Babynestje

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Starfire, 28 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Starfire

    Starfire Bekend lid

    13 apr 2020
    581
    746
    93
    Vrouw
    Voor ons kindje dat ergens december geboren zal worden wil ik voor de eerste weken graag een babynestje. Ik heb geen eigen slaapkamer, in de woonkamer een grote bank met slaapfunctie. Dan lijkt me het ideaal dat de baby in zo'n babynestje kan slapen, naast ons.

    Dit is zo'n babynestje. Emma-babynestje.jpg

    Heeft iemand hier ervaring mee, of andere tips?
     
  2. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Spectre, zonnetje2015 en Niny vinden dit leuk.
  3. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Hier heb ik zoon een klein poosje op een voedingskussen laten slapen met een hoes erom van een aankleedkussen.

    Daarna nog even op een aankleedkussen laten slapen.

    Beide niet echt veilig moet wel zeggen ik had 2 reuze van baby's haha dus een nestje zou zonde zijn.

    Bij zoon 2 snel een co sleeper ledikant aangeschaft. Maar ook maar kort gebruikt.

    Is zo een klein ledikant wiegje niet een idee?
     
  4. Starfire

    Starfire Bekend lid

    13 apr 2020
    581
    746
    93
    Vrouw
    Oh bah daar heb ik helemaal niet aan gedacht. :oops:

    Cosleeper is hier erg onhandig ivm ruimte. Zal dan toch maar de kinderwagenbak gaan gebruiken.
     
  5. Starfire

    Starfire Bekend lid

    13 apr 2020
    581
    746
    93
    Vrouw
    Nee daar heb ik al helemaal geen plaats voor haha. Ik heb in de babykamer een ledikantje maar daar wil ik de eerste tijd geen gebruik van maken nog, of in elk geval niet snachts.
     
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Is een hangwiegje bijv. van leander nog een optie?

    In bed slapen kan maar dan moet je beddengoed, bedhekje oid en slaaphouding aanpassen. En borstvoeding is een pre.

    Er is een facebook groep veilig samen slapen
     
    Mama to B vindt dit leuk.
  7. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Hoi! De kinderwagenbak wordt ook sterk afgeraden als slaapplek omdat de luchtdoorlating niet geschikt is voor een hele nacht. Zelfs voor alleen vakanties wordt dit al afgeraden, dus dan zou ik er thuis al helemaal niet aan beginnen. Zie hier bijvoorbeeld informatie van VeiligheidNL:


    "Kan onze baby tijdens de vakantie in de kinderwagenbak slapen?
    Er lijkt een hele verhuizing nodig om met een kleine baby op vakantie te gaan. Toch is het verstandig om ook een campingbedje mee te nemen, ook al past de baby prima in de kinderwagenbak. Er zit verschil tussen een kinderwagenbak en een wieg of campingbedje. De kinderwagenbak hoeft aan veel minder eisen te voldoen volgens de Europese normen wat betreft luchtdoorlating. Dat is fijn als je door weer en wind buiten loopt, maar dat is minder veilig als vaste slaapplek.

    Het is daarom verstandig om een campingbedje te gebruiken om op vakantie of tijdens logeerpartijen in te slapen. Er zijn verschillende soorten, zoals het klassieke campingbedje met een metalen frame en rechthoekige kuip en de nieuwere bedjes in de vorm van een minitentje. Let er op dat een bedje voldoet aan de Europese norm EN 716. En wat vooral belangrijk is voor veilig slapen, dat het een goed passend matrasje heeft waar je kind niet onder kan komen en dat de zijwanden van het campingbedje luchtdoorlatende bekleding hebben.

    Leg in geen geval een extra matras in het campingbed, dan ontstaat er een naad tussen de flexibele zijwand van het bedje en het extra matras, waar je baby met het gezichtje in kan komen te liggen. Dat is gevaarlijk."

    https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid/slapen/veilig-slapen

    Dan toch maar even onhandig met een cosleeper?
     
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Je kan ook wieltjes onder een co sleeper/ledikant zetten. Dan kan je hem overdag naar een andere kamer rijden.
     
  9. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    160
    173
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO
    Ik had voor mijn zoon een babynestje gekocht. Hij draaide alleen zijn hoofd constant naar de rand toe, die hebben we dus snel weer opgeborgen. Misschien is het een idee om de kleine goed ingestopt op het verschoningskussen te leggen?
     
  10. Starfire

    Starfire Bekend lid

    13 apr 2020
    581
    746
    93
    Vrouw
    Vreemd, mijn kraamzorg opperde destijds dat ze daar in sliep. De eerste tijd heeft ze toen dus in de kinderwagenbak geslapen maar ik kan me voorstellen als een mini opstaand randje van een babynestje al te weinig lucht doorlaat, de kwb dat al helemaal doet. Ik ga eens bekijken wat we het beste kunnen doen.
     
  11. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
  12. leolux

    leolux Lid

    2 dec 2019
    15
    6
    3
    Vrouw
    Neeeeee! Absoluut niet op een verschoningskussen. Dat is nog gevaarlijker dan een babynestje. De kans op adembelemmering en warmtestuwing is enorm.

    En je wil zelf ook niet op een zweterig stuk plastic slapen lijkt mij.;)
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  13. Starfire

    Starfire Bekend lid

    13 apr 2020
    581
    746
    93
    Vrouw
    Nee dat is indd geen fijne en veilige slaapplek lijkt mij. Een cosleeper heeft nog de beste kans al is het erg onhandig. Het liefst zet ik iets op het bed zelf.
    Ik zat te denken aan iets als een wasmand (lach niet :roflmao:) en toen vond ik mozesmandjes. Dat lijkt me nou echt ideaal. Er zijn goed ventilerende mandjes te koop met passende matrasjes. Dat kan gewoon op het bed staan (bank is uitgeklapt echt heel groot dus genoeg ruimte) :) Ze zijn veilig in gebruik wat ik zo lees dus ik denk dat ik me daar eens op ga oriënteren.
     
    Leni88 en Niny vinden dit leuk.
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.116
    15.623
    113
    Vrouw
  15. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    160
    173
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO
    Oké nu ben ik toch wel benieuwd hoe dat dan zit.

    De mat is stevig, baby kan er niet inzakken.
    Geen hoge randen die de luchtstroom kunnen verstoren.
    er zit een hoes omheen dus heel plakkerig is het niet (Behalve in de zomer misschien, ik had een winterbaby).
    Baby’s eigen deken, als je die netjes instopt net als in bed, kunnen ze er echt niet zomaar onder zakken.
    Baby kan nog niet draaien, dus geen kans dat hij met z’n neus in het plastic ligt.


    Ik begrijp het probleem niet helemaal geloof ik. Maar ik leer graag dingen bij

     
  16. leolux

    leolux Lid

    2 dec 2019
    15
    6
    3
    Vrouw
    #16 leolux, 30 jun 2020
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
    Het plastic ademt niet. Een normaal matras wel. En de warmte kan niet weg door het plastic en het is erg zweterig waardoor een baby vocht en zout verliest. Bij een normaal matras kan de warmte wel weg.

    Ook met een zachte hoes erom heen blijft het plastic waar je kind op slaapt. Het is op zo veel manieren onveilig. Het is bewezen dat het een negatieve invloed heeft op wiegendood.

    Mijn kraamverzorgster was in een gezin waar het kindje overleden is doordat het op een aankleedkussen lag te slapen. Dat kindje heeft door warmtestuwing een hitteberoerte gekregen met een fatale afloop.

    Maar ik snap nooit waarom mensen dingen op een andere manier gaan gebruiken dan dat de bedoeling is. Je speelt dan met levens als het om baby's en kleine kinderen gaat. Waarom zou je dat willen als het ook veilig kan?
     
    Niny en Loveischocola vinden dit leuk.
  17. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    160
    173
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO

    Bedankt voor de uitleg. Ik had dit als tip gekregen van een tante en die 2 keer dat wij het hebben gebruikt ging het prima.

    En over jouw laatste alinea, niemand denkt goh laat ik mijn pasgeboren baby eens even lekker in gevaar brengen...
    We zijn allemaal mensen en maken soms inschattingsfouten. Nu ik dit weet zal ik het niet meer doen.
     
  18. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Maar ik snap de laatste zin wel.. een baby hoort gewoon in een bedje te slapen toch.
     
  19. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    160
    173
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO
    Totdat je pasgeborene heel erg overstuur is en alleen maar op je wil liggen, je zelf ook niet meer kan en zo tussen je in in bed laten liggen ook geen oplossing is. Soms is een baby in zijn eigen bed laten slapen gewoon niet makkelijk.
     
  20. leolux

    leolux Lid

    2 dec 2019
    15
    6
    3
    Vrouw
    Dan nog zijn er heel veel andere opties. Been there, done that. We slapen nog steeds samen met onze peuterzoon, al vanaf zijn geboorte. Maar een verschoonkussen zou echt nooit in mij opkomen als veilig slaapplekje. En ja, wij wisten het uiteindelijk ook niet meer wat we met de nachten aanmoesten, wij waren ook de wanhoop nabij.

    Je gebruikt je reiswieg ook niet als vervoersmiddel in de auto omdat je kindje er tijdens een wandeling ook veilig in kan liggen. Zelfde principe, dat doe je ook gewoon niet.
     

Deel Deze Pagina