Baby oververmoeid?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Roxx79, 14 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roxx79

    Roxx79 Lid

    2 jul 2011
    49
    0
    0
    Hallo,

    Mijn zoontje is nu 9 weken. Helaas is er in het slapen overdag geen ritme te vinden, terwijl we dat graag zouden zien.

    's Nachts slaapt hij goed, maar overdag is hij vaak veel wakker (hoewel ook niet elke dag). Slaapt dan in totaal een uur of twee, drie. Ik dacht zelf eigenlijk dat babies ahw zelf regelden hoeveel slaap zij behoeven. Ons kereltje is nl verder wel een vrolijk mannetje. Maar nu las ik ergens de symptomen van oververmoeiheid:

    Geïrriteerd zijn
    Dikke oogjes
    Heel druk doen
    Wegdommelen
    Met de armen maaien
    Met de benen trappelen
    Stoppen met huilen als je ze oppakt maar snel opnieuw huilen

    Ons zoontje heeft regelmatig ook deze 'symptomen' (muv 1e twee)...Hij lijkt er alleen niet echt 'last' van te hebben. Ik ook niet trouwens, want hij is ook niet extreem huilerig of zo...moet ik nu toch concluderen dat hij oververmoeid is, ondanks dat hij over het algemeen een tevreden mannetje is?

    Zo ja, hoe moet ik hem dan meer laten slapen?
    Hij is een groot deel van de dag in de woonkamer. Als hij in (meestal korte) slaap valt, leg ik hem vaak in de reiswieg, want de box is niet om te slapen. Ik doe hem over het algemeen rond 12u smiddags naar bed, maar meestal is hij een uur later weer klaarwakker en wil hij daar niet meer zijn (zet het op een krijsen)...ik heb zelf het idee dat hij gewoon niet zoveel slaap nodig heeft, want hij ziet er ook altijd erg wakker uit :). Maar ik kan het mis hebben?

    Ik hoor het graag, vast bedankt!
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Natuurlijk is het zo dat ieder kindje een ander slaapritme heeft. Het is fijn dat hij goed slaapt in de nacht.

    Wat het beste ritme is; voeden, even op schoot tutten, dan even in de box en als hij eerste tekenen geeft van slaap, gapen, huilen, in oogjes wrijven, leg hem dan wakker in zijn bedje boven. Hij gaat dan proberen om zelf in slaap te vallen. Ze hebben echt die rust nodig, altijd beneden is echt te druk, ze krijgen dan veel prikkels.

    De slaapcyclus van een baby duurt maar 45 minuten, als ze dan wakker worden, en ze liggen in bed waar het rustig is, vallen ze waarschijnlijk weer gewoon in slaap.

    Hoe gaat het met de voeding en het groeien?

    Groetjes Adrienne
     
  3. Roxx79

    Roxx79 Lid

    2 jul 2011
    49
    0
    0
    Ik geef borstvoeding op verzoek en dat gaat op zich prima, behalve dat er nog steeds niet echt een ritme in zit. Gemiddeld om de 3 uur (overdag), maar kan ook meer of minder tijd tussen zitten. Hij groeit verder prima, woog vorige week 5300gr en is 54cm.

    Ik ga nu dan wel proberen jouw voorgestelde schema te hanteren en hem wat meer in zijn bedje te laten slapen. Maar wat als hij niet gaat slapen of al snel wakker wordt en begint te huilen? Kan ik hem er dan wel uithalen en mee naar beneden nemen of moet ie blijven liggen? Ik ben geen voorstander van je kind laten huilen!

    Ik hoor het graag, vast bedankt!
     
  4. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Nee hoor, je moet hem niet te lang laten huilen. Maar als hij wakker wordt en je haalt hem er meteen uit, krijgt hij niet de gelegenheid om weer in slaap te vallen. Geef hem een minuut of vijf.

    Heeft hij een speentje of zijn duim?

    Groetjes Adrienne
     
  5. Roxx79

    Roxx79 Lid

    2 jul 2011
    49
    0
    0
    Hoi Adrienne,

    Ik heb geprobeerd het te doen zoals je hebt voorgesteld, maar dat werkt helaas niet. Telkens als ik hem in bed leg, begint hij te huilen. Houdt er helaas meestal niet mee op, ook niet als ik hem troost, dus dan haal ik hem er maar weer uit. Wil ook geen speen. Als ik hem in de box leg, dan gaat hij soms spelen en valt ie soms vanzelf in slaap. Andere keren eist hij eerst aandacht op en blijft hij gewoon steeds wakker. Mss heeft hij niet zoveel slaap nodig?

    Hij slaapt de nachten wel goed, ligt er bv om 19u30 in en slaapt dan tot 2u, daarna voeding om de 3 a 4 uur. Tussentijds hoor ik hem niet, dus dan maakt ie al een hele ruk. En in de middag slaapt ie meestal ook nog wel een paar uurtjes in zijn bedje.

    Ik laat hem daaromheen nu gewoon lekker in de box slapen, want als ik hem vanuit de box naar zn bed of reiswieg doe, duurt het niet lang voordat hij weer ligt te huilen. Ik denk dat dat het beste is omdat ie zo de meeste uurtjes pakt. Of zie ik dit nou verkeerd? Op deze manier is hij over het algemeen iig een vrolijk mannetje en dat vind ik belangrijk! Hij houdt echter soms nog wel dat drukke gemaai met zn armpjes en beentjes ed.
     
  6. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Als ik dit zo eens lees, gaat het eigenlijk wel goed allemaal. Je maakt je alleen zorgen omdat er mensen om je heen zijn die er anders over denken. Ik zou me niet teveel zorgen maken, en je hart volgen. Een schema komt wel hoor. Je doet het super!

    Groetjes Adrienne
     

Deel Deze Pagina