Baby hard huilen bij drinken, lactatiedeskundige wist het ook niet meer

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tilly08, 14 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tilly08

    Tilly08 Lid

    1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Hi,

    De afgelopen weken krijst mijn dochter van 3 maanden steeds bij het drinken, ze gooit zich van de borst af en begint dan heel hard te huilen. Ik word er heel verdrietig van omdat ze drinken voorheen echt als troostend en relaxend ervaarde en nu is het een strijd geworden.

    Ik had al een lactatiedeskundige langs laten komen bij het vermoeden van overproductie, en ze gaf aan dat de aanhap en drinktechniek goed is. Ik heb de lactatiedeskundige nog een keer gebeld om haar hierover te vragen maar behalve vermoeden van een spruw (was niet zo, gecheckt bij consulatiebureau) wist zij het eigenlijk ook niet meer.

    Als ik van borst wissel drinkt ze weer even een halve minuut, om vervolgens weer hetzelfde te doen. Als ik opsta en heen een weer hops drinkt ze meestal wel, maar ik moet haar ook de hele tijd op en neer hopsen om in slaap te krijgen dus zowel bij drinken als in slaap komen tijden blijven hupsen begint vermoeiend te worden en ik heb gewoon geen idee wat er aan de hand is. Ik gaf de laatste tijd 1 borst per keer omdat ik veel melk heb en daar deed ze het qua groei goed op. Ik was bang dat wellicht m'n productie naar beneden was gegaan door steeds één borst te geven en ze daardoor honger had dus beiden borsten gegeven, maar dus geen verschil. Ik heb me ook afgevraagd of het toch teveel melk was omdat ze drinkt als ze wakker wordt maar ook om in slaap te komen en het liefst ook als ze slaapt, en met een wakker tijd van een uur betekend dat dat ze vaak drinkt (inmiddels dus de hele tijd heen en weer hopsend). Inmiddels heb ik haar zover dat ze met een speen in slaap kan vallen en ik haar dus niet de hele dag loop te voeden, maar het harde gehuil bij het voeden blijft. 'S nachts en bij de eerste voeding in de ochtend heeft ze er geen last van...

    Ik word er zo verdrietig van dat ze zo ongelukkig is bij het drinken, heeft iemand wellicht een idee/vermoeden waar het aan kan liggen?
     
  2. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    Hier was het het begin van een voedselallergie. Ik heb toen melk, ei en soja geschrapt. Na paar dagen ging het beter.
     
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Is het geen voedselallergie? Ik geef zelf geen bv maar heb genoeg verhalen gehoord waar dit zo bij begonnen is…
     
  4. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.124
    431
    83
    Ik heb dit ook gehad, maar ze was nog iets jonger, 2 maanden denk ik. Lactatiekundige wist het ook niet, maar bij mij had het uiteindelijk verschillende oorzaken:
    - ze huilde als het toeschietreflex niet snel genoeg kwam (krijsen). Een speciale neusspray heeft dat opgelost (alleen nodig als ze moe is).
    - ze huilde als ze genoeg had gehad. Het leek dan of ze nog honger had maar juist niet dus. Een speentje werkte dan. Ze werd rustig en huilen stopte.
    - ze huilde als ze te moe was. Dan was ze het gewoon zat maar ze had nog wel honger. Soms kolfde ik dan zodat ze het uit de fles kon drinken. Hielp wel iets.

    Hier naarmate de tijd vorderde achter gekomen. Nu heeft ze het bijna niet meer behalve als t niet snel genoeg komt.
     
  5. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Mijn dochter had iets vergelijkbaars. Snachts en eerste ochtendvoeding niks aan de hand. De rest drama.

    Hier bleek het vermoeidheid. Ze sliep slecht, omdat ze bij ons op de kamer lag en wij haar steeds gingen troosten en bij haar bleven zitten tot ze sliep.

    Uiteindelijk met slaaptraining was het opgelost. Ze sliep als een os (nu nogsteeds) en drinken ging goed.
     
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.075
    283
    83
    Emmeloord
    Tussen de 8 en 12 weken ‘verdwijnt’ het reflex matig drinken. Het is een handeling die een baby bewust moet gaan uitvoeren. Als ze slaperig zijn gaat het reflexmatig makkelijker dan als ze wakker zijn. Rond hupsen is vaak een goede oplossing. Het is tijdelijk. Blijf kalm, maar ze soezerig. Probeer met afleiding te voeden zoals een speeltje of stevige kralen ketting. Of juist in een donkere/ saaie omgeving die niet afleid.
     
  7. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Hoe snel krijst ze en heb je het idee dat ze pijn heeft? Hier begon zoontje met 6 weken heel kort te drinken. Binnen 1 tot 5 minuten stopte hij dan en was compleet overstuur. Groei boog ook af toen en ik ben koemelkvrij gaan eten.

    Inmiddels is hij 10 maanden en heeft hij nog steeds heel gevoelige darmen. Helaas.
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Hier ook gehad zo rond die periode.
    In de nacht en vroege ochtend geen probleem.
    Overdag wel.
    Alles ging verder goed, goede groei, goede productie.
    Uiteindelijk ging het weer over. Geen idee wat er nou was.

    Ik vind de uitleg van @Iris86 heel aannemelijk.
    Zo hebben ze wat later ook nog een periode dat ze totaal niet gefocust
    zijn op drinken (volgens mij zo rond de 6 maanden) en eigenlijk meer bezig
    zijn met wat er om ze heen gebeurt.
    Die ketting is een goede tip!
     
  9. Jozefien85

    Jozefien85 Niet meer actief

    Ik heb hier maanden mee doorgesukkeld bij mijn jongste en toen bleek het tóch spruw te zijn, ondanks dat dat bij ons beide niet zichtbaar was. Heb behandeld met gentiaan violet en het probleem was over.
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Wij hadden wel issues maar herken t niet wat TS had, dat was meer andersom bij ons.

    Hier wel lactose intolerantie en ook met bv begonnen maar dat ging gelijk dak er af. De enige makkelijke voeding was de eerste voedingen daarna werd t gaandeweg gillen en krijsen tig keer aanhappen etc. maar dat huilen stopte ook niet buiten de voedingen dat ging 18-21 uur per 24 uur elke door en juist bij t drinken (toen inmiddels kv) werd t rustiger (ivm verborgen reflux), maar dat was ook de enige relatieve stilte dat haalde ze volgas weer in door darmkrampjes.

    Kind liet winden waar je bij verbleekte, buikje bol van t gas. Dat reflexmatig drinken lijkt me behoorlijk plausibel overigens (weer wat geleerd ook).
     
  11. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Ik zou een LC laten checken of het écht geen spruw is. Bij het CB zijn ze nou niet bepaald expert op dit gebied.
     
  12. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    Jammer dat jouw ervaring zo is, maar het cb hoort wel degelijk expert te zijn.
    Sterker nog, de huisartsen verwijzen naar ons in dit soort gevallen.

    @ts de theorie van reflexmatig VS bewust drinken is helemaal passend bij jou op dit moment. Helaas..
    Dat zou met een week of 2 toch wel beter moeten zijn. Maar... dat zou de lk echt moeten weten, dus wellicht dat het er anders uit ziet dan ik nu voor ogen heb.
    Halfslapend voeden kan helpen. Vooral niet twijfelen aan je borstvoeding, nergens voor nodig!!
     
  13. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    157
    169
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO
    Ik heb precies hetzelfde gehad toen mijn zoontje 10 weken oud was. Uiteindelijk was het voor ons de oplossing om veel huid op huid te doen, constant samen te zijn (draagdoek etc) en niks te forceren. na 2 weken ging het weer beter. Inmiddels voed ik hem al 7,5e maand!

    Inmiddels heeft hij overdag geen tijd/ focus meer om goed te drinken. Dus we rommelen weer wat aan.
     
  14. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Wat in mij opkomt:
    Is het echt hem spruw?
    Is het kma/voedselallergie?
    Of misschien komt het door aanleggen terwijl de baby nog niet hongerig genoeg is?
     
  15. Tilly08

    Tilly08 Lid

    1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Dank jullie voor de reacties! Ze heeft ook nog steeds behoorlijk last van pijnlijke darmen, waarvan ik dacht dat ze er nu wel zo'n beetje vanaf zou moeten zijn. Koemelkallergie zit behoorlijk in de familie, maar m'n huisarts had een tijdje terug gezegd dat ik niet meteen met koemelk moest stoppen omdat ik er dan volgens hem ook niet meer mee kon beginnen...? Ik zit er nu toch aan te denken om het een paar weken uit m'n eten te laten en te zien of het helpt, zeker nu ik zie dat dit onrustig eten bij een aantal van jullie bekend voorkomt met koemelk.

    Dat reflexmatig eten was mij ook onbekend maar klinkt eerlijk gezegd ook als een goede mogelijke reden. Ze is namelijk gewend om snel en makkelijk melk te krijgen, en raakt heel gefrustreerd als het een keertje wat leger is en ze iets meer moeite moet doen, dus als ze nu meer moeite moet doen om sowieso te drinken kan ik me voorstellen dat ze wellicht daardoor zo overstuur is bij het drinken. Dat komt ook overeen met het feit dat ze 's nachts wel gewoon rustig drinkt en bij rondhupsen ook.

    Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren :)
     
    S2909 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina