Baby (5mnd) drinkt erg slecht

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Esje87v, 17 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esje87v

    Esje87v Actief lid

    21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Mijn zoontje van 5 maanden krijgt volledige borstvoeding. Normaal gesproken drinkt hij (ruim) 5 minuten aan beide kanten. Hij krijgt al een poosje 5 voedingen per dag, en daar deed hij het goed op.

    Sinds een aantal weken mag ik blij zijn als hij 5 minuten totaal drinkt. Soms laat hij al na 3 minuten los, en wil dan ook echt niet meer drinken.
    Als ik hem de andere borst wil geven of wat later weer aan probeer te leggen, dan stribbelt hij fel tegen. Ik probeer alles zo veel mogelijk in dezelfde volgorde te doen, en voed in een donkere kamer zonder afleiding, maar het mag allemaal niet baten.

    Ik heb pas over een paar weken weer een officieel weegmoment, maar afgaande van onze eigen weegschaal, is zijn groeilijn iets afgezwakt. Hij zat altijd net iets boven de gemiddelde lijn, en nu komt hij er onder.

    Hij is verder wel helemaal happy, en huilt ook niet. Maar 5 minuten drinken is toch wel erg weinig?! Ik maak me zorgen of hij wel genoeg krijgt, en stiekem voel ik me iedere keer dat hij weigert een beetje tekort schieten en afgewezen. Ook al weet ik natuurlijk wel dat dat nergens voor nodig is. Hij is wel een beetje uit zijn doen, wordt de laatste dagen ineens weer wakker 's nachts. (slaapt al vanaf 2 maanden door). Niet perse hongerig, maar hij drinkt dan wel wat.

    Misschien maak ik het allemaal wel een groter probleem dan dat het is, maar ik weet niet goed wat ik er mee aan moet en word er onzeker van.
    Is het een fase? Maakt het echt allemaal weinig uit zolang hij maar happy is? En is het misschien slim om te kolven om de productie op gang te houden? Gekolfde melk kan rechtstreeks de gootsteen in, want hij weigert de fles volledig, maar als het hulpzaam is, dan doe ik natuurlijk graag.

    Alvast bedankt voor je hulp!
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Beetje late reactie, maar in het kort:
    - kinderen veranderen hun drinkpatroon na de vierde maand ongeveer: ze zijn dan sneller klaar en halen de voeding effectiever binnen.
    - De explosieve groei van in het begin zwakt dan ook af.
    - deze week zijn de aangepaste groeicurven online gezet bij borstvoeding.com Ik zou daar eens naar kijken ook. Verder: als je kindje goed ontwikkelt en vrolijk is mag je er van uit gaan dat jij alles hebt wat hij nodig heeft!
     

Deel Deze Pagina