Badbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mia3, 20 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mia3

    Mia3 Lid

    10 jul 2019
    18
    2
    3
    Vrouw
    Bij de eerste in het ziekenhuis in bed bevallen. Nu 37 weken zwanger van de tweede en staat er een badbevalling thuis op de planning.

    Ben benieuwd naar ervaringen en praktische tips!

    Heb een nieuw opblaasbaar bad aangeschaft. Geen officieel bevalbad, maar wel ongeveer dezelfde afmetingen. Ben van plan om hem zonder hoes te gebruiken. Is het verstandig om hem binnenkort al eens op te blazen en te vullen om te oefenen? Of zijn er ook die het zonder oefenen hebben gedaan?

    Mijn plan is om hem met onze tuinslang te vullen en om hem met een ander stuk tuinslang en onze pomp leeg te maken. Is dit raar? Aangezien ik ook lees over speciale slangen.

    Zijn er verder dingen die ik in de buurt klaar moet leggen? Zoals handdoeken etc. voor de baby? Andere dingen die ik niet moet vergeten?
     
  2. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Leuk!! Ik ben zelf van de tweede thuis in bad bevallen en vond het een super goede ervaring!

    Wat betreft het oefenen met opzetten: zeker doen! Wij kwamen er toen achter dat de plek die we in gedachten hadden niet handig was en mijn man heeft een uur geprutst met het juist aansluiten van de slang aan de douchekraan. Dat had ik niet tijdens de weeën willen doen.

    Een gewoon opblaasbad met stukken tuinslang kan denk ik prima. Test dus wel ff of alles werkt. Ook het leegpompen want bij mij hebben we tijdens de weeën nog wat water eruit gepompt en nieuw warm water erbij gedaan.

    Verder praktisch om bij de hand te hebben:
    - krukje, zowel voor in- en uitstappen als iemand (vk) die naast het bad wil zitten.
    - tafeltje om spullen op te leggen
    - véél handdoeken (ook genoeg voor op de grond zodat je niet uit glijdt)
    - waterdicht zeil op de grond waar je het bad op zet, kan namelijk altijd wat over de rand spetteren.
    - schepnetje... tja, met persen komt er eerst wel eens een drol mee, fijn als die eruit geschept wordt ;)
    - slippers en badjas, voor als je eruit komt tijdens of na de bevalling.

    Oja, en check even hoe het zit met de bodem van je bad: is deze niet te hard om comfortabel te zitten? Een bevalbad heeft namelijk ook een opblaasbare bodem, dan zit je niet zo hard. Vooral belangrijk als je op handen en knieën in bad zit, vaak is persen op die manier het fijnst. Als jouw bad geen opblaasbare bodem heeft zou ik er een dikke plaid of oud dekbed ofzo onder leggen.

    Succes! Hoop dat je een mooie badbevalling krijgt :)
     
  3. jonnie01

    jonnie01 Lid

    12 mei 2014
    19
    5
    3
    Klinkt als hele mooie bevalling!! Dank voor het delen. Vraagje: werd bij jou, voor persweeen ,hartje baby in bad beluisterd met doptone? Tijdens mijn deels badbevalling thuis (2 weken geleden) stopte doptone van verloskundige ermee, waardoor ik uit bad moest en 40 min lang mijn persweeen moest wegzuchten in allerlei houdingen op matras keukentafel. Uiteindelijk (bij werkende doptone van collega verloskundige die na 35 min kwam) is mijn mooie zoon geboren na 1 perswee geboren. Wel stuk minder relaxed dan de tijd in bad daarvoor.. Waar ik nu wel van baal, ook omdat navelstreng nog brak door alle hectiek en snelle uitdrijving. Benieuwd nu of dit vaker gebeurd, doptone die niet werkt.. veel geluk met je kindje btw
     
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Dankjewel!
    Jij gefeliciteerd en ook veel geluk met jouw kindje!

    Ja, bij mij werd in bad ook met de doptone geluisterd naar het hartje. (Vooral tijdens de ontsluiting trouwens, het persen in bad was bij mij maar kort.)

    In bad luisteren met de doptone kan prima, ik ben zelf verloskundige en begeleid veel badbevallingen.

    Wat je wel soms hebt is dat tijdens het persen het hartje lastig te vinden is omdat de baby steeds dieper komt (en via de buik luisteren dus lastiger wordt) en de vrouw in een andere houding zit/staat/ligt.

    Dat was bij mijn eigen bevalling ook, mijn collega kon het hartje niet vinden tijdens de persweeen maar ik voelde mijn zoontje nog bewegen tussendoor dus zei tegen haar "laat maar, ik voel hem bewegen". Dus het laatste stukje niet geluisterd en dat was voor mij prima.

    Wat balen dat bij jou het laatste stukje anders liep. Waarom moest je van de vk uit het bad als de doptone het niet deed? Luisterde ze dan op de ouderwetse manier met een houten toeter? (Die heb ik altijd bij me als backup.) Als jullie toch aan het wachten waren op haar collega met een werkende doptone snap ik niet zo goed waarom je in de tussentijd niet terug in bad mocht... En ook niet waarom je niet mocht persen. Uiteindelijk zou ik redeneren: als ik de conditie van de baby niet kan checken kan ie er maar beter zo snel mogelijk uit komen.

    Heb je dit nog nabesproken met haar en gevraagd waarom ze bepaalde keuzes maakte? Zou ik wel benieuwd naar zijn. Misschien was er een andere goede reden waarom je niet meer in bad kon, maar dan kan ze dat vast uitleggen.
     
  5. jonnie01

    jonnie01 Lid

    12 mei 2014
    19
    5
    3
    Dank voor je reactie! En ook nog van een ervaringsdeskundige/ en verloskundige :) Ik had al volledige ontsluiting in bad en had voor mijn gevoel mijn zoontje in paar minuten in bad uit kunnen persen, maar vertrouwde op verloskundige.. en volgde haar. Zij wilden persé hartje controleren met doptone (protecol?) en met meegenomen stethoscoop lukte het niet. Buiten bad dacht ze doptone eerder weer aan de praat te krijgen? eenmaal bezig met persween tegenhoudend dacht ik ook niet meer aan bad , wat ik ook echt heel zwaar vond. Heb mijn hele bevallingsverhaal gedeeld ook, zal link nog plaatsen, zodat ik mijn vraag binnen dit topic afsluit.

    Merk in gesprek met verloskundigepraktijk dat ze vooral naar je willen luisteren, vragen of ik het verwerkt heb en kan afsluiten, niet zozeer dat zij het anders hadden kunnen aanpakken (fouten toegevend?). Dat van waarom geen toeter of ervaring met stethoscoop en gewoon doorpersen in bad, vraag ik me ook af/ en al nagevraagd, jammer genoeg nog niet echt antwoord op..grtjs!
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina