ballerine spiraal betrouwbaar??

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door nourenyasmin, 31 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nourenyasmin

    nourenyasmin Bekend lid

    19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de ballerine spiraal.
    Vrijdag heb ik (voor maandag) een afspraak gemaakt met de verloskundige om de ballerine te laten plaatsen.
    Ze gaf me toen mee dat de ballerine wel in opspraak was geweest op tv vorige week, maar dat zij niet achter deze informatie stonden en hij gewoon net zo betrouwbaar is als de pil.

    Ik heb de uitzending net zitten kijken en het zit me toch nog niet helemaal lekker, hebben jullie ervaring met deze vorm van anti conceptie?

    Andere anti conceptie is geen optie ivm zware longembolieën na mijn laatste bevalling (mag absoluut geen hormonen meer hebben) en voor nu zijn we heel tevreden met 3 mooie meiden :D
     
  2. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.517
    3.203
    113
    Vrouw
    Ja ik! 10 weken na mijn bevalling laten plaatsen. Eerste paar keer wat heftiger gebloed maar dat was het. Ik heb van de week de verloskunige gebeld die hem heeft geplaatst en zij zei dat de fabrikant nu adviseert om hem zo'n 9 maanden na je bevalling te laten plaatsen omdat je baarmoeder dan weer helemaal klein en stug zou zijn. Binnen die maanden zouden er vaker uitzakkingen en zwangerschappen zijn geconstateerd dan erna.
    Aangezien ik absoluut geen klachten heb, vertelde ze mij dat de kans dat hij verkeerd zit erg klein is.
    Ik vind het echt een prima ding! :thumup:
    Beste anticonceptie die ik tot nu toe heb gehad.
     
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    #3 julia80, 31 jan 2021
    Laatst bewerkt: 31 jan 2021
    Ik heb die uitzending ook gezien en schrok er nogal van. Toont maar weer aan dat de regelgeving rondom medische hulpmiddelen opgeschroeft zou moeten worden.
    Waarom is joiw vk het niet eens met die info/uitzending?

    Waarom niet voor condoom gaan, of een knip bij je man?

    Edit: heb even opgezocht, uit twee studies met de ballerine bleek uit een groep van rond 200 vrouwen respectivelijk 1.4 en 0.6% (ongewenst) zwanger na 12 maanden ballerine gebruik
    https://ballerine.nl/publicaties/

    Bij de pil is dat 0.3% bij goed gebruik
     
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.872
    113
    Oei. Ik heb toevallig morgen een afspraak bij mijn verloskundige om hem te laten zetten. Ik heb de verloskundige gebeld en zij heeft mij wel wat gerustgesteld. Ze zegt ook dat niemand van de praktijk die hem heeft laten zetten zwanger is geraakt.
    Wat Julia80 zegt ben ik het ook wel weer mee eens. Maar helaas werken condooms niet voor mij en wil ik absoluut geen hormonen. Dus totdat mijn vriend zich heeft gesteriliseerd zie ik even geen andere optie.
     
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    waarom kies je niet voor een conventionelere T-safe of multisafe spiraal als je twijfelt aan de werkzaamheid van de ballerina?

    Geen een anti conceptie is 100% betrouwbaar, een T-safe heeft >99% betrouwbaarheid. en deze spiralen zijn al veel langer in omloop.

    Ik heb ook een verleden met longembolien en heb toen ook een T-safe genomen. ben er tevreden over.
     
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Na een ongeplande zwangerschap en miskraam bij een relatief minder betrouwbare spiraal (en de rollercoaster die dat gaf...), zou ik ook zeker adviseren om voor een 'bekende' spiraal te gaan die zich bewezen heeft. Ik heb nu ook een T-safe. Dat was de eerste keus koperspiraal, volgens richtlijnen van huisarts.

    Ik weet niet waarom voor de ballerine gekozen is, maar ik zou kijken/overleggen of er niet een goed alternatief is.
     
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    So? Dat vind ik niet echt professioneel advies :|. Alleen omdat jij het als professional (nog) niet gezien hebt betekent niet dat het niet kan... Mijn toen-bijna-gepensioneerde-huisarts had nog nooit een patiënt gehad (in ruim 30 jaar praktijk) die zwanger was geraakt bij een koperspiraal, maar ik was het toch echt...
     
  8. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.872
    113
    Die ene zin is toch ook niet het hele gesprek geweest :rolleyes:
     
    Zuul vindt dit leuk.
  9. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Bovendien kan de T-safe 10 jaar mee... Ook niet onbelangrijk.

    Ik heb, tot de kinderwens voor een derde kindje, tot volle tevredenheid meer dan 7 jaar de T-safe gehad.
     

Deel Deze Pagina