Baked alaska

Discussie in 'De lounge' gestart door vlindermoeder, 19 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.959
    495
    83
    Hier
    Wie heeft dit al eens gemaakt? Ik wil dit voor kerst misschien gaan maken, maar ik twijfel nog een beetje.

    De eiwitten die je eroverheen doet zijn als ik het goed begrijp zo goed als rauw, dus is dit wel gezond... Samonella?

    En als je het in de oven doet, hoelang, hoe warm doen jullie het?
     
  2. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Ik heb het nog nooit gemaakt maar hier kun je flesjes gepasteurizeerd eiwit kopen bij de supermarkt, misschien is dat een idee?
     
  3. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.578
    3.804
    113
    Ik lees dat ze bij sommige recepten het op het eind in de oven verhitten tot het eiwitschuim bruin is ipv met een brandertje te werken.
    Lijkt mij dat als het even de oven in gaat het helemaal verhit wordt, terwijl je met een brandertje misschien sommige stukken mist.
    Denk dat dat voldoende is?
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.412
    23.928
    113
    Ik gebruik regelmatig rauwe eieren in gerechten (chocolademousse, mayonaise, etc.) Zo lang je verse eieren gebruikt is er niks aan de hand en kan je dat gewoon eten. Het enige waar je rekening mee moet houden zijn de risicogroepen als zwangeren en ouderen.

    Overigens past Italiaanse meringue nog het beste bij gerechten als baked alaska en lemon meringue pie e.d. Daar gaat suikerstroop doorheen met een temperatuur van zo’n 121 graden en dus wordt het schuim gegaard. In eenvoudigere gerechten zal Franse meringue gebruikt worden en dan gaat er gewone suiker door het eiwit en is het dus niet gegaard.

    En in de oven zou ik alleen doen wanneer je geen brandertje hebt.
     
  5. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Het is de bedoeling dat het eiwit nog zacht blijft van binnen maar de buitenste laag een bruin kleurtje krijgt. Dit lukt door het met een brandertje te branden of kort onder de grill te zetten in de oven. Het eiwit blijft hierdoor rauw. Als je bang bent voor salmonella dan kun je gepasteuriseerd eiwit kopen in de supermarkt. Dan is er in ieder geval geen kans op salmonellabesmetting.
     
  6. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Ik moest denken aan ijs van ben&Jerry,
     
    Zulema en Zonnestralen vinden dit leuk.
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  8. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.959
    495
    83
    Hier
    Ik ga het nu proberen met de oven...... Ik ben benieuwd
     
  9. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.959
    495
    83
    Hier
    Hij is heeeeeerlijk.
     
    Athina vindt dit leuk.
  10. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Wooow ik had hier nog nooit van gehoord, maar het water loopt me spontaan in de mond bij het zien van de plaatjes! :p:D

    Welk recept had jij @vlindermoeder? En mocht het niet in het recept staan, hoe lang heb je het in de oven of onder de grill gedaan en op welke temperatuur? Ik wil het heeeeeel graag eens maken! :)
     
    Athina vindt dit leuk.
  11. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.959
    495
    83
    Hier

    Ik heb de oven op 250 graden gezet op grill stand en ik ben voor de oven gaan zitten hij hoeft echt maar heel kort.

    Ik heb gewone cake en aardbeienijs gedaan. Eigenlijk wou ik chocoladecake maar die zag ik niet zo snel in de appie. 4 eieren en een berg suiker, gewoon opgevoel.

    Ik ben geen keukenprinses, maar hij was heerlijk. Dit word ons toetje met kerst
     
    Gewooniemand en Athina vinden dit leuk.
  12. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En het ijs is niet helemaal pap door de oven? Ben ook benieuwd hoe lang je het gedaan hebt :) -ah ik zie je reactie :) ! top!
     
  13. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.959
    495
    83
    Hier
    Nee het ijs is niet gesmolten, het is echt heel kort, ik denk nog geen minuut
     
    Athina vindt dit leuk.
  14. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Top hé, thanks voor het delen! Kan niet wachten haha
     
    vlindermoeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina