bij onze 3 kinderen helaas niet is gelukt. Maar over het slapen zou ik me echt niet druk maken als hij dus gewoon zo lekker drinkt.. 20 min en 25 min. Is volgens mij heel netjes..
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  8. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    heeft de kraamhulp een digitale weegschaal meegenomen? Dan zou je namelijk direct voor en direct na de voeding even kunnen wegen om een idee te krijgen van hoeveel hij binnenkrijgt. Ik heb dat zelf gedaan en vond het wel prettig
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  9. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Ik heb er zelf een maar die geeft een foutmelding. Vier jaar niet gebruikt... Zal de kraamhulp morgen vragen om voor en na de voeding te wegen, vond ik bij dochter ook erg fijn.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit deden ze bij mijn jongste in het zkh, en er klopte helaas niks van... Ze had een flesje van 30cc gehad en woog mínder dan ervoor, niet verschoond etc natuurlijk.
     
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Vreemd hoor. Heb het meermaals gedaan (en trouwens ook in zks op aanraden van vpk). Zon weegschaal is meestal op vijf gram nauwkeurig
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    #12 Fuddey, 14 nov 2018
    Laatst bewerkt: 14 nov 2018
    Ik neem aan dat de weegschalen op neonatologie ook goed werken en de vkp’s ze goed bedienden, maar hier dus meermaals waarden die niet konden kloppen.

    Edit; ik vind dit: https://www.ntvg.nl/artikelen/wegen-vóór-en-na-de-voeding-een-onbetrouwbare-methode-om-de-hoeveelheid-gedronken-melk-bij
    En daarbij een reactie van een andere arts die wat criteria stelt voor betrouwbare metingen, zoals bv het niet verplaatsen van de weegschaal (gebeurde hier in het zkh wel). Dus ik denk dat er toch dingen in het zkh verkeerd gingen.
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Ik heb het artikel even bekeken en ik vind de standaarddeviatie niet zo heel groot eigenlijk. Het 95% betrouwbaarheid interval ligt op +/-13 ml ongeveer.
    een baby van vijf dagen zou rond de 50 ml per voeting moeten drinken, dus het lijkt mij uit deze studie naar voren komen dat wegen best een redelijke indicatie geeft van hoeveel de baby nou daadwerkelijk heeft gedronken, zeker als je dit een paar voedingen achter elkaar doet (aangezien de accuraatheid juist heel goed bleek te zijn)
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Goed idee. Tijd zegt ook niet alles. Mijn jongste dronk telkens maar 5 minuten maar kwam wel bijna een kilo aan per maand. Zo krijg je er meer inzicht in.
     
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, maar bij mijn jongste deden ze zo te lezen een heleboel fout waardoor de betrouwbaarheid afnam. Ze hebben nooit vaker achter elkaar gewogen en dan bv het gemiddelde genomen, ze was ook niet altijd ingebakerd. Dus inderdaad; als je het thuis rustig en nauwkeurig doet, is de betrouwbaarheid heel groot als ik dit zo lees.
     
  16. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Mijn oudste kon in 10min mijn borst leegdrinken en had ook overproductie. Ook al met 1 week oud...die dronk nooit lang en ik twijfelde enorm! Hij viel ook best wat af de eerste week (4250gr onderhouden is ook best een kunst). Maar het kwam goed. Met name NA de eerste week sliep hij vanzelf minder en minder en zijn we gaan zoeken naar de oorzaak.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Dit heb ik ook gehad, werd er heel nerveus van.
    Mij is toen ook verteld dat het thuiswegrn eigenlijk niet zo betrouwbaar is..
    Ik heb de weegschaal de deur uit gegaan en ben 3 x pw gaan wegrn bij het cb
     
  18. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Ik zou het nog even aankijken, maar verder het bekende advies,
    bij twijfel...een lactatiekundige langs laten komen.
    Die kan ook eens naar je overproductie kijken.
    Je wil niet te veel stimuleren, maar juist bij overproductie kan je een enorme glijer de verkeerde kant op maken. Een lastige balans.

    Overigens sliep mijn middelste ook veel, die werd pas na een dag of 10 “wakker”, leek wel.
    Oh en hou met een ks ook rekening met een vals geboorte gewicht. Je ziet vaak dat
    kindjes wat meer afvallen.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  19. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Onze zoon is nu 3 en. Ook geboren met ks. Ook overproductie en 8.5 procent afgevallen. Productie is nog steeds ruim maar wel verbeterd tov de kraamweek! Ik goed op verzoek in de kraamweek max 3 uur ertussen overdag en in de nacht 1x max 6 uur(nooit gehaald hoor). In de nacht voed ik meestal wel maar 1 borst per x anders hikt bv hij veel en komt er voeding terug. Soms is een paar minuten genoeg soms een half uur. Maar tussendoor was hij met 5 dagen ook nooit wakker hoor.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  20. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik zou niet kolven hoor, dat stimuleert je productie nog verder. Stuwing is naar maar gaat weer over. Ik zou m wakker maken na een uur of drie. Hier ook van die slaapkopjes en ik genoot er lekker van (ook omdat de eerste gewoon niet sliep).
     

Deel Deze Pagina