Baby weigert stoppen met borstvoeding.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Leni88, 20 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Onze dochter is nu 6.5 maand oud.
    Ik wil graag stoppen met bv, het is nu wel goed geweest. Helaas accepteert zij niks anders. Ik heb de fles geprobeerd, verschillende gekochte en zelfgemaakte groente en fruithapjes, stukjes zacht eten in haar handjes geven. Zelfs een druppel slagroom heb ik haar gegeven om te testen of ze dit wel eet. Maar ook hiervan moet ze niks hebben. Ze is tamelijk slank en van de kinderarts moet ik blijven proberen haar andere voedingsmiddelen te geven, zodat ze geen ijzertekort etc krijgt.
    s'Nachts komt ze ongeveer om
    het half uur omdat ze niet genoeg binnen krijgt :( ze gebruikt mijn borst als een soort speen (een echte speen wil ze niet, dan gaat ze kokhalzen)

    Iemand tips?

    Edit: ik probeer het al sinds bijna 2 maanden. De kinderarts sprak over een verwijzing naar de dieetiste, maar zei zelf al dat deze niet echt kan helpen in dit geval. Maar wie/wat dan wel?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Wil ze wel moedermelk uit de fles?
    Of juist drinken uit een andere beker. Hier dronk dochter met 7 maand uit een rietjesbeker.

    Voor nu zou ik proberen overdag toch vaker aan te leggen, zodat je snachts in ieder geval kan slapen.
     
  3. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Nee ook niet. Ze kauwt er een beetje op, maar zodra er iets uitkomt wil ze niet meer. Ze heeft al 1.5 tandjes waarmee ze ook nog begint te bijten tijdens het voeden
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Een open beker kan ook nog.
    Lastig hoor.
    Een optie voor melk is wel belangrijk nu. Tot een jaar zal ze 500 ml nodig hebben, dat zal op een of andere manier naar binnen moeten.
    Dat ze qua vaste voeding nog niks wil is logisch, ze is nog heel jong. Heel veel kindjes beginnen pas rond 7-8 maand met eten, sommigen nog veel later. Maar deze hapjes zullen voorlopig nog geen voeding vervangen.

    Dat bijten herken ik. Zit momenteel ook in een bijtfase. Bij de eerste tandjes deed ze het ook, maar dat ging gelukkig weer over. Nu bijt ze als zoon haar teveel afleidt.
    Zoon heeft lang niet zoveel gebeten gelukkig.
     
  5. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Gewoon een kleine plastic beker, bedoel je? Dat zal ik morgen eens proberen.

    Ik heb al vaker het advies gekregen Papa de fles/pap te laten geven, maar ook hier houd ze haar mond stijf dicht.
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een open beker, inderdaad. Of een spuitje of een lepel. Ze moet toch echt vooral melk krijgen, die vaste voeding is minder belangrijk.

    Heeft ze nooit melk op een andere manier gedronken?
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Jaa gewoon een bekertje of een wat dikker borrelglaasje.

    Of de cupfeeder. Of 360 graden beker.
    Maar niet teveel afwisselen. Het liefst volhouden bij 1 ding.
     
  8. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Ok.
    Op de dag dat ze werd geboren heeft ze uit de fles gedronken. Daarna alleen de borst gekregen. Vanaf toen wilde ze niks anders meer. Speen wilde ze vanaf het begin niet.
     
  9. Krulletje87

    Krulletje87 Fanatiek lid

    24 jan 2010
    2.404
    331
    83
    van alles...
    Heb hier wel n beetje t zelfde gehad. Toen mn dochter 4 maanden was wilde ik ivm werk, afbouwen. Maar ook zei pakte geen fles. Wat een ellende.

    Bv in fles hielp niet, verschillende flessen, verschillende flesvoeding (soms nog schepje suiker erbij), je doet gekke dingen dan haha...mar onze dame kon dat toen ook wel hebben. Maar niets hielp.

    Op een gegeven moment, hadden we stroop, ja van wat je op pannenkoeken doet, aan de speen gedaan. Hadden we ooit s gehoord, en wandelen tijdens het fles geven.
    Na lang aanhouden is ze het uiteindelijk toch gaan nemen.
    Misschien werkt t bij jullie meisje ook wel.

    Succes ermee!
     
    Leni88 vindt dit leuk.
  10. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Vandaag heeft ze tenminste een lepeltje moedermelk gedronken. Bekertje was nog een beetje onwennig
    En een paar lepeltjes groente aangelengd met moedermelk.
    Wat een gedoe allemaal ;)
     
  11. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Hoe gaat het nu?
    Mijn zoontje dronk ook niet uit een fles.. zoveel geprobeerd. Hij krijgt nu nog steeds borstvoeding (is 2.5) - maar is vrij vlot en goed uit een normale beker gaan drinken.
    Voor mij was het alleen een probleem als ik aan het werk was.. hij dronk soms dagen niet. In jouw geval (willen stoppen) is het misschien een optie om een preverbaal logopedist mee te laten kijken voor de drinktechniek?
     
  12. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Vandaag ging het weer een beetje beter. Ze eet een paar lepeltjes pap. Melk wilt ze absoluut niet. Ook geen moedermelk uit fles of beker. Alleen borst.
    Ze slaapt nu weer bij mij in bed, ze heeft sterke behoefte aan huid op huid contact sinds ik probeer te stoppen met voeden. Ze valt alleen aan de borst of in de auto in slaap en wordt wakker als ik opsta...

    Voor die logopedist heb ik een verwijzing nodig, volgens google. Dat zou wel een optie zijn. Heb je er zelf ervaring mee?
    "Leert" zij een baby als het ware uit de fles te drinken?
     
  13. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Mijn dochter drinkt sinds dat ze 4 maanden is uit een tuitbeker (zo'n ouderwetse waar de melk gewoon uitdruppelt), ze is ook een hardnekkige flesweigeraar. (Ook heeeel veeeel geprobeerd) Maar uit de tuitbeker drinkt ze gewoon goed gelukkig.

    Misschien voor nu weer even op volledige borstvoeding. Hopelijk gaan de nachten dan ook weer wat beter. En dan vanaf dan weer verder kijken.

    En als je een beker wil proberen, de oefenker van difrax vinden wij erg fijn om te oefenen

    Ze is tamelijk slank en van de kinderarts moet ik blijven proberen haar andere voedingsmiddelen te geven, zodat ze geen ijzertekort etc krijgt.


    Waarom denkt de arts dit, als ze toch nog borstvoeding krijgt is er niets aan de hand? Kinderen lopen niet zo gauw een tekort op.
    Heb je al een korstje brood geprobeerd, die lekker in haar handen geven dan kan ze er op sabbelen. Hier zijn broccoliroosjes ook een succes.
     
  14. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Maar, als ik even de tegenpartij mag spelen.. Waarom zo moeilijk doen? Ik lees als reden om te stoppen dat het wel genoeg is geweest, ik lees geen zwaarwegende redenen. Stap weer lekker over op de borst en probeer het over een maand of twee nog eens (stoppen dus). Soms is forceren echt niet de beste optie, zes maanden is nog zo klein..
     
    Bakfietsmoeder vindt dit leuk.
  15. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Sinds een paar dagen eet ze eindelijk groente/vleeshapjes.
    Ze krijgt tussendoor en 's nachts nog wel de borst, daar verlangt ze dan ook zeer naar.
    Andere melk wil ze helaas niet, ook niet uit een tuitbeker. Ik bied het haar wel aan, mss dat ze het ooit daadwerkelijk drinkt ;)

    Mijn kinderarts zei dat kinderen na de 6e maand andere voeding nodig hebben naast de borstvoeding. Zelf heb ik ook een chronisch ijzertekort voor ik medicatie voor heb. Mijn dochter is net als ik zeer bleek, het zit een beetje in de genen. Het voelt toch veiliger als zij "gewone" voeding naast de bv krijgt, omdat ik dan weet dat ze genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt :)
     
  16. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Oei, dit is dus de reden dat ik vanaf dag 1 al de fles ook af en toe geef en ook als we weggaan bv gewoon flesvoeding.
    Heb je wel vanaf het begin geprobeerd dat anderen. Haar weleens een flesje gaven? Is ze nooit bij oppas geweest ofzo? Hoe ging het toen?
    Succes iig!
     
  17. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Bij mijn eerste 2 kinderen had ik problemen met de bv, te weinig melk, geen borst willen (1e kindje dys/prematuur, kreeg eerste weken alleen sonde en flesvoeding, duurde lang totdat hij eindelijk aan de borst kon)
    Vandaar dat ik onze 3e geen fles heb gegeven. Bang dat we dan weer problemen gingen krijgen.
    Bij een ander neemt ze ook geen fles, speelt er alleen mee.
    Ik doe nu altijd Nutrilon door haar pyjama papje heen, dan krijgt ze toch iets daarvan binnen.
     
  18. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ik begrijp je angst (want dat wordt nou eenmaal aangepraat tegenwoordig) maar mijn dochter zat in de curve altijd heel hoog en kreeg de eerste 12 maanden alléén borstvoeding. Als je dochter voldoende bv krijgt komt ze niets tekort. Zo een onzin dat ze extra's nódig hebben vanaf 6 maanden. Ja het is leuk als ze iets met andere smaak en structuur binnen krijgen, maar nodig echt nog niet..
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Precies. Tot een jaar liefst zo veel mogelijk melk/bv om te groeien.

    En daarbij: waarom zou je daarom dan meteen maar volledig moeten stoppen met bv?
     
    Liefje13 vindt dit leuk.
  20. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Tot 1 jaar is borstvoeding echt de hoofdmoot. Bijvoeding is echt erbij.

    Maar ik kan me voorstellen dat je wat ongerust bent misschien.

    Wat je zou kunnen doen is bij de huisarts haar hb laten prikken. Dit kan met een vingerprik (bij volwassenen wel tenminste).
    Het is misschien niet leuk voor je kindje maar dan heb je wel een uitgangspunt wat de waarde is. En of je je inderdaad druk moet maken om haar ijzergehalte.

    En zorg ervoor dat je eigen ijzergehalte ook nu goed op peil is.
     

Deel Deze Pagina