Baby lijkt slecht te slikken na 50cc, huilt daarna en drinkt daarna slecht

Discussie in 'Voeding' gestart door Femjo, 4 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Femjo

    Femjo Nieuw lid

    4 jan 2019
    2
    0
    1
    Vrouw
    Beste leden,

    Mijn kleine meid is geboren op 22 oktober 2018. Ze heeft sinds 2 weken neocate vanwege koemelk allergie. Ze drinkt de eerste 40cc-60cc netjes op, waarna ze opeens heel luid slikt en het op een krijsen zet. Na boeren lukt het haar nog steeds niet om rustig te drinken. Iedere slok word dan een worsteling. Ik heb vandaag aangegeven gekregen om nexium te gebruiken, tweemaal per dag een half zakje. Ook moeten wij de voeding indikken met een half schepje rijstebloem. Wij gebruiken Nutricia rijstebloem.

    Mijn vragen:
    1. Is er meer aan de hand dan alleen verborgen reflux? Verborgen korte tongriem?
    2. Welke speen kan ik gebruiken? Ik worstelde al en zat met de smalle Dr Brown fles met een Difrax S speen zonder de rijstebloem. Ik moest van de logopedist de 2 van Dr Brown gebruiken, hier kreeg ze bij een half schepje met 90cc niks uit, ik probeer straks half schepje met 120cc. Welke spenen en flessen gebruiken jullie? Ik heb nog de Difrax M (raakte snel verstopt) en de 1-2-3 in huis (stand 2 te snel). Ik ben nog zoekende maar wie weet heeft iemand tips..
    3. Is ze niet wat jong voor rijstebloem?
    4. Hoe krijg je rijstebloem goed geschud? Het klontert zo... Of moet ik een ander merk gebruiken?

    Alvast bedankt voor jullie reactie. En ik hoop dat ik dit onder het juiste kopje in het forum geplaatst heb.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Rijstebloem is niet geschikt onder de vier maand. Bovendien wordt het weer vloeibaar in de maag, wat dus niets uithaalt tegen reflux. En extra: rijstebloem is bijzonder zwaar voor de darmen, en kindjes met kma zijn meestal erg kwetsbaar in de darmen. En tot slot: als de medicatie werkt, is rijstebloem geven compleet onzinnig. Want: de medicatie werkt. Het is dan ook logisch om éérst te kijken of de medicatie aanslaat, voor er nog een extra aanpassing bovenop gegooid wordt.

    Alles bijeen dus (vriendelijk gezegd) een bizar advies van de arts om rijstebloem te geven.

    Volg je verder de leefregels bij reflux?
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Ik vind het ook een heel vreemd advies voor zo'n jong kindje. Rijstebloem is inderdaad pas vanaf 4 maanden.
    Ik zou nu eerst starten met de medicatie, dat zou gewoon moeten werken.
    Wil je toch indikken dan kies je voor (pure) Johannes broodpitmeel of ook wel nutriton.
     
  4. Femjo

    Femjo Nieuw lid

    4 jan 2019
    2
    0
    1
    Vrouw
    Ik ben maar weer gestopt met rijstebloem. Nexium moest ik door een deel van de voeding doen, maar ook dat vond ik geen succes. Ik heb eerder nexium gehad toen we nog niet aan de neocate zaten en het leek toen wat te helpen, dus dat zetten we wel door. Misschien komt haar slokdarm weer tot rust. Ik geef het weer met een spuitje die ik nog had van de spruw medicatie.

    Haar bedje is ietwat verhoogd. Ik probeerde haar de laatste tijd overdag in haar bedje te laten slapen. Ging een tijdje goed maar nu niet meer, dus weer bij mij houden met oa een draagdoek. Als haar symptomen weer minder zijn proberen we het bedje weer overdag. Vannacht ook eerste nacht dat ze aardig vroeg riep ...

    Ze lijkt ook verkouden (of toch de reflux?)

    Ze heeft trouwens erge darmkrampen, al een paar dagen. Tijdens drinken hoor je ze hard gaan en ze heeft er veel last van. Als ik naar de huisarts ga lijkt natuurlijk alles weer in orde. Soms, als ze slikt, dan hoor je de melk niet één keer, maar soms wel vier keer vallen, op één slok... Ik vertrouw het steeds minder... Maandag kan de diëtiste mij hopelijk eindelijk terugbellen, want die had ik als tip gekregen de zaterdag voor kerst. Wat een lange wachttijd voor mij, waarom alles tijdens vakanties en weekenden gebeurt weet ik ook niet

    Ergens zit ik te denken om haar toch op te laten nemen... Want zoals ze zich gedraagt kan gewoon niet de bedoeling zijn. Eten met veel moeite, in slaap vallen, verschonen nog meer kramp en weer slapen. Spelen zit er al weken niet echt in. En dat horen vallen van de voeding zit mij echt niet lekker. Hopen dat nexium in ieder geval wat verlichting geeft.
     
  5. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Helaas zijn dat echt nog krampen van het herstellen van d'r darmpjes.
    Door de koemelkallergie zijn haar darmen behoorlijk aangedaan en die hebben 4 tot 6 weken nodig om te herstellen.

    Rijstebloem zou ik al helemaal niet geven en is ook afgeraden door de diëtist ( zie nieuws over rijst en rijstwafels bij kleine kinderen, rijstebloem valt daar ook onder )

    Het is even moeilijk maar die krampen gaan echt over, geef haar de tijd om te herstellen door ook echt maar alleen melk te geven. Reken vanaf nu ook 4 weken want rijstebloem is nu echt niet bevorderlijk

    Ze poept wel goed anders lactulose vragen en sowieso doorverwijzing naar diëtiste
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Die krampen kunnen echt nog van de rijstebloem zijn, helaas. Ook het herstel van de kma heeft tijd nodig.

    Ik weet niet goed wat een diëtiste op deze leeftijd kan bijdragen. Je mag enkel melk geven, en je geeft nu de zwaarste dieetvoeding die er is. Zodra je kindje toe is aan vaste voeding, is ze zeker een meerwaarde. Maar dat is nog maanden.

    Ik denk dat je nog veel winsten kan halen door het toepassen van álle leefregels bij reflux. Het bed «een beetje» schuin zetten helpt helaas niet. Ik ben even lui, dus ik kopieer de link naar de blog van @Averlhach hierover: https://averlhach.wordpress.com/2017/04/24/eerste-blogbericht/

    veel succes!
     
  7. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik geef even apart antwoord, mogelijk is er al veel genoemd.

    Er kan zoveel meer zijn als alleen reflux of kma, maar dat valt niet te vertellen uit deze tekst. Misschien kan je voor jezelf eens een huilbabydagboek bij houden. Hoeveel drinken, wanneer, hoeveel huilen en wanneer etc etc.

    Daarnaast wil ik je met klem adviseren om per direct alle leefregels zo nauwkeurig mogelijk op te volgen.
    Dus minimaal 20 minuten per voeding, recht op voeden, bedje behoorlijk schuin, na elke voeding een half uur recht op, flessen niet schudden maar roeren etc. Alles heb ik volledig uitgetypt in een weblog waarvan de link in mijn handtekening staat.

    Welke idioot jouw het advies heeft gegeven om rijstebloem te gaan geven mag heel snel op cursus. Sorry dat ik het zeg. Voor elke baby geldt het advies om pas na 17 weken te starten met bijvoeding. Of je nu pro bijvoeding met 4 maanden of pro bijvoeding met 6 maanden bent, elk onderzoek wat ik heb kunnen vinden zegt hetzelfde. Niet starten voor 17 weken, want de kans op allergieën worden dan vergroot.
    De darmen moeten rijpen en dit heeft tijd nodig. Heel fijn dat je gestopt bent... En wat k*t dat je dit advies hebt gekregen. Niets ten nadele aan jou, jij wilt het beste....

    Nexium. Het beste is het om als volgt aan te maken;
    1 heel zakje oplossen in de juiste hoeveelheid water, voorzichtig maar goed roeren en even laten staan. Daarna nogmaals voorzichtig roeren en geven. Let vooral op dat de korreltjes niet kapot maakt, deze zijn juist nodig voor de optimale werking.
    Dan geef je de helft en gooi je de rest weg.
    Zorg dat er altijd 12 uur tussen de 2 doseringen zit en het advies is om het sochtends op een nuchtere maag een half uur voor de voeding te doen. Bij jonge babys is dit wat lastig, maar nooit door een voeding doen. Je weet dan immers niet of het volledig opgedronken wordt. Met een spuitje geven doe je het dus goed.

    Krampen die er nu zijn kunnen komen door de wisselingen. Sowieso heeft elke wisseling 2 weken nodig. De krampen die je nu ervaart kunnen dus komen door het opstarten van de medicatie, maar ook door de rijstebloem. En ik verwacht dat dat de meeste kans heeft als boosdoener.

    Het is lastig als je kindje ergens last van heeft en je niet precies weet hoe of wat. Maar je zal echt moeten proberen de tijd te nemen om alles rustig uit te proberen. Elke wijziging heeft effect op het lichaam en het lichaam moet kunnen wennen.
    Dus lees mijn weblog en kijk wat je kan verbeteren. En pas dat eens 2 weken toe, zonder andere nieuwe dingen.

    Misschien kan je ondertussen hier opschrijven hoe het gaat en wat er gebeurd. Dan kunnen wij je misschien gerichter advies geven.
     

Deel Deze Pagina