Baby huilt veel overdag- slaapt alleen 's nachts goed

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Melody2011, 4 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melody2011

    5 apr 2011
    67
    8
    8
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

    Mijn baby meisje is nu 6,5 weken oud en huilt overdag veel, doet hazenslaapjes en vindt het lastig om alleen te liggen/in slaap te vallen. 'S nachts gaat het wel goed.

    Overdag probeer ik een ritme aan te houden van slapen in de box, wakker worden, luier verschonen, voeden (flesvoeding), knuffelen en praten en dan weer terug in de box. In de box ligt ze in een babynestje met een dekentje om haar heen. Helaas slaapt ze maar heel kort, echt hazenslaapjes van 10 minuten of een kwartier. Ook in de kinderwagen slaapt ze kort. Ze gaat dan huilen en is ontroostbaar. Als ik haar in mijn armen neem in een zijwaartse houding, tegen mij aan, is ze snel rustig en valt ze in slaap. Na een tijdje leg ik haar terug in de box, maar dan wordt ze vaak na een korte tijd weer wakker. Soms doe ik haar in de draagzak, omdat ik het dan echt niet meer weet en mijn handen vrij moet hebben om mijn zoontje aandacht te geven. Dan slaapt ze als een roos. Toch zou ik het prettiger vinden als ze ook 'zelf' kan slapen in de box.
    Soms heeft haar onrust met kramp te maken. Dan zie ik dat duidelijk aan haar beentjes. Ook merk ik wel wanneer ze honger heeft. Ze heeft een flesritme van om de 4,5 a 5 uur, maar als ze eerder wil, dan krijgt ze gewoon een flesje. Dus aan die dingen ligt het denk ik niet.

    In de nacht gaat het prima. Ze ligt dan in een Puckababy inbakerslaapzakje met een dekentje kort opgemaakt er overheen.

    Wat zou ik kunnen doen om haar ook overdag te laten slapen? Ik heb de inbakerzak overdag bewust weggelaten, omdat ik ook wil dat ze vrij kan bewegen en zonder zakje in slaap kan vallen. Of moet ik haar niet in de box laten slapen, maar boven in haar wiegje? Zou het kunnen dat ze beneden te veel prikkels heeft (ook geluiden van haar drukke peuter broer)?

    Ik hoor ook wel eens dat een baby onrustig en huilerig kan zijn door de bevalling. Ze is met een plotselinge keizersnede geboren. Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben?

    Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij advies geven.

    Bedankt!
     
  2. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.890
    25.242
    113
    Hi,

    Mijn zoontje is nu 4,5 weken en ik herken wat je schrijft.
    Mijn mening is dat het compleet normaal gedrag is. Overdag willen ze bij je zijn, savonds in hun diepe slaap kunnen ze wel alleen slapen.

    Toegeven is de enige tip die ik je kan geven. Zo'n klein hummeltje weet niet beter en ik ben niet van het (licht) 'forceren' op zulke jonge leeftijd. Ik denk dat ze langzaam aan het wennen zijn aan de wereld (tijd en ritme) , en daarnaast constant door ontwikkeling heengaan die soms ongemakkelijk is. Hun eerste reactie op alles is nou eenmaal: mama! :)

    Wij hebben sinds kort ook een draagzak en op dagen dat zoon het wat moeilijker vindt allemaal (meer huilen/jammeren, veel aan de borst willen, veel bij mij (ons) willen zijn) dan doe ik hem in de doek. Zo komt hij ook aan zijn rust en slaap, wat belangrijk is, en ik heb ongeveer mijn handen vrij.

    Ik denk niet dat dit gedrag door de spoedkeizersnede komt, ik denk dat dit gewoon heel normaal kleinbabytjesgedrag is :)
    'Last' van prikkels is zeker ook een factor, maar prikkels zijn ook goed. Ervaren is leren. Prikkels geven soms ongemak, maar dat is die ontwikkeling waar ze doorheen gaan. (overprikkeling is natuurlijk niet goed, maar leefgeluiden zijn wel goed).
    Je kan het natuurlijk altijd proberen om haar in een stille kamer te laten slapen maar mijn ervaring is dat ze dat niet doen :p Onrustige kamer slapen ze minder diep in, stille kamer helemaal niet, haha.

    Zo te lezen doe je het heel goed hoor! Het wordt vanzelf makkelijker en over een paar weken zit er al heel wat meer ritme in het slapen en meer rust in de dag.


    Oh en ook: korte slaapjes van 30 minuten is op deze leeftijd ook heel normaal. De lange uren slaapjes komen pas later. (geld niet voor elke baby natuurlijk, sommige slapen al direct uren aan 1 stuk, maar de meeste doen kortere slaapjes overdag)
    De 10 minuten (fake)slaapjes herken ik ook, ik heb het idee dat ze dan gewoon niet goed in slaap komen (druk in het hoofdje, druk in het lichaampje, druk in de kamer, whatever) Draagdoek is een goede oplossing!
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    Al geprobeerd om gewoon in bedje te leggen?

    Hier ook slechte slaper, is normaal voor die ukkies. Hij slaapt wel tijdens wandeling maar als de kinderwagen stil staat is meneer wakker. In de box laten slapen doen wij niet, kinderwagen wel. Die kan ik beter donker maken (wil wel dat ritme donker = slapen). En als ik hem er slaperig in leg en even wieg dan slaapt hij wel een half uur tegenwoordig.
     
  4. Orangeapple

    Orangeapple Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.047
    379
    83
    Heel herkenbaar en helaas weinig tips. Ik draag mijn zoontje (5 weken) bijna de hele dag. Dat is de enige plek waar hij nu overdag slaapt (snachts wel paar uur in bedje). Zo heb ik een tevreden baby zonder al te veel huilen en toch enigszins mijn handen vrij voor mijn andere zoon.
     
  5. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    Snachts slaapt ze in een inbakerslaapzak en dat gaat goed?
    Sommige baby's bewegen veel en 'slaan' zichzelf wakker met him armpjes.
    En als je haar overdag ook in de puckababy doet?

    Dat is het eerste wat ik dacht.
    Het tweede was: misschien verborgen reflux?
     
  6. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Onze baby's sliepen het eerste half jaar vooral in de draagdoek. Een baby is instinctief geprogrammeerd bij mama/papa te willen zijn. Mijn advies is dus, geef eraan toe en houd je baby lekker bij je. Ze groeien vanzelf over deze fase heen.
    Houd ook in gedachte dat je baby tussen de 6 en 8 weken de piek van de krampjes heeft.
     
  7. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Is echt heel normaal rond die periode willen ze het liefst overdag geplakt op je zitten en slapen ze het best op jou. Zolang ze snachts goed slapen is er niks aan de hand om het zo te zeggen.
    Dit gaat vanzelf weer over en het gekke is dan ga je het pas weer missen.
     
  8. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nu? Ik had hetzelfde met mijn meisje. Ze sliep overdag bijna niet (in de box) en huilerig. Nu leg ik leg ik haar voor ieder slaapje in haar wiegje met de gordijnen dicht. Ze slaapt bijna direct en is als ze wakker is veel vrolijker. Ik geef haar trouwens ook Hero comfort voeding, sindsdien heeft ze veel minder krampjes en geeft ze niet meer over.
     
  9. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Lekker bij je houden ! ze heeft 9 maanden in je buik gezeten en is nu ineens alleen
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.043
    113
    Als je m nog niet hebt zou ik een draagdoek overwegen. Die van ons huilde overigens dag en nacht door, 18-21 uur bij elkaar opgeteld ik heb de loggingen bewaard we werden gék ervan.

    Die had last van prikkels (radio, tv, maar ook overpakken van de ene naar de andere kant, neerleggen oppakken, heen en weer lopen etc), verborgen reflux (begon hier met terugslikken tussen flessen door en overdreven vaak de hik @Averlhach heeft daar een heel blog over met tips) én ze kon niet zo goed tegen de hoeveelheid lactose in nutrilon, frisolac was een verademing. Die duurde t langste voordat we t hadden gevonden maar had ineens een totaal ander kind. Dat lactose grapje zit er nog steeds overigens maar wanneer de hapjes serieus worden, wordt dat wat makkelijker.

    Met wat jij aangeeft en dat de nacht juist wel zo goed gaat zou ik gokken richting prikkels. Probeer overdag eens de rust te vinden die je 's nachts ook hebt. Heb je er meer vertrouwen in dat het in de avond wel gaat lukken bijv en overdag de zenuwen? Dan voelt die ukkepuk dat, vraag me niet hoe maar t zijn net emotieradars. Bij buik krampjes wil fietsen nog wel eens helpen, alternatief is je knieeën een beetje optrekken, kleine met buikje op je bovenbenen leggen en kinnetje bij je knieën zeg maar en via de rug zachtjes masseren (gewoon rondjes wrijven) en evt boertjes omhoog wrijven. Doordat ze beetje op de buik leunen komt daar wat tegendruk en voelt die buikpijn minder heftig.

    Ik installeerde me op de bank (voordat ik een doek had) en zette alles om me heen wat ik mogelijk nodig kon hebben. Wc bezoek enzo gehad. Paar kussens extra en mama matras spelen. Hielp natuurlijk niet echt veel hier anders haal je de totaalscore 18-21 uur niet per dag, maar het werd in elk geval "overleefbaarder" en zij werd iets rustiger. Voor ons maar een klein puzzelstukje, voor jouw situatie misschien een heel grote, geen bijwerkingen en het kost niks afgezien tijd. Mocht het nu je grote puzselstukje zijn, dan zou ik evt een draagdoek overwegen. Ik was voorheen vrij stellig dat ik zo'n ding niet wilde, ben er toen heel rap van teruggekomen. Kikvors houding in de draagdoek en ik had een beetje bewegingsruimte en in elk geval geen slapende arm meer. T weegt niet veel maar als je lang genoeg wacht, weegt t vanzelf door!

    Bij wegleggen, voor de korte duur dat t hier ging in t begin, gaf ik dr een heel dun spuugdoekje mee in dr knuisje, die had ik een tijd onder mn bh bandje op mn lijf gedragen dat kalmeerde ook een beetje. Eventueel kan je er een knoop in leggen dan is t wat korter allemaal. Dat speelde hier echt pas later een rol, dr zat zoveel onrust en pijn in die kleine dat ontspannen al amper ging.

    Toen die lactose er grotendeels uit was met die frisolac snurkte ze gewoon uren aaneen tot de volgende fles. We zijn we tig keer gaan kijken of ze nog wel ademde toen, ze had ook heel wat in te halen (wij ook). Ging ook zo achterlijk abrupt, van de ene op de andere fles gelijk in 1 klap omgegaan (voor ons redelijk depressed). Mevrouw lag gewoon heerlijk content wijdverspreid in dr bedje toen met in elk knuisje een spuugdoekje. Had dr nog nooit eerder ontspannen gezien, das best zielig. Maar artsen wisten t ook niet, kma was t niet en het lag niet aan de voeding. Frisolac was onze eigen wanhoopsdaad, gelukkig precies de goede maar jammer dat t zo lang duurde.

    Infacol hebben wij ook nog gebruikt voor de laatste beetjes ellende onder de duim te krijgen en johamnesbroodpitmeel (voor verborgen reflux). Maar bij ons was t klok rond, dag/nacht verschilde echt niks.

    Mocht t huilen nou in je hoofd gaan hangen, je hoort je kleine huilen ookal huilt die niet. Dat kan het is niet raar maar vooral vervelend voor jezelf (en het trekt wel weer weg). Zet oordopjes op als je met die kleine bezig bent met een muziekje waar je vrolijk van wordt. Niet snoeihard, maar goed genoeg om t scherpe randje eraf te halen. Die kleine zul je dan nog wel horen maar je kan een beetje in gedachten en emotie mee met je favo muziek, maakt t net even wat dragelijker.

    Allicht beetje warrig verhaal maar anders stuur je maar even pm (best laat enzo wil helpen maar mijn hersens doen t ook niet echt goed (inmiddels 3 jarige die vanaf 02:00 bezig is, nieuw grapje sinds de kerst....)
     
  11. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Misschien baby overdag ook in haar bedje leggen in de puckababy en eventueel gordijnen dicht. Misschien krijgt ze teveel prikkels?
     
  12. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Hier ook een lastige slaper. Aan begin alleen op de arm of in de kinderwagen en vanaf 2 mnd begonnen met in bed leggen. Dat ging met vallen en opstaan, ook omdat zr veel krampjes had (nog steeds niet helemaal over). Aan t begin moest ik elke keer wiegen en dan neerleggen, op gegeven moment zelf in slaap vallen maar duurde wel lang, moest over hoofdjeaaien of hoofd tegen haar wang etc. Inmiddels hoef ik er alleen maar naast te zitten en valt ze zelf in slaap (duurt nog steeds 10-15 min) en slaapt ze meestal 30 min en wordt wakker. Ik blijf proberen of ze daarna nog in slaap valt, lukt soms maar meestal niet. Lange adem hebben denk ik...
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik heb drie kinderen en die sliepen alle drie op die leeftijd overdag nog niet goed zelf, maar vooral in de draagzak of op de arm. Zo tot rond een maand of drie of vier vind ik dit heel normaal, tegen die tijd zou ik pas echt gaan oefenen.
    Overigens lees ik dat je elke 4 1/2 tot 5 uur een fles geeft. Dat is een veel te groot interval voor deze leeftijd. Ik neem aan dat de flessen dus dan ook erg groot zijn? Het kan heel goed dat ze daar last van heeft, als je dan bijvoorbeeld gaan wandelen met haar ligt ze helemaal plat en zal ze sneller last van refluxachtige klachten krijgen.
    Ik zou dus de frequentie gaan verhogen en de hoeveelheid verlagen
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  14. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Om de 4,5 -5 uur een fles? Hoeveel gaat er dan in een fles?

    Bij 6.5 week is zijn dat toch veel te eeinig voedingsmomenten op een dag? Zijn 4 flessen?

    Heeft je kindje niet gewoon last van veel te veel voeding in een keer een dus last van ruflux of krampjes?

    De natuurlijke maaginhoud van een baby v as n die leegtijf is rond de 80 cc
     
  15. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    Hoe gaat het nu?
    Hier lukte het overdag in bed slapen ook niet, Maar ook niet in de box.
    Ik baker mijn baby in dat helpt super!
    En Google eens op Witte ruis.
    Dat werkt suuuper, hij sliep ineens 2 uur!
     

Deel Deze Pagina