Baby 7 weken drinkt te weinig

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JupitR, 3 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Hallo allemaal :)

    Na de huisarts, het CB en de lactatiekundige hoop ik hier wat herkenning te vinden. We hebben Dus al wat stappen gezet, maar het is nog niet opgelost.

    Ik heb dus een baby van 7 weken. Hij krijgt borstvoeding. Sinds een paar dagen is hij na 4-5 minuten zo overstuur dat hij niet meer wil/kan drinken. Met een speentje krijg ik hem dan wel vrij snel getroost. Daarvoor dronk hij langer dan 5 minuten, al is hij nooit een doordrinker geweest.

    Zijn plasluiers nemen af en mijn productie ook. Nu kolf ik dus na de voedingen om iig mijn productie op peil te houden. Zijn luiers houden we goed in de gaten of die niet te magertjes worden, met oog op uitdroging. Ik vind het een zenuwslopend proces van voeding tot voeding. Hoeveel drinkt hij voordat hij overstuur raakt? Hoe is zijn luier en dan nog kolven. Stoppen met borstvoeding is niet echt een optie voor mij op dit moment.

    Vandaag hebben we een flesje aangeboden. Hiervan dronk hij 60ml en daarna nog wat uit de borst. Ik denk niet dat het flesje per se verschil maakt voor hem, maar het is voor ons fijn te weten dat er iig zoiets in gaat. We zullen mogelijk wel vaker flesje geven.

    Nou, wat is er nou met mijn kind dat hij na 5 minuten overstuur is en/of gewoon niet meer wil drinken? Reflux kan, hij slikt ook tussen de voedingen wel wat weg. Ik dacht eerst gewoon krampjes, maar kan dat al na 5 minuten voeden? Allergie lijkt me niet, want hij heeft geen enkel ander kenmerk daarvan.

    Wat kan nog relevant zijn.. We dragen hem al veel, hij slaapt overdag vrijwel niet in zijn bedje. De nachten gaan met wat minder onrust, maar ook minder drinken. Ik dacht dat hij gewoon richting langer slapen ging, maar weet dat nu ook niet zo goed. Hij drinkt ongeveer om de 3 uur overdag, tenzij hij zich zelf eerder meldt. Ivm dalende productie wil ik er niet veel langer dan 3 uur tussen laten.

    Eerst was ik zoekende naar waarom zoveel onrust, nu zoek ik vooral naar waarom hij zo weinig drinkt. Is dit verhaal voor iemand herkenbaar?
     
  2. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Poe wat beroerd die onrust! Het is voor mij niet herkenbaar, mijn zoontje wilde juist blijven drinken bij zn (verborgen) reflux omdat dit weer even verzachtte. Er komen nog wel wat vragen bij me op:

    - Tongriempje enzo zijn allemaal al gecheckt door de artsen / CB lijkt me? Hij zou fysiek wel gewoon moeten kunnen drinken?
    - Blijft hij wel nog steeds aankomen?
    - Hoe ging het drinken van die 60 ml uit een flesje, dronk hij dan langer of ook maar die 5 minuten? Stel dat hij dan langer drinkt, zou volledig kolven en uit de fles geven dan nog een optie zijn? Misschien iets om een dag of 2 a 3 te proberen ipv 1x, zodat je weet of dit verschil gaat maken?
    - Ik heb nul verstand van allergieën, maar zou t toch geen koemelkallergie kunnen zijn? Is wel heel gedoe voor jou qua eten om uit te proberen en duurt vast ook paar weken of je resultaat ziet, maar wellicht nog iets om aan de artsen voor te leggen of het niet willen drinken daar een teken van kan zijn, of dat er dan echt wel meer symptomen moeten zijn..

    Hopelijk herkennen anderen het wel en heeft iemand nog een gouden tip :)
     
    JupitR vindt dit leuk.
  3. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Lief van het meedenken @Parasol! Ik dacht idd ook dat bij reflux juist vaak langer gedronken werd, maar kan volgens internet dus ook juist andersom zijn.

    Tongriempje is niet gecheckt. Zou dat nu pas problemen kunnen geven? Ik ga er eens over lezen.

    Bij middelste ben ik ook erg zoekende geweest met erge krampjes/onrust, toen ook koemelkvrij geleefd. Hielp niet. Misschien maak ik gewoon kinderen met gevoelige darmen en is dat het toch? Maar het is ook iets om mee bezig te gaan evt.

    Vandaag iig 2 goede luiers, dus daar hou ik me dan maar aan vast. En het is fijn dat een speen of pink hem toch veel troost geeft.

    Hij is trouwens in 1.5 week 200 gram aangekomen, volgens onze personenweegschaal thuis. Minder dan mijn oudste 2 deden met deze leeftijd, maar niet verkeerd geloof ik.
     
  4. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Ik ken idd ook kindjes die door de pijn juist niet meer wilden drinken idd. Dus mocht het erger worden dan misschien vragen of maagzuurremmers te proberen zijn. Maar hopelijk gaat het juist vooruit! Wie weet maak je idd hele gevoelige kindjes. Of heeft deze 'gewoon' niet zo'n honger, kan dat ook? Ik heb nog maar één zoontje en dat was en is echt een hongerlap, dus ik heb er zelf geen ervaring mee. Fijn dat ie nog wel steeds aankomt en plast, dat lijkt me ook een goed teken!

    Of tongriempje nog zo laat problemen kan geven is idd de vraag, klinkt niet logisch he. Misschien spruw? Daar kan je kokosolie voor proberen als je het niet zeker weet, dat kan ook geen kwaad mocht het geen spruw blijken te zijn :) en wie weet voelt ie zich gewoon een paar dagen niet zo lekker en gaat t vanzelf weer beter!
     
  5. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Wat vervelend! Het eerste waar ik aan denk is reflux. Toen mijn jongste zoontje 6 weken was, stopte hij helemaal met drinken. Hii dronk met heel veel moeite 30cc en daarna was ik nog een half uur bezig voor de andere 30cc.
    Hij heeft toen omeprazol gekregen en toen ging het wat beter. Verder dikten we ook de voeding in. Dat scheelde een hoop onrust.

    Sterkte! Hopelijk wordt het snel beter!
     
  6. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Hier ook een moeilijk drinkende baby van precies 3 maanden. Begin ook rond de 5 a 6 weken, ook op borstvoeding, ook reflux. Dachten eerst aan spruw, maar was het niet. Hier een hevige toeschietreflex en snelle melkstroom, dat vindt ze niet fijn en geeft ook refluxklachten. Fles gaat hier slechter dan borst dus geen optie. Inmiddels zelfs 2 ziekenhuisopnames gehad van een week wegens uitdroging en nu thuis met een sonde. Als ze slecht drinkt, vul ik daarmee aan. Gaat inmiddels steeds beter, sonde nog maar weinig nodig.

    Verborgen tongriem behandeld. Ik zou die zeker laten checken door een IBCLC lactatiekundige. Artsen en cb geven al gauw aan dat de tongriem geen probleem kan zijn namelijk. Is er sowieso al een lactatiekundige betrokken?

    Ik heb zelf een babyweegschaal gekocht, al bij mn oudere kids trouwens. Gebruik hem veel en kostte maar een paar tientjes. Nu moet ik wel voor en na de voedingen wegen ivm hoeveel ik aan moet vullen via de sonde. Maar ik kwam er ook achter dat ze soms veel meer (of soms juist veel minder) dronk dan ik dacht in een korte tijd. En ik weeg haar geregeld bloot, dan weet ik ook of ze genoeg of te weinig binnen heeft gekregen.

    Hier maakt het ook groot verschil hoe ze slaapt. Pas na een goede slaap kan ze goed drinken. Te moe betekent hier automatisch slechte voeding.
    Geldt ook voor de toeschietreflex trouwens. Gaat het te snel, dan kapt ze er gelijk mee en maak ik geen kans meer. Geregeld boeren tussendoor, soms wel 4x. Beetje onrust betekent een boer of reflux hier. Tussendoor is ze een heel ontspannen meisje, wat dat betreft dacht ik niet gelijk aan reflux. Maar blijkt toch wel zo te zijn. Oudste had ook hevige reflux (kreeg fles) en was ook een weigeraar bij teveel last.

    Ik kolf ook al weken iedere voeding na, vreselijk slopend allemaal. En hier ook een peuter en kleuter erbij, weet hoe het voelt!
     
  7. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Och @Edr89, wat slopend! Hoe was het met haar gesteld op moment dat ze het ziekenhuis in ging? Als in: bij welke signalen heb jij gebeld? Daar zit ik een beetje mee te worstelen.
    Wel fijn voor jou dat je de sonde steeds minder nodig hebt. Ze worden dan misschien toch sterker oid dat ze de melkstroom met wat meer maanden beter aan kunnen.

    We hebben overigens reflux medicatie gekregen en ben daar uit enige wanhoop ook maar gewoon mee begonnen. Vandaag had hij redelijke plasluiers en niet zoveel onrust overdag als de dagen ervoor, maar net van 1900 tot 2100 wel.

    Er heeft een lactatiekundige met twee voedingen mee gekeken via videobellen, maar werd daar niet veel wijzer van. Heb nu ook nog iemand van La Leche Leage benaderd, maar die komt natuurlijk ook niet live. Dus voor tongriempje kom ik daar niet verder mee.

    De slaap is hier best goed, aangezien hij dat nog veel in de draagdoek doet en dan slaapt ie wel. Heb nog nergens verder mee een verband gelegd. Weet ook niet goed hoe de melkstroom is, behalve dat het links meer en sneller is dan rechts, maar aan beide kanten kan hij overstuur raken.
     
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Wissel voeden al geprobeerd? De ene borst 5 minuten, dan de andere borst 5 minuten, etc.

    Veel huid op huid is belangrijk. Lekker jij boven bloot, hij alleen in luiertje. Dekentje of hydrofiel of omslagdoek over je heen en voeden.

    Hapt hij goed aan?
    Maakt hij bij geluiden bij het drinken?
    Geen spruw in het mondje?

    Mijn dochter groeide onvoldoende op mijn melk en kreeg dus een aantal keer per dag 30cc flesvoeding als bijvoeding. Deze kreeg ze gelijk na de borst.

    Een fijne fb groep https://www.facebook.com/groups/BorstvoedingNatuurlijk
     
    JupitR vindt dit leuk.
  9. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Welke medicatie heb je gekregen?
    Is de onrust alleen savonds van 19 tot 21? Dan zou het ook 'gewoon' bij de leeftijd kunnen passen misschien?
    Ik heb de 1e keer gebeld bij uitdroging. Ging ineens supersnel. Zondag dronk ze nog best oke en maandagmiddag zaten we op de spoed. Sliep alleen maar. In de ochtend zat ik na de huisarts met haar bij de apotheek en viel ze zo in mn armen in slaap. Dat is écht niks voor haar. Bleef slapen bij in de auto zetten, uit de auto, jas uit, enz. Werd grauw van kleur en werd suf.
    Tweede keer eerder gebeld. Begon weer slecht te drinken. Dat gebeurde wel vaker, maar mn gevoel vertrouwde het niet. Even aangekeken maar verbeterde niet. Toen gebeld, mochten naar de spoedpoli komen. Daar veel overlegd en we mochten kiezen om naar huis te gaan en aankijken (was nog niet echt uitgedroogd) of opnemen. Toen toch voor opname gekozen, omdat het voor mij voelde als een kwestie van tijd. En ik ben een moeder die mn kids met alle macht uit het zkh orobeert te houden omdat ik niet veel vertrouwen en geen positieve ervaringen met/in de artsen heb, maar naar huis gaan voelde niet oke.

    Melkstroom is een deel van het probleem hier. Daarnet had ik amper een toeschietreflex, dus ook geen harde melkstroom. Maar goeiedag zeg, wat een ellende om er iets in te krijgen. Lukte echt nauwelijks. Terwijl ze vannacht maar 1x had gedronken dus echt trek zou moeten hebben. Toen maar sonde gedaan.

    Uit welke regio kom je? Er zijn best wel lactatiekundigen die toch op huisbezoek komen momenteel.

    Andere houdingen ook geprobeerd? Hier gaat de rugbyhouding bijv. meestal beduidend beter dan de madonnahouding.
     
  10. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Het probleem is dat hij bij overstuur zijn überhaupt niet aanhapt. Hij hapt wel goed aan en drinkt als hij rustig is goed. Zodra er onrust is houd hij op. Hij groeide als een gek tot 5 weken (300 gram per week) en sindsdien doet hij steeds moeilijker door toenemende onrust.

    Huid op huid contact doen we ook.
     
  11. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Omeprazol hebben we gekregen. De onrust was gisteren met name in de avond, maar was zeker maandag en dinsdag gewoon bij elke voeding na zo'n 5 minuten. Vannacht was het ook weer lastiger er wat in te krijgen. Maar zojuist een redelijke voeding binnen gekregen.

    Ik woon in regio Zuid-Holland. Misschien zou ik nog een andere LK moeten contacten.

    Rugbyhouding doe ik eigenlijk nooit. Zal het eens proberen.

    Sorry voor de korte reactie, ik waardeer je meedenken! Moet alleen aan de slag met peuter en kleuter..
     
  12. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Ik zit nu even achter de laptop. De rust is wedergekeerd ;)

    Wat heftig dat je zo twee keer naar het ziekenhuis bent gegaan @Edr89. Lijkt me heel eng als je kindje niet reageert en alleen nog maar slaapt. Hoe bevalt het je om thuis sondevoeding te mogen en kunnen geven? Heeft ze de sonde dan standaard in? En toen ze in het ziekenhuis lag, mocht jij er toen bij blijven? Op wat voor kamer lag ze?

    Mijn oudste was prematuur en had daarom de eerste ruime week van zijn leven ook een sonde, maar dat was omdat hij nog niet genoeg energie had om zelf te drinken. Op gegeven moment had hij dat wel en ging het als een trein. Ik herinner me van toen nog wel de spanning elke keer: Hoeveel drinkt hij, is het voldoende? Moet het nog met een sonde aangevuld? We zouden bijna leren hoe om te gaan met een sonde, toen hij het opeens helemaal begreep. Het lijkt me aan de ene kant fijn, want je weet zeker dat je kindje niet uitdroogt, maar het is wel een hoop geweeg en gemeet, lijkt mee.
     
  13. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    @JupitR ik woon ook in zuid Holland, ik stuur je zo even een pb.

    Hoe het bevalt met de sonde.. tsja heel dubbel eigenlijk. Inmiddels is het een soort van veiligheid geworden. Altijd iets achter de hand. Ze drinkt nu redelijk, nog net niet voldoende voor mooie groei. Maar ik durf hem er echt nog niet uit te laten halen. Bang voor de volgende dip bij bijv tandjes of vaccinaties.
    Aan de andere kant vind ik het heel confronterend. Hij is natuurlijk heel duidelijk aanwezig op haar gezichtje (hij zit er inderdaad altijd in) en je kunt hem dus niet niet-zien. Dus ik word altijd geconfronteerd met het feit dat het nog niet lekker loopt. Plus, ik vind het zo jammer van haar knappe gezichtje en de babyfoto's.
    Het voelt ook als een soort falen als ik de sonde weer eens moet gebruiken na een voeding. Ik besef dat dat niet waar is, maar mijn gevoel zegt iets anders. Merk ook dat ik me er soort van voor schaam ofzo.

    En ik vind de onzekerheid vervelend dat ik niet weet wanneer ze wel ontspannen gaat drinken. En hoe zullen de hapjes gaan, bijv. Wanneer groeit ze gewoon goed op eigen kracht. Gaat ze altijd moeite hebben met eten/drinken. Enz.

    In het ziekenhuis lagen we op een eigen kamer en ik ben er fulltime bij gebleven. Dat was prettig. Ik miste wel mijn andere kids enorm.

    Ja, precies wat je zegt. Iedere voeding bekijken of het voldoende is en of je moet aanvullen. Dat is gewoon niet tof. Ik ben zelf heel erg van het natuurlijke. Borstvoeding op verzoek, geen klok, zelf laten aangeven hoeveel ze wil, enz. Nu sta ik daar mijlenver vanaf, is dat mijn veiligheid geworden en weet ik niet hoe ik terug moet.

    Maargoed, dit is jouw topic en niet het mijne ;)

    Hoe ging het vandaag? Heb je trouwens ook al koemelkvrij geprobeerd?
     
  14. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Ik vind het wel fijn om jouw ervaringen te lezen hoor! Mocht het hier tot dat punt komen, weet ik er iig al wat van. En ik kan me heel goed voorstellen hoe het allemaal voelt, zo dubbel. Vind het naar voor je dat je je schaamt. Het is iets dat je overkomt, toch? Zeggen mensen vaak dat je beter kunstvoeding kunt geven?

    Het stomme van zo'n sonde is denk ik ook dat je juist telkens evenveel geeft, dus ze niet zelf de kans heeft om de ene meer minder en daarna sneller weer te drinken, of wel? Zo was het toen bij mijn oudste iig. Vond het ook oneerlijk af en toe. En je mag het er ook best lastig mee hebben, want je wilt het gewoon liever anders. De babytijd kan bijzonder zijn, en is vaak ook gewoon zwaar. Mij helpt het me wel te bedenken dat het niet altijd leuk en genieten hoeft te zijn.

    Bedankt voor je pb trouwens!

    Wij hebben toevallig een goede nacht gehad. Nou zijn de nachten slaapsgewijs sowieso prima, maar qua drinken en onrust ging het ook niet verkeerd. Ik had niet het gevoel dat hij heel veel/lang dronk per se, maar wel goede luiers, dus dat is fijn. Maar ik blijf kolven en een hele melkvoorraad aanbrengen, omdat ik te bang ben dat productie daalt en hij dan daardoor weer te weinig binnen krijgt. Snap wel dat dat ook niet heel handig is, maar voor nu moet het maar.

    Weeg en kolf jij 's nachts ook?
     
  15. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Net als je denkt/hoopt dat de reflux medicatie gewoon de oplossing was is het weer hommeles.

    @Edr89, helpt de medicatie jouw meisje dus ook niet voldoende?
     
  16. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Wat fijn dat de nacht goed ging, zo jammer dat het overdag minder ging. Ik heb dat zelf ook vaak. Vind het dan extra teleurstellend, omdat ik na een paar goede voedingen denk 'yes, nu zijn we er en gaan we genieten' en dan ineens toch niet..
    Ik weeg en kolf ook in de nacht inderdaad.
    Het aanvullen doe ik gevoelsmatig. In de ochtend drinkt ze altijd vreselijk slecht en moeizaam. Als ze rond de 75 uitkomt, vul ik niet aan. Bij 65 soms ook al niet. Bij bijv. 45 wel. In het ziekenhuis moest ze 8x per dag 90 binnenkrijgen en werd zelfs 80 nog met 10 aangevuld. Hier thuis doe ik dat niet. Ik weet dat ze smiddags/savonds vaak veel meer drinkt, dus het dagtotaal komt dan toch weer redelijk goed uit. En inderdaad, ik wil haar ook de kans geven het zelf te bepalen. Dus alleen bij héél weinig vul ik aan.
    Ze slaapt nu snachts langer en op 7 voedingen maar uitkomt. En dan maak ik haar bijna altijd nog wakker ervoor, ool snachts. Vaker wakker maken en voeden werkt niet goed, als ze te moe is drinkt ze nog moeizamer. Liefst zou ik haar wel 10x voeden ofzo.
     
  17. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier ook een serieuze reflux baby. Overdag was het echt drama. Alles was terug, non stop krijsen en echt alles geprobeerd. Osteopaat, huisarts, lactatiekundige, tongriem en lipbandje gelaserd. Uiteindelijk helpt alleen ranitidine. Maar dit werkt pas optimaal na een dag of 3-4. Ik weet niet elke medicijnen je gekregen hebt maar het kan dus een par dagen duren voor het echt werkt.
    Het scheelt hier ook om snachts liggend de voeden. Evt een droomvoeding. Dat is hier geen volledige voeding maar wel een paar slokjes die er volledig in blijven.

    Hier na een duidelijke dip in de groei nu met ranitidine weer prima.
     
  18. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    @zonnetje2015, wat naar dat jouw zoontje ook zo'n last heeft van reflux. Is dan nog wel een zoektocht naar wat werkt zeg.. Goed om te horen dat die medicatie wel werkt. Wij hebben omeprazol gekregen. Het leek daarmee wel wat beter te gaan, maar de afgelopen 12u zijn de luiers weer mwwahh, nadat ze juist wat beter leken. Ik weet ook gewoon niet zeker of het reflux is, of toch ernstige krampjes. Af en toe volgt er op de onrust namelijk wel een flinke poep. Maar het is ook weer niet dat hij dan daarna vrolijk verder drinkt.

    Kan pijn door reflux ook zo opeens komen? Mini wordt 's nachts ook vaak overstuur wakker en wil dan niet drinken. Maar dan blijf ik stug aanbieden en drinkt hij uiteindelijk zo'n 5 minuten ofzo.

    Een droomvoeding werkt hier denk ik niet. Mini kan heel goed niet aanhappen. Het is een ander soort drinkende baby dan ik gewend ben ;)

    Denk dat ik straks maar weer een flesje ga geven om te kijken wat er dan ingaat.
     
  19. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    @Edr89, hoeveel weegt jouw dochter? Ik kwam voor mijn zoontje uit op zo'n 100 ml per voeding, bij 8 voedingen per dag. Hij woog een aantal dagen terug 5.7 kg.

    Het zou natuurlijk ooit beter en makkelijker moeten gaan. Hopelijk gaat vaste voeding wat helpen straks, dat kan bij reflux zo gaan, toch?
     
  20. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Reflux kan zelfs projectiel braken veroorzaken. Zomaar ineens echt uit t niets een golf eruit gooien die wel een meter ver komt. En reflux betekend veel slikken en daarmee kan zeker licht ingeslikt worden. Wat natuurlijk weer scheetjes ( of hele grote ) en dus kramp kan geven.
    Geen idee of je het al geprobeerd hebt maar reflux en kramp kunnen ook weer samenhangen met koemelk problemen.
    Probeer eens alle koemelk uit je voeding te schrappen.

    Droomvoeding kun je gewoon proberen toch?
     

Deel Deze Pagina