Hoi dames, Hoe hoog kan koorts zijn bij verkoudheid? Onze zoon van 13 maand hoest al een dag of 2 en heeft nu ook koorts (38.9) hij is wel hangerig maar speelt wel en slaapt wat meer. Onze oudste heeft deze verkoudheid hetzelfde (eerst zacht hoesten 1 dag, dan 2 dagen enorme zeehondenblafhoest en een beetje verhoging. Neus niet verkouden, alleen keel). Maar onze zoon hoest niet alleen enorm maar is ook snotterig en nu dus koorts. Dacht dat hoger dan 39graden bij verkoudheid kan wijzen op oorontsteking of keelontsteking? We geven hem nu zoutoplossing neusspray om hopelijk een oorontsteking te voorkomen maar of dat helpt? Hoeveel koorts en hoe lang is normaal bij verkoudheid? Ze zijn een keer of 3 per jaar verkouden maar nooit met koorts eigenlijk
Temperatuur alleen zegt meestal vrij weinig. Wil ook niet altijd zeggen dat er een bacteriele ontsteking is waarvoor antibiotica nodig is. Meestal zijn infecties viraal. Zolang ze niet suf zijn, voldoende drinken en plassen, kun je het afwachten. Kinderen moeten bij langer dan 72 uur koorts door een arts gezien worden. Dafne heeft regelmatig een dagje of 2 koorts, pas 1x AB nodig gehad.
Hier had hij tussen z'n 1e en 2e jaar in de winter bijna elke maand een verkoudheid. Dit begon met 2-3 dagen koorts en erna duurde de verkoudheid nog een week of 2, om vervolgens 3 of 4 weken later weer te beginnen. Koorts varieerde van de 38.0-40.0, vaak de eerste dagen wat hoger en erna nam het weer af. Koorts boven de 40 graden heeft hij een enkele keer gehad, maar dan was het vaak niet alleen een verkoudheid, hier ook inderdaad de 6e ziekte gehad met koorts richting de 41 graden. Er wordt altijd gezegd bij koorts langer dan 3 dagen even langs de huisarts. Dat is hier bijna nooit gebeurd, bij een verkoudheid was en is de koorts hier altijd op dag 3 weer weg. Een enkele keer op dag 4, maar dan zag ik zelf dat hij alweer op knapte en vond ik het ook niet nodig om naar de huisarts te gaan. Als ze na 3 dagen niet opknappen even langs de huisarts om oortjes en keel e.d. na te laten kijken.
Inderdaad die vervelende virusjes. Hier begon het deze week met koorts en later in de week flinke blafhoest en vervolgens de verkouden neus. Andere volgorde, zelfde recept. Vooral omdat ze zo benauwd was heb ik toch even haar longetjes laten luisteren bij de ha, die waren schoon alleen wel een erg rode keel. Bah..