Baby slapen kinderdagverblijf

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Koeks83, 27 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koeks83

    Koeks83 Niet meer actief

    Over een klein maandje ga ik weer aan het werk en gaat ons zoontje (dan 3,5 maand) naar het kdv.

    Nu zit ik (zoals zo velen waarschijnlijk) toch een beetje met de slaapjes; zowel mn zoontje als mn dochter destijds zijn slechte slapers overdag. Het zijn wakkere types die het liefst alles in zich opnemen en slapen totaal overbodig lijken te vinden. Alleen in bed slapen is al helemaal geen optie...

    Hier thuis slaapt hij vooral in de kinderwagen of op een van ons. Ik probeer hem elke dag wel even in zn bedje te laten slapen om te wennen, maar met weinig succes. Prima, want ik ben geen voorstander van laten huilen/er een strijd van maken en hij is nog zo jong...

    Maar hoe gaat dat straks op het kdv? Wat kan ik verwachten? Ze kunnen hem moeilijk de hele dag wiegen en bij zich houden... Mijn dochtertje ging pas met 10 maanden naar het kdv en sliep tegen die tijd aardig overdag dus daar hadden we dit niet mee.

    Heb “baby in een droomritme” en “the no cry sleep solution” gelezen en ben daar sinds vorige week mee aan de slag. Dat geeft wel goede handvatten, al vind ik het lastig om hem te helpen met slapen op zn kamertje omdat ik nog een peuter heb die niet lang alleen kan zijn beneden.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met zulle jonge “slechte” slapers op de opvang. Hoe ging het? Hoe gingen leidsters daar mee om? Kon je afspraken met ze maken en wat kan je wel/niet verwachten? Oh en andere tips zijn ook welkom! :)
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Geen ervaring met kdv, maar ik was zelf gastouder van mijn neefje vanaf dat hij 3mnd was. Thuis sliep hij vrijwel niet overdag, als hij sliep dan werd hij ook snel weer wakker. Hier was het heel anders dat thuis, veel meer indrukken, hele andere omgeving. Hij sliep hier echt een gat in de dag, moeiteloos meerdere slaapcycli achter elkaar. Ik zou dus zelf proberen toe te passen wat voor jou goed voelt en kdv gewoon afwachten.
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  3. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Mijn dochter sliep vaker niet dan wel overdag zowel thuis als op het kdv. Ze hebben bij ons een kinderwagen op het kdv, daar liepen ze dan mee rond en dan sliep ze eigenlijk het beste daar. Ik kon wel goede afspraken maken, zij proberen de kindjes zo min mogelijk te laten huilen maar helemaal niet zal niet gaan, soms moeten ze echt even wachten.
    Heb je iets van een wen dag?
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  4. FoxyDiamond

    FoxyDiamond Bekend lid

    23 jan 2017
    637
    231
    43
    Om deze reden heb ik een gastouder gekozen. Veel meer 1 op 1 tijd, en ze liep lekker met hem in een draagdoek rond als hij niet wilde slapen. Misschien doen ze zoiets ook wel op het kdv.. Mijn ervaring is dat het na 4, 5 maanden wel een stuk beter ging met slapen overdag bij de gastouder (en thuis)
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Laten huilen doen ze niet snel, maar kan wel zijn dat kindje even moet wachten (maar dat is thuis met meerdere kinderen niet anders, als 1 valt en de baby wordt net wakker dan kun je je niet opsplitsen).
    Overgrote deel slaapt vrij snel daar. Mijn vriendin had ook een slecht slaper thuis, maar tussen de kinderen daar slapen gaf haar kindje juist rust. Hij lag nooit alleen.

    En verder kinderwagen of baby huisje buiten doet het erg goed op de crèche van mijn kind :)
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  6. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Hier hebben ze een kinderwagen op de groep, verder een hangwieg, box en schommstoelen. Als het echt niet gaat dan laten ze een baby op de arm in slaap vallen en proberen daarna weg te leggen. Huilen bij kleintjes zo min mogelijk, soms wel even wachten.
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.047
    3.512
    113
    Vrouw
    Hier ook 2 hele slechte slapers overdag gehad, sliepen alleen maar op de arm, draagzak, kinderwagen of in de auto.
    Met 10 weken gingen ze naar kdv en vanaf toen ging het slapen langzaam aan wel beter. Op kdv gebruiken ze naast uiteraard een ledikant, een schommelwieg, kinderwagen en de buitenbedjes. Als een kindje echt oververmoeid was en niet kon slapen, dan werden ze ook wel op de arm gedragen.
    Laten huilen, behalve het even moeten wachten, deden ze hier ook niet (ook omdat andere kinderen dan wakker worden).
    Mijn ervaring is dus dat het wel goed komt. Deels doordat ze wat ouder worden, maar een andere omgeving, veel indrukken, zal ook wel meehelpen met beter slapen.
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  8. Koeks83

    Koeks83 Niet meer actief

    Dank voor jullie bemoedigende reacties!

    Ik zal eens vragen naar de mogelijkheden. Bij mijn weten hebben ze geen schommelwiegen enzo op de groep (hij gaat naar een verticale 0-4 groep samen met zn zus) maar wie weet op de babygroepen wel. De wandelwagen is ook een goede optie. Desnoods laat ik onze wagen daar gewoon achter.

    Even huilen omdat ik mij niet in tweeën kan splitsen, hoort erbij. Het gaat mij om het in slaap laten huilen waar ik niet van ben, maar neem aan dat ze dat op het kdv ook niet zullen doen.

    Ik ga deze week met de leidsters zitten om de wendagen te plannen en zal dit punt dan ook eens noemen.
     
  9. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    De hangwieg doet het altijd goed. Verder verbaasde onze slechte slaper iedereen door op een gegeven moment beter op het kdv te slapen dan thuis. Gewoon in een bedje.
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  10. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.494
    1.090
    113
    Mijn zoon sliep als baby alleen in de bak van de wandelwagen. Hij ging dus met wandelwagen en al naar het kdv. Gelukkig wonen wij op loopafstand en als hij sliep kon hij dus gewoon lopend mee jaar huis en zo verder slapen.
    Met 8 maanden was hij echt uit de bak gegroeid en ging het slapen in bed vrij goed thuis en op het kdv. Inmiddels (16 maanden) slaapt hij uren achter elkaar op het kdv
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  11. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Mijn zoontje was ook een slechte slaper. Echterop het kdv haalde hij alles. In en sliep de hele ochtend...
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  12. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Officieel gezien mogen kinderen tot 1,5 alleen in een “afgesloten ruimte” slapen. Dus niet op de groep, schommelwieg, box, wipstoel etc..... dit staat in de GGD richtlijnen. Er mag afgeweken worden natuurlijk maar het mag niet structureel zijn.

    Mijn ervaring is dat kinderen op het kdv over het algemeen goed slapen! We laten kinderen niet huilen maar soms moeten ze even wachten. We zijn altijd bezig om te kijken hoe we het beste kunnen handelen en kennen alle trucjes uit het boek om een kindje te laten slapen ;)

    Het is spannend maar het gaat helemaal goed komen!
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  13. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.601
    1.320
    113
    Westland
    Mijn dochtertje wordt thuis al wakker als er een mier over de gang loopt, maar op het kinderdagverblijf slaapt ze vanaf de eerste dag (3 maanden oud, nu 1,5 jaar) als een roosje. In bed, met meerdere kindjes op de kamer.
    Thuis ging ze ook pas slapen als ik ernaast zat, of aan de borst.
    Het komt vast goed!
     
    Koeks83 vindt dit leuk.
  14. Koeks83

    Koeks83 Niet meer actief

    Dank jullie wel! Zo fijn en bemoedigend!

    Ik heb alle vertrouwen in de leidsters, die ik gelukkig dus ook al goed ken, en vertrouw er op dat ze vaker met dit bijltje gehakt hebben. Bovendien slaapt mn dochtertje daar ook altijd al beter dan thuis dus dat geeft ook hoop.

    Heel stiekem hoop ik dat ie daar goed slaapt en dat thuis vervolgens ook gaat doen, want het slapen overdag wordt er ondertussen niet beter op :|
     

Deel Deze Pagina