Baby heeft maar 1 nier, pas ontdekt bij 35 weken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Poppy1987, 5 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Vandaag een extra echo gehad helemaal duidelijk waarom was het niet. Maar gezien we toch in de echokamer zaten, ging ze even kijken.

    Vorige keer bij 32 weken was de linkernier al lastig te vinden, maar uiteindelijk wel gezien (dacht men). Ook bij de 20-wekenecho waren er geen bijzonderheden. Wij vermoeden dat door het lastig vinden van de nier vorige keer dat ik daarom nu weer een echo ingepland had gekregen.

    De verloskundige kon dus geen kier vinden en werd ik doorgestuurd naar het ziekenhuis, waar blijkt dat ergeen linkernier is bij onze baby.

    Gezien ik al 35 weken ben hebben we volgende week een gesprek met de kinderarts en zal de baby een echo krijgen na de geboorte om te kijken waar het niertje is. Er zijn namelijk wel 3 bloedvaten in de navelstreng en verder groeit alles volgens lijn en lijkt er wel aan en toevoer naar 2 nieren te zijn, maar lijkt hij dus er uiteindelijk niet te zijn. Een beetje vreemd.
    Of hij zit op een vreemde plek of hij is verschrompeld en is nu door de grootte van de baby lastig te vinden.

    Ik ben enorm verdrietig. En ben wel bang voor de medische zaken omtrent ons zoontje. Er is goed met 1 nier te leven maar toch hoort het niet en weet ik niet zo goed vwat de gevolgen zouden kunnen zijn.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Fijn om in iedergeval even mijn verhaal kwijt te kunnen.
     
  2. DeniseMK

    DeniseMK Actief lid

    14 sep 2018
    110
    54
    28
    Vrouw
    Jeetje wat heftig! Dat is niet niks om te horen dat je kindje een orgaan mist, ondanks dat er prima mee te leven valt. Het is gewoon hartstikke erg als je dat nieuws moet horen en ik vind dat je je mega dapper houdt!

    Ik hoop dat het voor jullie mee valt en wil jullie veel sterkte wensen de aankomende periode<3!
     
  3. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Wat een rotnieuws zeg!
    Ik heb een zoontje van 3 met 1 nier. Het is dat ik het weet, maar ik merk niks aan hem, hij is verder kerngezond. Hij mag ook alles doen en laten wat andere kinderen van zijn leeftijd ook doen. Elk jaar gaan we op controle in het ziekenhuis, maar zijn ene nier heeft de functie van beide overgenomen.

    Je mag me een pb sturen als je wilt?
     
  4. sannie30

    sannie30 Fanatiek lid

    24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Mijn zoon, inmiddels 10 jaar, heeft maar 1 nier. Tijdens de 20 weken niets bijzonders gezien, en na de geboorte tijdens een echo een verschrompelde nier gevonden. Toen hij half jaar oud was nieuwe echo gehad en nier was niet meer te vinden, was volgens arts afgestoten door het lichaam. Er is inderdaad gewoon te leven met 1 nier. Mijn zoon moet 1 keer per jaar de nierfunctie laten controleren bij de kinderarts, maar dat is alles. Wel zei ze tijdens de laatste controle dat ze vanaf de pubertijd extra controleren, omdat hormonen van invloed kunnen zijn op de nierfunctie.
     
  5. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Sannie, mag jouw zoon gewoon alle sporten enzo doen? Hier zei de gynaecoloog destijds van niet maar zijn nefroloog zegt weer dat alles ip mag.
     
  6. sannie30

    sannie30 Fanatiek lid

    24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Ja hoor, mag alles. Doet ook alles haha... Nefroloog zei destijds tegens ons: er zijn zoveel mensen die maar 1 nier hebben, maar vele weten dat niet eens...
     
  7. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Bedankt voor de geruststellende en lieve woorden!

    Inmiddels tehoren gekregen dat we niet naar het umc hoeven omdat ik al 35 weken ben en de baby goed groeit.
    Volgende week wel een gesprek met de kinderarts om te bespreken wat de opties zijn qua bevalling en echo erna en eventuele complicaties bij de baby.
     
  8. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Ja dat zegt onze nefroloog ook, maar door de eerdere opmerkingen was ik toch wat angstig. Maar fijn te horen!
     
  9. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Wat fijn! Mijn zoontje had kortdurend een hoge bloeddruk als baby. Maar dat was na een paar maanden weer normaal. Belangrijk is dat hij of zij goed plast straks, maar als je nu voldoende vruchtwater hebt zal ik me daar geen zorgen om maken.
     
  10. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    @Emm27, vruchtwater is goed. Hij heeft ook gewoon urine in zijn blaas en 3 bloedvaten. Er lijkt dus wel ergens iets van een nier te zijn..

    Moet ik wellicht de kraamzorg nog hiervan op de hoogte opbrengen?
    En het UWV en werkgever?
    Normaal weet je dit al veel eerder maar ik ben nu al met verlof en ben deze deels in de ziektewet ingegaan.
     
  11. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    @Poppy1987 jeetje wat een heftige ontdekking op deze termijn nog! Niet echt wat je verwacht had nog te horen... Hopelijk een goed gesprek met kinderarts en komt het allemaal goed!


    Wat betreft uwv en werkgever; denk niet dat dit iets veranderd aan je verlof. Ik lag vorige zwangerschap vanaf 34 weken in ziekenhuis en ook dat veranderde niks aan situatie. Het veranderd pas als je met de baby een X-aantal dagen/weken in ziekenhuis ligt na de geboorte, maar das niet te voorspellen. Dus als je het door wilt geven aan je werkgever moet je dat vooral doen omdat je daar persoonlijk goed bij voelt :) niet omdat het moet.
    Kraamzorg zou ik wel even inlichten als je nu al denkt dat impact heeft op je kraamtijd etc als je evt eerder wordt ingeleid ofzo. Dan kunnen ze er rekening met houden.
     
    Poppy1987 vindt dit leuk.
  12. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Beste vriendje (6) van mijn jongste heeft maar één nier en zijn broer (14) ook. Bij hen lijkt het een genetisch "foutje" te zijn. Zij doen en mogen gewoon alles, moeten één keer per jaar op controle bij de (kinder)uroloog. Het enige dat een beetje anders is, is dat als ze koorts hebben, er altijd een urine-onderzoek gedaan wordt om blaasontsteking uit te sluiten. Dit is omdat een blaasontsteking die je niet op tijd behandelt, nierproblemen kan geven met een verminderde nierfunctie als gevolg. Met één nier moet je daar wat extra alert op zijn.

    Werkgever etc hoef je niet in te lichten. Hou wel in de gaten dat, mocht je kindje opgenomen worden in het ziekenhuis en dit duurt langer dan 7 dagen, dat je die dagen dan nog achter je verlof aangeplakt kan krijgen.
     
    Poppy1987 vindt dit leuk.
  13. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Inmiddels is het nieuws goed gedaald en beseffen we ons dat er inderdaad niet zo heel veel aan de hand is maar leuk is anders! Je wilt gewoon een gezond kindje en je weet nu niet zeker of er eventuele medische gevolgen zijn. Tot nu lijkt alles gewoon goed te zijn en daar houden we ons aan vast.

    23 maart een gesprek met de kinderarts hierover. Alle vragen schrijven we op.

    De verloskundigen zijn goed betrokken en alle vrouwen die ehjo's gemaakt hebben, hebben mij gebeld met excuus. Ook de gynaecoloog van het ziekenhuis belde gisteren nog of het een beetje bezonken was en hoe het nu ging.
    Superfijn die betrokkenheid!

    Werkgever en kraamzorg heb ik niet op de hoogte gebracht. Niet zo'n behoefte om mijn werkgever te bellen. Ik kan dit ook na de bevalling vertellen en dan weten we ook gelijk meer.
    De kraamzorg ga ik wel nog even bellen.
     
  14. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Buurjongen is geboren met 2 nieren, waarvan eentje nauwelijks gegroeid (verschrompeld). Met extra echo’s was al te zien dat de nier steeds kleiner werd, maar er was nog wel (zeer beperkt, iets van 5%) afvoer en aanvoer naartoe.

    Hij kreeg na de geboorte preventief antibiotica tot hij 1 was en toen hebben ze de slechte nier operatief verwijderd. Inmiddels bijna 12 en nergens last van!
     
    Poppy1987 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina