babyluikjes ter discussie

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 11 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    VN bezorgd over babyluikjes

    AMSTERDAM - De Verenigde Naties maken zich zorgen over over de toename van babyluikjes in Europa.

    Foto: Gezondheidsnet
    Dat meldt The Guardian. De VN stellen dat babyluikjes het recht schenden van kinderen om hun afkomst te kennen. In plaats van babyluikjes, moeten overheden investeren in hulp bij gezinsplanning, geboortebeperking en ongewenste zwangerschappen, zegt Maria Herczog, van het VN-comité van het Verdrag inzake de rechten van het kind.
    Babyluikjes werden al in de Middeleeuwen gebruikt. 10 jaar geleden blies een Duitse Christelijke organisatie het idee nieuw leven in. Dit vond veel navolging.




    Babymoord

    Moeders kunnen hun baby anoniem achterlaten achter een babyluikje, dat zich meestal buiten een ziekenhuis bevindt. Voorstanders stellen dat ze babymoord voorkomen, omdat het zeer laagdrempelig is. Ook zou het aantal abortussen ermee teruggedrongen worden. Een bezwaar is echter het recht van een kind te weten wie zijn ouders zijn.
    "Net als in de Middeleeuwen zien we nu weer dat mensen beweren dat babyluikjes kindermoord tegengaan", aldus Herczog tegen The Guardian. "Daar is geen bewijs voor."
    Volgens de VN zijn in de laatste 10 jaar 200 babyluikjes geopend in Europa. Sinds 2000 zijn er 400 kinderen in achtergelaten. Nederland heeft geen babyluikjes, maar de discussie over het nut hiervan laait regelmatig op.


    ------------------------------------------------------


    Noem mij maar gek maar het lijkt mij zo dat de kindjes die hier eventueel wel door gered worden liever leven dan weten wie hun moeder was...
     
  2. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    Volgend jaar komt er een babyluikje in Dordrecht.
    Ik vind het een goede zaak, ben echt van mening dat hierdoor wellicht minder baby's vermoord worden. En dat het kind dan later niet weet wie zn ouders zijn is inderdaad heel zuur, maar het is dan of dát of misschien vermoord zijn als dat luikje er niet was.
     
  3. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    O , ik had jouw berichtje niet gelezen Wilma. We denken er hetzelfde over.
     
  4. kippiekip

    kippiekip Niet meer actief

    Ik moest even googlen wat precies een babyluikje was maar ik ben ook van mening dat dit misschien wel goed is om dit hier te gaan doen.

    Denk ook dat er veel baby's mee gered kunnen worden.
     
  5. shanandoah

    shanandoah Fanatiek lid

    21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    vind het eigenlijk ook wel een goede zaak.

    Ik maak wel een babyluikje aan mijn huis ;) Nee sorry das heel flauw natuurlijk.
    Maar ik denk wel dat het een goed idee is.
    Echter babyluikjes worden ook wel eens gebruikt voor oudere kinderen puur omdat ze er vanaf willen.
    En dat vind ik dan weer niet zo'n goede zaak.
     
  6. kippiekip

    kippiekip Niet meer actief

    Ik heb dan liever dat ze die oudere kinderen daar dan ook brengen dan dat ze die ombrengen. Maar ik snap wat je bedoeld, het is natuurlijk bestemd voor babies..
     
  7. Purk

    Purk Niet meer actief

    Ik ben voor deze luikjes, maar even voor de goede orde: in nederland komt gemiddeld 1x per jaar een babymoord voor volgens de statistieken. Mocht er nog iets niet bekend zijn, is het heel misschien 3x , maar we hebben het hier dus niet over grote aantallen.

    Hoe dan ook denk ik da het met name voor 2e en 3e wereldlanden een goede oplossing is
     
  8. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    ik vind het een zeer goede zaak zo'n babyluik

    neem die tandartsassistente Sietse H die 4 babylijkjes op zolder in vuilniszakken had liggen, en in de schuur omdat niemand mocht weten dat ze zwanger was. zo iemand had misschien wel het kindje afgegeven in zo'n luikje.

    of de baby '' engel van t meer'' die dood in een vuilniszak was gevonden bij het engelemeer in den bosch

    of Anita C die haar 3 baby's vermoorde omdat haar man dacht dat ze geen kinderen meer kon krijgen

    zo'n mensen zijn ongewenst zwanger, willen van hun kind af kosten wat het kost, maar WEL anoniem. dan is zo'n babyluik een veeeeeeeel betere oplossing dan een onschuldig kindje ombrengen. nu gaat zo'n kind bijv nog naar een pleeggezin die het kindje liefdevol opvoed ipv een moeder met een ernstige stoornis die de baby wil omleggen
     
  9. Purk

    Purk Niet meer actief

    Wat ik me wel afvraag; als je in friesland woont en zo gek bent om je baby te willen vermoorden, ga je vast niet naar dordrecht om je baby te 'dumpen' toch?
     
  10. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    Tja, je moet toch érgens beginnen?
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ik denk ook niet dat de mensen die zo gek zijn dat ze hun eigen kinderen vermoorden hun baby naar een babyluikje brengen. Er zijn voor die tijd al genoeg opties als je perse geen kinderen wilt, maar daar hebben ze ook niets mee gedaan.

    Verder lijkt het mij wel een goede zaak, al is het idd natuurlijk het belangrijkste dat het probleem bij het begin wordt aangepakt.
     
  12. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Maar volgens de VN is dit dus niet de oplossing en moeten we meer doen om die moeders op te sporen en te helpen. Hoe we dat dan zouden moeten doen vertellen ze er vast niet bij. Ik bedoel als de naaste omgeving al niks wist van de zwangerschap + het dode kindje. HOE moeten wij dit soort mensen dan helpen? Dit zijn juist degene die niet geholpen willen worden omdat ze dan uit de anonimiteit moeten komen.

    En als je dan leest: "Sinds 2000 zijn er 400 kinderen in achtergelaten". Kan je je toch afvragen waar die kindjes terecht waren gekomen als ze niet in zo'n baby luikje gedumpt waren.
    Ja er moet meer hulp komen maar sommigen zijn gewoon niet te helpen. Help dan het kindje dmv die luikjes naar een toekomst!
    Dus ik hoop dat er meer steden Dordrecht gaan volgen eerlijk gezegd. En de VN moet nie lulle van een afstandje.
     
  13. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    Amen to that!
     
  14. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Ik ben wel een voorstander. Een kind komt er misschien nooit achter wie zijn ouders zijn, maar ik denk dat bv mishandeling wel voor meer schade zorgt bij een kind. Het is geen wenselijke situatie om een baby zo achter te laten, maar je verkomt waarschijnlijk erger.

    Wanneer er wordt voorkomen dat één kindje vermoord wordt dan lijkt me het al een geslaagd plan.
     

Deel Deze Pagina