Baby 6mnd slaapt niet zelf

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Zebraman, 15 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    Hi lieve mama's (& papa's),

    Onze dochter van 6 maanden kan niet zelf in slapen. Tot aan de 4 maanden slaapregressie was dit geen probleem, vaak jengelde ze dan een beetje en sliep binnen 10 minuten in.

    Tegenwoordig moet ik haar aan de borst in slaap voeden en haar slapend wegleggen, maar vaak wordt ze ook weer wakker en begint het hele riedeltje weer opnieuw. Vandaag is het zelfs zo erg dat ze enkel in m'n armen slaapt en ik haar helemaal niet kan wegleggen.

    Slaap signalen laat ze maar weinig zien, dus we houden wakker tijden aan van 1,5 a 2 uur. We hebben een vast ritueel voor het naar bed brengen, maar als ik haar wakker in bed leg, begint ze te jengelen en geluidjes te maken en te spelen. Huilen doet ze eigenlijk nooit, wel eens een jengelhuiltje maar dit gaat zelden over in huilen.

    Als we haar gewoon laten liggen houdt ze dit rustig 1,5 uur vol. Langer heb ik nog niet geprobeerd, omdat het nutteloos voelt.
    Als ik haar eerst voedt en dan half slapend in bed leg gaat ze wel huilen en in krijg haar dan niet getroost in bed, enkel weer met de borst. Over haar hoofdje geaaid worden vindt ze vervelend dus zo kan ik haar niet troosten.

    Het breekt me op en ik weet niet meer wat ik moet doen. Afgelopen nacht heb ik bijna geen slaap gehad, omdat ze alleen maar op me wilt slapen. Ze wilt ook specifiek mij, mijn man is niet goed.

    Ik heb zelfs twijfel of ik wel door wil gaan met borstvoeding hierdoor. Terwijl ik daar wel nog van geniet. Ik ben er zo verdrietig van:(

    Ik wil zo graag dat ze weer zelf in bed inslaapt zoals voorheen, maar ik weet niet wat ik nog kan proberen. Zie ik iets over het hoofd?
     
  2. Yesera

    Yesera Fanatiek lid

    18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Je doet niks verkeerd en ziet niks over het hoofd. Je kindje geeft aan waar zij behoefte aan heeft: geborgenheid van mama. Zijn allemaal fases waar ze doorheen gaan en mijn ervaring is dat er aan toe geven het beste werkt. Ik heb 3 jongens. Bij de oudste bleef ik ook maar proberen hem weg te leggen, wat mij veel frustratie en energie kostte. Op een gegeven moment er aan toe gegeven en wat een verademing. Lekker bij me gehouden en knuffelen. En hij is nu ruim 8 en slaapt netjes zelf in en in zijn eigen bed ;). Middelste is 3 en heb ik vanaf het begin gevolgd in wat hij aangaf. Nu valt hij nog op schoot in slaap en kan dan worden weggelegd. Slaapt lekker in zijn eigen bedje de hele nacht door. De jongste is 3 dagen jonger dan jouw meisje en die valt bij mij of mijn man in slaap. Slaapt soms in zijn bedje en 's nachts slaap ik lekker samen (volgens veilig samen slapen) met hem. Leg hem aan wanneer hij zich meldt en slaap zelf direct weer door tot hij zich voor de volgende voeding meldt (drinkt 1 borst per keer). Overdag slaapt hij ook graag in de draagzak. Wat ik wel gemerkt heb wat bij de jongste helpt voor het wegleggen is de warmte van zijn matras. Tijdens het voeden pak ik zijn matras en zit er tegenaan. Wanneer ik hem weg leg, leg ik de matras terug in de co-sleeper en daar leg ik hem dan op. Lekker op het warme plekje. Als ik hem op een koude matras leg is ie direct wakker, maar het warme plekje wat ook een beetje naar mama (of papa) ruikt vindt hij heerlijk!
     
    Zoe123, Jessi79 en Zebraman vinden dit leuk.
  3. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Misschien is ze al toe aan een langere tijd wakker blijven tussen haar slaapjes?
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  4. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    @Yesera dankjewel voor je reactie. Vandaag voel ik me beter en weer gesterkt in het doorgaan met borstvoeding. Je hebt gelijk; ik moet me er in berusten en mee gaan met de behoeften van mijn dochter. Zij weet wel wat zij nodig heeft. ❤️

    Toch maak ik me zorgen, ik ben chronisch ziek en zal op den duur weer moeten starten met medicatie die ik niet kan combineren met borstvoeding, hoe krijg ik haar dan in hemelsnaam in slaap?! Mijn man is daar nuchter over, die zegt gewoon "we geven haar de fles op haar donkere kamer, precies zoals je nu doet met de borst, daarna beetje wiegen en dan valt ze vast zo in slaap", en hij zal misschien ook wel gelijk hebben, maar ik zie toch beren op de weg.

    Daarnaast merk ik ook dat de opa's en oma's graag zien dat ons dochtertje een keer bij hun mag logeren, in mijn hoofd onmogelijk want geen mama en geen borst, dus daar ben ik erg huiverig voor.

    Zo lastig allemaal! Ik wil het zo graag goed doen voor ons meisje, en ergens voelt het alsof ik haar tekort doe, omdat ze niet 'geslaaptraint' is. Aan de andere kant ben ik bang dat ik haar juist tekort zal gaan doen als we haar gaan proberen te slaaptrainen. De onzekerheid van een eerste kindje :roflmao:



    @joepy bedankt voor je reactie! We hebben al eens geprobeerd wat er gebeurt als we expliciet wachten tot vermoeidheids signalen, die komen op den duur wel, na 2,5 a 3 uur ongeveer, (gapen, oortje trekken, rode wangen) maar dan wordt het al moeilijker om haar in slaap te krijgen dan wanneer we maximaal 2 uur aan houden.

    Hier door kregen we het idee dat ze juist al oververmoeid raakte en het daardoor moeilijker werd om in te slapen. Of dat echt zo is durf ik niet te zeggen, de slaapregressie is vrij hevig geweest en daar ben ik enorm onzeker van geworden. :oops: vanuit daar is ook het in slaap voeden ontstaan, want dat werkte als één van de weinige dingen op dat moment.
     
  5. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Zou een draagdoek misschien helpen?
    Nee ze wil jou niks meer of minder.
     
  6. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    @Zonnetje19 een draagdoek heb ik liggen, zeker het proberen waard! Ik gebruik de doek eigenlijk alleen maar als we de hond uitlaten, daar geniet ze altijd al erg van.:)
     
  7. Yesera

    Yesera Fanatiek lid

    18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Je man heeft gelijk! Dat komt echt goed als je dezelfde routine aanhoudt, maar dan een flesje geeft in plaats van de borst. Het zal in het begin misschien wat wennen zijn, maar alles went.

    Je moet gaan ontdekken wat voor jou werkt. Ik heb bij de oudste ook van alles uitgeprobeerd van slaaptrainen en bijvoorbeeld flesje pap voor het slapen gaan. Niks hielp bij hem, hij sliep pas door wanneer hij er aan toe was. Maar ik hoor ook wel verhalen bij wie het wel werkte.
    Elke kind is anders. Dat merk ik bij onze jongens ook. Wat voor de een super goed werkte is echt geen gegarandeerd succes voor de ander. Sommige dingen doen ze op dezelfde manier en sommige op hun eigen manier. Luister naar je kindje en je doet het altijd goed.

    Oh en opa en oma moeten gewoon een beetje geduld hebben. Onze middelste van 3 is zelfs nog nooit uit logeren geweest. Na de geboorte van de jongste 1 poging gedaan, maar dat was totaal geen succes. Je moet haar pas uit logeren sturen als het goed voor jou voelt.

    Draagzak kun je ook echt goed gebruiken voor een lekker dutje. Ik draag ook veel en 9 van de 10 x valt de kleine man in slaap.
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  8. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf tot super lang inslaap gevoed had daar geen problemen mee zo werkt dat bij een baby.
     
    Zoe123, Zebraman en Yesera vinden dit leuk.
  9. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    Bedankt @Yesera en @joepy ❤️
    Jullie hebben ook dik gelijk! Het lijkt soms alsof er al zoveel verwacht wordt van een kindje van 6 maanden (zelfstandig slapen, in een eigen kamer het liefst etc) dat als jou kindje dat niet doet het al snel 'fout' lijkt.

    Jullie hebben me er aan herinnerd dat we het goed doen zo, en dat we vooral niks fout doen. Bedankt ❤️
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    #10 Zoe123, 17 apr 2021
    Laatst bewerkt: 17 apr 2021
    https://borstvoedingspraktijkvoorjou.nl/voorlichtingsavond/slapen-en-borstvoeding
    Mooi stukje.

    Wij zijn zoogdieren. Onze melk is gemaakt met een aantal eigenschappen, de melk van bijvoorbeeld een olifant is heel anders dan die van ons.
    Ik vind het soms jammer dat eigenlijk veel van wat de natuur heeft bedacht dat goed is voor onze baby’s, in de westerse wereld geen plek heeft.
    Ipv vaak kleine voedingen, zsm naar grote flessen. Zsm een ritme. Zsm alleen slapen en alleen in slaap kunnen vallen. Omdat dat handiger is, niet voor baby maar voor de verzorgers..
    Nu is bovenstaande wellicht wat zwart/wit, sommige kinderen doen het er prima op.
    Maar wat als je baby nou wel gewoon is zoals een mensen baby van nature is gemaakt...
    Sommige baby’s willen graag aan de borst in slaap vallen. Hebben mama of papa nodig.
    Willen graag vaak aan de borst (of een flesje). En dat wordt dan weg gezet onder de noemer “nog niet doorslapen?Nog zoveel voedingen per dag?” Etc. Alsof het een hele prestatie is als je kindje de nacht doorslaapt.
    Uiteraard is het altijd een idee om te kijken en te proberen, wat werkt en hoe is het voor jou als moeder ook te doen. Zeker ivm je ziekte. Dan is het zoeken naar balans. Die gaat er ook zeker komen. Op dit moment is ze er blijkbaar nog niet aan toe om sommige dingen alleen te doen.
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Kijk ook eens op liefdevaneenmoeder.nl
    Heeft ook een boel moois geschreven over het slapen van een baby
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  12. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Ja probeer het eens, handjes vrij en ze is rustig:rolleyes:
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw
    Mijn man doet altijd de avondbedtijd,bevalt hier goed. Ik ben na een dag kinderen en huishouden ook even klaar met de dag zeg maar... ik geef beneden de borst en dan neemt mijn man hem mee. In de late avond of in de nacht geeft hij 1x de fles met afgekolfde melk. Ik geef al 15 maanden borstvoeding maar hij meldt zich elke 3 uur en dat trek ik ook gewoon niet meer.

    Ook ik ben chronisch ziek en heb 10 soorten medicatie en dan lever je toch sneller in qua energie
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  14. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik herken het wel een beetje. Mijn zoontje heeft vaker wel dan niet moeite met naar bed gaan. Grappig genoeg gaat de avond wel altijd goed; om 18 uur naar boven en de fles (gekolfde borstvoeding), dan gaat ie altijd heel zoet slapen. Maar overdags... vaak een drama. Een tijdje was het een paar minuutjes jengelen en dan viel hij in slaap. Maar deze week kan hij hysterisch worden en dan leg ik hem inderdaad vaak nog een keer aan. Ik merk wel dat als ik een tijdje met hem loop, zelf bewust ontspan en hem fluister dat hij ook mag ontspannen dat ook helpt. Borstvoeding is simpelweg een makkelijke manier om die ontspanning te bereiken. Waarom het nu dan weer lastiger is weet ik niet... maar hij is sowieso heel gevoelig.
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  15. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Hier een meisje van bijna 6 maanden die momenteel ook moeite heeft met zelf inslapen. Waar we haar eerder wel weg konden leggen, valt ze nu vaak in onze armen of aan de borst in slaap. We volgen haar er gewoon in, zegewagen het blijkbaar nodig. Dus probeer los te laten wat ‘zou moeten’. Het zijn allemaal fases, en die veranderen als maar weer. Ik merk dat ik daar bij de 2e nu veel meer aan toe kan geven en vertrouwen dat het wel goed komt.
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  16. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    Even Inhaken op het stukje fles geven, oefenen jullie daar wel al vaak mee?
    Ik ben dus een half jaar thuis geweest en blijkt dat de natuurlijke Zuigreflex dan verdwijnt.... mijn dochter drinkt dus absoluut niet uit een fles en ik ben dus de enige die haar kan voeden....
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  17. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    @Rabi Klinkt als de 4 maanden slaapregressie; hier begon het bij ons ook allemaal mee.

    Overigens slaapt ze (inmiddels) verder heel goed hoor, snachts komt ze 1 a 2 keer dus niets buitensporigs en overdag slaapt ze vaak 2 uur en nog eens 2x 45 minuten :) het is dus puur het inslapen waar ze mij bij nodig heeft.

    Maar de reacties die ik hier kreeg waren exact de reacties die ik nodig bleek te hebben, de bevestiging dat ik het goed doe en dat het normaal is.

    @Biny goed dat je het aanhaalt. Voorheen pakte ze de fles probleemloos, maar dit hebben we eigenlijk al een tijdje niet meer geprobeerd. Gaan we direct weer mee oefenen! Had er helemaal niet meer aan gedacht :$
     
    Biny vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina