Baby laten vasthouden door kraambezoek

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Wen12345, 31 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wen12345

    Wen12345 Nieuw lid

    3 okt 2022
    3
    0
    1
    Vrouw
    #1 Wen12345, 31 mei 2023
    Laatst bewerkt: 31 mei 2023
    Hi allemaal,
    Op dit moment ben ik ruim 26 weken zwanger en gisteren hebben we de intake gehad met de kraamzorg. Hier werd ons verteld dat het de eerste periode (ze kon niet zeggen hoe lang) het het beste is om je baby niet door anderen vast te laten houden om overprikkeling en dus huilen te voorkomen. Ook niet door opa en oma..

    Nu heb ik hier erg veel moeite mee. Ik hoef niet dat onze dochter straks door iedereen wordt vastgehouden, maar ik zou wel willen dat in ieder geval haar opa’s en oma’s en wellicht ooms/tantes haar zouden kunnen en mogen vasthouden.

    Nu vroeg ik me af hoe anderen dit doen/hebben gedaan? Laten jullie de kleine de eerste weken door anderen buiten jullie als ouders zelf vasthouden? En waarom wel/niet?
     
  2. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.729
    4.721
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je prima aan je baby kunt zien of die het op dat moment trekt om wel of niet bij iemand anders in de armen te liggen. Het is vooral belangrijk om niet elke 5-10 minuten weer aan iemand anders doorgegeven te worden. Hier komen in de kraamweek alleen mijn vader en broer, en de ex en kinderen van mijn man langs op kraambezoek. Mijn vader en broer mogen van mij, als de baby een beetje relaxt is, zeker hem/haar vasthouden, ook omdat zij 2 uur verderop wonen en ik niet weet wanneer de volgende keer is dat ze weer langskomen. Ze hebben niet dagelijks de mogelijkheid om onze baby te zien/vast te houden. Ex van mijn man en de kinderen wonen dichterbij. Ik zie tzt wel of het oké voelt om onze baby bij het eerste bezoekje al uit handen te geven. Zo niet, dan zal de volgende gelegenheid om de baby vast te houden voor hen al vrij snel weer zijn. Overig kraambezoek doen we pas na de kraamweek. Van een aantal vriendinnen vind ik het prima als ze de baby vasthouden. Het ligt misschien ook een beetje aan hoeveel mensen er tegelijkertijd langskomen. Komt er één iemand, of twee, dan heb ik er minder moeite mee. Maar stel er komt een grotere groep, dan hou ik de baby liever bij me denk ik, voordat de gehele groep ineens denkt dat ze allemaal de baby wel even mogen vasthouden. En dat geef ik dan gerust ook duidelijk aan. Verder maakt het mij nog uit hoe dichtbij mensen staan.
     
  3. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Volg je eigen moeder gevoel
    Jou baby , jou regels
     
    citroenrasp, Vero0504 en Golden1213 vinden dit leuk.
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Bij mijn eerste heb ik de eerste 3 dagen gezegd niemand. De reden was dat ie met een vacuümpomp op z’n koppie ter wereld was gekomen en duidelijk heel misselijk was en hoofdpijn had. Zowel de kraamzorg als de verloskundige adviseerden dit.
    Maar dat was dus medisch. Kijk je moet een baby de eerste tijd niet van hand tot hand laten gaan, maar ik zou niet weten waarom opa en oma en ooms/tantes niet mogen komen knuffelen. Kijk, naast naar de reactie van de baby zelf natuurlijk, gewoon wat voor jou als moeder goed voelt. :)
     
    zegenwens vindt dit leuk.
  5. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Ik snap de tip om de baby niet zomaar af te geven aan anderen. Maar hier hebben we het zeker wel aan opa en oma gegeven om vast te houden.

    Ik moet wel zeggen dat onze 4e in de eerste lockdown van 2020 is geboren en dat er toen door de maatregelen bijna geen visite kwam en wie wel kwam was vaak op afstand of voor het raam. Bij haar ging de kraamtijd het best van al onze kids. Ik geloof dus zeker wel dat het haar meer rust geeft gegeven zo min mogelijk die prikkels te krijgen.
     
  6. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.813
    2.540
    113
    Vrouw
    Bij mij werd bij onze oudste geadviseerd de eerste 48 uur niet, omdat ze dan even kunnen landen op aarde. Daarna heb in de baby gewoon aan oma’s en opa gegeven, ooms tantes en dichtbijgelegen vrienden.

    Wat ik wel anders doe nu met nummer 3 (2 kwam in coronatijd) is als hij slaapt hem gewoon lekker in z’n bedje laten liggen. Terwijl ik onze oudste er uit haalde zodat de kraamvisite haar kon vasthouden. Ze was dan helemaal overprikkeld soms en moe. En ik vond het helemaal niet fijn als ze van hand tot hand ging.

    kortom: volg je eigen gevoel. Een geboortekaartje is geen uitnodiging om de baby te mogen vasthouden. En als jij dezelfde avond de baby aan je moeder wilt geven, lekker doen!
     
    Dubbelgeluk en zegenwens vinden dit leuk.
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ze geven een tip, dat is helemaal prima. Jij beslist echter zelf hoe je het wil. Dus wil jij dat opa en oma jouw kindje meteen na de geboorte vast mogen houden, dan laat je hen hun kleinkind lekker vasthouden. Het is jouw baby hoor, niet die van de kraamverzorgster of verloskundige. Ze geven tips en dat is helemaal prima en goed, maar waar je zelf niet achter staat doe je niets mee.
    Wen er maar alvast aan ;), je gaat nog heel veel adviezen krijgen van mensen. Gewoon bedanken voor het advies en jij beslist uiteindelijk zelf wat je ermee wil.
     
  8. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.142
    15.210
    113
    Gewoon doen wat voor jou goed voelt en baby fijn op reageert. Voor hetzelfde geld krijg je een baby die niet alleen wil liggen, dan zijn die extra handen best fijn om zelf even te kunnen eten/toilet/... ;) dat hadden wij bij de 4e, die wilde echt niet liggen.

    Elk kindje is weer anders :)

    Fijn dat ze het aangeven, dan kan je het ook gebruiken naar anderen als je een nee moeilijk vindt, maar uiteindelijk blijft het een advies en geen wet
     
  9. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Jij beslist, je kan natuurlijk op het moment zelf ook bv zien dat je babytje ontspannen is en prima bij opa/oma in de armen kan liggen. Hier was de oudste best prikkelgevoelig, maar met gewoon rustig bezoek ging het prima. Ze heeft bv ook bij de buurvrouw lekker op schoot gelegen - geen probleem :)

    En als jij het niet wil omdat je babytje misschien juist wel heel gevoelig ervoor is, dan doe je het gewoon niet, of heel kort, etc.
     
  10. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Hier kreeg iedereen mijn kinderen gewoon, ze sliepen gewoon door en het boeide ze helemaal niks. Ze adviseren enkel hè. Het is jullie kind. Jullie regels. Gewoon op dat moment kijken naar je kindje.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  11. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.518
    1.676
    113
    Precies dit. Hier hield iedereen de baby gewoon vast vanaf dag 1. Baby sliep en vond alles best. Doen wat voor jou goed voelt zou ik zeggen!
     
    Malbec vindt dit leuk.
  12. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.297
    7.251
    113
    Ik liet alleen onze ouders en broers/zussen de baby vasthouden. Vrienden, collega's en andere familie niet. Was niet eens bewust, maar baby sliep elke keer of fles, dus vond ik het niet nodig met baby te zeulen.
     
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Volg je eigen gevoel hierin, je bent niks verplicht. De oudste gaven wij aan iedereen en die raakte enorm overprikkeld, dus mee gestopt. Sowieso moesten we daar even zelf ontdekken dat we meerdere bezoeken op een dag niet fijn vonden.
    Bij de 2e bezoek wat meer gespreid, zei vond alles prima dus het meeste bezoek heeft haar wel vastgehouden, ze sliep ook makkelijk door.
    De 3e is nu bijna 2 maandjes en sinds ze 2-3 weken is best een onrustig kindje. Naaste familie heeft haar vastgehouden en de rest alleen als het ons op dat moment een goed idee leek, maar aan mensen die verweg staan geven we d'r sowieso niet. Nu zit ze al in een redelijk ritme dus visite dat nu nog komt, moet maar net geluk hebben dat ze niet in bed ligt. Haal d'r er ook niet uit voor bezoek want dan hebben we een super gefrustreerd meisje en krijgen we d'r voorlopig niet meer in slaap. Helaas geen kindje dat lekker op schoot overal doorheen slaapt zoals onze 2e wel deed bijv.
     
  14. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Precies
    Het wordt steeds gekker!
    Mijn schoonouders hebben hem direct gepakt en waren enorm trots. Volg je gevoel!
     
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.108
    113
    Vrouw
    #15 GroeneBomen, 1 jun 2023
    Laatst bewerkt: 1 jun 2023
    Ik vond het juist fijn. Kon ik mijn thee eens heet drinken :D

    Als ze lekker sliepen in de kinderwagen,liet ik ze wel liggen. Maar had ik kind in de armen dan gaf ik t graag door. Kon ik ff de thee/koffie doen etc.


    Grootouders mogen hem gewoon zo pakken, die zie ik ook niet als kraambezoek maar inboedel. Mijn moeder heeft ook een flesje gegeven gelijk in de kraamweek dit keer. Moeder is onderdeel van t gezin wat dat betreft.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.825
    14.155
    113
    Dat bepaal je helemaal zelf en of een kindje er wel of niet tegen kan heb je niet in de hand.

    Persoonlijk, zeker met grootouders die je aan t hart gaan, zou ik t ze niet misgunnen. Dat moment is maar 1x.

    Bij G was elke prikkel teveel, nouja kon die er ook nog wel bij. Op de hele load maakte dat ook werkelijk geen fluit meer uit. R kon prima tegen prikkels, daar maakt niks bij uit. Die sliep ook in een krijspaleis terwijl de ander al door t lint ging bij een radiootje op de achtergrond in een hele andere ruimte...:confused:
     
  17. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.652
    21.158
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier hebben ouders en zus wel gewoon vast gehouden. Rest niet. Ging niet eens heel bewust, het kwam niet eens in me op te vragen of iemand vast wilde houden en niemand heeft er zelf om gevraagd. Hoewel een collega het later wel zei, dat ze wel mn baby had vast willen houden. Oeps... Maar ik vind het sowieso niks, van de 1 naar de ander.
     
  18. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Gewoon doen wat goed voelt. De eerste heb ik alleen ouders en zussen uit handen gegeven en alleen als het goed voelde want dat was een huilbaby (hoewel ik wilde hem eigenlijk graag afgeven dan :p maar was beter van niet)

    tweede en derde waren zulke chill baby’s..ik keek gewoon hoe het met ze was. Overigens bij de tweede en derde helemaal fors minder kraambezoek, scheelt ook :roflmao:
     
  19. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.759
    1.342
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring met mijn twee kinderen (keizersnede en vaginale bevalling, zonder verdere complicaties) is dat ze de eerste weken bijna non stop sliepen en het niet eens door hadden waar/bij wie ze lagen.

    Wij hebben ze wel vast laten houden door opa’s en oma’s, en een paar anderen dichtbij. Geen uren en ook weinig bezoek per dag, beide hield ik de eerste weken ook heel veel op mezelf, weinig in de box etc.

    Ik zou het ter kennisgeving nemen: vastgehouden worden kán teveel prikkels geven. Net zoals veel bezoek, te vroeg op pad etc. Kijk hoe je kind reageert en volg je gevoel. Voel je vooral niet verplicht, je bent anderen het niet verschuldigd je kind te geven, ook opa’s en oma’s niet :)
     
  20. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Wij hebben nooit laten vasthouden door Jan en alleman, eigenlijk alleen de opas en omas. Is niet raar hoor, gewoon lekker je babietje bij je houden :)
     

Deel Deze Pagina