Baby kan niet wennen op kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Wima, 11 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wima

    Wima Lid

    16 jan 2019
    16
    2
    3
    Hallo,
    Ik heb een dochter van 4 maanden. Sinds twee weken gaat ze halve dagen naar het kinderdagverblijf (4 dagen per week), omdat ik moet werken en we geen grootouders hebben om op te passen.

    We hebben altijd al voorspeld dat onze kleine meid het moelijk zou hebben. Ze is namelijk erg aanhankelijk, heeft veel behoefte aan fysiek contact sinds haar geboorte (is ook te vroeg geboren). Ook weigert ze systematisch de fles.

    In het begin ging het wennen beter dan we verwachtten. Maar de afgelopen dagen heeft ze blijkbaar de hele tijd hysterisch zitten krijsen. Ook vandaag huilde ze al toen ik haar bracht en drie uur later nog steeds. Ze klampte zich meteen aan mij vast. De verzorgsters geven aan dat we haar thuis niet te veel moeten “verwennen” en haar niet steeds moeten pakken als ze huilt. Maar dit gaat zo tegen mijn moedergevoel in. Uiteraard snap ik wel dat de verzorgers niet heel de tijd bij haar kunnen zijn. Er zijn 2 verzorgsters voor 16 kinderen.

    Iemand dit ook meegemaakt? Bedankt.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Is dit in Nl? Want 2 leidsters op 16 kinderen mag niet als er baby's en dreumesen bij zijn.

    Kunnen ze geen draagzak gebruiken voor haar?
     
    Roodborstje2 vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    2 leidsters op 16 kinderen inclusief baby’s? Dat zou voor mij een nee zijn...
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Ik zou op zoek gaan naar een gastouder, is vaak wat kleinschaliger. 2 leidsters op 16 kinderen lijkt mij vrij weinig ook omdat er baby's in de groep zijn.
     
    Roodborstje2 vindt dit leuk.
  5. Wima

    Wima Lid

    16 jan 2019
    16
    2
    3
    Nee, ik woon in België. Ze zit in een groep met 16 kinderen tot 1,5 jaar. Haar in een draagzak ronddragen hebben ze vorige week gedaan maar ze hebben aangegeven dat dat voor hen niet haalbaar is.
    Onthaalmoeder is hier heel duur, helaas.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Dat die draagzak niet gaat is jammer zeg. Ik deed het vaak toen ik nog op een babygroep werkte.
    Maar ik zou eens uitkijken naar andere opvang. 2 leidsters op 16 kinderen tot 1,5 jaar vind ik echt onverantwoord. Hier mag je op een babygroep (tot 2) jaar maar 8 kinderen samen, dus 4 p.p.
    Dat is de helft minder dan bij jullie, hier zouden ze in jullie groep met zn 4en zijn.
    En ik heb veel ervaring in een babygroep, die regels zijn echt niet overdreven.

    2 leidsters op 16 kinderen mag hier alleen als alle kinderen boven de 2 jaar zijn.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kunt toch ook een onthaalmoeder zoeken die inkomensgerelateerd werkt? Een onthaalmoeder is niet per definitie duurder dan een crèche.

    Twee leidsters voor 16 baby's vind ik wel erg weinig. Ik weet dat de regels voor België daarin inderdaad minder streng zijn dan in Nederland. Maar dit kan toch voor niemand prettig zijn?
     
  8. Wima

    Wima Lid

    16 jan 2019
    16
    2
    3
    Klopt, alleen is het niet makkelijk om in België plek te vinden bij inkomensgerelateerde crèches en onthaalmoeders. Je moet je kind vaak al inschrijven als je nog maar net zwanger bent en dan moet je nog geluk hebben dat je een plekje krijgt. Haar ergens anders naartoe brengen is dus niet zo eenvoudig. Ik heb wel een zelfstandige onthaalmoeder gevonden die plaats heeft maar die is meteen veel duurder.
     
  9. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.388
    23.005
    113
    Vrouw
    Als dit geen optie is voor jullie, dan misschien andere dingen proberen om haar te kalmeren...?

    Een knuffeltje die naar jullie ruikt meegeven, eventueel een knuffel die geluid maakt (hartslag, liedjes, enz). Een speentje voor troost?

    Misschien is het ook gewoon een sprongetje waar ze in zit? En is het over 2 a 3 weken al heel anders. Ik hoop het voor jullie en de kleine meid!
     
    Wima vindt dit leuk.
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben ook van België, dus ik weet dat het niet eenvoudig is. Alhoewel: «je moet maar geluk hebben dat je een plekje krijgt»? Woon je dan in een heel atypisch gebied? Hier ook ingeschreven toen ik drie maand zwanger was, maar dat was geen loterij ofzo.

    Hhadden ze, toen je die crèche koos , ook al zo veel kindjes?
     
  11. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief



    Ik zou hier dan toch voor gaan en dan op de wachtlijst voor een inkomensgrelateerde plek. 16 baby’s op 2 leidsters zou ik echt niet oké vinden.

    Of wellicht ouderschapsverlof opnemen? Weet niet of jullie dat kennen in België en in die tijd op zoek naar een alternatief.
     
  12. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    2 leidsters op 16 baby’s/ dreumessen? Wow, ik zou ze daar echt heel snel weghalen. Wat een drukte voor je meisje. En aandacht zal ze iig bijna niet krijgen, dat is gewoon niet haalbaar.
    Kan je niet minder gaan werken of iets met je partner regelen?
     
  13. Musti1234

    Musti1234 Actief lid

    10 okt 2018
    326
    166
    43
    Jeetje, wat een hoop kindjes voor 2 leidsters. Lijkt me ontzettend druk ook zo n grote groep. Hier soms met 7 of 8 kindjes vind ik het al "druk" over komen als ik mn jongste ophaal of breng.

    Kan je geen ouderschapsverlof opnemen ? Of kijken hoeveel je daadwerkelijk kwijt bent aan zo n onthaalmoeder? Als het niet opweegt tegen de kosten zou je wellicht wat minder kunnen gaan werken (indien dit mogelijk is financieel)
     
  14. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier maakt de opvang gebruik van een wandelwagen, hangwieg, schommelstoelen en verder veel op schoot. Dat is wat die hele kleintjes nodig hebben. En ja dat is intensief maar dat hoort er bij op die leeftijd.

    Ik zou proberen om leidsters te zoeken die haar dat wel kunnen bieden. Zo sneu dit.
     
  15. Wima

    Wima Lid

    16 jan 2019
    16
    2
    3
    Ik heb besloten om nog een maand ouderschapsverlof te nemen en haar halve dagen te laten gaan. We zien nog wel dan! Bedankt voor jullie advies.
     
    Athina vindt dit leuk.
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Fijn dat jullie een oplossing hebben.

    Maar: ze ging toch al halve dagen?

    Heb je al contact opgenomen met de dienst die de opvang regelt, om te vragen of er alternatieven zijn met minder kinderen?
     
  17. Wima

    Wima Lid

    16 jan 2019
    16
    2
    3
    Ja, ze ging halve dagen om te wennen. De bedoeling was om nadien over te schakelen op volle dagen.
    Helaas zijn er in de meeste kdv in België zoveel kinderen. Ik moet naar Nederland emigreren ;).
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Ik sta er versteld van dat dit blijkbaar mag in België?
    Hoeveel kinderen mag een onthaalmoeder bij jullie hebben dan?
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Max acht. Tussen 0 en 2,5 jaar meestal.
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, zoals ik al zei: je moet blijkbaar in een heel atypische regio wonen, want hier is dat niet het geval. Vandaar mijn vraag of je contact opgenomen hebt met de dienst.
     

Deel Deze Pagina