Badbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Krimpie, 26 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    He dames,

    Momenteel ben ik 37 weken zwanger en her bevalbad ligt klaar in de auto. Ik ga bevallen in hef ziekenhuis en er is 1 kamer waar dit bad gebruikt kan worden. De kans dat het kan is dus niet erg groot. Maar eerlijk gezegd twijfel ik ook heel erg. Wie heeft er positieve (of negatieve) ervaringen? Ik maak me vooral druk om de “vieze” kant zoals al het bloed, ontlasting, vruchtwater, placenta... lijkt me toch erg onsmakelijk in bad!
    Manlief ziet erg op tegen het opzetten en het gedoe...
    Ik heb enorm last van bekkeninstabiliteit en ben vorige keer behoorlijk geknipt, dus in dat opzicht lijkt het me juist wel fijn. Misschien kan een badbevalling dus uberhaubt niet en hoef ik niet te kiezen, maar ben toch erg benieuwd... gingen jullie mannen er ook in?
     
  2. Veertje1986

    Veertje1986 Bekend lid

    26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben tot nu toe twee keer in bad bevallen en wil dit dolgraag bij ons derde kindje weer. Ik vind het zelf heel fijn om op die manier te bevallen.
    Mijn man is niet mee in bad gegaan. Daar voelde hij niet veel voor.
    Ik heb zelf tijdens de bevalling geen moment het gevoel gehad dat ik in vies water zat.
    Misschien is het een idee om wat mooie badbevalling filmpjes op YouTube te bekijken zodat je een beetje weet wat je kan verwachten als je voor een badbevalling kiest.
    Ik kan het in elk geval iedereen aanraden om op die manier te bevallen.
     
  3. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Hier ook in bad bevallen.
    Er zit als het goed is een schepnetje bij voor mocht je tijdens de persfase/druk ontlasting kwijt raken. Dat wordt er dan zo uitgevist.
    Hier was het meconium houdend vruchtwater maar alsnog voelde dat niet vies.
    Het bloeden viel bij mij echt mee. Ik was lichtjes gescheurd maar bloed zag je niet in het bad. Placenta is ook op bed geboren niet in bad.
    Dus betreft viezigheid....tjah...ik was daar echt niet mee bezig toen ik aan het bevallen was en toen mijn zoontje er eenmaal uit kwam.
    Wat er tegen over staat:
    1 betere ontspanning
    2 minder kans op scheuren
    3 beter kunnen opvangen van de weeën
    4 rustige overgang voor baby warm vruchtwater naar warm water
    5 niet in woorden uit te drukken of uit te leggen hoe het voelt om zelf je kindje uit het water te mogen pakken.
    6 je hebt je eigen ruimte/coconnetje dat voelde heel veilig voor mijzelf

    Mijn man is niet bij mij in bad geweest. Dat wou hij zelf niet. Leek hem maar niks. Ergens snap ik dat wel. Maar ook hij hoopt heel erg dat ik weer in bad mag bevallen. Dus op hem heeft het een goede indruk achter gelaten.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  4. Djoni

    Djoni Actief lid

    19 dec 2012
    127
    16
    18
    NULL
    NULL
    Ben bij de laatste in bad bevallen. Ik zelf zou er niet weer voor kiezen..
    vies vond ik het totaal niet.
    Eigenlijk had het de perfecte bevalling kunnen zijn. Alleen ik beval te snel en vrijwel zonder weeen. Bad was nog niet halfvol en heb 2 of 3 weeen gehad welke gevoelig waren en 2 persweeen die pijnlijk waren. Ik vond het dus vooral een hoop gedoe en had voor mij daardoor geen meerwaarde.

    Als je uren in de weeen ligt lijkt het me dat het wel fijn kan zijn alleen al voor het opvangen van de weeen.
     
  5. Nan87

    Nan87 Actief lid

    21 nov 2015
    444
    502
    93
    Ik ben 3 weken geleden in bad bevallen en wat was het prachtig :)
    Ik vond het JUIST fijn dat alle ranzige zooi netjes in de kuip blijft ipv door mn halve woning.
    Toen mn vliezen braken verloor ik bij elke flinke wee een hele guts vruchtwater en moest ik continu schoon kraamverband pakken/kleding/lekken op de vloer. Ging snel in bad dan hoefde ik me daar geen zorgen meer om te maken.

    Ik heb een bevalbad gehuurd waar ook een pomp en een afvoerslang bij zaten. Deze hang je in de wc en het bad wordt vanzelf leeggepompt en alle ranzige stukjes worden zo ook de wc in gepompt. Het laatste resje en evt. grote stukken (bijv. stukken vlies gingen de slang niet in), zitten in de wegwerp binnenzak. Deze vouw je dicht en gooi je zo de container in.

    Dus qua zooi vond ik het juist mee vallen. Had maar 1 vieze handoek na afloop om te wassen XD.

    Mijn man is er niet in geweest, dat wilde hij zelf niet en hoefde van mij ook niet. Ik ging erg snel en heb hem eigenlijk niet nodig gehad alleen om slokjes water te geven haha.
     
  6. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    Ik ben 3 maanden geleden in bad bevallen. Bij onze dochters heb ik in bad weeën opgevangen maar niet in bad bevallen, nu bij ons zoontje wel. Van onze 3 kinderen was deze "waterbaby" het schoonste, hij was gelijk schoongespoeld.
    Het viel mij reuzemee qua viezigheid. Toen mijn vliezen braken, zag ik een witte wolk in het water, maar dat was het ook. Bij onze oudste 2 hebben we (ook de vlk) niets gezien en weten we niet wanneer de vliezen zijn gebroken.
    Ik was wel iets gescheurd, heb 3 hechtingen gekregen, maar in het water heb ik geen bloed gezien. De placenta is op bed gekomen.

    Baby was heel relaxed, heeft ook niet gehuild maar lag met grote ogen rond te kijken.

    Na afloop had ik 2 natte handdoeken (van mezelf) en 2 of 3 vieze hydrofiels van de baby.

    Het opruimen van het bad was ook zo gedaan, eventuele viezigheid eruit scheppen met het schepnetje, pomp erin, wegwerphoes opvouwen en weggooien.

    Laat je het weten hoe je uiteindelijk bevallen bent?
     
  7. Lolalala

    Lolalala Lid

    11 okt 2016
    88
    13
    8
    Vrouw
    Ik ben ook groot fan van het bevalbad!
    Niets mooiers als je kindje zelf aan te pakken en door het water naar boven te halen waar je het zijn/haar eerste ademteug ziet nemen.

    Ik was bij mijn 2e bevalling (welke dus in bad was) niets uitgescheurd en alles verliep zoooo relaxed.

    En ik heb geen idee of er ontlasting van mij is meegekomen, want ik beviel direct erna van de placenta. Dan drijven er bloedpropjes ed in het water en dat verschil zie je dus niet. :D

    Veel succes met je bevalling en ik gun je een prachtige badbevalling!
     
    Bine84 vindt dit leuk.
  8. Bine84

    Bine84 Actief lid

    22 dec 2014
    442
    288
    63
    Ik vind het echt een enorme aanrader om in bad te bevallen. Ik ben momenteel in afwachting van de bevalling van ons derde kindje, welke na de 2 anderen hopelijk ook in bad bevalt.
    Ik heb prachtige foto’s van de bevalling van onze zoon, waarbij het water gewoon nog helemaal helder is. Pas nadat hij eruit was, werd het water rood. Dus ik vond het zeker niet vies.
    Grappig vind ik dat je man het een gedoe vindt. Mijn man was juist blij dat hij wat te doen had en het bad staat zomaar. Helemaal in het ziekenhuis waar je de slang aan de kraan kan aansluiten. Daarnaast moet jij de hele bevalling doen, dus een kleine moeite voor hem lijkt mij...

    Het geeft echt veel voordelen:
    - ontspannender
    - je kunt draaien en bewegen in het bad (lijkt me met bekkeninstabiliteit ook veel prettiger)
    - de baby komt rustiger ter wereld
    - ontsluiting gaat sneller

    Het allerbelangrijkste is dat jij je fijn voelt. Dus op het moment van bevallen kan je altijd nog op een bed gaan liggen of op een kruk gaan zitten. Het is niet zo dat als het bad staat je ook perse daarin moet bevallen ;). Maar dan houd je wel alle opties open.

    Ik wens je een hele mooie goede bevalling!

    Ps. Maak je van tevoren niet nog even op voordat je in het bad gaat liggen... dat deed ik bij de eerste... ik zag er al snel uit als een pandabeer...
     
  9. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Hè dames,

    Wat een fijne tips, daar kan ik wat mee!
    Ik had super veel vruchtwater bij de eerste, dus ga er van uit bij de tweede weer. Maar je gaat toch pas in bad bij een cm of 5/6?
    Sowieso...(heel dom misschien), ben ik wel benieuwd waar dat allemaal blijft als je eerst nog rond loopt.... bij nummer 1 werd ik ingeleid en ben nu eigenlijk zenuwachtig all over...! Ik ken het niet op de “gewone” manier! Mijn vliezen werden bij nummer 1 gebroken en toen heb ik letterlijk wel 10 van die nieuwe matjes vol gelekt
    Nu ik hier over nadenk bedenk ik me sowieso dat ik waarschijnlijk thuis al veel rotzooi zal hebben
    Placenta in bed lijkt me idd ook fijn... geloof niet dat ik die in bad hoef
    Ging alleen heel snel, dus ben benieuwd of ik op tijd uit bad ben. Ik heb zelf maar vast een handdoek ingepakt, weet niet of dat moet in het ziekenhuis?
    En hoe blij zijn ze als je helemaal nat op het bevalbed gaat liggen?
    Stom hè... lijkt wel alsof ik voor het eerst beval. Ik ken dus ook helemaal niet om te “wachten” tot de baby komt. Vorige keer had ik een datum met 38 weken en wist ik wanneer mn zoontje kwam. Nu bij deze dame is alles anders
     
  10. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Overigens hebben we ook een fotograaf, dus ben wel heel benieuwd hoe de bad-beval-foto’s worden ☺️
    Maar nogmaals; er zijn 4 kamers in het ziekenhuis en maar 1 waar je in bad kunt bevallen..
     
  11. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Er staat dat je in het ziekenhuis gaat bevallen. Ben je medisch of is dat eigen keus? Anders is er misschien de mogelijkheid om thuis te bevallen? In bad? Zou zo zonde zijn om niet de bevalling te krijgen die je wenst omdat er in het ziekenhuis geen ruimte is denk ik dan...maar misschien sta je hier zelf heel anders in ;)
     
  12. Bine84

    Bine84 Actief lid

    22 dec 2014
    442
    288
    63
    Maak je vooral niet druk over ‘hoe blij ze zijn als je nat op het bed gaat liggen’. Het is jouw bevalling en in het ziekenhuis maken ze zich echt nergens druk over. Ik moest het bad uit bij de eerste, ook kletsnat op het bed gegaan. Was geen probleem!
    Handdoeken hebben ze heeeeel veeel daar! En de verplegers helpen je man graag om alles op te ruimen. Daarnaast is er ook altijd een kraamverzorgster bij die daarvoor zorgt.
    Mijn vliezen zijn bij de vorige bevallingen ook pas gebroken tijdens de bevalling. Dus geen troep in huis ;).

    Echt maak je niet druk om anderen en doe vooral hoe jij het wenst! Niks is raar en niks is gek. Echt!
     
  13. K00

    K00 Niet meer actief

    Ik heb even meegelezen..
    Lijkt mij juist akelig om helemaal druipend op een bed te moeten liggen.....
    Bij de 1e leek me in bad bevallen, dan wel gewoon tijdens de weeen in bad HEERLIJK!.. echter... zodra ik 3 minuten in het bad zat wilde ik eruit! Wat een hitte haha...
     
  14. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Jaaa... misschien vind ik het idd wel niks.. kan ook nog! Lieve reacties van jullie allemaal!
    Wat betreft de bevalling in het ziekenhuis; is niet medisch, maar ik wil het zelf graag!
    Thuis bevallen lijkt me vele malen erger dan dat een badbevalling niet kan
     
  15. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    Ik had naast het bad een stapel handdoeken liggen, op de grond had ik er 1 liggen (ook ivm uitglijden). Toen ik er uit wilde/moest, stapte ik op een handdoek, kon ik gewoon een handdoek van de stapel pakken, omslaan en werd er bijna niets nat.
    En als je nat op een ziekenhuisbed gaat liggen, de matrassen in een ziekenhuis zijn van plastic. Na iedere patiënt wordt het bed afgehaald en gaat er een doekje met desinfecterend spul over de matras. Je verpest dus echt niet een goede, dure matras (zoals thuis misschien wel het geval zou zijn). De ziekenhuismatrassen hebben wel meer te lijden dan een bevallende vrouw die nat uit een bevalbad met schoon water stapt.

    Ik zat iedere keer al 'vroeg' in bad, bij het eerste vaginale onderzoek had ik bij allemaal 3-4 cm en zat ik al in bad. Als het "oefenweeën" zijn, kunnen ze inderdaad stilvallen. Verder regelmatig even uit bad (iedere 2 uur, dus kan mooi met je plasrondje).

    Als je vliezen in het water breken, maakt de hoeveelheid ook niet uit, blijft gewoon in bad.

    Ik hoop dat je een hele mooie bevalling hebt.
     

Deel Deze Pagina