ik kan volgens mij geen cake of iets dergelijks bakken....' wij zijn 2 maanden geleden hier komen wonen en hebben van de vorige bewoonster de oven en gasfornuis over genomen. nu is t zo dat hij echt smerig was dus in een poetsbui heb ik dat hele ding grondig gereinigd in de hoop vandaag een lekkere portie muffins te bakken, zo gezegd zo gedaan en netjes de gebruiksaanwijzing op pak gevolgd. nu zitten ze ondertussen al een half uur in de oven maar stijgen doen ze niet ze komen niet hoger dan mijn bak-papiertje en ik heb volgens mij wel de oven stand aan gehad. nu vroeg ik mij af als je de oven voor verwarmd. moet dat dan op de aantal graden dat je daadwerkelijk moet gebruiken bij t hele bakproces?? of kan ik t echt gewoon niet en is een zelf gebakken cake meer een droom dat nooit uit zal komen?? nu is t wel zo dat ik dat hele ding niet ken in gebruik dus t was ook wel uitproberen maar had toch gehoopt dat mijn muffins zouden groeien in hoogte. help wie heeft voor mij de gouden tip want dan ga ik t morgen weer opnieuw proberen
Als je de muffins moet bakken op bijv. 180 graden, verwarm je de oven ook voor op 180 graden. Soms zit er ook verschil in temperatuur en tijd bij een elektrische oven en hete lucht oven. Heb je daar op gelet?
Of je oven is gewoon kapot, heb ik ook weleens gehad. Lampje ging mooi aan, hij maakte het gewone geluid en werd een beetje warm maar niet heet. Konden ze overigens in 5 minuutjes weer repareren
herkenbaar.. weet niet precies wat voor oven je precies hebt maar hier inmiddels het probleem gevonden.. Ik drukte elke keer op het knopje stop (stond letterlijk in de gebruiksaanwijzing) als hij klaar was met voorverwarmen en stelde dan de tijd pas in. Nu heb ik de oplossing dat ik dat knopje gewoon niet meer moet indrukken. Voorverwarmtemperatuur is altijd gelijk aan de afbaktemperatuur. al moet ik zeggen dat cakejes bij mij nog niet zijn gelukt haha
Ja volgens mij hoor je het voorverwarmen te doen op dezelfde temperatuur als het bakken. Ik had ook ooit een oven waarmee je hooguit een pizza kon bakken, maar absoluut geen cakes. Die kwamen inderdaad niet omhoog. Dat gasfornuis was denk ik te oud. Er was iets niet goed aan dat ding. Ik heb zo'n vermoeden als ik jou zo hoor, dat jij dat ook hebt.
haha ik had de oven op 100 graden voor verwarmd en moest op 200 graden afbakken. zal dat de fout dan geweest zijn?? hij wordt wel echt heet en de cakejes zijn ook gewoon heet maar niet gestegen. ik denk dat ik t dan morgen maar weer ga proberen(al heb ik de neiging om naar de supermarkt te crossen voor poging 2) maar dan maar ff genieten van niet afgebakken muffins whahaha. ze smaken oveigens wel lekker al zijn ze aan de plakkerige kant.
haha ja als je op 100 voorverwarmd bak je ook op 100 graden af.. dan is het niet zo raar dat je cakejes niet rijzen
lekker blond he... hoe bedoel je geen verstand van bakken. maar nog ff een vraag dan he... op de verpakking staat "verwarm de oven voor" maar hoe lang moet ik dan t boeltje voor verwarmen voordat ik de muffins erin kan zetten??
Als je iets op 200 graden moet bakken, verwarm je de oven ook voor op 200 graden. Dit betekend dat als je hem aanzet, de temperatuur dan moet stijgen. Als het goed is gaat er een lampje branden of een teken op het display dat ie aan staat. Als de 200 graden dan is bereikt (duurt een kwartier ofzo), dan gaat het lampje/teken op display uit en is het voorverwarmen klaar. Dan kan je het baksel in de oven zetten, en gaat dan pas de baktijd in
Als je een pak hebt gebruikt en je hebt het precies zo gedaan zoals op de verpakking staat dan klopt het dat ze niet of bijna niet boven het papiertje uit komen. In de meeste pakken zit meestal precies genoeg voor 12 muffins. Als je wil dat ze hoger worden moet je meer mix in de vormpjes doen en wat ook wel wil helpen is Amerikaanse muffins maken ( dus niet met boter maar met olie) dezen worden ook wat hoger. Ook de temperatuur van je oven iets lager zetten dan aanbevolen kan helpen. Als de temperatuur iets lager staat worden ze langzamer gaar en krijgen meer de mogelijkheid om te rijzen. Wel moeten ze dan langer in de oven. Om te checken of ze gaar zijn kan je er even met een houten saté prikker in prikken. Als deze er schoon en droog uit komt zijn ze gaar. Als er nog beslag aan zit moeten ze nog even. Oh ja wat ook wil helpen voor mooiere muffins is om zo'n ijzeren muffinvorm te gebruiken zoals deze: Wilton Recipe Right® 6 Cup Jumbo Muffin Pan Hier doe je dan nog wel je papieren vormpjes in en daarna je beslag. Hierdoor zakken ze niet zo uit naar de zijkant maar gaan ze echt meer de hoogte in.
bedankt voor jullie antwoorden meiden. ik ga t gewoon weer proberen. gister avond nog eens geprobeerd maar toen waren de randjes mooi knapperig alleen de binnekant nog steeds plakkerig. ik zal straks proberen met 3 vormpjes minder. lijkt mij ook dat muffins niet moeilijk zijn om te maken maar hier lukt t werkelijk echt niet. ik ga ook nog geen bakvorm kopen als deze muffins niet wilt lukken. ik probeer t nog eens op jullie tips en anders denk ik toch dat de oven niet helemaal lekker meer is en moet er maar een nieuwe komen in de toekomst want ik wil wel cakejes maken nu ik de mogelijkheid heb natuurlijk
Zo'n vorm is niet zo heel duur hoor ( volgens mij hebben ze hem ook bij de action). Ik laat dingen ook altijd langer in de oven dan dat er op het pak staat. Ik zou de oven iets lager zetten ( 170 graden of zo) en dan iets langer in de oven. Na een tijdje even met sate prikker testen en dan moet het lijkt me goed komen hoor.
Wel je oven goed voor laten verwarmen he voor je ze erin zet Anders blijven ze inderdaad plakkerig omdat ze niet warm genoeg bakken. Vaak kan je het zien aan het lampje wat uit gaat naas de temperatuur of als je een digitale hebt dat hij constant op dezelfde temp staat. Ik heb nog een oudere hete lucht oven en bij mij duurt het voorverwarmen zo'n kwartiertje, daarna gaat het indicatie lampje uit en kan het erin. Succes met bakken! hoop dat je ze nu wel heerlijk op kunt smikkelen!
volgens mij hebben wij ook nog een "oudje" hij is blijven staan met verhuizen ik ga t gewoon weer proberen en houdt jullie wel op de hoogte haha.
Zie je niet iets van een lampje aan de buitenkant? dat als je de oven aan zet dat die dan ook aan gaat. Je kunt het testen door hem een tijdje op 100 aan te zetten en te kijken of dat lampje dan uit is. Daaraan kun je zien of hij op de juiste temp is. Veel plezier je komt er wel hoor!
ja ik heb wel zon lampje dat na ong een kwartier uit springt. ik heb er 2. een als ik de oven aan zet en 1tje als ik m op voorverwarmen heb. ik heb ze er nu ong 7.5 min in zitten en ze zijn al meer gegroeid als gisteren ze zeggen wel eens 3 x is scheepsrecht dus laten we hopen. ze ruiken wel heerlijk kan ik je zeggen. ze hebben nu ook een wat meer gelig of goudbruin kleurtje en dat hadden ze gisteren ook niet. ik heb m nu niet op 200 graden gezet maar op 175 graden en op een ander tekentje. gisteren werd t glas van de oven ook niet heet en nu voel je m al gloeien als je ervoor staat dus mijn duimen draaien volop in de hoop dat ze nu wel lukken.
hihi klopt, 1 in de oven zodat je de spullen kunt zien en de andere is de warmte indicator. Eet smakelijk!! het klinkt goed nu hihi en het ruikt denk ik ook heerlijk in huis!
ja ook 1 in de oven inderdaad, maar ik bedoel 1 rood lampje en 1 oranje lampje waarvan er 1 uitspringt als hij op temp is. ze zijn ondertussen al dubbel zo groot als dat vormpjes alleen zijn er 3 gaan "lopen"dus die zijn niet echt volop in de hoogte gerezen haha ze moeten nog een kleine 3 min dus ik ben benieuwd