Baby en peuter

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lolalili, 15 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    poeh wat een pittige tijd
    We hebben een makkelijke baby van 10 weken
    Maar een super pittige peuter!
    Met veel driftbuien.
    Ze gaat gelukkig al snel 2x in de week een middag naar de gastouder
    Ze heeft veel uitdaging nodig en vind het moeilijk om te delen en probeert me vreselijk uit
    Ik ben een beetje op...
    heeft er nog iemand tips hoe ik goed voor mezelf kan zorgen?
    Ik heb eigenlijk niemand die me even bij kan springen.
    Partner is gewoon fultime aan het werk
     
  2. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Geef je (en je man) haar voldoende 1 op 1 aandacht? Ze moet natuurlijk wennen aan het delen van de aandacht en haar nieuwe zusje.
    Verder slapen (of iets voor jezelf doen) als ze slaapt? Of een avond plannen die voor jou is, en je man voor de kinderen zorgt? Dan lekker gaan sporten oid.. of een avondje oppas regelen en uit eten gaan met je man?
     
  3. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Oppas is heel moeilijk te regelen.

    Ik geef veel 1 op 1 aandacht maar ze wil niks samen doen

    En onze peuter slaapt niet meer overdag.

    Een avond alleen wat doen word ook behoorlijk lastig door de borstvoeding

    Kortom ik weet het even niet zo goed meer
     
  4. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Hè wat vervelend :(. Is het geen optie om begin van de avond te kolven, de deur achter je dicht te trekken, en dan eind vd avond weer te kolven? Als je er zo'n behoefte aan hebt is het denk ik vooral belangrijk te kijken wat wel kan ipv wat niet van.

    Het ligt er natuurlijk ook aan wat je verstaat onder 'Goed voor jezelf zorgen.
    Onder 'Goed voor jezelf zorgen' versta ik gezond eten, genoeg bewegen en af en toe wat tijd voor jezelf om jezelf op te laden. Dan zou je moeten kijken hoe je dit met de kinderen vorm kunt geven.
    Bijvoorbeeld is je oudste in voor het mooi lakken van jullie nagels? Ik verzin maar iets:). Sommige sportscholen hebben bijvoorbeeld oppas. Misschien is er zoiets bij jullie in de buurt?
     
    Lolalili vindt dit leuk.
  5. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Op zich een heel leuk idee maar ik rij geen auto
    Het is wat te ver fietsen

    En je hebt helemaal gelijk
    Kijken naar wat wel kan in plaats van wat niet
    Maar dat is best een beetje moeilijk
    Misschien moet ik eens een lijstje maken met dingen wat we kunnen doen
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  6. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Iemand nog leuke ideeen om te doen met een peuter?
    Vooral dingen wat in huis kan
     
  7. annabel10

    annabel10 Actief lid

    28 dec 2010
    447
    44
    28

    Koekjes bakken
    Hut bouwen(doek over de tafel)
    Picknicken
    Kleien
    Simpele spelletjes domino of nijntje tikkertje
    Voorlezen
    Samen met de duplo bouwen
    Samen dansen
    Stickers plakken
    Stempelen

    Hoop dat er wat bij zit!
     
    Lolalili vindt dit leuk.
  8. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Hier ook twee kindjes vrij dicht op elkaar. Onze oudste had ook erg veel driftbuien. Ik merkte dat ik op den duur alleen maar boos op haar was en steeds aan het corrigeren. Nadat ik voor de zoveelste keer huilend op de bank zat 's avonds te balen van mezelf heb ik wat op internet rondgekeken. Ik heb het boek "ontspannen ouders, blije kinderen" besteld. Direct uitgelezen en toegepast. Sindsdien gaat het echt super. Tuurlijk zijn er dagen dat het minder gaat maar nog maar sporadisch. Ik heb zelfs 's avonds nog wat energie over en voel me niet meer zo lamgeslagen.
     
    Lolalili vindt dit leuk.
  9. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Dat ga ik opzoeken klinkt goed!
     
    bozoe vindt dit leuk.
  10. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ik ook:D

    Ik herken het heel erg. Eerste periode was hier vreselijk pittig. Toen de baby eenmaal 4-7 maanden was en veel sliep en nog niet zoveel deed ging het super. Maar sinds ze is gaan kruipen en nu met 10 maanden begint langs te lopen, ben ik echt alleen maar m’n zoontje van 2,5 aan het corrigeren omdat hij haar dingen afpakt, pijn doet, zich heel erg afwijkend gedraagt wanneer zusje wat aandacht krijgt etc.. Heel vermoeiend. Mijn man is eigen baas, maakt superveel uren en spendeert zijn vrije tijd bij de vrijwillige brandweer.. Gelukkig heb ik wel een moeder die af en toe bijspringt. Maar soms wil ik echt het liefst een week op vakantie in m’n eentje:oops:
     
    bozoe vindt dit leuk.
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kan de oudste niet vaker naar de gastouder of een psz ? Lijkt me voor haar ook leuker om ergens voluit met andere kindjes te kunnen spelen ipv thuis voortdurend rekening te moeten houden met een baby.
     
  12. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    #13 Shakes, 16 jan 2019
    Laatst bewerkt: 16 jan 2019
    Dat bedoelde ik ook niet. Maar voor haar voelt het misschien wel zo?

    En twee keer een halve dag is toch niet veel? Als je dat twee keer een dag van maakt, heb jij meteen wat meer ademruimte voor jezelf en de baby.
     
  14. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Voor ons werkt dit zo prima
    En meer ruimte is er helaas niet

    Ze zou het toch moeten leren om te delen ze is bijna 4

    De aandacht word heel goed verdeeld.
    Sochtends ben ik eerst aan het opruimen smiddags als de baby slaapt doen we dingen samen
    Dit moet toch voldoende zijn?...
    Je kunt niet 24/7 constant wat met de kindjes doen
    Ze moeten ook zelf leren spelen
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja natuurlijk. Ik zocht maar mee naar een oplossing voor je probleem. Blijkbaar geen goede.
     
  16. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Dat snap ik maar dit werkt idd niet voor ons
    Lief voor het mee denken
     
  17. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik lees dat je 1 lang moment wat met je dochter probeert te doen. Wat hier beter werkte was meerdere korte momentjes wat samen doen. Ik ga er vanuit dat je baby wel vaker dan 1x per dag slaapt. Ik begon hier standaard elk slaapje met een half uurtje voor onze zoon, maar onze dochter sliep dan 1,5-2uur per keer, als je baby maar 3 kwartier slaapt wordt dat natuurlijk al wat lastiger. En daarnaast gaf ik wat vaker de tablet of ging de tv aan zodat ik ook even rustig wat in huis kon doen.
    Verder een tip van CB die ik kreeg, benoem soms ook dat de baby even moet wachten omdat je met de oudste bezig bent. Vaak benoemen wij als moeders (zeg niet dat je doet doet) heel vaak naar de oudste toe dat ze moeten wachten omdat je even met de baby bezig bent, maar andersom niet en je baby krijgt er natuurlijk niks van als je dit even zegt, maar voor de oudste kan het voelen, als hé mama heeft even aandacht alleen voor mij.
    Misschien kan je een duidelijkere dagindeling voor haar maken, waarop ze kan zien wanneer ze tijd heeft met mama, wanneer ze zelf moet spelen, wanneer er wordt gegeten en gedronken.
    Hier kon ik hem op die leeftijd ook goed dingen duidelijk maken met de klok, bijv. als de grote wijzer boven staat gaan we wat drinken, dan leg ik M. in bed en als dan de grote wijzer beneden staat gaan wij even samen een spelletje doen. Bij begin van het spelletje weer aangeven, als de grote wijzer op die 10 of 12 staat (noem maar wat natuurlijk) stoppen we met het spelletje (of bijv. na 2 potjes of spelletjes) en dan ga je weer even zelf spelen. Dit ook een minuut of 5 van tevoren weer aankondigen en als het moment daar is zeg je, hé kijk eens, de wijzer staat op de 12, we gaan het spelletje opruimen. En soms vergat/ vergeet ik wel eens de tijd en dat is natuurlijk helemaal grappig.

    Hier was de oudste 3 toen z'n zusje kwam en is best wel eens pittig geweest. Ik vond het inderdaad fijn dat hij 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal ging, dan had ik voor de middag ook wat meer energie en geduld. Voor onze oudste werkt duidelijkheid en voorspelbaarheid heel goed. Als iets afwijkt van het vertrouwde of wat hij in z'n hoofd heeft dan is het mis. Hij is nu inmiddels 4,5 en het gaat echt steeds beter, maar ze zijn nog jong en moeten leren dat niet de hele wereld om hun draait en door hun te besturen is. Het ene kind beweegt wat makkelijker met papa en mama mee dan de ander. :)
     
  18. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Onze baby is 10 weekjes dus daar zit nog niet veel ritme in
    Ik moet wel eerst de was doen en de keuken voor dar ik kan gaan spelen
    Vandaar het lange moment samen smiddags met tussen door de baby want die moet ook drinken enzo
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom moet je eerst de was doen en de keuken? Dat kan toch 's avonds ook, als de peuter slaapt?
     
  20. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Nee want dan ben ik op dan ga ik zelf ook op bed
     

Deel Deze Pagina